Auteur Topic: turbo vraagje 4efte  (gelezen 8287 keer)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • 嵐rut新er (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
turbo vraagje 4efte
« Gepost op: januari 16, 2008, 12:22:42 »
wat kan je doen om je turbo op meer boost te laten draaien dan 1 bar?

(even ter info,  is nog niet van toepassing voor mij)

hybrid turbo plaatsen?
andere/grotere turbo plaatsen?

en wat moet je dan nog meer aanpassen als je een andere turbo plaatst?!

of is dat plug & play....

je zal iig vast je benzinetoevoer moeten aanpassen, dat lijkt me al wel logisch, maar verder?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Sagittarius

• Gast
Re: turbo vraagje 4efte
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2008, 13:09:39 »
ligt eraan hoe extreem je wil gaan en welke turbo je neemt.
roep je doel, dan weten we wat voor soort setup je moet gaan draaien.

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
    • http://groups.msn.com/REDHOTP8POWER/
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2008, 13:28:48 »
ct9 moet je niet meer laten draaien dan 1 of 1.1 bar anders is hij binnen no time kapot.
Met deze setup kun je al een vermogen halen van ongeveer 190pk met een minimaal aantal modificaties zoals
2" of 2.5" uitlaat, ander spruitstuk, downpipe, safc (afgesteld op de rollerbank), hks actuator of boost controller.(ben denk ik niks vergeten?)
Dat valt je dus kwa kosten nog enigsinds mee

Als je een grotere turbo plaatst zoals een ct9 hybride of nog groter krijg je bij dezelfde druk meer luchtverplaatsing.
Er komt dan echter wel heel veel bij kijken om het goed en veilig te laten draaien, en zou dus ook eerst aanraden om de bovenste setup de realiseren, omdat het merendeel van de onderdelen toch nodig zijn.
De meeste andere turbo's passen natuurlijk niet op een ct9 spruitstuk en downpipe, dus dat moet anders.
Omdat je meer lucht in je blok pompt (dus ook meer vermogen) moet je toch echt gaan denken aan andere zuigers. Ongeschreven richtlijn is boven de 225pk.
Een grotere turbo spoelt natuurlijk ook weer een stuk later op, en om dat te compenseren is het het beste (natuurlijk niet perse nodig) om de toerenbegrenzer te verhogen, wat inhoud dat je een stand alone ecu moet hebben. Ook moet je dan weer andere drijfstangen hebben en bij voorkeur andere klepveren..
Als je echt een hele grote turbo wilt en heel erg veel toeren wilt kunnen maken, moet je ook nog een andere nokkenas.
Beetje afhankelijk van wat voor turbo, maar een external wastegate kan nodig zijn.
Grotere injectoren
grote FMIC
andere radiator, want zo goed als geen 1 spruitstuk past met de std. unit.
sterkere koppeling

Dat zijn zo'n beetje musts om het goed te laten lopen, en dan ben ik vast nog wat vergeten.
Ook zijn er nog een hoop dingen die slim of fijn zijn om te hebben.
Goede remsetup, bij dit soort vermogens ga je niet standaard rondrijden. Denk aan:
goede remvloeistof sport remblokken, geboorde en/of geboorde schijven en stalen leidingen.
Je wilt een fasoenlijke wegligging, dus heb je weer een wegligginset, swaybars, bruggen en heel de blabla nodig.
Je wilt de nodige meters hebben om te kijken of alles goed blijft gaan.
boost controller, want je wil niet gelijk op full boost warm rijden.
bla bla bla

Kortom, weet waar je aan begint als je aan een andere turbo gaat beginnen want het is absoluut niet goedkoop. Als je geen starletfreak bent koop je beter een civic of golf want voor dat soort auto's kost dat spul allemaal een stuk minder.
Ik denk dat voor een daily drive de bovenste setup met de std. ct9 ideaal is. In iedergeval om mee te beginnen. bijna alle modificaties kun je gewoon meenemen als je in de toekomst toch nog iets meer wilt.

Sagittarius

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2008, 14:14:24 »
dat is ook nog wat...rijdbaarheid.

een dikkere turbo, fmic etc zorgt voor meer lag.
aangezien de ct9 een piepklein turbootje is, heb je vrij snel boost in de lagere toeren wat de turbo voor dagelijks werk ideaal maakt.
Voor een dikkere turbo moet je inderdaad hoger in de toeren rijden wil je de turbo op full boost krijgen....maar eenmal op full boost met een dikke turbo heb je het idee dat je door een vrachtwagen vanachter wordt geramd.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2008, 17:02:23 »
Citaat
Met deze setup kun je al een vermogen halen van ongeveer 190pk met een minimaal aantal modificaties zoals
2" of 2.5" uitlaat, ander spruitstuk, downpipe, safc (afgesteld op de rollerbank), hks actuator of boost controller.(ben denk ik niks vergeten?)
Dat valt je dus kwa kosten nog enigsinds mee

-2,5/2 inch uitlaat check
-ander spruitstuk check (ga jij regelen ;) )
-downpipe check
-safc wat is dat? :?

en de actuator en boost controller zijn toch alleen om de boost beter te beheersen? daar krijg je toch niet meer vermogen van?! :? (alleen dat ie beter zn boost vast kan houden, maar dat doet ie nu ook wel @ 1bar )

sterkere koppeling heb ik ook al, althans die had ik, maar heeft rico nu in zn 4efte gepropt, omdat de zijne tot de nagels op was.... (hij regeld een andere voor me)

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2008, 17:04:32 »
maar wat ik (uiteindelijk) zou willen:

- wat meer vermogen
- toerenbereik mag gerust wat hoger, nu begint de boost al te komen vanaf 2000-2500 toeren, dat mag best wat later ;)
- maar het moet ook nog wel betrouwbaar blijven.

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2008, 18:01:02 »
De standaard actuator kun je niet in stellen, en de interne veer is erg slap
Hij kan de turbo druk dus erg slecht constant houden.
Verder zal je turbodruk zal in de zomer bijv. wat lager komen te liggen.
Al met al, er moet wat aan veranderd worden.

Als de veer van de standaard actuator nog goed is kun je wegkomen met alleen een boost controller.
Je hebt mechanische en elktrische. De laatste zijn een stuk duurder, maar iets beter omdat ze de actuator tot het laatste moment zullen dicht houden.
Als je een mechanische wil, kan ik er met de komende bestelling misschien 1 mee bestellen voor je. Deze zijn niet zo heel duur.
Wanneer de actuator slecht is moet die ook vervangen worden, maar je kunt gewoon eerst proberen zonder.

Andersom gaat het ook, alleen een hks actuator. Deze is instelbaar, dus daarmee kun je ook de turbo druk instellen.
Je kunt deze natuurlijk niet makkelijk van instelling veranderen terwijl je een boost controller wel makkelijk kunt verstellen en gewoon in de auto kunt monteren of onder de kap.

Manneer je het lijstje van de ct9 spulletjes afwerkt zul je heel tevreden zijn. Doordat je het spruitstuk en downpipe vervangt flowed de boel beter, en boost je door tot de 6 / 6,5k. Daarna valt het vermogen af. Je zult behoorlijk wat vermogen hebben dus, en je koppel gaat ook nog omhoog. Wat ook wel grappig is, je auto wordt ook nog een stuk zuiniger :P

Dit is een apexi safc: http://auto-diversen.marktplaats.nl/tun ... fc-ii.html
Ook helemaal geen verkeerde prijs, dus als de porto het toelaat... :)
Hiermee kun je op 12 punt in het toerental bereik de benzine toevoer regelen (en tussen de punten intrapolleerd(ofzoiets) hij het natuurlijk) Het past het motormanagement dus aan. Heel makkelijk en simpel en het ziet er ook nog is goed uit. Het is zelf te doen, maar het beste laat je het een prof. op de rollerbank doen. Je fuel curve is dan optimaal afgesteld en je vermogen dus maximaal*, over de hele linie perfect afgesteld, in tegenstelling tot de brandstoftoevoer aanpassen met een benzine druk regelaar (die kun je alleen op druk instellen en zal dus over de hele linie te rijk moeten lopen) en je brandstofverbruik wordt ook nog is beter. Wat wil je nog meer :)  

Als je betrouwbaarheid ook belangrijk vind is dit ook wel een mooi lijstje. Als je dan op tijd de olie ververst, straks de temperaturen een beetje in de gaten houd, dan moet je er lang plezier van kunnen hebben.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2008, 18:22:41 »
die safc hoe sluit je die aan dan?!

hoef je dan (voor +-190 pk) nog geen andere injectoren/brandstofpomp/branstofdruk regelaar?

dus die sluit je aan, en laat hem instellen op de testbank, en dat ding regeld dat ik bij alle toeren genoeg benzine krijg?

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2008, 18:31:37 »
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1

verstandige aankoop?

zodat de motor altijd de juiste hoeveel benzine krijgt (zodat ie daardoor niet stuk gaat)
en voor vermogenswinst/eventuele toekomstplannen?!

wat moet er allemaal bij zitten?

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2008, 18:42:33 »
Aansluiten is heel makkelijk, en in de handleiding (staat op internet) staat zelfs het schema voor 4efte geloof ik. Er zit verder niks bij dacht ik.

Je hebt met zo'n ding verder niks nodig. brandstofpomp en injectoren hoeft pas boven de 210 pk.
Als je geld genoeg hebt, kun je er ook een brandstofdruk regelaar op zetten, de druk zo instellen dat hij altijd te rijk loopt zonder safc, en daarna met de safc terugregelen. Mocht dan om 1 of andere vage reden (bijv. slechte soldeerkunsten), de spanning van de safc wegvallen, dan loopt hij in iedergeval niet te arm.

MAAR, het is dus niet nodig, en de kans dat zoiets gebeurt (tijdens sportief rijden) is natuurlijk wel heel erg klein.
En dan het beste op de testbank af laten stellen ja.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2008, 18:45:01 »
kopen dus?!

en dan hoef je verder niet meer naar je feuling te kijken (tot op zekere hoogte)

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2008, 19:25:41 »
tot een pk of 210 niet dus.

Anonymous

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2008, 22:55:18 »
btw, kijk uit met SAFC perfect af stellen op de rollenbank!
Ik heb 3 supramotoren (2,5liter 1JZ) motoren stuk zien lopen na een dagje banken!

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2008, 00:03:02 »
Conclusie: zoek een goede tuner :hypocriet:

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2008, 11:56:32 »
heb 200 euro geboden via mail, op die MP ad....

Sagittarius

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2008, 12:05:59 »
Citaat van: "The Doctor"
btw, kijk uit met SAFC perfect af stellen op de rollenbank!
Ik heb 3 supramotoren (2,5liter 1JZ) motoren stuk zien lopen na een dagje banken!

dat komt omdat veel "tuners" denken dat bijvoorbeeld de injector cycle op CC/m staat....terwijl dit in % uitgedrukt wordt.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2008, 16:56:49 »
oke ik heb antwoord van die marktplaats dude:

Citaat
hee stan over de prijs komen we der wel over uit..

maar het zal wel ff een tijdje duren tot dat ie weg kan..
want mijn auto word straks door het Professionele programma Crome afgesteld
en dan pas heb ik die apexi niet meer nodig

dus ik hoop niet dat je der bezwaar tegen heb dat het nog wel een paar weekjes kan duren?

groeten lesley.

vinnik best... had 'm 200 euro geboden... ;)

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: januari 17, 2008, 18:59:37 »
Goed bezig. ^O^

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #18 Gepost op: januari 17, 2008, 19:09:25 »
vond ik ook, als het nou nog doorgaat ook (vaak zie je met dit soort dingen, dat ze alsnog afhaken)

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: januari 17, 2008, 19:31:53 »
email terug sturen "dan hebben we een deal"

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #20 Gepost op: januari 17, 2008, 19:50:54 »
done! ;)

Offline E11 turbo

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: januari 17, 2008, 21:33:47 »
heb je een FCD?? Ze zeggen dat een SAFC op een gegeven moment de HKS FCD gaat negeren door teveel rand signalen. Houdt daar dus rekening mee heb het al meerder malen gelezen op TGTT

Sagittarius

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: januari 17, 2008, 22:50:33 »
daarom moet je de fcd dichter bij de ecu zetten dan de s-afc....

en daarom heb ik de throttlebody van een automaat, want die heeft 4 pins ipv 3, en wordt via de map sensor geschakeld. als je daar de s-afc aan hangt kun je afhankelijk van de boost de inspuiting regelen

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: januari 17, 2008, 23:09:52 »
Citaat van: "E11 turbo"
heb je een FCD?? Ze zeggen dat een SAFC op een gegeven moment de HKS FCD gaat negeren door teveel rand signalen. Houdt daar dus rekening mee heb het al meerder malen gelezen op TGTT

Kijk, daar heb je weer een mooi fabeltje van internet :P
Niet alles geloven wat je leest, zeker daar ook niet.
De safc staat inderdaad zoals wim zegt voor de fcd. Hij krijgt dus helemaal niet meer of minder signalen, en het heeft verder ook helemaal niks met elkaar te maken.

Waarschijnlijk heeft dan een keer zo'n slimmerik de fcd voor de safc gezet zodat deze de orginele waarde niet kan zien.

@wim, dat is inderdaad wel aadig om te doen, maar even voor stan. Dat is dus niet nodig en bijna iedereen met een safc heeft het dus niet.
Er zit een functie in waarmee je de inspuiting in 2 standen kunt instellen. Ik geloof beneden de 30% gas en daarboven. Zonder de trottle positie bepaalt hij het aan de hand van de boost en zit er dus wat vertraging in.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #24 Gepost op: januari 18, 2008, 09:59:00 »
oke mooi :)

kreeg gister nog een mailtje van die kerel, die vond het wel vet, een turbo in een starlet ;)