Auteur Topic: P9 motorrevisie  (gelezen 1707 keer)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
P9 motorrevisie
« Gepost op: augustus 21, 2020, 14:22:02 »
Mijn starletje heeft er ondertussen 42.000km meer op zitten op pakweg twee jaar tijd .
Dat brengt de km stand op ca 220.000 km
http://starlet-forum.nl/index.php?topic=24643.0

Ondanks de hoge km stand rijd de auto nog zeer goed , en bijzonder zuinig .
Ca 7 liter lpg ( dat is 1 op 14 ) / 100km .

Waar ik van in het begin problemen mee had was olieverbruik .
Tot 1.5l per 1000 km .
De laatste 30.000 km deed ik er zelfs afgedraaide olie in .
Elke maand een liter of twee naar gelang .
Eigenaardig was wel dat er geen blauwe rook uit de uitlaat kwam .
En ook de typische geur van een oliebrander ontbrak .


Vorige week was het zover .
Ik hoor de wagen een raar geluid maken met afgezette motor .
Een plas koelwater eronder .
Diagnose is snel gesteld . Koppakking erdoor .
Niet abnormaal , niet geheel onverwacht ook .
Alhoewel er eerder  nooit waterverbruik geconstateerd werd .
Zelfs bij koude motor begint het koelwater direct te schuimen .

Ik heb even gezocht of ik ergens een motor of een afbraakwagen kon
vinden maar dat is niet gelukt .
Heel even een halfcut van een glanza overwogen , maar gezien de belachelijke
prijzen die ervoor gevraagd worden ....
Dus mijn blokje wordt gereviseerd en terug in orde gezet .

Ik heb geen foto's van de demontage , dat zou m'n camera maar vernielen .
Hierbij een foto van een van de zuigers .


Overduidelijk dat de olieschraapveren enkel nog een decoratieve functie hebben


Schraapveer zelf . De olieafvoergaatjes in de zuigers zijn volledig aangeladen en potdicht .
De schraapveren zitten muurvast en moeten haast uit de zuiger gebroken worden .


Wordt vervolgd zodra de nodige wisselstukken voorradig zijn
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2020, 14:27:27 door Stragenmitsuko »

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1104
  • 2E all the way
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2020, 23:16:51 »
Dat ziet er best aftands uit voor een lpg auto met zo'n lage kilometerstand.
Zeker als het een Toyota is. ::)

Ik zou eerder de gok hebben genomen en een motor van de sloop halen voor 200 Euro met niet al teveel kilometers.

Maar met gereviseerde motor zul je straks wel weer een heel eind voort kunnen als het goed is.
Succes met de werkzaamheden ik zie graag de vorderingen.

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1092
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2020, 10:58:15 »
Succes met de revisie! Hopelijk gaat het niet weer mis zometeen.

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2020, 16:44:05 »
220.000 km is niet echt laag meer te noemen he :)
Ik geef toe voor een japanner is het nog vrij redelijk maar toch .

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er stevig mee geragd , ik heb er het raden naar .
Nu ja koppakking , setje zuigerveren , ik zal er niet van failliet gaan .

Sloopblokje heb ik idd overwogen , en zou zeker een optie geweest zijn .
Helaas nergens te vinden .
En dan heb je ook je weer dat je pas weet wat je gekocht hebt als je 10.000km verder bent .

De zuigers gaan een uurtje of zo in het ultrasoonbad


Zien er al direct een stuk beter uit na reiniging


Eigenaardig is wel dat de drijfstanglagers , die het toch het hardst te verduren hebben , nog netjes binnen de
slijtagegrens zitten . Je zou het anders verwachten van een blok dat zo'n zwaar leven gehad heeft .
Ook de boringen in het blok zijn nog prima in orde . Er zijn zelfs nog hoonsporen zichtbaar .



Nog steeds aan het wachten op onderdelen .....


Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24617
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2020, 19:38:26 »
Ziet er stuk beter uit na dat ultrasoon bad!
Goed bezig!
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14301
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2020, 22:13:43 »
lagerschalen zien er nog netjes uit inderdaad. met die km stand ook wel een paar blokejs los gehad. en de olieschraapveren zitten vaker vast.
toch ideaal een ultrasoon bad, heb er zelf ook 1 staan en dat maakt dit soort dingen reinigen zooooo veel makkelijker.

bij demontage nog de oorzaak gevonden van de lekkage? koppakking? waar zat het zwakke punt?
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #6 Gepost op: augustus 31, 2020, 15:34:36 »
nee , niks gevonden .
Koppakking ziet er op zich niet slecht uit en ik kan geen duidelijke lekkage vinden .
Blok en cilinderkop vertonen ook geen verdachte sporen .

Dus het is een beetje een "leap of faith" .
Ik zal het pas zeker weten als alles terug in mekaar steekt .
Men moet al eens een gokje durven wagen  :)

Blokje gereinigd en gehoond . Honen is nodig als je nieuwe zuigerveren plaatst .
Het hoonpatroon zorgt ervoor dat de ringen correct afslijten en zich zetten .
De hoonsporen werken ook als oliereservoir voor die ringen . Dus enig olieverbruik
in den beginne is perfect normaal .
Blokje is echt wel het juiste woord . Het lijkt haast een speelgoedmotor .


Krukas is gereingd en zit nog netjes binnen z'n toleranties . Geen groeven geen verdachte verkleuringen of slijtageplekken .
Ik heb besloten de hoofdlagers te herbruiken . Toyota gebruikt namelijk drie soorten lagers voor dezelfde kruktap .
Die zijn telkens 0.007 mm groter . Die maat staat in het blok ingeslagen en is afhankelijk van de boring in het blok , niet van de maat van de krukas .  In mijn geval zijn het allemaal nr 2 , maar je kan evengoed verschillende maten hebben binnen hetzelfde blok . 
Als ik nieuwe koop , tenzij origineel toyota , heb ik gewoon de std tolerantie .
Vermits mijn dijfstanglagers , die veel zwaarder belast worden , nog goed zijn kan ik er veilig van uitgaan dat deze ook nog in orde zijn  .
Dus de originele hoofdlagers gaan er terug in .

Die 22222 die in de rechteronderhoek zichtbaar is is deze tolerantie .
Ik zou bij toyota dus 5 lagerschelpen nr 2 moeten bestellen .
Als je goetze of kolbenschmidt of zo koopt heb je dat onderscheid niet .
Voor alle duidelijkheid , dit zijn geen overmaats lagers die je gebruikt na het herslijpen van de krukas .
Dit is de nauwkeurigheid waarmee toenmalige toyota motoren gemaakt werden . Vandaar ook hun lange levensverwachting .
Krukas lagers worden aangetrokken met 57Nm . Bouten mogen herbruikt worden .










« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2020, 15:49:21 door Stragenmitsuko »

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #7 Gepost op: augustus 31, 2020, 15:44:03 »
Btw , heeft er iemand een veer van een voorste veerpoot , of een versleten veerpoot op overschot .
Liefst niet te ver van de B-NL grens .

Ik heb namelijk een stukje veer gevonden op de veerschotel .
De auto hangt niet scheef of zo , maar ja , toch liefst intacte veren in plaats van
dhz verlagingsveren .


Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #8 Gepost op: september 04, 2020, 20:25:34 »
Drijfstanglagers even opgemeten . Zitten nog 0.02 mm onder de slijtagegrens .
Ik heb een setje nieuwe , maar heb uiteindelijk toch gekozen om de oude te herbruiken .

Zuigerveren van goetze .
De manier waarop goetze z'n veren verpakt is geweldig .
Zelfs de grootste lomperik kan ze niet fout monteren .



Zuigerveren gemonteerd




Daarna de zuigers terug in het blok gestopt en de lagerkappen aangetrokken .
Weer geen foto's wegens olie aan m'n handen .

Helaas heb ik een o-ring van de oliepomp niet in mijn bezit .
Besteld bij toyota , maar die heb ik pas maandag .
Vermits de oliepomp er eerst op moet , wachten tot maandag helaas .

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17979
    • Onderdelen lijst
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #9 Gepost op: september 04, 2020, 20:44:19 »
Mooie informatie! Ik denk niet dat de motor echt zwaar belast is geweest, eerder dat er weinig onderhoud is geweest, en daardoor de zuigerveren vervuild zijn geraakt. Ben benieuwd hoe hij straks weer rijdt en hoe het verbruik is.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4101
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #10 Gepost op: september 05, 2020, 11:36:44 »
Goed bezig hoor!

Dat er geen blauwe rook zichtbaar was kan goed, met versleten zuigerveren verbruikt ie continu een beetje olie waardoor het haast niet zichtbaar is.
Bij versleten klepseals zie je wel vaak blauwe rook, met name bij het starten, na een tijdje stationair draaien, afremmen op de motor en vervolgens weer op het gas, dan komt er veel olie ineens naar binnen wat resulteert in een ''mooie'' pluim

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #11 Gepost op: september 05, 2020, 19:00:40 »
Tsja maar elke oliestoker die ik ooit gehad heb , veel :) , daar rook en zag je de oliewalm uit de uitlaat .
Idd versleten klepseals , gas lossen en dan die typische wolk . Het is overbekend .
Maar ook met schraapveren krijg je dat effect .
Gas lossen geeft vacuum , olie wordt in de verbrandingskamers gezogen , woef blauwe wolk .

Deze dus niet . Nooit , koud of warm accelereren of gas lossen ....
En dat met ca 1L per 1000  km olieverbruik .

Ik vraag me af of het iets met de katalysator te maken heeft . Dat die de blauwe rook als het ware filtert .
Kan je direct de vrfaag stellen hoe die kat er vanbinnen uitziet .


Aan de lagers te zien is hij idd nooit zwaar belast geweest . Dus ik hou het op minderwaardige olie die de
schraapveren verstopt heeft . Of  jaren van stilstand of altijd zeer korte afstanden .
 Dat kan ook een dergelijk effect hebben .

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 645
  • toyota liefhebber
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2020, 20:11:29 »
Lijkt een combi hiervan slecht onderhoudt icm korte stukken rijden en waarschijnlijk ook nog nieuwe rijden knapt zo.n blok ook niet van op. :N

Een katalysator die filtert geen blauwe walm van olie want regelmatig zie ik nog eens auto's die allang met een kat zijn uitgerust maar wel lekker walmen. :twisted:

Het olie verbruik doet wel sneller je kat slopen.

Bij een starlet maakt dit op zich niet zo uit want deze zit in een lage emmisie klasse waardoor het lang duurt wanneer deze hierop afgekeurd gaat worden . ;D
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #13 Gepost op: september 07, 2020, 10:54:03 »
Nieuwe oil seals voor de krukas aan beide zijden .
Ik heb slechte ervaringen met aftermarket krukas seals , dus deze zijn origineel toyota .
Beide seals kosten meer dan een volledige aftermarket kit met alle dichtingen voor de cilinderkop .

De oliepompzijde :


En de vliegwielzijde


Beide flenzen aantrekken met 7.4Nm .

Carter is een geplakte carter . Op zich niks mis mee , alleen dat je de oude pakking moet verwijderen .
En uiteraard komt dan de antiroest laag ook mee . Vandaar dat heel het carter ook in de reinigingsmachine geweest is .
Anders blijft de verwijderde pakking en verfresten in de olie zitten .
Een nieuw laagje antiroest alvorens nieuwe vloeibare pakking aan te brengen is nodig .
Waarschijnlijk krijgt heel het carter een laag zwarte branto corrux alvorens het geheel terug in de auto gaat .



Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #14 Gepost op: september 08, 2020, 16:07:12 »
Carter zit op z'n plaats .
Verder met de montage .

Vliegwiel , aantrekken met 88Nm . Dat is al behoorlijk wat , zeker als het blokje begint mee te draaien .
Lange sleutel op de krukasbout zodat de krukas geblokkeerd is .
En trekken maar . Bouten moeten ook geborgd worden tegen lostrillen . Locktite of gelijkaardig .


Zes bouten en een dikke rechterarm  later is het de beurt aan de koppeling .
Een nieuwe gekocht , de disk was geen 6mm dik meer , de druklager piepte en knarstte .
En een compleet kit kost minder dan een losse disc en druklager . Begrijpe wie bergijpen kan


Voor het centreren van de disc heb ik een simpel asje gedraaid .
Dat maakt het plaatsen van de versnellingsbak achteraf zoveel meer eenvoudig .


En tot slot de drukgroep . Gelijkmatig aantrekken tot 20Nm .
Nooit een drukgroep scheef aantrekken , dat is de beste manier om hem kapot te krijgen .
Telkens elke bout een  beetje totdat de groep tegen het vliegwiel zit .
Pas daarna aantrekken op moment .



Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4101
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #15 Gepost op: september 10, 2020, 20:14:45 »
De oliepomp gaf geen sporen van lekkage?
Na 220K is dat keerringetje ook wel aan vervanging toe denk ik, die worden zo hard als plastic namelijk.

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #16 Gepost op: september 10, 2020, 20:25:35 »
Geen spoor van lekkage .
Helaas dat keerringetje was het enige dat ik niet heb  .
Ik heb niet meer de tijd om er op te wachten , dus de oude zit er weer in .

Onderblok is ondertussen klaar , de bak zit er terug aan .
Morgen wordt de cilinderkop aangepakt .



Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4101
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #17 Gepost op: september 10, 2020, 21:56:59 »
Als die niet lekt, prima toch.

Verder lekker bezig hoor, dat wordt weer een mooi fris blokje.


Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #18 Gepost op: september 12, 2020, 21:17:47 »
Volgende stap is de cilinderkop .

Kleppen worden na geslepen . Niet echt 100% nodig , want ik had geen last van lekkende kleppen of extreem vermogen verlies .
Het is meer een kwestie van ze grondig te reinigen , en het passlijpen van de zitting hoort daar nu eenmaal bij .

Normaal gebeurt dat met zo'n stokje met een zuignap aan , onderaan op de foto .
En dan zoals de holbewonders vuur maakten moet je hopen dat die zuignap niet slipt en ondertussen duwen en dat stokje tussen je handpalmen heen en weer wrijven . Lukt niet werkt niet  gaat niet is vreselijk frusttrerend en tijdrovend . .
Ik heb een soort van spantang vervaardigd op de draaibank boven op de foto . Daarmee kan ik de klepsteel klemmen zonder te beschadigen en het geheel met een akku boormachine laten draaien .




Een likje slijppasta aan de klepzitting , duwen met m'n duim op de klep en draaien met de akkuboormachine .
10tal seconden om een klep na te slijpen .
Welcome to the 21'st century :)




Resultaat



En dat herhaal je dan 16 keer uiteraard .

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #19 Gepost op: september 12, 2020, 21:20:54 »
Nieuwe klepseals , uiteraard .
Ik monteer ze met een asje waar een kamer is in uitgedraaid waar de seal net in past .
De kracht komt dan op het metalen gedeelte , niet op de rubber .
Een tikje met een hamer is voldoende .

Ga alsjeblief  niet met een dopsleutel of een boutkop of weet ik veel klepseals plaasten .
Dan laat je beter de oude zitten .


Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #20 Gepost op: september 12, 2020, 21:25:34 »
Voor het opnieuw plaatsen van de kleppen heb ik een soort juk gemaakt waarmee ik enerzijds op de klep zelf kan duwen , en aan de andere zijde op de veerschotel .



En dan moet je de klepspie op z'n plaats krijgen .
Ik smeer de klepsteel in met een beetje vet . Daarna een beetje vet op een schroevendraaier zodat de spie er blijft aan plakken
en zo pruts je dan de spie op z'n plaats .
Nadien even aantikken zodat de spie zich goed zet in z'n zitting .
Ook hier weer maal zestien ... al bijal toch een uurtje of twee aan bezig geweest .


Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #21 Gepost op: september 12, 2020, 21:35:08 »
Koppakking plaatsen en aantrekken .

Gauw nog een foto van al dat moois voor het onherroepelijk verdwijnt in het binnenste van de motor .


Koppakking aantrekken in de gekende volgorde in drie stappen .
5 , 25 en 44 Nm . Daarna 90° bijdraaien .

Over koppbouten : Sommige merken moet je zowieso nieuwe bouten gebruiken( audi volkswagen ) .
Andere merken ( nissan bv ) mag je ze herbruiken .
Toyota zegt het niet expliciet , alleen als een bout niet op koppel komt moet je hem vervangen .

Eerlijk gezegd , voor de prijs van een setje kopbouten neem ik niet het risico .
Ik gebruik nieuwe . Zeker als het rekbouten zijn die je eerst op koppel moet trekken en dan 90£° of 180° moet bijdraaien .

Maar , ik heb jaren en jaren die al dan niet rekbouten herbruikt bij zowat alle merken . Ik wist gewoon niet dat je die moet vervangen .
En nooit ofte nimmer problemen mee gehad ....
 Zoals gezegd , de 15€ voor een setje nieuwe bouten is het risico niet waard . Maar het kan wel . 

Daarna nog wat klein materiaal toegevoegd . Het geheel begint stilaan terug op een  bruikbaar iets te lijken .





Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1092
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #22 Gepost op: september 13, 2020, 08:10:10 »
Ziet er strak uit! Heel herkenbaar dat kleppen slijpen met een zuignap die wel niet vast blijft zitten op de klep of het stokje  ;D

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1104
  • 2E all the way
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #23 Gepost op: september 13, 2020, 11:37:50 »
Goed bezig hoor, grondig werk  :thumbs:

Ik heb dezelfde ervaringen met aftermarket keerringen, dat ze 9 van de 10 keer hun werk niet goed doen.
Waar zou dat toch van komen?
Voor de Starlet zijn ze -weliswaar voor de hoofdprijs- nog na te bestellen, maar hoe moet dat bij auto's waarbij dit niet meer mogelijk is?
Ik sta open voor suggesties aangezien ik dit al meermaals aan de hand heb. Bijvoorbeeld met een GM180 automaatbak waar ik nu mee bezig ben.

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 80
Re: P9 motorrevisie
« Reactie #24 Gepost op: september 13, 2020, 20:41:11 »
Er zijn zeker goede keerringen op de markt .
Bedrijven die in de hydrauliek wereld zitten bv gaan ze ongetwijfeld
kunnen leveren of bestellen .

Bedrijven die motoren en versnellingsbakken reviseren  ook .

Industriele toeleveringsbedrijv en , die kogellagers en slangen en bouten en dergelijke in
hun gamma hebben . Ook eens het proberen waard .