Auteur Topic: Engine swap (1E -> 2E)  (gelezen 2753 keer)

Anonymous

• Gast
Engine swap (1E -> 2E)
« Gepost op: december 20, 2003, 12:41:31 »
Zo, na vrijwel een jaar van uitstel ben ik vandaag eindelijk begonnen met het vervangen van me 1.0 12v (1E) voor een 1.3 12v.

Vanochtend opgestaan met het gevoel dat ik beter in bed kan blijven liggen (griep) ben ik begonnen met het loskoppelen van alle electra en het verwijderen van de accu. Verders heb ik de bumper en gril ook al verwijderd (moet daar enige schade worden rechtgeslagen).

Als volgt moet ik nu nog het blok, de bak en de radiator aftappen.
Vervolgens radiator verwijderen en alle slangen eraf. Als laatste ga ik vandaag nog aansluiting van de versnellingspook naar de versnellingsbak loshalen.

Op de planning voor maandag staat -> het verwijderen van de motorkap (om de motor eruit te kunnen lepelen).
- Het verwijderen van de uitlaat.
- Het losmaken van de aandrijfassen.
- Alle olie en overige leidingen loskoppelen.

Als alles goed gaat kan ik dinsdag met een heftruck het motorblok eruit halen. Dan moet ik alleen nog op de 2E nog een C150 versnellingsbak aan hangen en dan alles terug plaatsen (en duimen dat de aandrijfassen passen).

Ik hou jullie op de hoogte van mogelijke problemen en hoe het afloopt.

Mijn planning is om volgende week zaterdag avond de sleutel weer in het contact kan steken om hem te starten.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 door Anonymous »

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2003, 01:14:19 »
hello,

Heel veel succes ermee. :heilig:  Kweet dat het verwijderen van een 1E blok niet /geen probelemen met zich meebrengt, uit eigen ervaring.

Khoop voor je dat alles spoedig verloopt.

Ikzelf heb nu mijn P8 klaar en moet alleen nog wat kleine details aanbrengen.

Greets
starlet maniac

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2003, 12:44:08 »
Ben naar een complete zondag in bed doorgebracht hebben (waarom hebben ze nog nooit iets tegen de griep gevonden :S) vandaag weer verder aan de slag gegaan. En heb nu vrijwel alle kabels, slangen en wat dan ook los. De aandrijfassen zijn ook los gemaakt. We gaan zodadelijk de heftruck ervoor zetten en (geen geintje) met een paar autogordels hem eruit takelen :)

Het loopt dus nog sneller dan dat ik dacht.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2003, 17:49:21 »
Als je een beetje door had gewerkt had je de dag dat je ging beginnen ook weer kunnen rijden want dat is natuurlijk een eitje zo'n motor omhangen.

Maar succes.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2003, 18:59:06 »
Probleem is dat ik nog altijd last heb van griep, dus naar een halve dag werk in een koude schuur wil ik maar weer al te graag de warmte in.

Bovendien wordt er gelijk met de engine swap een paar deuken aan de voorkant eruit geslagen.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2003, 12:33:44 »
Heb nu een tegenslag:

de uitlaat die ik had liggen voor de 1.3 (want de uitlaat van de 1.0 past niet) blijkt vrij rot te zijn. Brak er zo een gat in :) Dus die moet nog even vervangen worden. Bovendien zijn er nog wat kleine dingetjes rond het verwisselen van de versnellingsbak. Dus al bij al gaat het me niet lukken om de boel vanavond weer rijdend te krijgen.

Ook gaan we nu met behulp van een pneumatische krik van de vrijwillige brandweer proberen de schade aan de voorzijde van de auto weg te krijgen.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2003, 12:58:33 »
heeee gekko,

Het zit je toch niet allemaal mee he...

Die schade aan de voorkant.. wat is dat precies dan? Die van mij had ook schade aan de voorkant.. en heb ik niet laten herstellen, maar heb van de frontcut van Wim uit Groningen... het front gedeelte eruit geboord.. dat gaat sneller en kost minder om het te herstellen.

Vervolgens zet je die voorkant in je starlet. Je moet op de plaats van de puntlassen.. ff schroevies indraaien en alles stellen.. dan ff vastlassen.. Bij het stellen wel ff de koplampen.. bumper en grill erin hangen om te kijken of alles recht zit en wel past.

Greets
martijn
starlet maniac

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2003, 13:03:14 »
Voor mensen die al langer op dit forum zitten, die herinneren misschien wel het verhaal van mij bij de Tango. Daar ben ik door een wegverzakking met de sleepoog aan de passagierszijde van de auto op de grond gekomen. De sleepoog is daar dan bijna 2,5 cm naar achter geslagen. De schade is niet direct te zien. Maar toen ik een voorpoiler erop wou zetten zat hij keurig aan de bestuurders zijde, maar aan de passagierszijde zat er een gat van 2,5 cm tussen de spoiler en de voorplaat :) Dus toch maar ff herstellen.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2003, 15:57:09 »
heb je toen nog iets van een schadevergoeding gekregen dan onie

ik meende dat er toen ook iets over instond...

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2003, 17:51:21 »
De gemeente is goed in een alles lang te lang te laten wachten en met allemaal stomme conclusies te komen waardoor je keer op keer maar brieven aan het versturen bent waardoor ik nu naar een half jaar nog nix verder ben.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2004, 17:55:25 »
Na een paar dagen wachten had ik eindelijk de goede koppelingsplaat en kon ik de bak aan de motor bevestigen.

Het terughangen van de motor was een makkie (al was het ff passen en meten om de schroeven in de steunen te krijgen me een blok wat een beetje gekanteld aan de heftruck hing).

En toen ging ik de slangen aansluiten. Alles ging goed tot de laatste.
De slang van de waterpomp naar de radiator.

Heel vreemd, maar de koppelingscilinder zit voor de aansluiting waardoor de slang er niet op kan.. ..dus dat wordt weer uitzoeken hoe en wat ik er aan kan doen.

Gevolg, moest vandaag op de fiets naar school

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: januari 10, 2004, 14:49:15 »
Dinsdag avond was het probleem met de slang naar de radiator opgelost.

En starten maar.
en starten en starten en starten...
...duurde ff totdat het blok benzine had, maar toen de benzine er eindelijk was liep hij ineens goed.

En wat een herrie!!

Bleek dat de achterpijp van de uitlaat er nog niet opzat :)

Enfijn, het was al half 12 's avonds. Snel maar een proefritje maken. De pijp kon er woensdag nog wel op. (De buurt was niet blij met het proefritje zonder uitlaat... ...zie bij 100% off-topic voor het filmpje).

Woensdag moest ik nog even de front opbouwen en de kabels goed afplakken.

En het rijdt als de brandweer!
Het verschil tussen een 1.0 en een 1.3 is goed te merken. Hij trekt meer in de hogere versnellingen, en als je meer mensen erin heb hou je nog enige acceleratie over. Enige nadeel is wel dat de benzine meter ook harder daalt.

Ook heb ik gemerk dat met meer vermogen het remmen wel wat zwakker aanvoelen. Heb de remmen gecontroleerd. Daar was niets mis nee. Dus dat komt ook weer op de lijst te staan: remmen opvoeren.

Zo, de P7 is af.. ..in mei begin ik met de P6.

p.s. als er mensen zijn die vragen hebben over het verschil van de kabelboom tussen de 1.0 en 1.3.. ..ik weet nu hoe het opgelost moet worden.