Auteur Topic: Defect in koelsysteem  (gelezen 7215 keer)

Offline Theo

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 20
Defect in koelsysteem
« Gepost op: juni 24, 2024, 10:04:30 »
Hallo allemaal,

sinds kort constateer ik dat na enige tijd rijden koelvloeistof uit het expansievat wordt gedrukt.

De motor blijft tijdens het rijden op temperatuur, maar de temperatuur loopt op zodra hij stationair draait. De koelventilator slaat dan wel normaal aan.
Zet ik de motor uit, dan is het expansievat tot de rand vol en staan de radiateurslangen (boven en onder) onder volle spanning. Beide zijn warm. Als ik in de radiateurslangen knijp, zie ik geen verandering in het niveau van het expansievat.

Na een uurtje is het niveau in het expansievat tot bijna MIN gezakt en is er in de radiateur weinig koelvloeistof. De radiateurslangen zijn praktisch leeg.

Verdere lekkage is niet zichtbaar. Ik zie geen smurrie in de olievuldop. Wel verbruikt de motor enigszins olie. Maar dat doet hij sinds langere tijd.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Het betreft een Starlet P7 2E uit 1988.

Groet, Theo


Offline SkaBla

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 18118
    • Onderdelen lijst
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2024, 15:21:30 »
Dag Theo, klinkt als een lekke koppakking, maar om dat vast te stellen zul je een druktest van het koelsysteem moeten doen. Ook een compressietest kan uitsluitsel geven. Ik zou er in ieder geval niet meer mee rijden tot het opgelost is.

Nog 1 check, is de dop van de radiateur goed? Die kan er ook voor zorgen dat koelvloeistof "te snel ontsnapt" richting reservoir.

Offline Theo

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 20
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2024, 18:17:09 »
Aan een lekke koppakking had ik ook al gedacht. De radiateurdop heb ik vervangen. Weliswaar geen nieuwe, maar de kans dat beide doppen stuk zijn lijkt me vrij klein.

Voor de druktest / compressietest moet ik naar een garage.

Helaas moet ik nog met de auto rijden om thuis te komen. Kan dat op een enigszins "blok schonende wijze"?

Offline SkaBla

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 18118
    • Onderdelen lijst
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2024, 20:21:03 »
Nou ja, zorgen dat er voldoende koelvloeistof in het systeem zit, en zodra de meter hoger dan het midden komt, stoppen en laten afkoelen. En uiteraard genoeg olie, dan kun je wel rijden, maar als de motor aan de kook gaat, dan is het snel einde

Offline Theo

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 20
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2024, 21:38:23 »
Bedankt. Ik wil 'm namelijk nog langer kunnen rijden. Tot op heden had ik weinig problemen met de Starlet.

Offline Theo

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 20
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2024, 18:38:37 »
Hallo,

volgens de "expert" is het een lekke koppakking. Nu wil ik die zelf gaan vervangen en heb daar in ieder geval een cilinderkop pakkingsset en boutenset voor nodig. Bij Winparts en Co. worden diverse sets aangeboden. Bijv. van Elring en Payen.

Zijn die aan te bevelen of toch orgineel toyota bestellen?

Offline SkaBla

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 18118
    • Onderdelen lijst
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2024, 22:39:39 »
Hoe heeft de "expert" dat bepaald?

De koppakking zou ik origineel Toyota kopen. Kopbouten kun je hergebruiken.

Je hebt ook meer pakkingen nodig, van het uitlaatspruitstuk tot carburateur/inlaat. Distributieriem moet los, misschien meteen meenemen? Kleppendeksel pakking? Is nog wel een aardige klus.

Offline Theo

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 20
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2024, 10:04:32 »
In principe is er alleen compressietest uitgevoerd. De waarde van elke cilinder is ca. 12 bar. Gezien het feit dat de koelvloeistof uit het expansievat wordt gedrukt en de radiateurslangen hard zijn, kan het schijnbaar niet anders als een defecte koppakking zijn.

Het is inderdaad een aardige klus. Bovendien de eerste keer dat ik zoiets doe. Klepsteelrubbers wil ik ook direct vervangen. Hopelijk wordt het olieverbruik dan minder. Distributieriem ligt er nu 3 jaar op, zou ik echter kunnen vervangen.
In een cilinderkop pakkingsset (04112-11010) zitten alle benodigde pakkingen. Meeste gereedschap heb ik, alsmede een vraagbaak.

Offline SkaBla

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 18118
    • Onderdelen lijst
Re: Defect in koelsysteem
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2024, 09:34:53 »
Je kunt altijd een druktest van het koelsysteem laten doen, dan weet je snel genoeg of hij lekt en waar hij lekt, dat is de beste manier. Het kan ook een externe lekkage zijn namelijk.