Het einde van het verhaal komt in zicht .
Alles gemonteerd , alles aangesloten .
Geen lijken die uit de kast vallen , geen bouten over


Daarna alle vloeistoffen toegevoegd .
Motorolie 20W50 : 3.5L
Ik gebruik gewone motorolie , geen inloopolie .
Daarover valt te discussieren , ik weet het .
Eens de olie in het carter laat ik de starter lopen zonder boegies , met uitgeschakelde onsteking en benzinepomp .
Ik doe dit tot het oliedruklampje uit gaat , en daarna nog een tiental seconden langer .
Waarom ?
De oliefilter is leeg , alle oliekanalen zijn leeg .
Op deze manier wordt er onbelast druk opgebouwd en krijgen alle bewegende delen al smering .
Met de boegies weg is er geen compressie dus met minimale belasting .
Koelvloeistof G12 : 4.5L
Langzaam opgieten zodat de luchtbellen kunnen ontsnappen .
Alles gaat er niet in en keer in . Daarvoor moet de motor draaien en koelmiddel rondpompen .
Eerst nog de thermostaat getest . Moet 8mm opengaan bij 95°C .
Die van mij gaat 7.5mm open , dat beschouw ik als goed .
Versnellingsbakolie 75W90 : 1.9L
Ik had nog twee bussen 75W80 . Maar ik heb het toch niet aangedurfd om die te gebruiken .
1.9L is geen 2L . Een versnellingsbak overvullen is een slecht idee .
En ja , dan starten maar .
Motor slaat haast ogenblikkelijk aan .
Beetje ruwe stationair de eerste seconden , maar dat stabiliseert zich direct .
Halve minuut laten draaien , en stilleggen en laten afkoelen .
Dat herhaal je vier a vijf keer , telkens laten afkoelen . Afkoelen richting een half uur , geen vijf minuten .
De reden is dat de zuigerveren zich zetten op de gehoonde cilinderwand .
Dat is vergelijkbaar met een schuurproces . En zeker in den beginnen moeten die veren de kans krijgen
om af te koelen anders verbrand de slijtlaag .
Better safe then sorry , ik doe dit altijd .
Tussen die afkoelperiodes is het dé moment om alle gereedschap op te ruimen .
Na het "inloopproces " gaat de olie en de oliefilter eraf en wordt vervangen door nieuwe .