Auteur Topic: Bio ethanol benzine E5/E10  (gelezen 6142 keer)

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
Re: Bio ethanol benzine E5/E10
« Reactie #25 Gepost op: december 31, 2019, 18:52:10 »
Stomme vraag misschien, maar als je euro95 E10 zou tanken in bijv een jerrycan, en na een jaar is die dus gaan scheiden. Als je hem dan goed schud, is het dan weer bruikbare benzine? Of werkt dat zo niet?

Nee, E10 gaat schimmelen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: december 31, 2019, 18:54:50 »
Dat is alleen bij diesels in het brandstoffilter nog nooit gehoord dat in jerrycan's gebeurd .

Ethanol is vergelijkbaar wat in spiritus zit dit bestaat uit 85% ethanol
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Donky

• SCH forum member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: januari 01, 2020, 17:16:58 »
Ik heb nu een tijdje e10 getankt en merkte dat mijn P8 behoorlijk stotterde. Mijn garage gebeld en die adviseerde mij om hem of een beurt te geven of om een paar tanken 98 erin te gooien. Nu ik weinig tijd heb gehad om hem een beurt te geven heb ik de tank maar een paar keer volgegooid met 98 en ondervonden dat het stotteren bijna weg is nu. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat mijn starlet niet lekker loopt op e10. Zijn hier nog meer mensen die een soortgelijke test hebben uitgevoerd of problemen ondervinden met e10 in een starlet P8?

Offline R.middel

• SCH forum member
  • **
  • P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
« Reactie #28 Gepost op: januari 01, 2020, 22:36:46 »
Ik meen dat er ook al eentje dezelfde test met zijn p9 heeft gedaan en ook problemen ondervond.
De anwb vuistregel is voor bouwjaar 2000 geen e10 geloof ik, ik ga het iig niet proberen en tank gewoon 98
P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
Corolla e8 uit 86 als daily

Offline R.middel

• SCH forum member
  • **
  • P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
« Reactie #29 Gepost op: januari 01, 2020, 22:38:49 »
En dan kan je wel aankomen met, ja 98 is veel duurder dan e10.
E10 is minder zuinig en een kapotte/beschadigde motor is duurder
P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
Corolla e8 uit 86 als daily

Offline JZ

• SCH forum member
  • **
    • Project Wansmaak
« Reactie #30 Gepost op: januari 01, 2020, 22:47:08 »
Ik tank alleen nog maar V-power omdat de Shell hier in de buurt is. De benzine is niet duurder als je naar het totaalplaatje kijkt. Het scheelt me 13 cent per liter. Ik rij 1 op 15.. Dus ongeveer 1 cent per km meer. Ik rij max 10.000 km per jaar met de Starlet. Dat kost me dus 100,- per jaar meer. Het werkplaatstarief van de garage om de hoek ligt al op 70,- per uur en dan nog geen onderdelen gerekend. Ik betaal met liefde die extra paar centjes om problemen te voorkomen.

Voor mijn gevoel rijdt de Starlet hier ook beter op. Maar kan (en wil) het niet aantonen.

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #31 Gepost op: januari 02, 2020, 12:12:54 »
Dat is alleen bij diesels in het brandstoffilter nog nooit gehoord dat in jerrycan's gebeurd .

Ethanol is vergelijkbaar wat in spiritus zit dit bestaat uit 85% ethanol

Ik heb een tijdje geleden een foto gemaakt van 2 jaar oude E10 uit de tank van de auto van een vriend van mij.
Stond stijf van de schimmel; zwarte troep.
Ik heb nog even op mijn computer gekeken maar ik kan de foto zo gauw niet vinden.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: januari 02, 2020, 17:43:06 »
Nog nooit van gehoord !

Wel bij biodiesel dit schimmelt al in de tank .

En dit verstopt filters en verstuivers etc  .

Deze informatie hier boven haal ik vanuit het amt forum.

Die zwarte troep zal waarschijnlijk eerder van je rubberslangen zijn die inwendig oplossen .

En het trekt vocht aan waardoor stalen tanken sneller zullen doorroesten.

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #33 Gepost op: januari 02, 2020, 21:32:29 »
Nee het was duidelijk schimmel.
Ik zal nog eens navragen of hij die foto nog heeft.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: januari 07, 2020, 20:45:13 »
Ik heb al een paar keer E10 in mijn P7 gegooid en geen problemen aan ondervonden, loopt er prima op.
Maar aangezien het op langere termijn wel schadelijk kan zijn voor tank en leidingen tank ik merendeels E5

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: januari 07, 2020, 21:50:10 »
Enkel nog E5 hier ;) Met een flesje ethanol killer in de kofferbak in geval van nood.
'86 Toyota Starlet P7
'70 Volkswagen Kever 1302S

Offline ToyotahBoy

• SCH forum member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: februari 05, 2020, 18:15:38 »
Ik heb sinds kort ook een Starlet (ep91 van 1998 met 4e fe motor).

Omdat ik van werk altijd een Diesel wagen had was het dus even goed opletten... Heel vreemd maar bij de pomp bij mij in de buurt stond e10 bij super 95?! Bij de andere super 98 stond e5. Die e5 heb ik dus maar gepakt.. Het is verschrikkelijk geweldig allemaal aangegeven (niet dus)..

Maar als ik het dus goed begrijp mag of kan er ook gewoon e10 in? Is die e10 niet verdomd slecht voor zo'n oud blok van 22 jaar?? Bij de Wegenwacht lees ik veel slechte gevolgen van e10 (10% ethanol), onder andere meer slijtage in het blok en keerringen  die door gevolg van de e10 kunnen beschadiging met al de gevolgen van dien?

Nog iets wat gewoon echt belachelijk is dat ččn volle tank super 98 e5 dus in Nederland voor 30 liter bijna 60 euro is!
Het is te gek voor woorden.... Nu standaard maar gaan tanken in Duitsland waar ze wel nog gewoon E5 hebben en waar de prijzen 20 cent per liter lager liggen !!
Hebben we het over milieuvriendelijkhe id. Prima ik verbrand liever nog wel een paar liter benzine om in Duitsland tegen een nog prima prijs te tanken. Zonder al deze e10 e5 super de duper "premium fuel" bladiebla onzin BULLSHIT.

Kijk dat we ooit gestopt zijn met lood toe te voegen aan de brandstof snap ik. Maar dit hele ethanol verhaal is gewoon triest. "Beter voor milieu bladie bla minder uitstoot.." Juist door ethanol te verhogen wordt de motor agressiever en gaat dus wat meer verbruiken! We sparen dus wat CO2 uitstoot om vervolgens weer wat sneller bij de pomp te staan om dan weer ... Tijd rekken is het, de boel duurder maken omdat wij het allemaal "schuld" zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2020, 18:29:10 door ToyotahBoy »

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #37 Gepost op: februari 05, 2020, 18:27:07 »
Omdat ik van werk altijd een Diesel wagen had was het dus even goed opletten... Heel vreemd maar bij de pomp bij mij in de buurt stond e10 bij super 95?! Bij de andere super 98 stond e5. Die e5 heb ik dus maar gepakt.. Het is verschrikkelijk geweldig allemaal aangegeven (niet dus)..

Dat klopt, zo is het ook. Aan de euro 95 is 10%bio ethanol toegevoegd, en de euro98 maar 5%
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: februari 05, 2020, 21:35:24 »
Er zijn al onderzoeken bekend door een oud medewerker van shell en daar is uitgekomen dat door de bio toevoegingen juist de co2 uitstoot omhoog gaat ipv omlaag .

Zo dom zijn ze dus ze verergeren het dus ipv van verbeteren.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/02/einde-aan-bijmenging-biobrandstof-in-zicht-10165494?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20200204-amt-std&tid=TIDP2064591X5204A5CE534344E394EC2493C9467730YI4

Offline ToyotahBoy

• SCH forum member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: februari 07, 2020, 02:23:50 »
Er zijn al onderzoeken bekend door een oud medewerker van shell en daar is uitgekomen dat door de bio toevoegingen juist de co2 uitstoot omhoog gaat ipv omlaag .

Zo dom zijn ze dus ze verergeren het dus ipv van verbeteren.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/02/einde-aan-bijmenging-biobrandstof-in-zicht-10165494?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20200204-amt-std&tid=TIDP2064591X5204A5CE534344E394EC2493C9467730YI4

Milieu vriendelijkheid van de EU. Maar goed.. Misschien tijd voor een Nexit i.p.v. Brexit. Goedkoper brandstof prijzen en andere voordelen hopelijk minder corruptie.

Voor nu maar eerst even wachten op de groene kaart voor ik in Duitsland ga tanken en een dure bekeuring aan de knikker heb hangen..

Veranderen doen we het niet helaas.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: februari 17, 2020, 18:40:45 »
Zo de eerste slachtoffers zijn er al . :twisted:

Offline booijhj

• SCH forum member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: maart 19, 2020, 00:54:18 »
Het vlampunt van benzine is (min) - 43 graden Celsius en van ethanol (plus) 11 graden.
Ethanol is volledig oplosbaar in benzine en zal dus niet separaat en ook niet eerder als benzine verdampen.
Ethanol is een oplosmiddel en tast o.a. rubber aan , dit is ook de reden dat het niet in oude auto's gebruikt mag worden.

Benzine is een mengsel van verschillende koolstof verbindingen namelijk C5 tot en met C12 ( C5 staat voor 5 koolstof moleculen in de keten en C12 voor 12).
In de winder periode wordt er zelfs C4 ( butaan ) aan toegevoegd i.v.m. de lage buitentemp

Wanneer je benzine te lang bewaard ontstaat er gum vorming , dit is niet gunstig voor je filter.
Het verhaal gaat dat er altijd een bepaalde hoeveelheid benzine in opslag wordt gehouden voor defensie , deze opslag wordt na verloop van tijd verkocht via de witte pomp.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: maart 19, 2020, 20:40:11 »
Het is al veelvuldig bewezen dat de energie dichtheid van E10 (95) lager licht dan van E5 (98)

Daar heb ik die scheikundige verklaringen niet voor nodig . :twisted:

Mijn auto kan hier volgens de specs tegen, toch komt er geen E10 in mijn yarisje.

Offline booijhj

• SCH forum member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: maart 19, 2020, 23:07:38 »
Daan , ik begrijp je keuze . Ik vertrouw die E10 ook niet.
Onlangs nog gelezen dat Toyota een deel van de Yaris auto's terug roept om het benzine filter te vervangen.
Erg verdacht zo vlak na de E10 introductie.
Ethanol is troep  ( behalve in de drank ) en lost van alles op .

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #45 Gepost op: maart 20, 2020, 19:47:45 »
Interesant dat van die terugroep actie wist ik niet welke modellen zijn dat ?

Ik heb hier ook weer een aangetekende brief gehad na 2 andere voor de airbag ontsteker .

Ik had na de 2 andere brieven niks laten horen omdat ik niet wil dat er iemand met zijn tengels aan mijn auto komt ,ik doe alles zelf aan ons wagenpark.

Maar afgelopen donderdag had mijn meissie een brief aangetekend aangenomen  >:(

Nou dan maar ff een afspraak maken met de dealer waar ik m vandaan heb .

Ik zorg gewoon dat ik de stuurkap eraf heb dan zijn ze sneller klaar ...

Offline Srananmang

• SCH forum member
  • **
« Reactie #46 Gepost op: maart 29, 2020, 00:56:21 »
E5 of super 98 is €1,29 in BE😯 net 300 liter opgeslagen🤤

🤔Maar lees het verhaal, hoelang kan ik deze dan bewaren... Voordat de zogenoemde gun ontstaat!?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: maart 29, 2020, 09:04:50 »
E5 kan je (volgens mij) wel een paar maanden opslaan, het verhaal gaat over de E10

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #48 Gepost op: maart 30, 2020, 09:30:55 »
Opslaan is het probleem niet, als je E5 langer bewaard zou ik het eerst even filteren voor je het in de auto gooit, dan is er niets aan de hand. Het probleem is pas als je een auto vol met benzine 5 jaar laat staan en dan gaat starten, dat "gummen/gommen" kan dan overal in de auto gebeuren, in de filters, in de injectoren, in de brandstofpomp, ga zo maar door. En dan is het een probleem.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)