Auteur Topic: 2E-E klepseals vervangen zonder kop demontage.  (gelezen 693 keer)

Offline MzKzM

  • Registered Trader
  • ******
  • Berichten: 287
    • JDM parts blog
2E-E klepseals vervangen zonder kop demontage.
« Gepost op: april 06, 2020, 13:44:03 »
Deze how to bleek verdwenen omdat photobucket niet meer doorlinkte maar gelukkig heb de tekst nog teruggevonden en nu de foto's elders geupload. Hoop dat dit mensen wat kan helpen die tegen deze klus opkijken.


Enige achtergrondinfo:

De klepseals van mijn starlet met de 2E-E waren nodig aan vervanging toe, gezien de dikke wolken blauwe rook die via de uitlaat naar buiten kwamen gecombineerd met een redelijk olieverbruik. Compressiemeting was nog prima en ook een lektest op de cilinders wees niet op versleten of kapotte zuigerveren. De olie kon dus enkel nog via de klepseals in de verbrandingskamer komen. Bovendien is het een bekend probleem bij de 2E na een jaar of 20.
Ik had geen zin om de kop te demonteren want dan zou er ook weer gevlakt moeten worden.
De seals moesten dus met de kop op het blok vervangen worden. Het makkelijkste is om dit gelijk met het vervangen van de distributieriem te doen, anders moet je net zoals ik na elke cilinder de nokkenas+tandwiel en riem weer monteren.

Als er een maat in mm staat betekent dit de sleutel- of dopmaat, niet de maat van de draad op een bout

Benodigdheden:

Olie + filter (optioneel)
Vraagbaak (voor de momenten)
Doppenset
Rigsleutels
Bougiesleutel
Momentsleutel
Klepveercompressor
Voelermaat
Stroboscooplamp om de ontsteking weer op tijd te zetten
Persluchtadapter voor in het bougiegat
Compressor of werkluchtaansluitin g
Magneetpen
Platte schroevendraaiers (groot en klein)
Hamer
Combinatietang
Nieuwe klepseals (en eventueel kleppendekselpakkin gen en nokkenaskeerring)
Vloeibare pakking

De voorbereidingen:

Neem de PVC slangen los van het kleppendeksel, de bougiekabelkammetje s en demonteer het kleppendeksel.
Demonteer het bovenste distributiedeksel, (3 boutjes 10mm)
Neem alle bougiekabels los en draai de bougie's uit het blok.
Zet de auto in zijn vrij en draai met een dop (19mm) de krukas met de klok mee totdat met merkteken op de krukaspoulie op 0 graden staat. Controleer of de tuimelaars van cilinder 1 los zitten en de tuimelaars van cilinder 4 vast. Als dit het geval is dan staat zuiger 1 op TDC van de intakeslag. Zo niet, dan de krukaspoulie nog eens 360 graden draaien.
Als de 1e zuiger op TDC van de intakeslag staat zet je de auto in zijn versnelling of blokkeer je op een andere manier de krukas, zodat deze niet meer verdraait.
Sluit de persluchtadapter aan in het bougiegat van cilinder 1 en ze hier druk op. Dit houd de kleppen dicht als je de klepveren verwijdert. Let op: Bij het op druk brengen van de cilinder kan de auto / motor iets bewegen als de zuiger niet exact op TDC staat en de krukas niet geblokkeerd is! Als dit het geval is, overnieuw totdat ie exact goed staat.


Persluchtadapter in bougiegat, hier had ik zelf de nokkenas al gedemonteerd



Nu zet je met een krijtje een merkteken op zowel de distributieriem als het tandwiel, zodat je straks weet op welke nok deze gemonteerd zat.
Draai de bout van het distributietandwiel los (14mm) en hang de riem (met het tandwiel er nog in naar voren zodat deze niet meer in de weg zit van de nokkenas. Probeer de riem zo min mogelijk te draaien en voorkom dat er olie op komt.
Demonteer de stroomverdeler (2 boutjes 12mm + 2 stekkertjes en een vacuumslang bij carb.) en leg deze - zonder de rotor te verdraaien - aan de kant.
Demonteer nu de nokkenas (8 boutjes 12mm) in volgorde 1, 4, 2, 3 (beginnende met de telling aan de distributiekant) en verwijder de keerring als je deze wilt vervangen. Ook hier geld: Houd de volgorde van de lagerkappen aan en leg de as zo weg als deze eraf kwam.


Nokkenaslagerkappen gedeeltelijk gedemonteerd



Gebuikt een kleine schroevendraaier om de veertjes van de tuimelaars te verwijderen en verwijder ook de tuimelaars zelf. Hou het geheel wel op volgorde zodat alles weer op de juiste plaats terug komt.
Nu plaats je de veercompressor op 1 van de 3 klepveren en comprimeer de veer.


Klepveercompressor in action



Haal de 2 spietjes weg met behulp van een magneetpen of iets dergelijks maar zorg ervoor dat ze niet door de oliekanalen verdwijnen!


Magneetpen met een spiehalf



Nu kun je de veercompressor met klepveer en retainer in 1 geheel van de klepsteel afhalen.


Als 1 geheel dus



Trek met een combinatietang de oude klepseal eraf en controleer dat er niet een klein restje rubber achterblijft op de oude plaats. Zo wel, dit verwijderen uit de kop, anders komt dit weer in de nieuwe olie terecht.




De oude seal eraf


En dan blijft dit over



Plaats de nieuwe klepseal en druk deze lichtjes aan tot je voelt dat deze over een heel klein randje schuift. (dopje 10 paste bij mij perfect hiervoor)


Verse seal


Even aandrukken



Plaats de klepveer en retainer in zijn geheel weer terug en wurm de spietjes met behulp van de magneetpen en een kleine schroevendraaier op kun plaats.
Als deze goed zitten kun je de klepveercompressor weer losschroeven.
Geef met een hamer en bijvoorbeeld een verlengstuk van een doppenset een tikje op het uiteinde van de klepsteel zodat de spietjes zich goed kunnen zetten.


Klein tikje is voldoende



Als alle klepseals van cilinder 1 op deze manier gedaan zijn monteer je de nokkenas en stroomverdeler weer (zoals het eruit kwam).
Monteer het tandwiel op de nokkenas (met riem op de juiste positie erom heen) en zet deze vast met de bout.
Zet de perslucht af en demonteer de persluchtadapter.
Haal de auto uit zijn versnelling of haal de borging van de krukas los.
Zet nu cilinder 2 op TDC (merkteken op de krukas 180 graden gedraaid ten opzichte van het 0 graden merk op het distributiedeksel) en herhaal het hele circus opnieuw.
Als alle 12 klepseals vervangen zijn de tuimelaars terug monteren op de juiste plaats en vastzetten met de veertjes.
Monteer de nokkenas, stroomverdeler en distributietandwiel allemaal op het juiste moment. (zie vraagbaak)
Monteer het bovenste distributiedeksel.
Controleer de klepspeling en stel zo nodig de kleppen!
Draai de krukas een slag of 3, 4 rond en stel jezelf ervan zeker dat de kleppen niet de zuigers raken, anders is de timing verlopen en moet de distributieriem / tandwiel opnieuw afgesteld worden.
In elke hoek van de buitenste lagerkappen van de nokkenas voor het kleppendeksel een druppeltje vloeibare pakking doen en het kleppendeksel met bij voorkeur een nieuwe pakking monteren. PVC slangen terug aansluiten en eventueel de gaskabel als je die los had gehaald.
Plaats de bougie's terug in het blok en sluit alle kabels aan. (denk aan de stoomverdeler!)
Monteer de oliedrainplug, nieuw oliefilter plaatsen en olie bijvullen.
Motor starten en als deze op temperatuur is de ontsteking afstellen.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...