Techniek > Interieur & Audio

How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan

(1/3) > >>

JZ:
Als je de deur van de auto open doet, dan moet het alarm aangaan. daarvoor heb ik dit schema gemaakt:
Update: Dit schema werkte op mijn oude alarm, maar trok mijn accu leeg. Een alarm moet of afgaan door een 12v signaal (positief), of een massa signaal  (negatief). Schakelen tussen beide moet niet nodig zijn. Ik heb het alarm dus vervangen. Zie verdere posts voor de juiste schema's


Dit houdt 2: Twee relais gekoppeld aan 1 alarm. In totaal heb ik 4 relais omdat ik ook CV heb ingebouwd. Zie hier:


Bovenstaande paste niet naast elkaar, dus heb het achteraf anders gemaakt dan op de foto. De grootste uitdaging is om alle draden netjes ge´nstalleerd te krijgen. Zorg daarom dat de relais niet naast het alarm zitten. Want dan wordt het gauw een wirwar.


Stappen:
De draden vanuit de deur sensoren volgen en deze aftappen. Dit zijn deur 1 en deur 2 (2x 85 op verschillende relais).
Je tapt deze af helemaal vooraan in de auto, achter de voorste plastic panelen (zitten met 1 schroef vast).
Het gekke is dat deze 2 stroom geven als de deur dicht is. Dus het alarm krijgt continu stroom. Zet vanaf dit punt een diode.

Uitleg (zover ik het zelf begrijp :P)
Als het alarm een stroomsignaal krijgt en deze wordt verbroken, dan gaat het alarm nog niet af. Pas als na het verbreken het alarm ook grond/aarde signaal krijgt, dan pas gaat deze af. Met 1 deur aangesloten, zonder relais, werkt het alarm. Alleen zorg ik dan dat het alarm af gaat door kortsluiting. Zodra er een diode tussen gaat, kan het alarm geen signaal meer voeren naar de aarde/grond. Dus dan werkt het niet meer. Vandaar dat er gekozen is voor een relais.
Als de beide relais stroom krijgen (normale toestand met de deuren dicht), dan loopt de stroom van relais 1 (87) naar 30 naar relais 2 (87) naar het alarm (30). Als 1 van de 2 deuren open gaan, dan schakelt het relais naar 87A (aarde draad van beide relais). Het alarm (30) maakt nu verbinding met grond en gaat af.

Alarm koppelen met knipperlichten
Achter de alarmschakelaar zitten de draden om links en rechts richting aan te geven (groen zwart en groen geel) (deze moet je aansluiten op de twee alarm draden):


Deze doorknippen, maar wel genoeg ruimte houden dat je er nog iets aan kunt solderen. Daarna diodes plaatsen:


Uitleg voor gebruik diodes
Als je het knipperlicht gebruikt, dan gaat er spanning op de draad lopen richting het alarm, gevolg: kortsluiting
Als je de auto op alarm zet, dan knipperen de lichten. Sta je toevallig met pech langs de weg en staan de alarmlichten aan, dan is er ook kans op kortsluiting. Daarom heb je hier 4 diodes nodig.

Locatie alarm
Ik wilde hem graag op de plek van de asbak. Ik rook niet en niemand mag in mijn auto roken. Dat heb ik zo opgelost:

Gaten gevuld






Ik heb geen foto van een glad afgewerkt plaatje. Uiteraard moet dat wel. Ik heb er meerdere keren de schuurmachine op gezet. Na 3x smeren was het pas goed glad, zonder gaatjes of hobbeltjes.

Toen naar de Karwei gegaan en heb plakplastic gekocht:


Daarna gaten geboord met een houtboor (vraagt geduld) en 2 knoppen ge´nstalleerd, een volt metertje en een sigarettenstekker .
Motor uit:

Motor aan:


Bij contact gaat er een lampje branden bij de aansteker. Ik heb een rode gebruikt, in plaats van de originele.

mister_fix_it:
Waarom heb je niet gewoon een auto alarm gekocht en ingebouwd?

JZ:
Er hangt ook een alarm aan ;-).

mister_fix_it:
Waarom heb je dan al deze moeite gedaan? Ik snap hem even niet

daandc:
Soms moet je dit niet vragen maar voor lief nemen sommige mensen vinden het heerlijk om te prullen en te prutsen in de zin van het goede woord vooral als je er toch tijd voor hebt .

Iets kopen kan maar het zelf maken geeft ook voldoening.

Ben zelf ook zo,n knakker die dat mooi vindt een voorbeeld ik heb zelf een paar eobd tooltjes gebouwd deze was iets duurder dan een kant en klare maar door zelf te bouwen daar leer je van en weet je hoe het werkt . :D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie