Auteur Topic: [ How to ] Intstelbare interval ruitenwisser p9  (gelezen 2071 keer)

Offline elektro_freakz

  • Global Moderator
  • ******
  • Berichten: 830
  • BROAAAP TSUTUTUTU
[ How to ] Intstelbare interval ruitenwisser p9
« Gepost op: juni 13, 2024, 15:55:27 »
How to:
Regelbare snelheid ruitenwissers net als in een Corolla/Celica

Voordelen t.o.v. origineel:
Instelbare wissertijd in intervalstand tussen 2 en 10 seconden i.p.v. vast 5 seconden ( dacht ik ), en de wissers gaan automatisch 2x op en neer bij het bedienen van de ruitensproeier.

Wat heb je nodig:
- De ruitenwisserhendel van een Corolla e11/Celica t23/t20/Glanza ?? ( ikzelf gebruik een uit een e11 )
- Kruiskop schroevendraaier
- Torx schroevendraaier ( ik dacht t20 )
- Ratel met verlengstuk en dop 19
- Iets om het stuur mee los te trekken ( poelietrekker of brute kracht )
- Dremel ( vijlen kan ook maar kost 100x zoveel tijd )

Disclaimer: Sommige plaatjes zijn gestolen van het internet.
                  Ik zal waar nodig de komende tijd nog wat info/plaatjes toevoegen.



Stap 1: Demonteer het stuur
-   Haal de accupolen los en laat de auto even 10 minuten met rust om ontploffing van je airbag te voorkomen.
-   Draai de 2 torxbouten aan beide kanten van het stuur los, en haal de airbag uit het stuur.
-   Haal de connector van de airbag en de claxon los.
-   Draai met dop 19 de centrale bout van het stuur los. (het fijnst is om dit met 2 personen te doen, waarbij 1 het stuur tegenhoud, want hij zit aardig vast en anders zet je erg veel kracht op je stuurinrichting)
-   Trek nu (met een methode naar keuze) het stuur van de naaf.

https://www.dropbox.com/s/8az2xmtd0na5n79/20140225_114204_zpsb50c1e85.jpg?dl=1

Stap 2: Demonteer de stuurkappen
-   Haal de tellerbak-omlijsting los.
-   Demonteer de bovenste en onderste kap die om de stuurkolom heen zitten.
-   Haal het complete witte kunststof deel los waar de richtingaanwijzer en ruitenwisserhendel in vast zitten.



Stap 3: Prepareren kunststof houder
-   Demonteer de hendels uit het witte kunststof deel ( die ik vanaf nu houder zal noemen)
-   De houder moet op 2 plaatsen iets worden uitgehold omdat de nieuwe hendel iets hoger is.
-   Het meest kan worden weggehaald aan de onderkant, omdat daar het meeste materiaal zit, maar ook iets aan de bovenkant. In totaal moet er 4,5 mm gewonnen worden. Ongeveer 3mm aan de onderkant en 1,5 mm aan de bovenkant.
-   Het makkelijkste is om dit met een dremel te doen en beetje bij beetje er iets af te halen en dan opnieuw te passen. Het is zaak dat de hendel er zo strak mogelijk in zit want je wil geen speling als hij gemonteerd zit.
-   Ook moet er nog een randje worden weggehaald op de hendel zelf. Dit moet je een beetje op gevoel doen want het is nogal lastig uit te leggen, ik heb er destijds geen foto van gemaakt.
-   De bevestigingsgaten voor de 2 schroeven blijven op dezelfde plek en deze moeten ook dienen als 2 referenties wanneer je steeds past.
-   Tegenover de hendel steekt er nog een koperen connector uit de plastic behuizing. Deze kun je afknippen of ombuigen want deze heeft geen functie en zit in de weg.
-   Als laatste zul je merken dat er een ruimte van +/- 4 mm is ontstaan tussen de voorzijde van je uitgeholde ruimte en de voorkant van de nieuwe hendel. De oplossing die ik hiervoor heb gebruikt is het maken van een U-vormig stukje hout wat ik er tussen geschoven heb. Zie foto hieronder.

https://www.dropbox.com/sc/4wcm2kfv7ccmwt1/AABhb35rALqbCKYDzlg154bRa?dl=1

Stap 4: Bedrading
-   Deze stap is alleen voor mensen waarbij er bij de huidige hendel een drukknop aan de kopse kant zit. Mensen die de ruitensproeier bedienen door de hendel naar voren te halen kunnen deze stap overslaan. De bedrading hoeft niet te worden aangepast.
-   Mogelijk hebben deze mensen ook de stekker uit de kabelboom nodig, want zover ik kan zien heeft de versie met drukknop 2 stekkers
-   Op verzoek kan ik het een keer goed uitzoeken, want ik heb de schema’s hier liggen maar volgens mij zijn er niet veel starlet die dit hebben. Bovendien kan ik het zelf niet controleren.

Stap 5: Terugplaatsen
-   Monteer de houder inclusief de hendels terug en probeer eerst of alles werkt zoals gepland. De snelheid is te regelen met de draaischijf in de interval stand (1x omlaag).
-   Monteer de kappen en het stuur ( stuur vastzetten op 34 Nm )
-   Monteer de airbag ( wel eerst de accu weer losgooien voor de zekerheid )

Stap 6: Geniet van de regen
-   Ik durf te wedden dat elke starletrijder weleens in de regen gereden heeft, en toen dacht: ‘De interval stand is niet snel genoeg en de volgende stand is te snel. Wat zou het toch handig zijn als het gewoon traploos regelbaar was.
Die tijd is nu voorbij. Ervaar de luxe. Nooit meer piepende wisserbladen. Een nieuw tijdperk van rijden in de regen is aangebroken.

https://www.dropbox.com/sc/omniz95bocnvdzr/AAAWP8k-BoSeylutMdKqE2gPa?dl=1

Wie sjneller get lup, des te snjeller geit het kapot