Auteur Topic: [How To] Cruisecontrol inbouwen  (gelezen 2245 keer)

Offline elektro_freakz

  • Global Moderator
  • ******
  • Berichten: 830
  • BROAAAP TSUTUTUTU
[How To] Cruisecontrol inbouwen
« Gepost op: juni 14, 2024, 15:01:20 »
Thanks to Lennart21

Hoe cruisecontrole in te bouwen in een Starlet P8!

Op verzoek van een aantal forumlezers zal ik uitleggen hoe cruisecontrole ingebouwd kan worden in een Starlet, ik heb het bij mijn Starlet p8 1.3i ingebouwd, maar het kan ook in een p9. Bij oudere types  p8 zonder injectie en ouder (en de diesel), is het ook wel mogelijk, je moet dan een pulsgever (voor de snelheid) bij in bak inbouwen. Deze is bij de Toyota dealer te bestellen.

Ik heb de cruisecontrole al ingebouwd dus ik heb niet overal foto’s van. De cruise controle die ik heb gemonteerd heb ik bij de conrad gekocht (Magic Speed Cruise controle MS 50, www.conrad.nl) +/- 130 euro. De cruisecontrole werkt op basis van vacuüm. Dit is een eenvoudig systeem, maar houd wel de snelheid constant, dus niet zoals bij oude systemen die alleen het gas vasthouden. Het pakket bestaat uit de volgende onderdelen:
- De regelunit
- Het besturingskastje
- Vacuüm pot
- Koppelingsschakelaa r
- Kabelboom
- Verschillende stangetjes en bevestigingsspullet jes

Stap 1

Bevestig het bij het gasklephuis een extra stangetje deze zit bij de set inbegrepen. Je draait het onderste moertje los en zet het stangetje ertussen.

Stap 2

Maak de vacuümpot vast aan de carrosserie. Ik heb er een bestaand gat met schroefdraad voor gebruikt.

Stap 3

Monteer de gaskabel nu aan het stangetje bij de gasklep. Pas op dat de kabel niet te krap loopt, deze mag niet knikken.

Stap 4 (Vacuüm aansluiten)

Het vacuüm tap je af bij het inlaatspruitstuk, hiervoor is er een T-stuk meegeleverd. Deze zet je tussen de slang die bij het inlaatspruitstuk vandaan komt. Knip deze door en zet het T-stuk ertussen. Voor de zekerheid heb ik de slang weer vastgezet met tie-rips. Sluit vervolgens het kleine slangetje aan op het T-stuk en de vacuümpot.

Stap 5 (Kabels aansluiten)

Kijk voor de juiste aansluiting in de instructie. Aangezien ik alles al heb weggewerkt heb ik er geen foto’s meer van. Wel weet ik nog waar je alle signalen weghaalt. De drie draden van de vacuüm pot kun je naar je interieur laten lopen door dit punt (zie foto). Deze komt net achter het dashboardkasje uit. (kasje er even uitklikken.)

Het besturingskastje heb ik weggewerkt achter de middelconsole boven op de ECU. Voor het aansluiten heb je de volgende signalen nodig:
Snelheid: Het signaal kun je weghalen bij de ECU, het is het paars/witte draadje.
Remlicht: Boven het rempedaal zit de remlichtschakelaar. Even meten welk draadje spanningsloos is als het pedaal niet wordt ingedrukt, hieraan het signaal aftappen.
Geschakelde 12volt plus: Bij het contactslot zit een dikke zwart/gele draad, hieraan vastmaken.

Optioneel kun je met het bijgeleverde schakelaar een schalaar achter je koppelingspedaal maken. Om er voor te zorgen dat de cruisecontrole uit wordt gezet, bij het intrappen van de koppeling. Ik heb het niet gedaan. Het enige waar ik nu op moet letten is dat ik eerst rem voor de koppeling in te drukken. Anders gaat de cruisecontrole volgas geven.

Als alles in aangesloten kun je alle signalen testen d.m.v de auto op het contact te zetten en het de schakelaar op ON te zetten. Er zit op het controlekastje een ledje. Als je de rem indrukt gaat het ledje branden. CONTROLEER DIT, (anders krijg je er Prius taferelen ). Tijdens het rijden gaat het ledje knipperen door het snelheidssignaal.

Als alles werkt moet de cruisecontrole het doen vanaf ongeveer 60 km/h.

Succes en vragen hoor ik graag!
Wie sjneller get lup, des te snjeller geit het kapot