Auteur Topic: 4E-FTE ECU's  (gelezen 2869 keer)

Offline ScarFaced

• SCH forum member
  • **
4E-FTE ECU's
« Gepost op: november 10, 2008, 11:44:49 »
Wie kan mij vertellen welke ecu's (merken/modellen) een goede aanwinst zijn voor een 4e-fte en welke niet?

En wat zijn dan de voordelen t.o.v. andere ecu's? Dat ze fuel-cut, speed-limiter er uit halen snap ik, maar wat zijn andere voordelen per ecu?
A sick mind is a joy for ever!!!

marc0

• Gast
Re: 4E-FTE ECU's
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2008, 12:08:03 »
Wim heeft op het SLS forum verschillende foto' s enz van ECU' s verzameld.
Wat ik begrijp is dat de ECU naast het verwijderen/verhogen van fuelcut, revlimiter, speedcut etc ook agressievere fuelmaps heeft.
Ik dacht ook iets te horen de A/F ratio veel optimaler is.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2008, 12:17:53 »
wat ik heb gehoord van mijn mines ecu,  is dat ie zelf de A/F op het goeie niveau houdt...
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline ScarFaced

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2008, 16:25:12 »
ik wilde eigenlijk weten wat de verschillen zijn per aftermarket ecu, net zoals stan zegt dat die mine's zijn a/f aanpast...

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2008, 18:05:57 »
Dat ligt toch helemaal aan hoe die gemapped is?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

marc0

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2008, 18:10:06 »
Volgens mij verschilt dat idd hoe die gemapt is, de Blitz die Quoc te koop aanbiedt kan een andere mapping hebben die bijv voor een TD-04 is gemapt.

Offline ScarFaced

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2008, 18:20:12 »
maar elk merk mapt toch op zijn eigen manier en gebruikt eigen technieken, net zoals stan zegt dat die mines zijn af bijregelt...

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
    • http://groups.msn.com/REDHOTP8POWER/
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2008, 19:31:07 »
Een ecu die zichzelf automatisch regelt bestaat niet. Een ECU is altijd gemapt op een bepaalde setup. De ECU's die je 2e hands in japan koopt zijn meestal voor een lichte gemodificeerde auto gemapt, dus hij zal er niet snel slechter van gaan lopen zolang je niet te veel afwijkt van de gemapte setup. (Als je maar niet een grote turbo op de auto schroeft)
Echter, het kan nooit zo goed zijn als een goede piggyback of een stand alone ecu die volledig af te stellen is. Zo heb je altijd de beste tune voor alle mods die op je auto zitten, haal je het maximale vermogen en hoogste efficientie (lager benzine verbruik).

Hieronder een voorbeeldje van een vermogensgrafiek waar duidelijk een slechte afstelling zichtbaar is:

De vermogengrafiek hoort een mooie constante stijging te vertonen zonder bulten of dipjes. Wanneer je dus een map voor een andere setup hebt kan dit het geval zijn en hij loopt dan ook op sommige punten te arm of te rijk.
Hier een voorbeeldje van een mooie fuelcurve:

Even de voor- en nadelen op een rijtje:
2e hands ecu (welke gemapt is op een andere setup)
-Geeft bijna altijd wel winst
-Je kunt veilig wat gaan tunen aan je auto omdat deze meestal niet op een standaard starlet is gemapt en hij je auto dus eerder te rijk laat lopen dan te arm.
- Erg makkelijk. Letterlijk prik & play.
- goedkoper dan een goede piggyback of standalone.

Nadelen t.o.v. een goede piggyback of standalone:
Goede piggyback of standalone die-
 - Zal je met een goede tune altijd meer winst geven
 - geen pieken en dipjes in de powercurve (als de rest van de auto goed is)
 - efficientere afstelling (zuiniger)
 - Gegarandeerde veilige afstelling
 - Wanneer je weer nieuwe mods monteerd is het mogelijk om te tune weer aan te passen.
 - mogelijkheid tot allerlei exclusieve functies als traction control, launch control dual maps etc.

Kortom, bedenk wat je wil. Wil je geen gedoe en niet te veel uitgeven ga is een losse ecu een goede keus.
Wil je meer, ga dan is verder kijken.

Het verschil tussen de 2e hands ecu's die je in japan kunt vinden is moeilijk aan te geven en daar hoef je je ook niet echt druk om te maken als je het mij vraagt. Het meest interesantte is de setup waarvoor hij getuned is. Het zou mooi zijn als je deze zo goed mogelijk kunt benaderen.

Offline ScarFaced

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2008, 19:44:18 »
Ik wil nou nog niet beginnen aan een volledig instelbare piggyback, daarom begin ik maar eerst eens met een andere ecu... Maar ik maak hieruit op dat ze redelijk op elkaar lijken. Hoeveel kan de mapping dan verschillen per setting en hoe kom ik erachter waarvoor ze gemapt zijn?

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2008, 20:31:21 »
Als je echt wil weten wat het beste voor je auto is dan moet je vragen of je ermee naar de rollerbank mag en kijken welke het beste resultaat geeft bij jou setup. Om te weten waarvoor hij gemapt is moet je bij de japanse verkoper zijn. Zoals je bij de Blitz ecu van Quoc kan zien op de foto staan daar de grootste mods op de ecu geschreven wat wel handig is. Blitz K1 en Blitz fmic. Verder kun je er met dit soort ecu's vanuit gaan dat deze allemaal voor minimaal 1 bar zijn gemapt.

Mikey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2008, 12:11:00 »
De mijne (JAM) is gemapped voor ct9/ hybrid, FMIC en tot 440cc en max 1,3 bar druk, af optimalisatie.

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2008, 20:04:33 »
440cc op een hybride ct9? dat lijkt me wel erg veel?

Offline gli starlet 4efte

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2008, 21:56:34 »
Ya, Das meer als je een turbo er op het van een vrachtwagen, met een slakkenhuis van halve meter haha :P  440cc mmm , 320cc is al genoeg.
VOOR MENSEN MET AUTOSCHADE, SPUITWERK OF LASWERKZAAM HEDEN,
KAN JE MIJ EEN PM STUREN VOOR MEE INFO.

Offline dijkie

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2008, 19:30:01 »
Bij een ECU 2e hands altijd ervan uit gaan dat deze opnieuw gemapt moet worden.

Als je een goede ecu zoek ..kijk of er knock corectie opzit en wideband functie op zit.Dan regel de ecu vaak de handel bij

Of zet een knock link op en een wideband bij op ;)

De meeste systemen werken ong. hezelfde kwa mappen.... maar je moet wel weten wat je doet.Het kan je het blokkie kosten. :wow:

William
BOOST = FUN

Mikey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 13, 2008, 12:35:26 »
Ecu gaat tot max 440cc en hybrid ct26 wel geschikter he ;)