Auteur Topic: Koelvloeistoflekkage achter waterpomp Starlet P7 1.3XL  (gelezen 326 keer)

Offline joeysmit14

• SCH forum member
  • **
  • Starlet p8 1.3 Friend '94' + Starlet P7 1.3XL '90
Koelvloeistoflekkage achter waterpomp Starlet P7 1.3XL
« Gepost op: november 19, 2019, 12:19:43 »
Beste starletfanaten,

Sinds enige tijd heb ik een vrij nette Starlet P7. Heb de auto inmiddels al aardig wat groot en klein onderhoud gegeven. Nieuwe uitlaat, koppeling, waterpomp en dergelijke. Helaas lekt de auto wat koelvloeistof. In eerste instantie dacht ik dat ik de waterpomp verkeerd gemonteerd had omdat de lekkage daar vandaan leek te komen. Het bleek de waterpomp niet te zijn maar de buis die achter in de waterpomp steekt. Nu heb ik op het forum gelezen dat er om deze buis een o-ring zit die de aansluiting afdicht op de waterpomp en ik vermoed dat deze lekt.

wie kan mij vertellen hoe ik dit het makkelijkste op kan lossen. Ik heb bear's stop leak geprobeerd en dit werkte voor 500km maar is dus een tijdelijke oplossing en het vervuilt mijn koelsysteem. Ik heb de koelvloeistof nu vervangen en dat is en blijft ook schoon.

Is deze buis eenvoudig los te halen en wat moet ik daar voor doen? Ik voel er namelijk weinig voor om de hele inlaat te demonteren om er bij te kunnen. Ik zat er aan te denken om de buis rondom af te kitten met vloeibare pakking. Maar het liefste doe ik dat gewoon goed als het niet teveel werk is.

Alle tips zijn welkom, en eventueel hulp ook!

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
Re: Koelvloeistoflekkage achter waterpomp Starlet P7 1.3XL
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2019, 15:20:56 »

Ik zat er aan te denken om de buis rondom af te kitten met vloeibare pakking.

Dat lijkt mij de juiste oplossing, al dan niet vergezeld met een nieuwe o-ring.
Zo staat het vlgs mij ook in de vraagbaak, als stap bij de montage van de waterpomp...
Dus het beste eerst de waterpomp demonteren zodat je erbij kan met de kit.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2019, 19:32:54 »
Alleen de O-ring vervangen is voldoende, aan de buitenkant insmeren met vloeibare pakking schiet niet op, het is te proberen maar lang zal het niet blijven zitten, er staat best wat druk op namelijk.
Als je onder de auto ligt zie je het boutje waarmee de buis op het blok zit geschroefd zitten (zit redelijk dicht bij de waterpomp behuizing) van bovenaf is dit bijna niet te doen en zou je haast denken dat de inlaat eraf moet idd.

Dat lijkt mij de juiste oplossing,
Er wordt bedoeld om de buis te laten zitten en buitenom af te kitten, dat wordt niks.

Offline joeysmit14

• SCH forum member
  • **
  • Starlet p8 1.3 Friend '94' + Starlet P7 1.3XL '90
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2019, 19:44:18 »
Dus het is redelijk te doen om die buis los te halen en de o ring te vervangen? Hoe heb jij dat gedaan Patrix?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2019, 20:00:57 »
Vanaf onder de auto zie je de buis en de bevestiging zitten, is maar één boutje, losdraaien en dan trek je hem zo uit de waterpomp.
Goed schoonmaken, nieuwe O-ring, terugduwen, vastschroeven en klaar (wel even de KVS aftappen)

Van bovenaf zal het ook wel kunnen maar een stuk lastiger om fatsoenlijk bij te komen.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2019, 20:09:01 door Patrix »

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2019, 21:55:17 »
Zelfde probleem gehad en is alleen maar op te lossen met een nieuwe o ring.