Techniek > Turbo Only
4EF(T)E Turbo project
Jimmeeuwse:
Goedendag allemaal,
Ik heb afgelopen winter mijn NA 4efe P9 starlet voorzien van een turbo en rij daar nu al een heel tijdje mee rond.
Hij staat afgesteld op 0,55 bar en heeft 140pk en 200Nm, dat loopt echt super!
Het blok staat alleen ruim 3 ton op en het olieverbruik wordt steeds erger (gooi er ongeveer 1 liter bij op 800km :0)
Naast dat ik een fris blok wil hebben en niet steeds een blauwe rookwolk wil zien als ik in de spiegel kijk snak ik toch al wel naar meer vermogen
Daarom wil ik een forged engine compleet opnieuw gaan opbouwen en ben ik al flink aan het zoeken geweest naar alle benodigheden, ik vraag me alleen nog wat dingen af en ik sta open voor meningen van mensen die hier al ervaring mee hebben.
Ik heb mijn doel voor nu gezet op 250pk, wat haalbaar zou moeten zijn als de turbo (TD04) op full boost draait, dat zal als ik het zo lees op internet ongeveer 1,2 bar zijn.
Ik ga waarschijnlijk een losse 4EFTE kopen om het blok op te kunnen bouwen, maar een 4EFE zou ook kunnen omdat deze een stuk goedkoper zijn. Waar ik dan naar opzoek zal moeten is een 4EFTE vliegwiel, klepveren, inlaat, knock sensor want voor zover ik weet is dit het verschil tussen 4efe en 4efte. Word dus even kijken wat het goedkoopste is: of gewoon een 4efte kopen of een 4efe en dan opzoek gaan naar onderdelen.
Nu vraag ik me af:
- wat is voor dit vermogen een goede compressieverhoudin g? (van een 4efte origineel is 8,5:1)
- Moeten de klepveren worden geupgrade of is 4efte prima?
- Zijn de 4efte kopbouten goed genoeg of kan ik beter een set ARP kopbouten kopen?
- Ik ga er vanuit dat de versnellingsbak die ik nu heb (4efe) veel te zwak is, daarom ga ik opzoek naar een versnellingsbak van een glanza (C56), is deze sterk genoeg voor 250pk?
- Welk merk krukas- en drijfstanglagers zijn het beste? OEM of beter ACL of king?
- kan ik mijn 4efe kabelboom aanpassen voor een vrij programmeerbare ECU of zal ik opzoek moeten naar een 4efte kabelboom?
Ik heb je hier kennis van of ervaring mee hoor ik het graag
Groet Jim
Maderos:
hallo
-Boven de 195-200 pk zou je moeten forgen, iig de drijfstangen anders gaan ze buigen/breken.
Als je toch alles opnieuw gaat bouwen, dan zou ik gelijk voor een 5efe gaan.
-Compressie verhouding is wel goed van 4efte, 5efe is hoger 1:9.4 en 4efe 1:9.6
-Klepveren zijn pas nodig als je 250+ wilt draaien.
- Ik zou voor arp bouten gaan.
- Standaard versnellingsbak kan makkelijk 250 hebben, heb er zelf ook een tijdje mee gereden, het probleem is dat je vaak een "one tire fire" hebt tijdens het rijden. Dus lsd is wel wenselijk.
- Qua lagers kan je niet echt mis gaan denk ik, heb ze alle drie gebruikt en nog geen problemen gehad. Als het maar binnen de toleranties valt.
-Je kan wel je eigen kabelboom wel gebruiken, ik weet niet wat voor een inlaatspruitstuk je gebruikt (4efe of 4efte) want je zit dan met je inlaat temp sensor.
Persoonlijk zou ik een 5efte maken geforged, is je powerband veel breder en heb je minder last van lag. Tenminste, ik wou dat ik dat gelijk had gedaan :P
Jimmeeuwse:
Bedankt voor je reactie!
Ik zit er nu ook serieus over na te denken om een 5efe te pakken, zo'n gebouwde 4efte kost veel geld dus waarom dan niet meteen een 5efte met dat extra koppel idd.
Klopt het dat ik dan een 5EFHE moet hebben door de sterkere krukas die daarin zit in vergelijking met de 5EFE?
Ik heb op internet gelezen dat daar verschil in zit dus ik moet eigenlijk even zeker weten welke ik moet hebben.
Met een 5EFHE krukas heb ik iemand gezien die hiermee 450pk draaide en pas voor 500pk wisselde voor een forged krukas, dus dan zit dat wel goed.
Daarnaast moet ik natuurlijk die 5efe gekeurd krijgen op kenteken, deze zijn nooit origineel in een starlet geleverd, krijg ik dit zonder problemen door de keuring?
Jim
Maderos:
Hallo
Die 5efe krukas kan dat makkelijk hebben, het eerste wat kapot gaat zijn je drijfstangen.
Dat omkeuren heb ik geen ervaring mee, maar is vast geen probleem bij rdw als de swap netjes is gedaan.
XX-33:
Wat ik begrepen heb is van de eerste gen 5efe de krukas geforged, de latere gens niet meer...
5efhe is zeer zeldzaam en duur, ivm de kop/nokkenassen
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie