Dit is echt bedoeld om een beetje hardop na te denken en ideeën te krijgen over mogelijkheden en dingen om bij na te denken.
Zoals menig hier wel weet heb ik een P9 in Glanza kleren.
Hier ben ik van plan om een 4EF-TE blok in te (laten) leggen/zetten/hangen.
M'n doel is heel simpel, het wordt m'n daily drive dus moet lang mee gaan en veilig zijn wat druk etc betreft. Ik hoef geen 200+ PK's te hebben, als ik uiteindelijk tussen de 130 en de 150 uitkom, helemaal prima.
Voorbereiding die ik al gedaan (of liever heel binnenkort ga doen) heb is een Half size radiator in de auto de hangen om meer ruimte te maken voor de turbo en de rest.
Wat heb ik nodig voor de ombouw?
Natuurlijk de 4EFTE motor
4EFTE ECU
bekabeling moet omgesoldeerd worden
intercooler (ik heb natuurlijk een dichte motorkap dus moet FMIC worden ipv de standaard TMIC)
Ben ik nog iets vergeten? Natuurlijk!
Hoe zit het met druk aflaten, eventuele Blow off Valve of iets in die richting? Is het bet
Ik heb een WEPR uitlaatspruitstuk en downpipe, de downpipe is wel dekat, zijn er dan wel mogelijkheden om er nog een katalysator tussen te zetten (na de downpipe en voor de rest van de uitlaat) of is dat geen doen? (ik moet/wil(mn eigen eis) natuurlijk wel legaal kunnen rijden)
Hoe zit het met sensoren, uitlezen en tellers in/op het dashboard?
Wat motor betreft
Wat is de beste optie? Ik wil de auto op het nieuwe vermogen door de RDW laten keuren, alles netjes volgens de regels, ook omdat de auto getaxeerd zal worden om tegen die waarde te verzekeren.
Heb je voor zo'n keuring liefst alle historie van de donor auto/motor in bezit?
Wat FMIC betreft:
Ik wilde in eerste instantie proberen een intercooler achter mn grille te plaatsen, dit voornamelijk omdat het oppervlak groot genoeg zal zijn om te koelen ten opzichte van de standaard TMIC.
Nu zit ik meer te denken aan een FMIC met mogelijk een soort van rear entry en exit en deze laag achter de voorbumper te hangen zodat deze de volle rijwind zal krijgen. Deze wil ik dan zwart laten spuiten of anodiseren (of zwart kopen, ze zijn verkrijgbaar) om het minder opvallend te maken.
Die intercooler zal meer dan ruim voldoende zijn (zijn meestal 'rated' tot 350pk en zoveel zal ik er nooit mee gaan rijden)
Wat spruitstuk betreft:
Ik heb dus dat WEPR uitlaat spruitstuk. Wat doet dit ten opzichte van het stock spruitstuk precies?
Zorgt het voor meer vermogen of enkel voor een betere flow zodat er geen restrictie is in de x'de cilinder zodat het sterker is en veiliger is?
Als het voor meer vermogen zorgt, waar moet ik dan rekening mee houden? Kan er iets anders kapot gaan waardoor ik daar nu vooraf al over na moet denken om aan te passen?
Wat uitlaat betreft:
Ik heb nu een HKS Dräger uitlaat voor de 4EFTE, maar laat mogelijk een aangepaste uitlaat maken bij een bedrijf in Helden.
Die uitlaat zal voornamelijk op looks gemaakt worden omdat ik de grote (oneerbiedig kachelpijp) einddempers niet zo mooi vind.
Daarnaast wordt het wel een volledig RVS uitlaat voor goede flow. Heeft dit nog invloed op het hele systeem wat PK/druk/etc?
Wat ECU betreft
Moet ik met de aanpassingen die ik al heb een andere ECU gebruiken en wat kan ik daarmee het beste doen?
Ik hoor wel eens over stand-alone Ecu's die volledig te programmeren zijn, ik hoor wel eens over Fuel Cut Defenders en andere dingen die je liever niet wil gebruiken.
Ik wil dat het goed werkt en dat het meteen goed werkt. :-)
Als mensen me kunnen en willen helpen, altijd welkom!