Auteur Topic: 4EF(T)E Turbo project  (gelezen 1273 keer)

Offline Jimmeeuwse

  • Berichten: 4
4EF(T)E Turbo project
« Gepost op: oktober 17, 2021, 16:38:50 »
Goedendag allemaal,

Ik heb afgelopen winter mijn NA 4efe P9 starlet voorzien van een turbo en rij daar nu al een heel tijdje mee rond.
Hij staat afgesteld op 0,55 bar en heeft 140pk en 200Nm, dat loopt echt super!
Het blok staat alleen ruim 3 ton op en het olieverbruik wordt steeds erger (gooi er ongeveer 1 liter bij op 800km :0)
Naast dat ik een fris blok wil hebben en niet steeds een blauwe rookwolk wil zien als ik in de spiegel kijk snak ik toch al wel naar meer vermogen
Daarom wil ik een forged engine compleet opnieuw gaan opbouwen en ben ik al flink aan het zoeken geweest naar alle benodigheden, ik vraag me alleen nog wat dingen af en ik sta open voor meningen van mensen die hier al ervaring mee hebben.

Ik heb mijn doel voor nu gezet op 250pk, wat haalbaar zou moeten zijn als de turbo (TD04) op full boost draait, dat zal als ik het zo lees op internet ongeveer 1,2 bar zijn.
Ik ga waarschijnlijk een losse 4EFTE kopen om het blok op te kunnen bouwen, maar een 4EFE zou ook kunnen omdat deze een stuk goedkoper zijn. Waar ik dan naar opzoek zal moeten is een 4EFTE vliegwiel, klepveren, inlaat, knock sensor want voor zover ik weet is dit het verschil tussen 4efe en 4efte. Word dus even kijken wat het goedkoopste is: of gewoon een 4efte kopen of een 4efe en dan opzoek gaan naar onderdelen.

Nu vraag ik me af:
- wat is voor dit vermogen een goede compressieverhoudin g? (van een 4efte origineel is 8,5:1)
- Moeten de klepveren worden geupgrade of is 4efte prima?
- Zijn de 4efte kopbouten goed genoeg of kan ik beter een set ARP kopbouten kopen?
- Ik ga er vanuit dat de versnellingsbak die ik nu heb (4efe) veel te zwak is, daarom ga ik opzoek naar een versnellingsbak van een glanza (C56), is deze sterk genoeg voor 250pk?
- Welk merk krukas- en drijfstanglagers zijn het beste? OEM of beter ACL of king?
- kan ik mijn 4efe kabelboom aanpassen voor een vrij programmeerbare ECU of zal ik opzoek moeten naar een 4efte kabelboom?

Ik heb je hier kennis van of ervaring mee hoor ik het graag

Groet Jim

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 42
  • Maderos
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2021, 15:56:21 »
hallo



-Boven de 195-200 pk zou je moeten forgen, iig de drijfstangen anders gaan ze buigen/breken.
Als je toch alles opnieuw gaat bouwen, dan zou ik gelijk voor een 5efe gaan.
-Compressie verhouding is wel goed van 4efte, 5efe is hoger 1:9.4 en 4efe 1:9.6
-Klepveren zijn pas nodig als je 250+ wilt draaien.
- Ik zou voor arp bouten gaan.
- Standaard versnellingsbak kan makkelijk 250 hebben, heb er zelf ook een tijdje mee gereden, het probleem is dat je vaak een "one tire fire" hebt tijdens het rijden. Dus lsd is wel wenselijk.
- Qua lagers kan je niet echt mis gaan denk ik, heb ze alle drie gebruikt en nog geen problemen gehad. Als het maar binnen de toleranties valt.
-Je kan wel je eigen kabelboom wel gebruiken, ik weet niet wat voor een inlaatspruitstuk je gebruikt (4efe of 4efte) want je zit dan met je inlaat temp sensor.

Persoonlijk zou ik een 5efte maken geforged, is je powerband veel breder en heb je minder last van lag. Tenminste, ik wou dat ik dat gelijk had gedaan :P
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Jimmeeuwse

  • Berichten: 4
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2021, 11:08:08 »
Bedankt voor je reactie!
Ik zit er nu ook serieus over na te denken om een 5efe te pakken, zo'n gebouwde 4efte kost veel geld dus waarom dan niet meteen een 5efte met dat extra koppel idd.
Klopt het dat ik dan een 5EFHE moet hebben door de sterkere krukas die daarin zit in vergelijking met de 5EFE?
Ik heb op internet gelezen dat daar verschil in zit dus ik moet eigenlijk even zeker weten welke ik moet hebben.
Met een 5EFHE krukas heb ik iemand gezien die hiermee 450pk draaide en pas voor 500pk wisselde voor een forged krukas, dus dan zit dat wel goed.

Daarnaast moet ik natuurlijk die 5efe gekeurd krijgen op kenteken, deze zijn nooit origineel in een starlet geleverd, krijg ik dit zonder problemen door de keuring?

Jim

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 42
  • Maderos
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2021, 19:26:02 »
Hallo

Die 5efe krukas kan dat makkelijk hebben, het eerste wat kapot gaat zijn je drijfstangen.

Dat omkeuren  heb ik geen ervaring mee, maar is vast geen probleem bij rdw als de swap netjes is gedaan.
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4243
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #4 Gepost op: oktober 23, 2021, 07:12:43 »
Wat ik begrepen heb is van de eerste gen 5efe de krukas geforged, de latere gens niet meer...
5efhe is zeer zeldzaam en duur, ivm de kop/nokkenassen
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Evil Genius

  • Admin
  • ******
  • Berichten: een heleboel
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2021, 20:56:32 »
Het kanaal van Matt Berry heeft een hele hoop informatie over 4E vs 5E etc. ik zou je willen aanraden om daar eens te kijken. Ze bouwen daarvoornamelijk op van de 4E-FE en de 5E-FE omdat de FTE's daar bijna niet meer zijn.

https://www.youtube.com/c/MattBerrymotorsport

Offline Jimmeeuwse

  • Berichten: 4
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2021, 11:37:29 »
Bedankt voor de reacties!
Het wordt een 5EFE 1st gen motor die ik eerst standaard laat, moet met die dikkere drijfstangeng genoeg zijn voor 200pk en forgen kan later ook nog wel en daarnaast is de swap en alles er omheen al genoeg werk voor eerst :)
Voor 200pk durf ik het ook wel aan met die 4EFE bak en aandrijfassen.
Zet er meteen een high performance koppeling in, hoef ik die later ook niet meer nieuw te halen.

Wat ik me nog even afvraag:
Wat veel gebeurd is dat de compressie van de 5efe wordt verlaagd door lage compressie zuigers van de 4efte.
Als het verder geen problemen oplevert verlaag ik de compressie liever met een dikkere koppaking
De standaard 5EFE koppaking is 1mm en op internet zie ik dat ze ook verkrijgbaar zijn in 1,3 1,5 en 1,9
Wat is de juiste dikte?
Volgens mijn berekening kom ik met 1,5mm op een CR van 8,9:1 uit
en met 1,9 mm op een CR van 8,6:1

Verder:
Kan iemand me een goede en goedkope ECU aanraden?
en kan ik mijn 4EFE kabelboom gebruiken om die 5EFE motor te laten draaien op een vrij programmeerbare ECU?

Jim

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 42
  • Maderos
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2021, 17:33:43 »
hallo,

leuk project, die 1e gen drijfstangen kunnen dat wel aan, als je veel hoger gaat moet je wel je compressie verlagen.
Dat met die koppeling is een goed idee als je later toch wat meer wilt. (die fout heb ik ook gemaakt)
Als jouw berekeningen kloppen zou ik er een 1.9 MLS tussen knallen, heb je minder snel kans op pingelen.

Een wat goedkopere ecu is een EFI ignition 46 dan moet je wel lekker knippen en solderen in je kabelboom maar werkt perfect (na wat firmware updates :P)
deze kan je met je laptop programmeren of met een tablet via BT, daarnaast kan je de tablet gebruiken als cluster met alle meters/gegevens naar keuze.
https://www.efignition.nl/c-3632985/efignition-46/

Een mooi PnP model is de ME221 voordeel hiervan is dat alle stekkers al op de ecu zijn gesoldeerd (26p 16p) voor gt turbo en (26p 16p 12p) voor glanza.
Dit scheelt wat werk, hier zit geen BT op maar werk gewoon perfect via de laptop

je kan grotendeels je kabelboom gebruiken je zit alleen met verschillende sensoren etc, bijv je inlaat temp, die zit bij 4efte op je inlaatspruitstuk.
en welke ontsteking ga je gebruiken ? ga je een dis bobine gebruiken of honda K20 bobinepennen etc...
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Jimmeeuwse

  • Berichten: 4
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #8 Gepost op: oktober 29, 2021, 20:18:30 »
Top dankjewel!

Dat is wel ideaal die ME221, als ik het goed begrijp past de stekker van de kabelboom dus direct in die ecu?
Ja precies ik denk dat ik dan voor een 4efte inlaatspruitstuk ga waar die inlaat temperatuur bij zit, heb ik die meteen en daarnaast is de 4efte inlaat ook beter.
Ja en ik moet ook een map sensor hebben toch? want op de 4efe zit alleen een sensor die onderdruk meet. Kan ik die map sensor van 4efte gewoon gebruiken? nog een reden om dan die inlaat met sensoren erbij te kopen.
Ontsteking heb ik nog niet over nagedacht eigenlijk. Wat zijn de mogelijkheden hiervoor precies?
Dit gedeelte heb ik ook niet veel verstand van moet ik zeggen dus ik zal me er nog even in moeten verdiepen.

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 42
  • Maderos
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #9 Gepost op: november 01, 2021, 08:41:10 »
Ja me221 past er zo op.
Ja map sensor is wel handig, zou dan wel gelijk een 3 bar sensor doen als je toch naar de 250pk wilt.
Qua ontsteking gebruik ikzelf de 4efte ontsteking, met de originele 4e/5e ontsteking heb ik zelf geen ervaring mee op een standalone ecu. 
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4243
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2021, 20:21:37 »
ME221 is echter geen goedkope ecu hahaha
@Maderos, ga jij ooit nog met k20 bobines rijden?
Ik heb ze klaar liggen, maar ben er nog niet aan begonnen haha
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 42
  • Maderos
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2021, 21:52:48 »
Me221 is inderdaad niet de goedkoopste.
Ik rij al een tijdje k20 bobinepennen, op de 4efte dan.
De 5efte heeft een dis bobine, jammer genoeg wel vag :p
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4243
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2021, 20:11:22 »
Kun je me vertellen wat je allemaal nodig hebt voor de ombouw naar k20 packs?
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 42
  • Maderos
Re: 4EF(T)E Turbo project
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2021, 23:24:16 »
Weet niet of jij je me221 al werkend hebt?
Wil je sequentieel of wasted spark?
-Enige wat je nodig hebt zijn de coil packs en een manier om ze vast te zetten, dus zo'n COP plate van WEPR of zelf een bevestiging op lassen oid.
- De correcte bougies.
Voor de rest gewoon manual er bij en solderen
« Laatst bewerkt op: november 17, 2021, 00:31:02 door Maderos »
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo