september 29, 2023, 09:13:39

Auteur Topic: Supercharger op 4EFE P9 bouwen?  (gelezen 3354 keer)

Offline Toyo4u

Supercharger op 4EFE P9 bouwen?
« Gepost op: april 06, 2022, 14:58:35 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Geurt en rij een P9 van `97 met de 4EFE met 202k op de teller.
Mijn plan is om een supercharger in / op te bouwen met als doel rond de 200 pk uit te komen.

Wie heeft hier kijk op / ervaring mee en kan mij advies geven?
Waar kan ik meer specifieke informatie hierover vinden?

Wat ik denk nodig te hebben en daarbij de vragen:

- supercharger, hoe bepaal of bereken ik de benodigde hoeveelheid lucht?
- supercharger, hoe bepaal of bereken ik de benodigde druk?
- dient er een dikkere koppakking gemonteerd te worden om de compressie te verlagen?
- kan het standaard inlaatspruitstuk worden gebruikt?
- is een dubbele uitlaat vanaf het blok voldoende uitademing?
- is de standaard ECU zelflerend om een nieuwe juiste verhouding te creëren?
- is er software om mee te kijken vanaf standaard configuratie bij elke mechanische wijziging wat het gevolg is?
- zijn er nog dingen die ik vergeet?

Groeten Geurt

Offline JZ

• SCH forum member
  • **
    • Project Wansmaak
Re: Supercharger op 4EFE P9 bouwen?
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2022, 21:22:31 »
Hoeveel geld heb je tot je beschikking?
Wat is je technische kennis?
Hoeveel tijd heb je beschikbaar?
En als je weet wat het gaat kosten, wil je het dan nog doen?  O:)
Ik heb best veel projecten op forums gezien en er gaat ongelooflijk veel tijd in zitten. Ik denk dat als je een supercharger op een 4EFE dat ie dan uiteen spat. Een 4E-FTE is dan een logischer blok om mee te beginnen. De zuigerarmen en zuigers moeten deze krachten allemaal aan kunnen. Ik ben zelf niet super technisch, maar kan wel 1 vraag beantwoorden. De standaard ECU gaat hier niet op werken. Evenals de benzinepomp, die gaat dit niet trekken (verbruik schiet omhoog). En een remmen upgrade is ook geen overbodige luxe ;-).

Offline Toyo4u

« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2022, 23:16:37 »
Hallo JZ,

Bedankt voor je bericht.
Heb geen inzicht wat dit mogelijk zou gaan kosten, kan iemand mij daar mee op weg helpen?
Ben redelijk technisch daarom verwacht ik dat het wel zou kunnen werken, heb echter weinig kennis van superchargers.
Wat tijd betreft hoeft het ook niet in een week werkend te zijn, zal waarschijnlijk uitproberen, aanpassen, testen, enz worden.
Wat is er dan maximaal uit de stock 4EFE te halen zonder inwendige aanpassingen?
Zou verwachten dat de standaard ECU na bijv 100 km gereden te hebben zich zo goed mogelijk probeert aan te passen aan de nieuwe situatie?
Op basis van de antwoorden en adviezen die de goeroes op dit forum kunnen geven kijk ik of het haalbaar is.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Mvg Geurt

Offline Toyo4u

« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2022, 21:07:35 »
Hallo Allemaal,

Is er niemand die enige ervaring heeft met superchargers?

Is er niemand die op basis van turbo-ervaring (supercharger levert ook boost) mijn vragen kan en wil beantwoorden?

Of heb ik iets heel geks gevraagd dat iedereen denkt die spoort niet?

Mvg Geurt Huibers

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: april 21, 2022, 09:28:08 »
Ik denk dat je het onderschat. Een standaard 4EFE zal misschien wel 100 pk kunnen draaien, maar geen 200. Hoe meer PK's hoe sneller het kapot is. Daarbij moet je nadenken hoe je de supercharger gaat monteren en hoe je hem aandrijft. Een standaard ECU kan niet overweg met boost, dus die kun je niet gebruiken. Aftermarket ECU betekend dat je je kabelboom moet (laten) aanpassen. Zoals al genoemd moet je brandstofvoorzienin g aangepast worden. Ik denk dat je ongeveer 5000-10000 euro moet uittrekken om het goed werkend te krijgen. Als je 200 PK wil draaien moet je alle drijfstangen, lagers, zuigers enzovoort vervangen, alleen dat is al een flinke kostenpost.

Zoals gezegd, een goedkopere en betrouwbaardere optie is een "standaard" 4EFTE (turbo motor) die origineel geleverd is in japan. Dan heb je 135 PK (dus 60 meer dan origineel) en is een stuk makkelijker in te bouwen.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)