Techniek > Interieur & Audio

Ruis op toerental van de motor

(1/6) > >>

Super 5 Devil:
Heej heej,

Maat van me heeft het probleem dat zijn versterker ruist op het toerental van de motor. Dit is een vaker voorkomend probleem maar weet iemand hier een oplossing voor? Ik heb iets opgevangen over bougiekabels en condensator voor de ontsteking of zo iets maar ik weet niet in hoeverre dit waar is? Heeft het te maken met de plaatsing van de voedingkabel t.o.v. de motor of slecht massapunt achter in de auto? Signaal-, speaker-, wisselaar- en voedingskabels liggen gescheiden dus das het probleem niet....

Anonymous:
ik had dit probleem ook met die ruis, tot dat ik een andere autoradio kocht, eentje met een echte versterker uitgang en toen was ik van het probleem af, ook al hoor ik m soms nog heel zachtjes bij een bepaald aantal toeren!

Anonymous:
goeie vraag.

dat is het moeilijkste gedeelte op het gebied van audio.

het kan verschillende factoren hebben.

1: je moet de signaalkabels apart van de voedingskabels leggen.
dus de signaalkabels aan de ene kant vande auto naar achter leggen en de voeding (alleen de pluskabel) aan de andere kant van de auto naar achter brengen.

2:BELANGRIJK!!!:de signaalkabel moet minimaal DUBBEL afgeschermt zijn.
dit zijn meestal vrij dure kabels maar dan heb je ook wat.

3:massakabel(-) zo kort mogelijk houden,bijv.KALEchassisbout kofferbak.

4:eigenlijk moeten om zoveel mogelijk impedantieverschill en te voorkomen alle massakabels,dus ook van de radio op 1 punt worden aangesloten.dit is een optie.werkt niet altijd beter,maar valt te proberen.

5:het kan ook aan de uitgangsvoltage liggen van je radio.
als die maar 1 of 2 v rms is dan heb je kans dat die inderdaad ook daarop gaat storen omdat de spanning die om de andere voedings kabels heen lopen in de signaalkabel komen als de tegenspanning van de radio niet hoog genoeg is.

dit is te verhelpen door er een converter tussen te zetten.(signaalprosessor)maakt van bijv;2volt een 8volt spanning.

9 van de 10 keer is het 1 van deze oplossingen.

zo,ik hoop dat je er een beetje wijs uit kent,en ik wens je veel succes met je zoektocht. ;)

greetz,,,,robert

Super 5 Devil:
ja eigenlijk heb ik alles al apart liggen, één massapunt gebruikt (geschuurde bout in de bak) en radio geeft 4V signaal. Nog andere tips?

Anonymous:
als je alle dingen hebt gedaan die ik heb vermeld,dan moet het gewoon weg zijn,heb je toch wel een dubb.geisoleerde signaalkabel?

en als het dan nog niet weg is kan het altijd nog aan de versterker zelf liggen.

probeer anders de signaalkabels even buitenom de auto te leggen gewoon om even te kijken of ie op de kabel stoord.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie