Auteur Topic: How to: CV vergrendeling met extra knoppen open en dicht  (gelezen 3491 keer)

Offline JZ

• SCH forum member
  • **
    • Project Wansmaak
How to: CV vergrendeling met extra knoppen open en dicht
« Gepost op: oktober 05, 2019, 21:36:39 »
Als ik in de auto zit, dan wil ik graag de deuren op slot kunnen doen met een knop. Dit kan met de knop van mijn Centrale vergrendeling. Alleen deze hangt aan de sleutelbos. In geval van nood is deze lastig te vinden. Dus ik wil een knop in de auto. Hierbij uitleg hoe je dit kunt maken.

De actuator werkt simpel:
Zet stroom op draad 1 en zorg dat draad 2 massa heeft: deur gaat open (van slot).
Zet stroom op draad 2 en zorg dat draad 1 massa heeft: deur gaat dicht (op slot).

Dit is het systeem om de sloten open en dicht te doen, gebouwd met 2 relais:

Dit werkt als volgt:
Als er stroom op de vergrendeling wordt gezet (30) links, dan gaat de deur open (van slot). Als de stroom op de vergrendeling rechts (30) wordt gezet, dan gaat de deur op slot.
In rust: Er staat spanning op 87, maar deze is nog nergens mee verbonden. In rust is 87A (grond) verbonden met 30. Zowel het open (linkse) relais als het dichte (rechtse) relais staan in verbinding met de massa draad en krijgen beide geen stroom.

Slot open: 86 van het linkerrelais krijgt stroom. Er ontstaat een kring tussen 86 en 85. Het relais klikt van rust (87A) naar 87. 87 en 30 zijn verbonden (signaal deur open). De actuator krijgt stroom van het relais links en maakt verbinding met de massa (signaal dicht) van het relais rechts (30-> 87A).

Slot dicht gaat precies andersom:
86 van het rechterrelais krijgt stroom. Er ontstaat een kring tussen 86 en 85. Het relais klikt van rust (87A) naar 87. 87 en 30 zijn verbonden (signaal deur dicht/ op slot). De actuator krijgt stroom van het relais rechts en maakt verbinding met de massa (signaal open) van het relais links (30-> 87A).

Nu is er maar 1 signaal om de deur op slot en van slot te halen. We willen er hier 1 aan toevoegen. Dat gaat simpel. We maken twee knoppen die verbonden zijn met de 86 van de twee relais.

Voor de volledigheid heb ik de 12 volt verbinding er ook bij getekend. Wat erbij is gekomen zijn 4 diodes. Het probleem wat de diodes oplossen is: ik druk op 1 van de knoppen en de stroom loopt naar het relais, maar ook naar het CV systeem. Gevolg: kortsluiting. Een diode zorgt ervoor dat de stroom maar 1 kant uit kan. Dus in dit geval naar het relais en niet naar het CV systeem.
Andersom: Als ik op de knop van de AB van het CV systeem klik, dan zou zonder diode de knop op spanning komen te staan en hier kortsluiting ontstaan. Met de diode gebeurt dit niet.

Als je dit systeem bouwt: er mag best wat afstand zitten tussen deze 2 relais en het cv systeem. Ze hoeven dus niet naast elkaar te zitten.

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
  • P8 '95 / P9 '98 in Glanzakleren
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: How to: CV vergrendeling met extra knoppen open en dicht
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2019, 14:39:03 »
Je kan het ook met de originele armsteunen doen, met die met CV hebben de knoppen ervoor.
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline JZ

• SCH forum member
  • **
    • Project Wansmaak
Re: How to: CV vergrendeling met extra knoppen open en dicht
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2019, 15:50:15 »
Mee eens, maar die heb ik niet.. Gaat wellicht wel komen ooit.