Auteur Topic: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan  (gelezen 1521 keer)

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 105
    • Project Wansmaak
How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Gepost op: oktober 26, 2019, 16:38:15 »
Als je de deur van de auto open doet, dan moet het alarm aangaan. daarvoor heb ik dit schema gemaakt:
Update: Dit schema werkte op mijn oude alarm, maar trok mijn accu leeg. Een alarm moet of afgaan door een 12v signaal (positief), of een massa signaal  (negatief). Schakelen tussen beide moet niet nodig zijn. Ik heb het alarm dus vervangen. Zie verdere posts voor de juiste schema's


Dit houdt 2: Twee relais gekoppeld aan 1 alarm. In totaal heb ik 4 relais omdat ik ook CV heb ingebouwd. Zie hier:


Bovenstaande paste niet naast elkaar, dus heb het achteraf anders gemaakt dan op de foto. De grootste uitdaging is om alle draden netjes ge´nstalleerd te krijgen. Zorg daarom dat de relais niet naast het alarm zitten. Want dan wordt het gauw een wirwar.


Stappen:
De draden vanuit de deur sensoren volgen en deze aftappen. Dit zijn deur 1 en deur 2 (2x 85 op verschillende relais).
Je tapt deze af helemaal vooraan in de auto, achter de voorste plastic panelen (zitten met 1 schroef vast).
Het gekke is dat deze 2 stroom geven als de deur dicht is. Dus het alarm krijgt continu stroom. Zet vanaf dit punt een diode.

Uitleg (zover ik het zelf begrijp :P)
Als het alarm een stroomsignaal krijgt en deze wordt verbroken, dan gaat het alarm nog niet af. Pas als na het verbreken het alarm ook grond/aarde signaal krijgt, dan pas gaat deze af. Met 1 deur aangesloten, zonder relais, werkt het alarm. Alleen zorg ik dan dat het alarm af gaat door kortsluiting. Zodra er een diode tussen gaat, kan het alarm geen signaal meer voeren naar de aarde/grond. Dus dan werkt het niet meer. Vandaar dat er gekozen is voor een relais.
Als de beide relais stroom krijgen (normale toestand met de deuren dicht), dan loopt de stroom van relais 1 (87) naar 30 naar relais 2 (87) naar het alarm (30). Als 1 van de 2 deuren open gaan, dan schakelt het relais naar 87A (aarde draad van beide relais). Het alarm (30) maakt nu verbinding met grond en gaat af.

Alarm koppelen met knipperlichten
Achter de alarmschakelaar zitten de draden om links en rechts richting aan te geven (groen zwart en groen geel) (deze moet je aansluiten op de twee alarm draden):


Deze doorknippen, maar wel genoeg ruimte houden dat je er nog iets aan kunt solderen. Daarna diodes plaatsen:


Uitleg voor gebruik diodes
Als je het knipperlicht gebruikt, dan gaat er spanning op de draad lopen richting het alarm, gevolg: kortsluiting
Als je de auto op alarm zet, dan knipperen de lichten. Sta je toevallig met pech langs de weg en staan de alarmlichten aan, dan is er ook kans op kortsluiting. Daarom heb je hier 4 diodes nodig.

Locatie alarm
Ik wilde hem graag op de plek van de asbak. Ik rook niet en niemand mag in mijn auto roken. Dat heb ik zo opgelost:

Gaten gevuld






Ik heb geen foto van een glad afgewerkt plaatje. Uiteraard moet dat wel. Ik heb er meerdere keren de schuurmachine op gezet. Na 3x smeren was het pas goed glad, zonder gaatjes of hobbeltjes.

Toen naar de Karwei gegaan en heb plakplastic gekocht:


Daarna gaten geboord met een houtboor (vraagt geduld) en 2 knoppen ge´nstalleerd, een volt metertje en een sigarettenstekker .
Motor uit:

Motor aan:


Bij contact gaat er een lampje branden bij de aansteker. Ik heb een rode gebruikt, in plaats van de originele.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2020, 19:07:11 door JZ »

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24569
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2019, 19:16:31 »
Waarom heb je niet gewoon een auto alarm gekocht en ingebouwd?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 105
    • Project Wansmaak
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2019, 20:44:47 »
Er hangt ook een alarm aan ;-).

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24569
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2019, 12:20:34 »
Waarom heb je dan al deze moeite gedaan? Ik snap hem even niet
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 596
  • toyota liefhebber
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2019, 21:44:57 »
Soms moet je dit niet vragen maar voor lief nemen sommige mensen vinden het heerlijk om te prullen en te prutsen in de zin van het goede woord vooral als je er toch tijd voor hebt .

Iets kopen kan maar het zelf maken geeft ook voldoening.

Ben zelf ook zo,n knakker die dat mooi vindt een voorbeeld ik heb zelf een paar eobd tooltjes gebouwd deze was iets duurder dan een kant en klare maar door zelf te bouwen daar leer je van en weet je hoe het werkt . :D

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 105
    • Project Wansmaak
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2019, 20:38:32 »
Het geeft inderdaad voldoening. Feit was dat ik eerst een alarm had gekocht, en toen pas ging lezen hoe ik alles aan moest sluiten. Het CV systeem had ik direct op het alarm kunnen aansluiten (geen relais nodig). Alleen omdat ik ook knoppen wil: open / dicht, heb ik besloten voor een relais gegaan.

Toen ik het alarm aan de deur hing, werkte de boel niet (1 deur wel, maar zodra er een diode tussen kwam niet meer). Daarom gekozen voor een relais zodat er geschakeld kan worden naar + signaal en aarde (-). Bij die omschakeling gaat het alarm af. Met alleen verlies van de + niet, dus was een relais noodzakelijk. Heeft te maken met het habbibabbi alarm wat ik heb gekocht.

Hoop dat je het nu wel snapt. Wellicht heb je een betere en snellere manier in gedachten, dan hoor ik het graag. Daar heeft het forum ook weer wat aan :). Overigens hebben de knipperlichten niks met het relais of schema te maken. Wellicht dat dat wat verwarring brengt.

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 105
    • Project Wansmaak
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #6 Gepost op: januari 01, 2020, 12:48:27 »
Omdat mijn oude alarm mijn accu leeg trekt (en de kwaliteit van de draden en stekkers echt bagger waren), heb ik een nieuw alarm gekocht. Deze heeft zowel een positieve als een negatieve trigger. Theoretisch is het mogelijk 1 deur per trigger aan te sluiten (1 positief en 1 negatief). De deuren hebben een negatieve trigger (open geeft massa, dicht geeft stroom).

Nu zo gedaan:


Voor de grap ook de positieve variant uitgetekend:


Getest: Er moet een weerstand tussen de diodes en het relais. De accu wordt nog steeds leeg getrokken.
Update: als je relais stroom blijft geven zodat ze open blijven staan, dan eten ze langzaam je accu op. Wist ik niet ;-). Ik heb het daarom nu simpeler en beter aangepakt
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2020, 19:25:11 door JZ »

Offline berthavekes2

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 9
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #7 Gepost op: januari 01, 2020, 15:35:04 »

Alarm koppelen met knipperlichten
Achter de alarmschakelaar zitten de draden om links en rechts richting aan te geven (groen zwart en groen geel) (deze moet je aansluiten op de twee alarm draden):

Deze doorknippen, maar wel genoeg ruimte houden dat je er nog iets aan kunt solderen. Daarna diodes plaatsen:

Uitleg voor gebruik diodes
Als je het knipperlicht gebruikt, dan gaat er spanning op de draad lopen richting het alarm, gevolg: kortsluiting
Als je de auto op alarm zet, dan knipperen de lichten. Sta je toevallig met pech langs de weg en staan de alarmlichten aan, dan is er ook kans op kortsluiting. Daarom heb je hier 4 diodes nodig.


Zou je mij kunnen uitleggen hoe je de diodes bij de alarmlichten knop hebt aangesloten?
Ik heb recent centrale vergrendeling ingebouwd, en wil graag de knipperlichten aansturen. Las op internet over de diodes aansluiten, maar geen idee in welke volgorde/richting.

Alvast bedankt

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 105
    • Project Wansmaak
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #8 Gepost op: januari 01, 2020, 22:36:11 »
Ja hoor. Is vrij simpel. Je hebt 4 diodes nodig.
Normaal is: Alarm knop -> richtingaanwijzers (groen zwart en groen geel)

Nu wordt het:
Alarm knop -> 2x Diode (zwart naar grijs)
CV vergrendeling -> 2x Diode (zwart naar grijs)

Deze 2 paar draden koppelen naar de richtingaanwijzers met de diodes ertussen, zie hieronder:


Na het installeren de alarmlichten laten knipperen voor een tijdje. Voel aan de diodes of ze warm worden. Warm is ok. Heet is foute boel. De lampjes trekken aardig wat stroom.

Ik ga op zoek naar de draad voor de interieurverlichtin g. En daar het alarm op aansluiten in plaats van het triggermechanisme wat ik nu heb. De twee relais trekken bij elkaar teveel stroom in open toestand. Iemand tips welke draad ik moet hebben?


Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 596
  • toyota liefhebber
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2020, 17:53:29 »
Wat voor dioden gebruik je dan jz?

Een 1N5407 kan zeker een dikke 3 ampere verwerken .

Of een P2000M P600  kan 20 ampere hebben hoef je niet bang te zijn dat ze kapot gaan .

En ze kosten de wereld niet E0.73.


Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 105
    • Project Wansmaak
Re: How to: Deur open -> alarm aan -> knipperlichten aan
« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2020, 19:37:58 »
Ik heb nu 6Ampere diodes ertussen zitten. Voor de CV e.d. heb ik er hele lichte tussen gezet: 1N4007 (1 ampere). Ik heb EINDELIJK het triggermechanisme werkend en eigenlijk is het zo simpel dat ik mezelf wel voor me kop kan slaan. Ik zit heel het internet af te zoeken. Ik had alleen beter tijd kunnen stoppen in zelf nadenken ;-). Dit design werkte dus niet op mijn oude alarm omdat deze een schakeling van + naar - nodig heeft en deze dus niet (zoals het hoort).

Dit is 'm geworden:


Het relais zit er tussen om kortsluiting te voorkomen vanaf het alarm naar de deuren. Pff, wat een rit. Hoop geleerd wel weer! In deze situatie wordt er 0,0 stroom verbruikt in rust. Alleen als er een deur open gaat, dan verbruikt het alarm en relais wat stroom. Ik moet nog testen of een 1N4007 voldoende is. Eigenlijk even meten. Maar het is zo *** koud buiten. Ik hoop met dit topic anderen hoofdpijn te besparen. Ben geen Noob meer op het gebied van auto alarmen, maar wel een amateur.  ;D
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2020, 08:22:12 door JZ »