Auteur Topic: Pucca, de P7 1.3  (gelezen 17906 keer)

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
  • Don't matter what you say, I won't listen anyway.
Re: Pucca, de P7 1.3
« Reactie #100 Gepost op: juli 09, 2021, 11:39:02 »
Er zit meer aan de buitenkant dan aan de binnenkant maar het is daar ook niet bepaald droog.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #101 Gepost op: juli 10, 2021, 11:31:23 »
Hoe is de carterpan? Krokant of nog helemaal netjes? Anders verdenk ik de carterpan pakking.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
« Reactie #102 Gepost op: juli 10, 2021, 18:14:03 »
De lak bladdert er wat af en er zit oppervlakkig roest aan, maar het is nou ook weer geen bastognekoekje. De carterpan zelf is ook min of meer droog vergeleken met het blok, en je zou het tegenovergestelde verwachten bij een lekke carterpakking

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #103 Gepost op: juli 10, 2021, 18:49:33 »
Koppakking heeft maar één kanaal tussen kop en blok, zit ongeveer tussen de moer en de olievuldop.

Distributie kap loshalen, alles goed schoonmaken en dan kijken waar het vandaan komt.
Nokkenaskeerring kan een beste zooi geven weet ik uit ervaring, de olie loopt/kruipt naar alle kanten toe.

Als je krukas of oliepomp keerring lek zijn/is, dan is alleen de onderkant van je distributiekap nat.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2021, 19:02:44 door Patrix »

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
« Reactie #104 Gepost op: juli 10, 2021, 19:11:09 »
Koppakking heeft maar één kanaal tussen kop en blok, zit ongeveer tussen de moer en de olievuldop.
Daar zou het dan nog best wel vandaan kunnen komen eigenlijk, als het de koppakking is moet ik dan nog ergens op letten behalve gewoon de juiste aanhaalmomenten en los/aanhaalvorgorde?

Distributie kap loshalen, alles goed schoonmaken en dan kijken waar het vandaan komt.
Nokkenaskeerring kan een beste zooi geven weet ik uit ervaring, de olie loopt/kruipt naar alle kanten toe.

Als je krukas of oliepomp keerring lek zijn/is, dan is alleen de onderkant van je distributiekap nat.
Dan is het dus niet mijn krukas of oliepomp, dat scheelt in ieder geval. Ik verdenk nu vooral koppakking en nokkenaskeerring.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #105 Gepost op: juli 10, 2021, 19:31:25 »
Juiste aanhaalmomenten, en kruislings van binnen naar buiten idd.

Maakt het dan eerst goed schoon daar links voor op die hoek, lijkt me sterk dat het de koppakking is.
Nokkaskeerring lijkt me eerder.

Het kan ook nog de O-ring van de oliepomp zijn btw, dat kan ook behoorlijk lekken, been there done that.

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
« Reactie #106 Gepost op: juli 13, 2021, 17:20:46 »
Ik weet nu 99.9% zeker dat het de koppakking is, geen idee hoe die nou kapot is gegaan maar ik heb een nieuwe pakking en nieuwe kopbouten besteld.

Ik weet nu ook waar dat gewiebel van achter vandaan komt, want met een volle tank doet ie het niet meer. Dus of ik koop een fuel cell of ik moet er maar mee leven ::)

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #107 Gepost op: juli 13, 2021, 19:13:44 »
Dat koppakkingen bij een starlet stuk gaan is puur door ouderdom komt vaker voor dat deze na een jaar of 20 bij een flinke km stand ertussen uit rotten.

Kijk de meeste europeesche prutbakken worden niet oud dus zal die pakking er ook niet gauw tussen uit gaan. :twisted:

De aanhaal momenten zijn   30Nm  daarna 49Nm  als laatste kwart slag draaien.

Volgorde is zoals hieronder.

8   6   1   3   9
10  4   2   5   7
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #108 Gepost op: juli 13, 2021, 21:04:30 »
De mijne begaf het ook bij ruim 2 ton en 30 jarige leeftijd, niets om je voor te schamen ;D

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
« Reactie #109 Gepost op: juli 14, 2021, 10:34:37 »
Dat koppakkingen bij een starlet stuk gaan is puur door ouderdom komt vaker voor dat deze na een jaar of 20 bij een flinke km stand ertussen uit rotten.

Kijk de meeste europeesche prutbakken worden niet oud dus zal die pakking er ook niet gauw tussen uit gaan. :twisted:

De aanhaal momenten zijn   30Nm  daarna 49Nm  als laatste kwart slag draaien.

Volgorde is zoals hieronder.

8   6   1   3   9
10  4   2   5   7

Das ook zo, na 31 jaar kun je er ook niet heel veel van zeggen ::) De New Beetle van mijn ouders heeft de geest nu al gegeven en die was 10 jaar jonger met dezelfde kilometerstand :doh:

Kop loshalen moet ook in volgorde, maar dan andersom toch? dus als volgt:

3  5 10 8  2
1  7  9  6  4

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #110 Gepost op: juli 14, 2021, 17:46:12 »
Nee dat doe ik gewoon vanaf 10 naar 1 zoals in het voorbeeld zoals ik je gaf.

Maar het maakt niet zo uit ..
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #111 Gepost op: juli 14, 2021, 18:41:03 »
Wat ik wel vreemd vind is dat de pakking alleen lekt bij het oliekanaal, daar zal je het het minst snel verwachten.

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
« Reactie #112 Gepost op: juli 14, 2021, 20:55:37 »
Nee dat doe ik gewoon vanaf 10 naar 1 zoals in het voorbeeld zoals ik je gaf.

Maar het maakt niet zo uit ..
Is goed, doe ik dat ;D
Wat ik wel vreemd vind is dat de pakking alleen lekt bij het oliekanaal, daar zal je het het minst snel verwachten.
Misschien lekt ie ook tussen de cilinders en heb ik het gewoon niet door maar je zou denken dat je dat wel merkt :ermz:

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #113 Gepost op: juli 15, 2021, 19:17:17 »
Dat zie je goed terug in het compressiemeten of nog mooier met een cillinder lektest.

Meestal gaat ie tussen een koelkanaal en cillinder.

Maar dan hoor je het ook borrelen in je systeem of heb je verbruik van koelvloeistof.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #114 Gepost op: juli 16, 2021, 20:58:36 »
En niet te vergeten de witte rook uit de uitlaat met de daarbij behorende zoete geur
Starten gaat ook vaak stotterend omdat er water in de cilinder kan komen als ie een tijdje stil heeft gestaan.

Borrelen hoor je niet zozeer, wel kan je luchtbellen waarnemen in je expansievaatje.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #115 Gepost op: juli 17, 2021, 12:17:00 »
En niet te vergeten de witte rook uit de uitlaat met de daarbij behorende zoete geur
Starten gaat ook vaak stotterend omdat er water in de cilinder kan komen als ie een tijdje stil heeft gestaan.

Borrelen hoor je niet zozeer, wel kan je luchtbellen waarnemen in je expansievaatje.

Heb vaker gehoord bij meerdere merken auto.s waarvan de koppakking gescheurd is in tussen koelkanaal.

Dan borrelt die wel degelijk het ligt eraan in hoever de pakking kapot en hoe je er op let.

Maar feit is dat je dit kunt meten met de viergas tester hou deze maar boven je radiateur dop en geheid dat je hierin je waarden ziet van onverbrande of verbrande gassen die gedeeltelijk via je koelkanaal de weg zoeken.

Maar meestal pak ik de compressielektester en dan valt dat scheurtje toch door de mand want met een bar of 8 hoor je het wel en heb je beste bubbels in je systeem.
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2021, 12:24:48 door daandc »

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
« Reactie #116 Gepost op: augustus 12, 2021, 20:35:53 »
Vakantie met mn vriendin achter de rug dus een poosje geen tijd over gehad om te posten  ::)

Dynamo is er ineens compleet mee opgehouden dus heb ik (helaas) een nieuwe moeten kopen, doet het nu gelukkig weer naar behoren. Hij lekt wel echt bakken olie, ongeveer een liter per 300 km. Koppakking is gelukkig binnen, dus daar ga ik binnenkort mee bezig. Ook een nieuwe radio gehaald want de oude begon kuren te vertonen, en een Pioneer subwoofer onder mn stoel :rofl:
Carbs doen het nog steeds perfect.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #117 Gepost op: augustus 13, 2021, 21:46:09 »
Vakantie met mn vriendin achter de rug dus een poosje geen tijd over gehad om te posten  ::)

Dynamo is er ineens compleet mee opgehouden dus heb ik (helaas) een nieuwe moeten kopen, doet het nu gelukkig weer naar behoren. Hij lekt wel echt bakken olie, ongeveer een liter per 300 km. Koppakking is gelukkig binnen, dus daar ga ik binnenkort mee bezig. Ook een nieuwe radio gehaald want de oude begon kuren te vertonen, en een Pioneer subwoofer onder mn stoel :rofl:
Carbs doen het nog steeds perfect.

Lekt ie echt buitenom of verbruikt ie het ?

Als je dan toch aan de slag gaat zou ik gelijk de klepseals meenemen deze zijn ook wel verhard na jaren.

Offline Pucca

• SCH forum member
  • **
« Reactie #118 Gepost op: augustus 14, 2021, 00:11:22 »
Puur aan de buitenkant, gelukkig geen rook uit de uitlaat. Kun je klepseals doen zonder kleppen of klepveren te demonteren? Want dat gereedschap heb ik niet liggen :-[

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #119 Gepost op: augustus 14, 2021, 19:41:42 »
Tja deze zitten er wel onder .

Maar de kop heb je er al vanaf liggen en naar mijn weten heb je geen speciaal gereedschap nodig.

Ik trok de klepjes er ook zo uit .

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #120 Gepost op: augustus 26, 2021, 11:40:44 »
Dik nylon touw in de cilnder proppen met de zuiger omlaag, vervolgens de zuiger ze hoog mogelijk draaien zodat het touw tegen de kleppen drukt.

Zo heb ik het ook gedaan, gaat perfect, met de kop eraf is makkelijker, dus zou ik alles ineens doen in jouw geval.

Spietjes van de klepveren krijg je los door een dop op de veerschotel te zetten en er een flinke tik met een hamer op te geven.
Veer vervolgens weer op spanning zetten deed ik met een grote steeksleutel, spietjes er goed inleggen en rustig omhoog laten komen.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2021, 11:47:34 door Patrix »

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #121 Gepost op: augustus 26, 2021, 13:24:35 »
Wat is dan het vast punt waaraan je de steeksleutel scharniert?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #122 Gepost op: augustus 27, 2021, 10:12:12 »
Geen vast punt om te scharnieren gewoon omlaag duwen, vereist wat kracht maar is te doen.

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #123 Gepost op: augustus 28, 2021, 11:48:45 »
Ik had een kunststof busje aan een lijmtang gemaakt om zo de spietjes eruit te halen.

http://starlet-forum.nl/index.php?topic=10731.msg445799#msg445799

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #124 Gepost op: augustus 28, 2021, 12:11:38 »
leuke Macgyver tool :)