Auteur Topic: Tips voor op een circuit dag  (gelezen 22706 keer)

Offline Red Hot

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5443
    • http://groups.msn.com/REDHOTP8POWER/
Tips voor op een circuit dag
« Gepost op: april 23, 2007, 23:59:46 »
Hier nog effe wat tips voor de beginners onder ons. Met deze tips zal je het circuit rijden veel makkelijker af gaan en zul je met meer vertrouwen er overheen vliegen.

Met je Starlet moet je toch aardig mee kunnen komen als je het volgende goed in de gaten houdt:

1. Altijd goed afremmen op de motor. Dit is heel belangrijk aangezien je anders veel te snel last krijgt van brake fade (doordat je remmen heet worden verlies je op den duur je remkracht. Als je ze maar genoeg belast doen ze op den duur niet veel meer). En als je toeren tijdens het remmen bijvoorbeeld al weer tot de 4000 zijn gezakt, snel even terug schakelen zodat hij weer verder kan afremmen vanaf de 6000+ toeren.
Op deze manier ontlast je de remmen enorm. (ik heb geen last gehad van erge brake fade met goede std. remblokken)

2. Volledige toeren bereik gebruiken. Ben niet bang dat je toyota daarvan kapot gaat, want als hij goed warm is gebeurt dat echt niet. Dus pas bij de 6500 toeren doorschakelen.

3. Als je de bovenstaande 2 dingen goed doet dan ga je snel genoeg over het circuit om wel de ideale lijn te kunnen rijden. Dit is een beetje afhankelijk van de bocht, maar gebruik over het algemeen de hele baan. en rij een bocht in van buiten naar binnen en dan weer naar buiten.

4. Zorg dat je bandenspanning niet te hoog is. Op het circuit worden je banden goed warm en zal de druk stijgen. Je kunt daarom de druk vooraf verlagen naar bijv. 1.9 bar zodat hij na een 1 a 2 ronden weer op de goede druk staat.

Als je het bovenstaande goed in de gaten houd dan komt het helemaal goed in de recreatieve sessie. Natuurlijk wel altijd goed blijven spiegelen zodat je als er echt een stuk snellere auto aankomt dat je hem niet afsnijt met een plotselingen beweging.

Immers, je hebt mij, met mijn motorisch standaard 1.3i Starlet met een passagier van 110 kilo bij, waarschijnlijk wel 1 a 2 keer voorbij zien vliegen (H) ( 1e keer ging ik ook als een slak ;)  )





Als toevoeging hier op. Wil je sneller gaan kunnen?
Verbeter je auto. Meer motorvermogen is helemaal niet nodig om een passagier die je meeneemt voor een rondje op het circuit hele rare gezichten te laten trekken :P
Zo kun je je wegliggen gaan verbeteren en je remmen.

Sport remblokken zijn van beter kwaliteit en zijn bestand tegen hogere
temperaturen. Hierdoor kun je meer van je remmen vragen en dus ook later en harder remmen.

Voor het verbeteren van je wegliggen kun je natuurlijk terecht bij Mij en bij Rogier:

Whiteline producten. Verbeter je onderstel.

Weitec of Koni onderstel

Ook is natuurlijk een set velgen en banden een goede investering. Bijvoorbeeld een setje 15" velgen met 195/45/15 sport banden zoals de Dunlop SP9000 of de Toyo T1R

Succes en tot op de volgende circuitdag ;)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2007, 09:14:38 door Red Hot »

Offline Rodger Jason

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 15714
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2007, 07:58:22 »
En het meest belangrijke:

Een auto die 100% in orde is. Geen twijfel over je auto geeft je zekerheid, waardoor je ook harder DURFT en KAN gaan...
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 door Rodger Jason »

Offline Calavera

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 7171
  • RaceChinees
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2007, 18:46:01 »
Toevoeging op puntje 4:

De bandenspanning moet zoals aangegeven een stukje omlaag.
Banden 'pompen' zich vanzelf op. Ik denk trouwens dat de spanning zelfs nog een stukje lager kan.

Voorbeeld:
Ik reed op circuit destijds op 1,8 bar voor en achter. Op straatbanden welteverstaan voor heats van 15-20 minuten. Na 7-8 min op de baan merkte ik al dat ze te hard waren en al snel begonnen te glijden.
Nu isset zo dat ik op slicks voor op 1,8 heb en achter ietsjes harder 2,0 of 2,1. Je voorste banden hebben veel meer wrijving en zullen ook veel meer uitzetten.

Het na 1 a 2 rondes op juiste druk is ook afhankelijk van het rijgedrag/remgedrag. Hoe agressiever door bochten, des te sneller de boel warm wordt en op spanning komt. Evenals met hard/agressief/laat remmen. Velgen worden heet... loeiheet en de rest spreekt voor zich.
MAW: ben je een treintjesrijder... dan hoeft de spanning niet zo heel veel lager dan normaal. Ben je rijder met race-aspiraties... laat dan wat extra lucht uit je banden.

Pas op met agressief remgedrag, het lak van je velgen kan loslaten door hitte, en nee... dat is geen geintje
.

Puntje 5:
Wees niet overmoedig met je nette auto.. Als je een hok hebt, of je kan het permiteren dat je een tikje krijgt. Ga dan pas full throttle :)
Zoals bekend. Je bent NIET verzekerd, en 9 van de 10 keer valt er niet te onderhandelen met de tegenpartij. (behalve als het echt roekeloos rijgedrag is en de organisatie staat aan jouw kant van het verhaal)
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 door Calavera »
"...One lean, mean, Roest-machine..."

marc0

  • Gast
Re: Tips voor op een circuit dag
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2007, 22:11:39 »
Aangezien het in dit topic ter sprake komt..ik heb mijn banden altijd op 2.5 ( ongeveer) staan..en bij hevig stuurgedrag en dijkjes rijden heb ik wel eens aan mn banden gevoeld hoe warm het was en dat was nog best warm..maar hoeveel tiendes worden je banden harder dan ?
nadeel is met een lagere druk is dat je wangen wat minder stijf zijn en je dus in het begin rustig moet warmrijden hehe..
owja die 6500 toeren ga ik niet halen met schakelen..
over het terugschakelen! nou is dat een hele goede tip, op de motor laten afremmen..alleen vind je bak het niet leuk als je constant hem weer vol de toeren inknalt  ( harde krachten komen op je tandwielen ed)
mijn advies: betere schijven en betere blokken, zo leer je goed te remmen met betrouwbaar remspul..
rijd je standaard remspul, pas je rijgedrag daar ten aller tijde op aan..

Offline Calavera

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 7171
  • RaceChinees
Re: Tips voor op een circuit dag
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2007, 22:23:02 »
Op standaard bandjes heb ik in het begin op 1,9 gereden. Na de heat had ik het gevoel alsof het op mijn normale spanning zoniet zelfs wat harder was. Spanning op dagelijks gebruik op de 195/55/13 semperits heb ik op 2,4 bar staan.
Met de slicks rij start ik op 2 tot 2,2 bar... gezien de max potentie van mijn michelins bij 2,5-3 bar ligt. Dan issie redelijk warm en sticky :)

Je bak voelt in principe niet veel meer als je goed tussengasgeeft tijdens het terugschakelen. Probeer bijvoorbeeld je zelf
aan te leren wat de schakelmomenten zijn bij welke toerentallen door bijvoorbeeld een blok om te gaan rijden zonder je koppeling te gebruiken. Met tussengas het moment bepalen van schakelen en je pook een klein zetje geven. Als je het goed doet gaan der geen tanden knarsen en rij je zonder koppeling. Tussengassen bij terugschakelen vind je bak wel stuk fijner.

Je kan ook afremmen en terugschakelen en sturen tegelijk met de welbekende heel-toe methode :)
Haal je remvermogen vanuit je motor en vanuit je remmerij tegelijk = heel laat kunnen remmen  |:|

En wat ik ook een keer eerder heb verteld. Je velgen kunnen wat beschadigd raken door de hitte... remstof wat zich invreet, en door de hitte is het mogelijk dat het lak loslaat bij het hart van de velg.
"...One lean, mean, Roest-machine..."

marc0

  • Gast
Re: Tips voor op een circuit dag
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2007, 22:31:00 »
heel toe ken ik wel ja, zelf als ik terug schakel geef ik altijd gas erbij zodat als ik de koppeling oplaat komen geen duw naar voren krijg, maar
schakelen zonder koppeling heb ik bij Rob in een rover meegemaakt en dat doe ik mijn bak niet aan het oefenen..
wat betreft het hart van de velg..ik heb de standaard stalen velgen dus dat zal weinig invloed hebben..