Auteur Topic: Ontstekingsmodule kapot?  (gelezen 731 keer)

Offline gydomatra

Ontstekingsmodule kapot?
« Gepost op: juli 19, 2020, 21:16:42 »
Hallo,

De afgelopen 5 jaar heb ik zonder noemenswaardige problemen in mijn Starlet P9 carat lpg g3 gereden(vandaar geen vorige reacties..). Het bleek een zuinige en betrouwbare auto te zijn..., tot ongeveer een maand geleden.

Laatste weken ontstekingsprobleme n gehad en gisteren had  ik het euvel gevonden (stekker op gasklephuis). Hij reed weer als vanouds, maar helaas hield hij er mee op, aan de snelweg A28 . Gelukkig was ik lid van de anwb en die heeft mij netjes thuis gebracht.

De anwb monteur constateerde dat de bougies niet vonkten en dat de onstekingsunit wel 5 volt kreeg. Dus hij dacht aan de hall-gever. Maar zit die op een 1998 -er starlet? Of is de ontstekingsmodule hetzelfde?

Wat er afgelopen weken  is gedaan:

Nieuwe bougies
Nieuwe verdelerkap en rotor
Kleppen  gesteld
Bougiekabels nagemeten
Primaire en secundaire weerstand gemeten bobine: alles okee.
2e hand ontstekingsunit gemonteerd, maar geen resultaat

Ik verdenk nu dus de ontstekings module( 89620-12420) maar hoe groot is de kans dat van beide units de module stuk is?

Ook heb ik geprobeerd via de paperclip methode  te achterhalen wat de foutcode zou kunnen zijn, maar helaas werkt dit niet mijn mijn starlet,

Iemand raad.....?

Misschien moet ik hem maar verkopen...., er gaat zoveel tijd inzitten in het zoeken van oplossing.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Ontstekingsmodule kapot?
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2020, 09:24:21 »
Het aanmelden is gelukt zie ik!

Waarom zou de paperclip methode niet werken? Te1 en E1 verbinden en het motorstoring lampje moet gaan knipperen, werkt misschien alleen als de schakelaar van de  gas installatie op benzine staat (omdat de foutcodes in de "benzine" ECU zitten?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline gydomatra

« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2020, 13:05:09 »
Heb het niet geprobeerd als de lpg schakelaar op benzine staat, maar verwacht geen ander resultaat omdat de auto start op benzine en als koelvloeistof 30 graden is dan schakelt hij pas over op lpg. Ik zal eens proberen door de stroom van de lpg installatie afte halen. Wie weet...

Het motorstoringslampje knippert nu na contact aanzetten continue.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2020, 17:33:56 »
Dat betekent dat de ecu geen foutcodes heeft.

Online daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2020, 19:19:54 »
De p9 heeft gewoon nog een hall gever in de verdeler zitten en deze kunnen wel eens kapot .

Maar als je een ledtester hebt kun je even kijken of er tussen gnd / igt een puls uit de ecu naar bobine komt .

Dit kun je doen door de startmotor te laten draaien dan moet er een pulserend (knipperend ledje) signaal op staan.

De foutcode's stellen niet zoveel voor bij de p9 zijn er maar 13 die ie weer kan geven was toen nog niet zo.n issue omwille het milieu .

Dit zijn super makelijke auto's omtrent storing zoeken hoef je m niet weg voor te doen . 
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline gydomatra

« Reactie #5 Gepost op: juli 29, 2020, 11:04:44 »
Wegens tijd gebrek pas gisterenmiddag op de sloop een verdeler/ontsteking gehaald en gelijk gemonteerd en warempel het motortje loopt weer als vanouds. Vanmiddag even de voorontsteking op 10 zetten en dan hoop ik de komende 5 jaar weer te rijden zonder noemenswaardige problemen. Of zou 13 graden voorontsteking beter zijn omdat ik op lpg rij?

Het euvel lag aan de ontstekingsmodule.  De originele had de geest gegeven en daarna een complete verdeler gekocht, maar die bleek ook een kapotte module te hebben. Dus gisteren maar weer een andere verdeler gekocht en dit maal was het okee. Uit de gemeten weerstandswaardes bleek ook dat de eerste 2 modules stuk waren. Nu ook nog een module besteld via alieexpress om als reserve te hebben.

Bedankt voor de reacties en wie weet tot schrijvens.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2020, 14:06:57 »
Balen man, je mag die van mij gerust terug sturen, dan krijg je je geld terug.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline gydomatra

« Reactie #7 Gepost op: juli 31, 2020, 10:38:31 »
Balen man, je mag die van mij gerust terug sturen, dan krijg je je geld terug.

Is geregeld... Dank.