Auteur Topic: Krukaslagers 4efte  (gelezen 2420 keer)

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Krukaslagers 4efte
« Gepost op: oktober 22, 2020, 12:22:18 »
Ik ben voor mijn 4efte opzoek naar volledige set krukaslagers. Helaas is mijn krukas ingelopen en moet ik overgaan op 0.25mm overmaat lagers.
Origineel Toyota hebben ze volgens mij niet in overmaat.
Acl bearings zijn goed verkrijgbaar alleen hebben die als nadeel dat ze iedere 40.000km gecontroleerd of vervangen moeten worden. Dat is niet echt ideaal. Taiho lagers zijn de lagers die Toyota volgens mij origineel ook gebruikt en die zouden wel een overmaat moeten hebben maar weet niet of iemand weet waar die goed te krijgen zijn?
Of weet iemand nog andere opties...

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 615
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2020, 19:45:22 »
Gaat het om een standaard blok / standaard boost? Ik denk dat je prima voor ACL kunt gaan. Zelf vind ik de inspectie interval niet echt logisch, bovendien spreken ze zichzelf tegen:

These bearings are also a must for anybody forging an engine as Toyota bearings are not made from the same materials, which is worrying as your new internals should be protected as best they can to provide you with your power goals for a longer period of time.

Dus een forged motor zou beter beschermd zijn, maar moet wel ge´nspecteerd worden?  :ermz: wat heb je er dan aan  :P

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2020, 10:16:15 »
Ja standaard Toyota lagers zijn stuk duurzamer dan acl dus klopt hun benadering niet helemaal lijkt mij ook.
Het blok heeft volgende aanpassingen:
Komt wossner zuigers in met pec drijfstangen.
Wepr ramhorn spruitstuk + downpipe
Ct9 hybrid 3rd gen
Frontmount intercooler
Jam ecu
Verstelbare brandstofdrukregela ar
Turbo druk: 0.9 bar

Setup zal verder zo blijven, zit alleen wel te denken over stand a lone ecu.

Heeft iemand ervaring met acl bearings?

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 615
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2020, 11:30:59 »
Heb zelf met een 4EFTE blok 30.000 km /1 jaar gereden met ACL krukaslagers, geen problemen gekregen.

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 32
  • Maderos
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #4 Gepost op: oktober 23, 2020, 16:30:31 »
ACL doet het bij mij ook prima, heb complete lagersets in een 4efte (250 pk), 5efte(210 pk), 5efte (180 pk) en 5efe (standaard).

leuke setup heb je, alleen als je met een ct9h blijft rijden op 0,9 bar zou ik niet adviseren om voor forged zuiger en drijfstangen te gaan(erg duur), dit kan makkelijk op standaard internals. Tevens is een standalone ecu niet nodig (is wel leuk).
Mijn ervaring (2x) is dat boven de 195 pk de drijfstangen krom gaan, dus als je daar boven gaat zitten zou ik dat hele pakket wel doen.
Een wideband is dan ook wel wenselijk.

Gr
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2020, 17:38:18 door Maderos »
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #5 Gepost op: oktober 23, 2020, 20:16:25 »
Goed te horen je goede ervaring hebt met acl, ik heb die forged spullen al in huis dus die gaan erop zodat mocht ik er wel meer uit willen halen ooit het ook veilig kan.
Een wide band sensor heb ik er al in zitten.
Welke olie clearance heb je gebruikt voor de lagers? Ben je uit gegaan van standaard gevens of heeft acl hier zelf advies voor?
Standaard is het volgens mij:
Con-rod oil clearance:
STD = 0.016-0.048mm
Limit = 0.08mm
Maximum allowable bend in rod per 100mm = 0.03mm
Maximum allowable twist in rod per 100mm = 0.05mm

Crankshaft thrust clearance:
STD = 0.02-0.20mm
Limit = 0.30mm

Main journal oil clearance:
STD = 0.016-0.049mm
U/S 0.25 = 0.017-0.061mm
Limit = 0.08mm

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 32
  • Maderos
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2020, 20:43:56 »
Ja die specificaties heb ik wel aangehouden, liever iets losser :) even meten met groene flexigauge.
Als je er wel meer uit gaat halen dan zou ik wel een standalone ecu aanraden.
Klinkt wel als een leuk project.
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2020, 10:38:16 »
Zijn er nog opties voor andere overmaatse lagers

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 615

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2020, 09:28:06 »
Ja ik dacht eigenlijk dat king geen lagers had voor de 4efte maar alleen voor 4e motor. Maar ga er eens naar kijken 👍

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2020, 19:27:34 »
Als ik het artikel nummer opzoek op de site van king bearings geven ze aan dat het voor een 4efe is en niet een 4efte helaas

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 32
  • Maderos
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2020, 19:54:11 »
Dat is hetzelfde.
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 32
  • Maderos
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #12 Gepost op: november 01, 2020, 04:34:43 »
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 615
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #13 Gepost op: november 02, 2020, 00:06:22 »
ik dacht dat 4EFE en 4EFTE praktisch hetzelfde onderblok waren op een paar kleine dingen na.
misschien even controleren door middel van partnummers?

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2020, 13:43:23 »
Lager zijn niet hetzelfde, de partnummers verschillen.


Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 32
  • Maderos
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #15 Gepost op: november 03, 2020, 19:14:36 »
Waarom vraag je dan advies?
Bestel gewoon via idworkz, is snelste en goedkoopste van ACL dan
« Laatst bewerkt op: november 03, 2020, 19:22:21 door Maderos »
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #16 Gepost op: november 06, 2020, 10:09:25 »
Ik vroeg of er nog iemand andere opties had dan acl lagers omdat die adviseren de lagers na 40k te controleren of vervangen wat ik een nadeel vind.

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 32
  • Maderos
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #17 Gepost op: november 06, 2020, 14:53:29 »
Er zijn zoveel opties; Glyco, IPSA, Kolbensmidt, ACL, KING enz
Waar staat dat de lagers vervangen moeten worden na 40.000km?
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline yoored

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 93
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #18 Gepost op: november 06, 2020, 20:15:19 »
Staat in de link die je zelf stuurde in de beschrijving

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 32
  • Maderos
Re: Krukaslagers 4efte
« Reactie #19 Gepost op: november 06, 2020, 21:36:24 »
Hmm okÚ, niet gezien.
Zal wel een verkoop praatje zijn, vind het niet terug op de site van ACL zelf.


P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo