Auto > Starlet Showroom

Niels' Naamloze P8

(1/4) > >>

Njelson:
En hier dan het topic om mijn prachtige auto te promoten, een Starlet P8 uit 1991. Over een maand is de auto 30 jaar oud!
De motor die erin ligt is een standaard 1.3 2E-E gekoppeld aan een 5-bak, niks bijzonders dus.

Wat is er al gebeurt aan de auto?
- Kleppen gesteld
- Mooie velgen eronder (met dank aan Veening)
- Verlagingsveren voor (alweer met dank aan Veening. zit hier een patroon in?)
- Centrale deurvergrendeling (guess what: Veening)
- 3e remlicht (ook hiervoor ben ik naar the man himself gereden)
- Nieuwe radio met DAB+ zodat ik overal naar [geen signaal] kan luisteren
- Trekhaak
- Upgrade van duplo naar H4 lampen
- Upgrade van P21 naar P24 teller (dus nu met toerenteller)

Waarom alleen verlagingsveren voor? Simpel: de verlagingsveren achter hadden geen spanners nodig om op de demper te zetten, en waren zo zwak dat ze werkelijk helemaal niks deden. Voor was een stuk stugger, dus deze heb ik eronder gelaten om toch nog enige vorm van wegligging te behouden.
Hoe kan het dat Veening bijna meer uren in de auto heeft zitten dan jij zelf? Veening en ik kennen elkaar via opleiding en studievereniging, en hij had al een paar jaar een Starlet dus weet beter hoe mijn auto in elkaar zit dan ikzelf.

Wat moet er nog gebeuren?
- Binnenkort zal de auto voor de APK moeten. Deze laat ik intentioneel 2 weken verlopen, dan is die namelijk 2 jaar geldig ipv 1 jaar. Wat hiervoor zal moeten gaan gebeuren gaat boven water komen bij de pre-APK binnenkort.
- Er zit wat olie onderaan het blok, niks extreems maar toch een aandachtspuntje. Gezien ik van plan ben in de nabije toekomst de hele drijflijn te gaan aanpassen gaat dit er voor de APK afgehaald worden met remreiniger. Mocht het blok langer mee moeten gaan dan zal hier wat aan gedaan moeten worden.
- Een homokineet is flink aan het tikken als een enigszins scherpe bocht genomen wordt. Dit is nu nog geen probleem, maar gaat in de toekomst toch wat betekenen.
- Kenteken voor, de foto's spreken voor zich. Als de APK het goed vindt doe ik dat ook.
- Er lijkt een lek te zitten bij het rechter achterlicht. gelukkig geen roest, maar het lek zelf is nog niet gevonden.

Wat staat er kwa project nog op de planning?
- Andere motor (of ITB's). Wat het wordt is nog onduidelijk, ook sterk afhankelijk van budget tegen die tijd.
- Vering/onderstel. Ben nu aan het aanmodderen met verlagingsveren, nieuwe dempers etc. in de hoop dat ik een goed werkende combinatie vind. Mocht ik de loterij winnen komt er een mooie schroefset onder.
- Lak zal ooit opnieuw gedaan moeten worden, maar zolang de auto verder nog niet af is ga ik dit niet doen om beschadiging te voorkomen.
- Chassis verstevigen. Het doel van de wagen is om er een iets sportievere auto van te maken, en met een paar stukken staal en een lasapparaat zou je een heel eind moeten komen zonder meteen de wereld te hoeven betalen aan onderdelen.

De auto van voren. Onder de bumper hangen 2 LED-werklampen die eronder gezet zijn door de vorige eigenaar. Er staat nog op de planning om deze te vervangen met een set Hella breedstralers.

Op deze foto is goed te zien dat alleen voor de verlagingsveren gemonteerd heeft zitten. Mooi is het niet, maar het doel van verbeterde wegligging wordt er wel mee bereikt.

Hier de P24 teller. Alles op de teller werkt op de temperatuur na, die blijft halverwege hangen. Mochten mensen interesse hebben hoe dit gedaan moet worden kan ik hier een topic over aanmaken. De tellerstand van de bak is aangepast om te kloppen met de oude tellerstand, dus dat is het aantal kilometers wat de auto echt heeft afgelegd.

En dan het deel wat minder mooi is, de motorkap, de lasnaden van de achterklep en het dak. Ik heb me laten vertellen dat dit veel voorkomende kwaaltjes zijn voor deze kleur lak. Op dit moment heeft het geen prioriteit maar mocht er serieuze roest gaan vormen onder de lak zal hier wat aan gedaan moeten worden.

Zoals zoveel mensen zal ik de avonturen van de auto hier blijven updaten, en misschien geef ik de wagen in de toekomst zelfs nog een naam :p

Veening:
Het zou een keer tijd worden dat je hem op het forum ging zetten. Gelukkig heb je er een flink verhaal van gemaakt om het te compenseren ;)

Robinho:
Goed verhaal lekker kort  :D maar wat bedoel je met apk laat ik 2 weken verlopen. Als je auto wel apk hoort te hebben en hij is niet geschorst, dan heb je meteen een boete aan je broek. Althans ik ben een keer vergeten de schorsing te verlengen en het was meteen raak.

Njelson:

--- Citaat van: Robinho op april 07, 2021, 21:58:43 ---Goed verhaal lekker kort  :D maar wat bedoel je met apk laat ik 2 weken verlopen. Als je auto wel apk hoort te hebben en hij is niet geschorst, dan heb je meteen een boete aan je broek. Althans ik ben een keer vergeten de schorsing te verlengen en het was meteen raak.

--- Einde van citaat ---

Dankjewel! Wat ik er tot nu toe van gelezen heb is het niet het einde van de wereld als de apk verlopen is. Officieel mag het niet, maar de regel is dat je niet de weg op mag als de apk verlopen is. Nu met corona enzo zie ik dat niet direct als probleem, gezien eigenlijk al het werk wat ik doe vanuit huis gebeurd. De politie trekt de registers niet na, en de RDW hanteert 2 maanden gedoogbeleid. Die 5 kilometer waarin ik risico loop aangehouden te worden gok ik erop.

Info van ANWB

Hier stellen ze zelfs dat je de route naar het APK keuringsstation wel mag rijden tot 2 maanden na het verlopen van de apk

Robinho:
Ok dan is het verschil dat het een verlopen apk is in tegenstelling tot verlopen schorsing. Succes.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie