mei 29, 2023, 07:18:52

Auteur Topic: TurboSjappies P9 ombouwproject  (gelezen 13385 keer)

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
TurboSjappies P9 ombouwproject
« Gepost op: april 20, 2020, 23:45:25 »
Hoi allemaal!

Na mijn mooie welkom topic nu even wat meer info.
Ik heb een mooie half vale roze P9 uit 1998 die ik ga ombouwen naar een turbo.
Want een turbo is vet.

Nu alleen nog even wat diagrammen vinden van een P9 met een 4EFE kabelboom die ik naast de 4EFTE kan leggen uit een Glanza van 1996. Alle tips zijn welkom. En uitlachen mag ook.

Nu nog even kijken hoe ik foto’s bij het topic kan plaatsen.

Groetjes Jarl de Stekker
(Karel de TurboSjappie)
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2020, 00:11:11 »


Moet je kijken... wat een rommel hè?
Nou, hou dit topic in de gaten!

Groetjes Karel
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 641
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2020, 16:57:44 »
Mooie TRD einddemper  :shades:

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1232
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2020, 20:00:06 »
Succes met je project!

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24617
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2020, 08:45:55 »
Volgrns mij neem je je zelf niet al te serieus?  ;D

Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2020, 20:58:49 »
Nee dat doet mijn moeder ook niet meer.

Vandaag de döner opgehaald. Verse APK erop gooien en dan gaat t swap project beginnen.



Deze sleutehanger zat er bij. De auto heeft vanaf nu een naam: Alan.


Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2020, 12:47:21 »
Zo. Nieuwe koppeling gekocht, een Exedy moest ik hebben werd me ingefluisterd.
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 641
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2020, 13:27:27 »
Zo. Nieuwe koppeling gekocht, een Exedy moest ik hebben werd me ingefluisterd.

Exedy is zeker goed, hoeveel PK hoop je te gaan maken? Misschien is het zelfs overkill  ;D

En leuke sleutelhanger  ;D

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2020, 13:35:22 »
Met alle spullen die we nu hebben moet 160 wel haalbaar zijn. Daarna wordt het internals verstevigen om naar de 200 te gaan. Eerst maar rijdend krijgen.
Heeft iemand *met een p9* al een RDW bezoekje gedaan om de 75pk naar 135 op te schalen?
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4246
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2020, 15:08:31 »
Mocht je bouwjaar onder de 1998 zijn, kost het je een paar tientjes bij de RDW, mocht het 1998 of nieuwer zijn kun je naar Lelystad...
Zijn er in Nederland geloof ik al een hele boel die RDW goedgekeurd zijn
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2020, 23:04:42 »
Hmmm deze komt uit januari 1998..
Heb je ook een bron die dat bevestigd? Niet zoveel zin in een paar honderd euro in Lelystad achter te laten.

-edit- het is weer een hoop “ik heb gehoord van keesje die weer van Jantje hoorde dat” verhaal.
https://www.vwforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=178170

Levert een auto <mei 1999 op die ook met een papieren wijziging er van af kwam.
Dus nogmaals. Bron?

Op deze manier heb ik eens een import motor op 25kw gekregen terwijl alle fora schreeuwden dat het niet kon....

—— quote ——

In gebruik genomen voor 1 juli 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand ook individueel moet worden getoetst op het TestCentrum Lelystad (TCL). Na de keuring op een keuringsstation neemt het TCL contact met u op om de aanvullende testen te plannen.

Herkomst motor:
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u de herkomst en het kentekennummer of voertuigidentificat ienummer van het donorvoertuig overlegt tijdens de keuring.


——-


Mijn aanvraag naar de RDW is al gedaan, dan heb je direct een bron.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2020, 00:15:40 door TurboSjappie »
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4246
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24617
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2020, 11:15:25 »
Het is ook maar net welke keurmeester je treft bij de rdw. Je kan geluk hebben, en met een veredelde apk erdoorheen komen.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2020, 11:48:48 »
Dat is een snel antwoord van de RDW...

Korte versie: 1-1-1998 blijft de heilige grens, afhankelijk van de aardigheid van de RDW ambtenaar kon het in het verleden worden opgerekt.
Maar dat is nu van tafel.

Grrrrr.....

Bron: Mail RDW 29-4-2020 (voor toekomstige vragen);

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het wijzigen van het motorblok.

Het voertuig moet sowieso individueel gekeurd worden als het een keuringsplichtige wijziging is. Met betrekking tot de motor zijn deze wijzigingen keuringsplichtig :
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar LPG of aardgas. (Deze wijziging moet wel worden gekeurd, maar wordt niet aangemerkt als motorwijziging.)

De eisen waaraan het voertuig getoetst worden kunnen wel verschillen, dit is afhankelijk van de leeftijd van het voertuig. Om een simpel voorbeeld te noemen, we gaan bij een voertuig uit 1958 bijvoorbeeld niet eisen dat er een emissiebestrijdings systeem aanwezig is.

Het jaar 1998 dat u noemt is een belangrijk omslagpunt als het gaat om de technische eisen van personenauto's en bedrijfsauto's. Als een voertuig gewijzigd wordt, en het bouwjaar is voor 1998 hebben we in principe alleen te maken met de "permanente eisen". De APK is gebaseerd op deze permanente eisen.
Maar ook in de "permanente eisen" zijn de eisen weer afhankelijk van het bouwjaar van het voertuig.

In 1998 kwamen de 'typegoedkeuringen' ,  voertuigen die vanaf 1998 op de markt werden gebracht moesten voldoen aan strengere eisen. Dit is een proces wat gewoon door blijft gaan. Hoe nieuwer het voertuig, hoe strenger de toelatingseisen. Dus ook hoe strenger de eisen als u een voertuig gaat wijzigen.

De datum 30 juni, 1999 die u noemt is niet meer van toepassing . In het verleden werd de datum 1-1-1998 'opgerekt' vanwege een eventuele 'restantvoorraad', maar dat is nu niet meer het geval.
Heel simpel gezegd, is het voertuig van voor 1998, dan moet het hier aan voldoen :
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-01-01#Hoofdstuk5_Afdeling2
Is het voertuig vanaf 1998, maar voor 1 juli 2014, dan moet hier hier aan voldoen :
https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/individuele-goedkeuring-tcl-iks-tst-28productiebeoordeling-29/wijze-van-keuren-tot-1-juli-2014.pdf
Is het voertuig vanaf 1 juli 2014 , dan moet het hier aan voldoen :
https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/individuele-goedkeuring-tcl-iks-tst-28productiebeoordeling-29/wijze-van-keuren-vanaf-1-juli-2014.pdf

Hieronder vindt u het standaard antwoord als het gaat om het wijzigen van het motorblok van uw voertuig :

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring aanbieden bij één van de keuringsstations van de RDW. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar LPG of aardgas. (Deze wijziging moet wel worden gekeurd, maar wordt niet aangemerkt als motorwijziging.)
 
In gebruik genomen voor 1 januari 1998
ls het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998, moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.
 
In gebruik genomen na 31 december 1997
Is het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997, moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen.

Als bij een voertuig de complete motorconfiguratie en het complete uitlaatsysteem wordt gebruikt van een donorvoertuig (met een typegoedkeuring van hetzelfde merk en type), een geluidsmeting aan het stilstaande voertuig wordt uitgevoerd overeenkomstig VN/ECE Reglement nr. 51, bijlage 3, punt 3.2, en waarbij het toelaatbaar geluidsniveau de waarde uit de typegoedkeuring of kentekenregister niet meer dan 2 dB(A) overschrijdt, dan is aan de eis op dit aspect voldaan.

Bij verhoging van de maximum constructiesnelheid kan een uitgebreide test van de reminrichting nodig zijn. Deze testen worden als vervolgbeoordeling uitgevoerd op het RDW testcentrum in Lelystad. Bij de keuring op het keuringsstation blijkt of een vervolgbeoordeling noodzakelijk is.
 
Milieugegevens
De bestaande (fabrieks-)milieugegevens in het kentekenregister worden verwijderd.

Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor schriftelijk aantonen. Dit kan bijvoorbeeld met een betrouwbare rekening, waarop tenminste het kenteken- of het chassisnummer van het donorvoertuig staat vermeld.

Onderzoek
Voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs kunt u het voertuig voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. De vestigingsplaatsen van de keuringsstations, inclusief routebeschrijving, kunt u vinden via keuringsstations op rdw.nl. Voor de reis van uw woonadres naar het keuringsstation en terug, kunt u gebruik maken van een eendagskenteken. Het eendagskenteken kunt u aanvragen bij het maken van een afspraak. U kunt via de RDW-website van de RDW een keuringsafspraak maken. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht voor het maken van een afspraak voor een kentekenkeuring bij een keuringsstation.


Kosten
De kosten kunnen variëren van € 27,50 tot € 82,50. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2020, 16:44:10 »
De 1998 slet gaat weg. Ik ga op zoek naar een 1997 model voor wènig.
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1232
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #15 Gepost op: april 29, 2020, 20:45:34 »
Dat maakt het iets eenvoudiger idd

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #16 Gepost op: april 30, 2020, 21:34:47 »
Nondeju wat een rommel is er te koop zeg! Ja mooi strak autootje. Ja dat zegt Kim Holland ook van zichzelf. Sjeses. Verrotte dorpels, haak achterklep (inclusief complete arm) doorgerot. 4 verschillende banden waarvan 1 reservewiel uit 1997. Zijscherm rechts los vanwege een tik.  En dan beweren “ja hij is toch netjes?” En 2mm olie op de peilstok. “Vul ik zo wel bij”  ;D



Morgen bij een Mikey groene kijken met plastic bumpers.  :P

« Laatst bewerkt op: april 30, 2020, 22:31:32 door TurboSjappie »
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1232
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #17 Gepost op: mei 01, 2020, 06:13:51 »
Maar het reservewiel had nog wel genoeg profiel  ;D

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #18 Gepost op: mei 01, 2020, 08:14:48 »
Dat wel!
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24617
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #19 Gepost op: mei 02, 2020, 12:01:06 »
Lol, heb ik ook vaak gehad als ik naar auto's ging kijken.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #20 Gepost op: mei 02, 2020, 23:58:34 »
Meet Steve. Alan gaat er tzt uit.

Gezien de wrakken die ik heb bezocht voor €700-€900 kan die rooie best voor €800 weg.
Geen roest, alleen wat deukjes hier en daar.

Groene sleeper upcoming.

Glanza interieur zit er al weer in, morgen de lampen erin gooien en een begin maken met de extra metertjes en Glanza dash.


Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #21 Gepost op: mei 05, 2020, 23:02:25 »
Harseflats.

5 uur poets- en polijstwerk erop zitten, plus de zijruitjes van folie voorzien.
De achter ruit is een hel om te doen. Komt nog wel een keer.



Koppeling is binnen... dusss eerdaags beginnen.
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 18091
    • Onderdelen lijst
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #22 Gepost op: mei 06, 2020, 12:06:53 »
Ik heb nog een groene achterklep zonder deuk staan. Misschien iets voor jou?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24617
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #23 Gepost op: mei 07, 2020, 17:38:23 »
Goed bezig!!  ;D
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline TurboSjappie

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 25
  • Jarl de Stekker - Turbo’s zijn vetter dan N/A.
Re: TurboSjappies P9 ombouwproject
« Reactie #24 Gepost op: mei 07, 2020, 23:33:06 »
Zo. Koppeling gemonteerd. Zie t verschil.



Oh, en die taffeslellike wieldoppen gewisseld met nog een zoldervondst.




@Skabla Wellicht later een keer, met een low-boost knopje. Of je moet hem voor twee tientjes van de hand willen doen  :twisted:
Petjes in Golf GTI’s stom laten kijken is mijn hobby.