september 29, 2023, 07:51:16

Auteur Topic: Types Starlet + modelcodes  (gelezen 23838 keer)

Offline Rodger Jason

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 15714
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
Types Starlet + modelcodes
« Gepost op: oktober 31, 2006, 12:10:09 »
Welk model heb ik? P6, P7, P8 of P9?


P6:



P7:



P8:



P9:



Een uitleg over de modelcode van Toyota:
(dit geld alleen voor europese modellen, om precies te zijn: personen auto's).

Als voorbeeld neem ik ff code van een P7:
EP70L-PGKDSG

1. Globale motorcode
E - Komt overeen met de lettercode van het motorblok (1E)

2.
P - Klasse waarin de auto zich bevind (min of meer). bij de P hoort dus de Starlet, maar ook de Yaris. Corolla heeft bijvoorbeeld hier een E staan.


En voor de Starlet Specifiek:

P6:
KP61L-PGKDS? -- Toyota Starlet 1.3 DX

P7
EP70L-PGKDSG -- Toyota Starlet 1.0 DX / DX Star / XL
EP70L-PGKRSG -- Toyota Starlet 1.0 DL
EP71L-PGKDSW -- Toyota Starlet 1.3 DX / XL (4 bak)
EP71L-PGMDSW -- Toyota Starlet 1.3 DX / XL (5 bak)
EP71L-PGHDSW -- Toyota Starlet 1.3 DX / XL (automaat)
EP71L-PGMRSW -- Toyota Starlet 1.3 DL
EP71L-PGMSSW -- Toyota Starlet 1.3 S
EP71L-PHMDSW -- Toyota Starlet 1.3 DX / XL (5 deurs)

EP81L-AGMNEC -- Toyota Starlet 1.3i Friend / XLi / GLi
EP81L-AGHNEC -- Toyota Starlet 1.3 XLi (automaat)
EP81L-AGMSEC -- Toyota Starlet 1.3 Si / GTSi
EP81L-AHMNEC -- Toyota Starlet 1.3 XLi / GLi (5 deurs)
NP80L-AGMNSW -- Toyota Starlet 1.5D XL

EP91L-AGMNKW -- Toyota Starlet 1.3 Sport / Black|Yellow

De andere uitvoeringen weet ik niet echt te plaatsen. Daarvan heb ik nog geen bevestiging wat de modelcode ervan is.

Nog een leuke uitbreiding van de bovenvernoemde lijst:
extensies van motorcode.
Neem als voorbeeld 2E-E.
De tekens voor de streep identificeerd het algemene blok. Het gaat hier dus om een 1.3 4 cilinderblok (2E). een 1N is bijvoorbeeld een 1.5 4 cilinder diesel.

Daarnaar die E. Er kan hier een hele verzameling van tekens staan, hier een lijst wat ze betekenen:
B: dubbele carburateurs (mikuni / solex) (alle twin-cam/DOHC motoren hadden vroeger standaard dubbele carbs, en daar werd deze code niet gebruikt. Alle andere blokken die dus dubbele carbs hadden wel.
C: Emissie pakket, vooral om smog tegen te gaan.
D: dubbele carburateurs, andere opstelling dan bij B, vooral krachtiger.
E: Elektronische multipoint brandstof injectie ofwel EFI.
F: dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC of TWIN-CAM) met een smalle kop (economisch).
G: dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC of TWIN-CAM met een wijde kop (vermogen).
H: onbekend. in combinatie met diesel motor die uitgerust zijn met een ECD systeem.
i: elektronische brandstof injectie (single-point).
J: onbekent.
L: Code die vooral tussen 1980 en 1990 gebruikt werd. Motoren met een L in de extensie hebben de steunen op andere plaats zitten zodat ze in de lengte (van links naar rechts) in de motorcompartiment geplaats konden worden. Later werden vrijwel alle 4 cilinder motoren zo geplaats en verviel deze code.
N: Motor uitgerust met CNG (aardgas) systeem.
P: Motor uitgerust met LPG systeem.
R: cold air injection (weet niet wat het precies doet.
S: voor 1991: gedraaide inlaten. na 1991: direct injectie (D-4)
T: turbocharger.
U: motor uitgerust met TTC(Toyota Total Clean) immissie pakket.
V: Commonrail diesel (D-4D).
X: Hybride motor.
Z: Supercharger.

3.
7 - Om simpel te zeggen (klopt niet helemaal) is dit de generatie. Nou is dit niet de 7e generatie Starlet (omdat model vroeger een andere naam had). Maar je kan dus opmaken dat 8 een nieuwer model is dan 7.

4.
0 - Uitvoering: dit hangt samen met de eerste letter. 0 is een 1.0 uitvoering. 1 een 1.3. Dit betekend:
EP70 = 1.0 (1E)
EP71 = 1.3 (2E)
NP70 = 1.5D (1N)
Elke voorbeeld hierboven heeft hetzelfde motorblok. Dus alle auto's die beginnen met EP71 hebben allen een 2E motorblok as basis (kan dus met of zonder injectie/turbo zijn).
Daarom heb je bij de P8 twee 1.3 modellen:
EP80 = 1.0 (1E) (nooit in Nederland verkocht)
EP81 = 1.3 (2E)
EP82 = 1.3 (4E!)
NP80 = 1.5D
EP85 = 1.3 (4E) met 4WD!
NP85 = 1.5D (1N) met 4WD!
Ook heeft elke voortuig met de zelfde eerste 4 codes dezelfde aandrijving (als in, alle modellen met EP81 hebben voorwiel aandrijving).

5.
L = Positie van het stuur. R is als het stuur rechts zit. Bij japanse modellen is deze code niet vermeld. Ook zijn er opties zoals V, W, G of C, maar die zie je niet bij huidige europese modellen.

6.
P = Staat voor het model in de klasse. P = Starlet. Later bij de P8 en P9 is het A geworden. Dit heeft een rede, maar daar kan ik dan wel een heel verhaal van een paar kantjes over schrijven. Het is gewoon zo.
De P6 en 7 hebben er een P staan. We kunnen van het volgende uitgaan. Alle modellen die voor 1988 het daglicht zagen had dit lijstje als mogelijke letter:
Na 1988 kregen alle Starlets standaard een A.
Later werd de A overgenomen door de Yaris.

7. Model-vorm
Nu wordt het interresant:
C: 2 deurs coupe
D: 2 deurs sedan
E: 4 deurs sedan
F: 5 deurs wagon met 7 zitplaatsen
G: 3 deurs hatchback
H: 5 deurs hatchback
J: T-bar/sport-roof/aero-roof/targa dak coupe/liftback
K: cabriolet
L: 3 of 5 deurs liftback
R: 5 deurs wagon met 8 zitplaatsen
S: 4 deurs hardtop sedan (twijfel hierover)
T: 2 deurs hardtop coupe
U: 5 deurs wagon zonder achterbank
V: 3 deurs wagon met achterbank
W: 5 deurs stationwagon met achterbank
X: 5 deurs wagon met achterbank
Y: 3 deurs hatchback zonder achterbank
Z: 3 deurs wagon met achterbank.

8. Versnellingbak
Geeft de soort versellingsbak (niet de versnellingsbak code!)
A: 5 baks handmatig
B: 4 baks handmatig aan het stuur bevestigd
C: 2 baks automaat, na 1981 was het een 3 baks automaat aan het stuur bevestigd
E: aan het stuur bevestigd CVT automaat
F & G: 6 baks handmatig
H: 4 baks automaat, na 1981 3 baks automaat
J: 4 baks automaat aan het stuur bevestigd
K: 4 baks handmatig
L: 6 baks sequenciele bak
M: 5 bak handmatig
N: 3 bak automaat aan eht stuur bevestigd
P: 4 bak automaat
Q: 5 bak handmatig aan het stuur bevestigd
S: 4 bak automaat aan het stuur bevestigd
X: CVT automaat
Y: 3 bak handmatig aan het stuur bevestigd

9. uitvoering
Staat globaal voor een uitvoering, komt niet altijd overeen
A: ?
D: deluxe (meestal DX of XL uitvoeringen)
E: speciale editie
G: ?
G: ? (luxe ofzoiets)
J: ?
L: ?
M: ?
N: meestal GL(i)
P: ?
Q: hoogste mogelijke luxe
R: standaard
S: GTSi of Si of S
T: Taxi
U: ?
V: GT met krachtigere motor dan normale uitvoeringen
X: GTSi of Si
Y: ?
Z: GT met krachtigere motor dan normale uitvoeringen

10. zegt ons iets over de motor-uitvoering
(voordat we weer beginnen: DOHC == twin-cam
A: DOHC (wijde kop) met EFI injectie en LPG
B: SOHC / OHV met dubbele carbs (voor 1990)
na 1990 voor hybride motoren
C: SOHC / OHV met enkele carb en smog-controle (voor 1990)
na 1990 voor DOHC (smalle kop) met EFI injectie en LPG
D: DOHC (wijde kop) met LPG
E: SOHC / OHV met EFI injectie
F: DOHC (wijde kop) met EFI injectie
G: DOHC (wijde kop) met enkele carb.
H: DOHC (smalle kop) met EFI-S injectie (weet niet wat EFI-S inhoud)
later is het DOHC (smalle kop) net directe injectie (D-4).
J: SOHC + ECD en turbo (voor diesels)
K: DOHC (smalle kop) met EFI injectie
L: SOHC / OHV met single-point injectie
M: DOHC (smalle kop) met single-point injectie
N: SOHC / OHV met EFI en LPG
P: SOHC / OHV met enkele carb en LPG
R: DOHC (wijde kop) met EFI injectie en supercharger
S: SOHC / OHV
T: SOHC / OHV met EFI en turbo
U: DOHC (smalle kop) met enkele carb
V: DOHC (smalle kop) met EFI injectie en supercharger
W: DOHC (smalle kop) met enkele carb en turbo
X: SOHC / OHV met enkele carb en turbo
later voor SOHC D-4D diesels gebruikt
Y: DOHC (smalle kop) met EFI en turbo
later voor DOHC D-4D diesels gebruikt
Z: DOHC (wijde kop) met EFI en turbo

11. Markt waarvoor de auto bedoeld is
A: Verenigde Staten
B: Turkije
C: Scandinavië (P8 van ons is dus eigenlijk voor scandinavië bedoeld)
D: Indonesië
E: Maleisie
F: Venezuela
G: Wereldwijd (meestal Europa)
J: Oceanische continent
K: Canada
L: Colombia
M: Philipeinen
N: Zuid-Afrika
Q: Australie
R: Taiwan
V: Hong Kong
W: Europa (west-europa vooral)
X: Voormalige Sovjetunie
Y: Algerije
Z: Nieuw Zeeland

Hopelijk snappen jullie nu hoe die code werkt.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 16:43:51 door mister_fix_it »