Auteur Topic: How to: CV inbouwen  (gelezen 3228 keer)

Offline JZ

• SCH forum member
  • **
    • Project Wansmaak
How to: CV inbouwen
« Gepost op: oktober 05, 2019, 17:38:11 »
Inleiding
Toen ik de Starlet kocht was ik razend enthousiast (nu nog steeds) en heb toen een alarm gekocht. Eindelijk ben ik eraan toe gekomen om het alarm in te bouwen. Het prijsverschil tussen een alarm met CV  (centrale vergrendeling) en los CV setje was erg klein. Dus ik dacht: ik koop een alarm en sluit gewoon aan wat ik nodig heb. Niet wetende wat ik me op de hals haalde.  ::)
Nu wil ik uiteraard wat erkenning en waardering voor het harde werk: het alarm zit er werkend in! Met werkende centrale vergrendeling :). Dus hierbij een how-to hoe ik dit gedaan heb. Ik heb aardig wat fouten gemaakt en hoop hiermee het voor jou makkelijker te maken. Geef even een like als je dit topic leuk vindt :P. Disclaimer: ik heb 0 ervaring toen ik eraan begon en iets aan ervaring nu het af is. Ik heb geen idee of ik het goed heb gedaan en dit artikel komt dus ook met 0,0 garantie  O:)

Centrale vergrendeling inbouwen
Nodig
  • Kruiskopschroevendraaier
  • Kleine platte schroevendraaier
  • Actuator
  • Waga verbidingsclips (lasklemmen) of soldeersel met soldeerbout
  • Electratape
  • Schroef voor actuator
  • Bedrading (zelf voor 0,75mm gekozen)
  • twee tangetjes om ijzer mee te buigen van actuator
  • Tangetje om ijzer mee door te knippen van actuator

1. Deurpaneel verwijderen

De deur zit vast met 3 schroeven en een clip bij de deurhendel. Maak de deur open en schroef eerst de schroeven van de "armrest" eruit. Deze zitten vrij hoog en door de schroevendraaier recht op de schroef te zetten krijg je deze er makkelijk uit. De hendel voor de ramen vond ik eerst lastig. De allereerste keer dat ik die verwijderde was ik er 20 minuten mee bezig. Nu ben ik er in 20 seconden mee klaar. Pak een kleine platte schroevendraaier. Zet deze tussen het witte plastic en de raamslinger. Draai hem een klein stukje zodat er ruimte ontstaat. Draai nu langzaam het raam open. Je ziet als het goed is een soort clipje verschijnen tijdens het draaien. Zet hier de platte schroevendraaier tegenaan. Door verder te draaien aan de raamslinger komt er druk op de clip en schiet deze eraf. Let goed op waar dat ding heen schiet :):).

Draai nu de schroef van de deuropener eraf. Je kunt de deuropener (hoe heet dat ding? :P) nu naar links schuiven en dan komt deze los. Het deurpaneel kun je nu van de deur trekken.

2. Actuator plaatsen

Er zijn een aantal dingen waar je goed rekening mee moet houden.
  • Test eerst of de actuator werkt. Dit kan het makkelijkste door de draden even tegen een 9 volt batterij aan te tikken.
  • Zorg dat je je ramen open en dicht kan blijven doen tijdens en na de installatie
  • De ruimte in de deur wordt nat van binnen tijdens een regenbui, dus zorg dat de draden goed waterdicht zijn.
  • Zorg dat de draden ruimte hebben bij het raam en bij het openen en sluiten van de deur.
  • Waar twee metalen elkaar raken ontstaat roest. Ik heb verf gebruikt om dit contact te voorkomen

Bedenk een plek zodat de actuator zo recht mogelijk onder de de knop van de vergrendeling. Schroef hem nog niet vast.
Er zit een metalen plaatje bij de actuator. Schroef deze vast aan het metalen staafje van de vergrendeling. Er zit hier wellicht een plastic buisje omheen. Deze kun je er rustig afhalen.

Plaats nu de actuator. (op en met het geleverde metalen plaatje, zie foto) Zet deze in stand "dicht" Zet de deur op slot (wel open natuurlijk). Bedenk nu hoe het ijzeren staafje gebogen moet worden om tussen de actuator en in de metalen "hoes" die je hebt vastgeschroefd te glijden. Buig het ijzer met 2 tangen en kijk of dit de juiste vorm heeft. Knip er een stuk af (is altijd te lang). Maar zeker niet teveel.. Schuif hem in de hoes en kijk hoe deze uitkomt op de actuator. Maak zo min mogelijk bochten. Uiteraard kun je hem er niet tussen wurmen. Als je tevreden bent over de vorm knip hem dan op de juiste lengte (net iets te lang). Maak de actuator los, schuif hem in de actuator en dan in de metalen hoes en schroef de actuator vast. Door middel van de vergrendelingsknop kun je aardig testen of dit gaat werken. De actuator ramt de knop echt keihard omhoog en omlaag, dus geen zorgen als dit stroef loopt. De verbinding mag alleen geen kans hebben te buigen. Om de draden aan te sluiten raad ik deze aan:
https://www.hornbach.nl/shop/WAGO-Lasklem-2-voudig-0-2-4-mm-hersluitbaar-100-stuks/5723505/artikel.html

3. Gat boren in de auto
Ja.. serieus... Origineel zit er geen CV in mijn P8. En ook geen gat in het chassis om die verbinding te maken. Verwijder de complete deur voordat je hiermee aan de slag gaat. Mijn deur is al kapot, dus ik heb hem laten zitten. Het is onmogelijk om de deur niet te beschadigen als je hem er niet uit haalt.

Pak een glasboor en maak een kleine put in de auto waar de draad moet komen. Koop een nieuwe HSS metaalboor (8) en boor een gat. Door het putje blijft de boor op zijn plaats. Anders dan gaat deze "lopen" en is heel de auto bekrast. Haal het slijpsel weg door de blazen of te zuigen :P. Verf hierna het gat.

Ik ben voor een gat helemaal bovenin gegaan waar een soort "holletje" zat. Ik vermoed dat dit de plek is waar wel een gat gemaakt wordt bij Starlets met CV. Ik heb van te voren gecontroleerd dat ik niet op een plek ben gaan boren waar draden lopen...
Haal de draden erdoorheen en sluit ze aan. Zorg voor een goede lengte naar het CV systeem/alarm. Tape de draden waar ze bloot liggen tussen het chassis en de deur. Andere deur op dezelfde manier aansluiten.

4. CV unit van stroom voorzien
Ik heb het alarm gekoppeld met de radio "permanent". Deze is verbonden met de zekering onder de motorkap (15A) en niet de zekering in de fuse box onder het stuur. Dat was voor mij verwarrend. Wil je weten welke draad je nodig hebt? Kijk bij de handleiding van de radio. Meestal is dit de gele draad.
Het alarm heeft stroom nodig om te werken en heeft apart aansluitingen voor de CV. Deze hebben ook stroom nodig. Op Youtube kwam ik allerlei relais systemen tegen. Die heb je niet nodig als je alleen de CV wilt bedienen met de afstandsbediening. Als er extra knoppen bij komen kijken, dan heb je ze wel nodig. Ik kom hier nog een keer op terug bij een ander draadje (alarm inbouwen).

Het alarm heeft nodig:
  • 3x stroom
  • 3x grond/aarde
  • 2x blauw (dicht)
  • 2x groen (open)
Aansluiten gaat als volgt: Stroom radio (gebruik de gele kabel van je radio), zekering (10A) in zekeringhouder (als het goed is meegeleverd met CV/alarm)
Grond radio (gebruik de zwarte kabel van je radio)
de (gezekerde) rode draad van de CV vertakken naar de gele kabels van CV
de zwarte draad van de CV vertakken naar de oranje kabels van CV
Wit aangesloten op groen (2x) van de actuators
Wit/zwart aangesloten op blauw (2x) van de actuators

Alles zit nu achter een zekering. Test of de CV open gaat bij open en dicht bij dicht. Anders groen en blauw omdraaien :).