Auteur Topic: Toyota starlet EP91 1998 CV, Elektrische ramen & cruise control  (gelezen 1084 keer)

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
Toyota starlet EP91 1998 CV, Elektrische ramen & cruise control
« Gepost op: augustus 21, 2020, 20:45:57 »
Yooow,

Kwam van de week weer eens op de sloop kijken voor wat leuke onderdelen en ze hadden er een EP91(G) EP91L-AGMNKW(21) 4E-FE staan van bj 1999.

Mooi setje CV en Electrische ramen erin, dus uitbouwen de handel! In de tering zooi 1 auto hoog toch wel even 4-5 uur mee bezig geweest lekker met overal glas. Anyways here we go

Paar foto's
https://imgur.com/a/pvhQc4q

CV werkt is alleen iets aan de hand in mijn test setup, mijn kabelboom is ook nog niet klaar de foto's is even om kort te testen!
Anyways iets in de Denso 85980-16050 modulen is fried chicken ik ga de transistors eens doormeten de coils van de relais hebben beide dezelfde weerstand, een werkt nog dus neem aan dat die dan wel iets zou moeten doen maar hij doet helaas niets ook niet vanuit de bijrijder kant.. Das nog even uitzoeken dus.

Of ben ik nu een fout aan het maken en is die Denso 85980-16050 modulen alleen slechts voor CV want die werkt namelijk wel. Dacht dat die meer deed zit ook aan de kabelboom van de rest? Hmm

Als iemand nog tips heeft let me know, orginele transponder heb ik nog alleen tsja sleutel was er niet meer bij. Wel zo'n aftermarket kitje maar nog 1 remote en die was best heftig verkoekt. Zal dus een nieuwe moeten bestellen. Die van ali zijn best nice, met zo'n Audi style sleutel, is wel 433mhz helaas dus replay attack proof is die absoluut niet hahahahahaha

Ben ook bezig met cruise control unit van een honda civic van 2003 alleen moet ik een sterkere h-bridge driver ic die een de duty cycle aan kan hebben voor de elektromagnetische clutch en dan veiligheid inbouwen dus sensors op al de actuators en helaas moet ik een digitaal signaal hebben van de snelheid voor feedback naar de interrupt maar guess what? Drive by cable all the way. Arduino sketch had ik in een half uurtje klaar gewoon snel snel test proggie. Daarna nog een bracket tiggen(tig lassen) met een maat van me voor de actuator kabel op de glasklep te kunnen monteren.

tjalas
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2020, 21:22:37 door Retrofit »
Toyota EP91 4EFE 1.3 SPI/DOHC 16v 1998 /w electric roof metallic black.
Boek: Toyota Starlet EP9_ Series Jan., 1996 Electrical wiring diagram EWD267Y

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Toyota starlet EP91 1998 CV, Elektrische ramen & cruise control
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2020, 10:51:49 »
Leuk projectje, altijd interessant of het werkt. Wat werkt er dan niet denk je? Volgens mij is er voor je elektrische ramen een aparte unit nodig, zou mij in ieder geval niet verbazen.

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2020, 16:36:31 »
Leuk projectje, altijd interessant of het werkt. Wat werkt er dan niet denk je? Volgens mij is er voor je elektrische ramen een aparte unit nodig, zou mij in ieder geval niet verbazen.
Zal nog eens hier op het forum moeten vragen of iemand het schema van de bekabeling heeft voor mij dan kan ik alles eens nalopen en dan vervolgens de kabelboom nog een tweede keer fatsoenlijk goed schoon maken onzinnige connectors en dergelijke weg halen en fatsoenlijk repareren want er heeft blijkbaar al een beunhaas aan gezeten, gelukkig valt het nog mee met de schade. Na ongeveer 2 kilo aan kabels al weg te hebben gehaald of zoiets is het nog steeds een behoorlijke spaghetti. Valt wel al goed mee te werken. Modules die ik heb kunnen vinden waren er twee 1. Denso Door control 2. Transponder (heb je niets aan heb de originele sleutel niet meer en dus zijn de geprogrammeerde sleutels in de IC kwijt).

Het probleem zit hem denk ik na nader inzien / nachtje slapen toch in het volgende.

Voor de CV heb je een continue 12volt want als je de motor uitzet en je sleutel uit het contact haalt dan moet de CV nog aan blijven want als je op de keyfob knop drukt pikt de transponder deze op als die juist is en geeft een signaal naar de Denso door control modulen en unlockt hij de auto. Dit stukje in de Denso door control unit is volgens mij gewoon continue aan.

Maar voor de elektrische ramen is het volgens mij zo dat je eerst de sleutel in het contact moet hebben en al de power erop moet hebben gezet voor hij de hele controller voor de elektrische ramen inschakelt. Dit wat ook exact zo bij mijn VW MK4 zover ik mij kon herinneren.

Wellicht is de test setup en mijn test bekabeling dus nog niet helemaal in orde. Als ik bij de linker kant bij de master control unit 74232-10040 ga meten kan ik ook geen 12 volt vinden.  Aangezien het een behoorlijke berg spaghetti is moet ik eerst terug werken van de kabelboom in zijn geheel tot het gehele systeem dat er zeg maar als het waren aan "gelijmd" is.

TL;dr
Ik vermoed (heb ik nog niet kunnen verifiëren heb geen schema heb alles tot zover via reverse engineering gedaan).
  • CV = 12v continue
  • Elektrische ramen = geschakelde 12v
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2020, 16:45:13 door Retrofit »

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2020, 23:09:20 »
Nu ik de schema's heb van de power windows ben ik net nog eens alles gaan nakijken en doormeten. Wat ik fout had gedaan was het volgende.

De door control module van Denso is NIET verantwoordelijk voor de power windows maar slechts alleen voor de CV. Deze heeft een aparte bron en relais die deze schakelt.
De master switch voor de power windows aan de bestuurder kant heeft in de connector op pin 9 (P 4 (A)(B)) 12 volt geschakelde op het contactslot met een relais nodig met 30 ampère zekering ervoor en 7.5A voor de relais coil vanaf IGNITION SW.
Deze kabel loopt naar Junction J 4 (op de connector staat B 26).

Dat was het, hij werkt. Ik ga morgen de kabel boom schoon maken en de missende delen erop zetten. Met twee kabeltjes en twee keer massa en een 40mm HSS stappenboor en wat vrije tijd en het moet erin zitten!  :shades:

CV power source moet ik nog even nalopen, dacht dat die origineel door de key transponder computer geschakeld werd. Dit ga ik dan laten schakelen door een aftermarket transponder kitje met twee nieuwe sleutels. Ga ik waarschijnlijk bestellen op Ali of online in NL. Is nog even kijken wat ik daarmee doe. Zie net dat de CV door control module op continue 12v zit zekering P2 30A vanaf de 50A AM1.

Dus;
- Power windows P2 30A 12v geschakeld op contactslot
- Door lock control contiune P2 30A 12v

Zie alleen zo even niet hoe de transponder de door lock control bestuurt, morgen maar eens naar kijken.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2020, 23:38:22 door Retrofit »

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2020, 06:22:01 »
Mooi dat het gelukt is!

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2020, 20:44:12 »
Mooi dat het gelukt is!

Yep, nu ben ik alleen even gaan spelen met die universele Cv kit van de sloop. Jammer dat er maar één geschakelde min is, ik kan de CV nu wel locken maar niet unlocken. Kan makkelijk de sporen op de PCB door snijden en het wel geschalekde min maken met een modwire maar dat setje wil ik toch niet gaan gebruiken omdat er maar één sleutel bij is. Voor de rest werkt alles nu naar behoren, erg blij ermee. Moet zeggen was lang zoeken als ik de schema's niet had aangezien het één grote spaghetti is.

Offline Stragenmitsuko

• SCH forum member
  • **

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 31, 2020, 21:39:11 »
http://starlet-forum.nl/index.php?topic=24686.0

Hey dat is leuk! Ik ben net je topic aan het lezen en ik liep tegen hetzelfde probleem aan betreft automatic windows up (window rising signal) met de CV in lock down voor een paar seconden.
Denk dat ik dat wel kan oplossen, het is dan wel alleen voor de bestuurder kant waar het automatisch kan vanuit de fabriek. Het is inderdaad zo dat er geen geen stroom meer op de master sw(power window master control) komt omdat die switched is met de ignition sw ja. Heb hetzelfde boek als dat jij hebt :)
Was zelf aan het denken om er een bordje voor te maken die als die een signaal krijgt een andere relais switched vanaf een Attiny85 ofzo die dan voor 30 seconden een andere relais schakelt voor die 15 seconden aan blijft om het raam te sluiten. Wat betreft de CV de Denso modulen die jij hebt is iets anders dan de mijne, bij mij komen er geen kabels uit aan de zijkant is of dit custom? Heb zo even met het boek erbij en wat reverse engineering tot de conclusie gekomen dat je gewoon beide sense wires van de Denso door lock module gewoon naar de massa kan sluiten en betreft welke sense wire dan unlockt of lockt hij de CV gewoon.

Dat universele setje wat ik hier heb heeft maar een geschakelde massa op al de relais, nu kan ik best print banen gaan doorsnijden en jumpers erop gaan solderen en de meuk aanpassen maar ik wil sowieso een nieuw setje want deze heeft nog maar een remote.

Die universele CV kit wat ik hier heb heeft ook een "Learn" optie grappige is het doet ook niets zover ik begrijp. Staat op de PCB "LEARD", oops foutje? Het bordje heeft MODELLF-058A DY2 op de PCB staan, niets over te vinden ja een post van iemand die zijn kabels heeft weg gesmolten..

Die learn knop, ben wel benieuwd wat die eigenlijk doet.. Het is allemaal heel basic het PCBtje, 10k weerstandje naar gnd, input naar een PIC16F630 14P PDIP  op pin 13 RA0/CIN+/ICSPDAT.
Zie ook een ST ULN2003AN Bipolar Transistor Array deze gebruiken ze vast om de relais coils mee te switchen. Dan het RF bordje niets speciaals, alleen een ST LM358 SOIC8 low-power dual op-amps. Relais van het merk HKE condensatoren van VENT 105°C.

Datasheet;
Code Protection

If the code protection bit(s) have not been
programmed, the on-chip program memory can be
read out for verification purposes.

https://www.openpcd.org/images/HID-iCLASS-security.pdf
Meh het kan blijkbaar wel alleen heb ik een aparte programmer nodig, geen zin om geld aan te verspillen. Als het SOIC8/DIP8 was had ik die wel kunnen dumpen, en in IDA kunnen gooien voor de lulz.

Wat zelf aan het denken aan zoiets;
https://nl.aliexpress.com/item/4001231479235.html
(Zag alleen op reddit een post van iemand dat die keychain ring snel afbreekt, maar dat zullen ze allemaal hebben het is en blijft ABS.. De echte Audi/VW groep sleutels zijn van 70% ABS en 30% glass fibre reinforced dacht ik.

Alleen ja het is wel leuk alleen niet veilig iedere keer als ik die net inbreker op die foto zie moet ik lachen. Met een HackRF kitje kun je de meeste wagens al openen met een dood simpele replay aanval of een PKE signaal booster.. Daarom doen de meenste mensen nu hun sleutel in een aluminium of ijzeren blikje haha signaal blokkeren lol..

Als ik die kitje zie met 2.4ghz voor je auto te unlocken denk ik mooi, alleen wat nu als er veel interferentie is en vergeet niet.. Die chinese apps zitten vol met backdoors, zelfs een simpele elektronische sigaret app via 2.4ghz wilde mijn locatie hebben.. Wtf really. Ja, dus die ging met apktool uit elkaar, kon ik een beetje dalvik bytecode gaan editen, stront allemaal ik neem dat risico liever niet of flans zelf wat in elkaar..
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2020, 22:11:38 door Retrofit »

Offline Stragenmitsuko

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 31, 2020, 22:22:07 »
 Ja ik  heb ook even gedacht ik probeer  die auto power up windows aan de praat te krijgen .
Arduino , pic , zelfs met een eenvoudige hertriggerbare monoflop zou het moeten lukken .
Maar uiteindelijk vond ik het teveel werk en ik gebruik het setje nu al twee jaar zo .

Die learn functie opo de ontvanger , ik vermoed dat je daarmee extra of andere sleutels kan programmeren /inlezen . 
Alleen zou ik niet weten hoe , er is niets van te vinden op het net , de fabrikant van het zetje antwoord niet op mails ,
en ik heb ook geen tijd en zin om het uit te zoeken  :)

Jammer zou wel handig zijn om in diverse wagens een ontvanger in te bouwen die dan allemaal met dezelfde zender
zouden open en dicht gaan .

Ik heb idd die denso module aangepast door op de zijkant een gaatje te boren en extra kabels door te voeren .
Voeding , massa , schakeldraden alles zit al in die denso mudule .
Mijn twee relais schakel ik parallel aan de door lock schakelaar .
Dus de relais bedienen niet de electromagneten  maar doen in wezen hetzelfde als de sleutel en de doorlock schakelaars .
 Ze vertellen de denso module om te vergrendelen of te ontgrendelen maar sturen niet zelf de elctromagneten aan  .
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2020, 22:28:17 door Stragenmitsuko »

Offline Stragenmitsuko

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2020, 10:07:28 »
Ik heb deze gebruikt
https://www.banggood.com/Universal-Car-Remote-Control-Central-Kit-Door-Lock-Locking-Keyless-Entry-System-p-995380.html?cur_warehouse=CZ

de sleutels zijn van metaal of toch iets metaalachtig en ze zijn behoorlijk stevig .

banggood rekent nu verzendingskosten aan , dus ik koop daar niets meer .
Je vind hetzelfde op ebay zonder verzendingskosten !

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2020, 17:43:30 »
Ja ik  heb ook even gedacht ik probeer  die auto power up windows aan de praat te krijgen .
Arduino , pic , zelfs met een eenvoudige hertriggerbare monoflop zou het moeten lukken .
Maar uiteindelijk vond ik het teveel werk en ik gebruik het setje nu al twee jaar zo .

Die learn functie opo de ontvanger , ik vermoed dat je daarmee extra of andere sleutels kan programmeren /inlezen . 
Alleen zou ik niet weten hoe , er is niets van te vinden op het net , de fabrikant van het zetje antwoord niet op mails ,
en ik heb ook geen tijd en zin om het uit te zoeken  :)

Jammer zou wel handig zijn om in diverse wagens een ontvanger in te bouwen die dan allemaal met dezelfde zender
zouden open en dicht gaan .

Ik heb idd die denso module aangepast door op de zijkant een gaatje te boren en extra kabels door te voeren .
Voeding , massa , schakeldraden alles zit al in die denso mudule .
Uhu, ja ik moet toch nog even op wat delen wachten dus wat mij betreft maakt het niet zoveel uit ik wil me het best nog wel uitzoeken of een prototype bordje draaien wat dat kan. Heb dacht ik alleen zo even niet de relais. Die zou ik dan nog moeten bestellen. Heb alleen nog 5 volt DPST modem relais.

Mijn twee relais schakel ik parallel aan de door lock schakelaar .
Dus de relais bedienen niet de electromagneten  maar doen in wezen hetzelfde als de sleutel en de doorlock schakelaars .
 Ze vertellen de denso module om te vergrendelen of te ontgrendelen maar sturen niet zelf de elctromagneten aan  .
Ja dat is in feite ook wat ik doe alleen ik heb de kabelboom zeg maar nog vrij intact. Helemaal uit elkaar gehaald wel moet hier en daar nog wat krimpkous op moet alleen nog zo'n depinning setje bestellen. Daar bedoel ik mee Tool Pin Extractie Tool Kit voor Depinning Crimp. De HSS boor 40mm heb ik al gehaald was toch 40mm, was een beetje lastig meten met een schuifmaat op die plek maar 40mm dus.

Ik heb deze gebruikt
https://www.banggood.com/Universal-Car-Remote-Control-Central-Kit-Door-Lock-Locking-Keyless-Entry-System-p-995380.html?cur_warehouse=CZ

de sleutels zijn van metaal of toch iets metaalachtig en ze zijn behoorlijk stevig .

banggood rekent nu verzendingskosten aan , dus ik koop daar niets meer .
Je vind hetzelfde op ebay zonder verzendingskosten !

Uhu, ja ik betwijfel me nu ook of ik nog wel wil bestellen bij AliExpress in de toekomst en voor zo'n setje. Voor het hele corona festival had ik de meeste elektronica binnen 2 weken of 15-17 dagen soms met kleine spullen ook zelfs binnen 7 dagen. Nu is het al +7 weken geworden gemiddeld! Heb veel geduld maar als ik zo lang moet wachten voor ik verder kan met projecten dan duurt alles echt een eeuwigheid, andere spullen maakt het me niet uit al duurt het twee maanden. Wat ook echt stom is dat ik vroeger het warehouse kon selecteren dus bijvoorbeeld Duitsland, Spanje, Frankrijk, Polen, Rusland etc.. Iedere keer als ik dat nu probeer krijg ik de melding sorry maar we verzenden niet naar Nederland, slechts alleen uit China.. En dan voel je hem al aankomen, vooral nu in deze tijden.. Extreem lang wachten.

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: september 09, 2020, 21:16:13 »
Ezel hier. Kwam er vandaag achter toen ik eraan wilde beginnen dat de kabelboom gewoon al de opties al heeft  ;D
Maar ja. Beetje extra werk gedaan voor niets dus, zal wel een stuk makkelijker zijn met inbouwen wist anders niet waar ik al die kabels moest laten lopen..

Heb net nog wat connectors gerepareerd met krimpkous en de soldeerbout. Morgen nog even naar de sloop en dan de gaten boren en alles inbouwen. CV kastje heb ik nog niet maar heb wel al een op het oog. Die zal ik deze week ook nog bestellen. Voor de rest moet ik alleen nog wat MS-polymeer kit halen en een stuk plastic wat in de deur moet. Dit stuk plastic moet ik nog namaken ga ik waarschijnlijk plastic verf doek voor gebruiken. Dan met MS-polymeer kit er weer in lijmen. 

Kwam er ook nog achter waarom er af en toe water uit mijn deur kwam, in mijn weatherstrip/seal aan de buitenkant mist een stukje van bijna 3 cm :(
Morgen maar eens even naar de sloop kijken of ze daar nog eentje hebben die nog goed te gebruiken is, hopelijk hebben ze die want ik kan ze nergens maar dan ook nergens online vinden en die van 2 deurs is anders dan die van een 4 deurs, dat weet ik wel 100% zeker.

Offline Stragenmitsuko

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: september 10, 2020, 18:46:23 »
informeer eens op de sloop hoeveel ze vragen voor een voorste veer .
Of een  complete veerpoot als ze die niet los verkopen .

Offline Retrofit

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2020, 18:32:49 »
informeer eens op de sloop hoeveel ze vragen voor een voorste veer .
Of een  complete veerpoot als ze die niet los verkopen .
Bel eens met verboom. Dacht dat er nog een auto stond met dat deel erin.

Bedrijfsinformatie;
Verboom Autorecycling Heerlen B.V
Adres: Leemkampsweg 4, 6415 RP Heerlen
Tel: 045-5720654
Website: https://www.verboom-bv.nl/

Hebben altijd leuke spullen op voorraad of in hun park staan. Andere optie is via de onderdelenlijn zoeken, betaal je wel meestal wat meer voor de spullen dat wel. Maar het voordeel van de onderdelenlijn is wel dat je makkelijk aan moeilijk te vinden onderdelen kunt komen die nog in prima staat zijn.

On topic;
Is gelukt, was alleen wel wat werk. Had nog een extra prototype bordje gedraaid. Een Atmel 32U4 pro micro die de ULN2003AN aanstuurde die dan de relais coils kan poweren. Verder had in nog een simpel sense circuit gemaakt met 2 weerstanden en een zener diode en een Vishay optocoupler voor het "Window rising output" te detecteren.. Alleen kwam ik erachter dat ik helemaal geen signaal kan meten welke combi in met de remote ook doe unlock 2x of lang ingedrukt houden. Geen signaal... Dus dat heb ik maar niet gedaan, wilde het wel deze week nog af krijgen.

Dit bordje is trouwens een zwaar aangepast Spy Centrale deurvergrendeling 2010 (CV001).

Dus die module detecteert het signaal van de Blow 26-108# universele CV kit en doet dan relais 1 schakelen om het power window circuit aan te zetten en vervolgens de tweede relais die in feite de knop naar boven 10 seconden ingedrukt houd simuleert met een 2e relais. Alleen helaas kan ik dus geen signaal detecteren/meten van de Blow 26-108# universele CV kit..

Alles in actie;
https://www.youtube.com/watch?v=uFky6YdtB1o

Oh en nog één ding... Koop geen Chinese sleutelbaarden voor die CV kitjes, weggegooid geld want de toleranties kloppen niet de specialist kon hem niet voor mij slijpen. Hij had hem geslepen maar vertelde me al toen hij begon dat het niet ging werken maar ik mocht het toch zelf proberen. Heb uiteindelijke zelf een sleutel met de vijl geslepen.. Ben ik wel even uurtje ofzo mee bezig geweest want slijp je net teveel weg, begin maar opnieuw..

Nog een tip wat ik vergeten was te vermelden. Met die gatenzaag bimetaal 40mm...
Let op dat je boor gecentreerd is, en houd er rekening mee die setjes zijn niet helemaal perfect je hebt grofweg 1mm afwijking. Dus je gat is uiteindelijk geen 40mm maar 41. Ik heb een 38mm gatenzaag gehaald voor de andere kant dan kom je uit op 39mm en dat is een snuggere goede fit. Beter dan 41mm wat net te groot was, alhoewel het geen ramp is die 1mm extra, gewoon met MS-Polymeer kit van het merk womi dicht gemaakt.

:shades:
« Laatst bewerkt op: september 16, 2020, 21:57:19 door Retrofit »

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: september 17, 2020, 09:33:35 »
Mooi dat het werkt! Heb je die doorvoer rubbers (deur naar stijl) op de sloop gehaald of ergens anders?