Auteur Topic: Bio ethanol benzine E5/E10  (gelezen 757 keer)

Offline gwoutersen

• SCH forum member
  • **
Bio ethanol benzine E5/E10
« Gepost op: oktober 01, 2019, 16:38:42 »
Natuurlijk weet een ieder dat je je 20+ jarige karretje niet zomaar aan elke slang bij de benzinepomp kan laten hangen. Toch lees ik regelmatig dat je dan aangewezen ben op de zogenoemde premiums benzine. Nou echt niet allemaal hoor, bij mijn zojuist bezochte Esso pomp stond bij het Synergy vulpistool E5. Daar is dus wel tot 5% Ethanol aan toe gevoegd en over enige tijd wordt dat 10% wat dus funest is voor je oude Starletje.
De Esso eigenaar vertelde mij daar ook zeer ongelukkig mee te zijn en verschillende trouwe klanten hierdoor kwijt te raken (waaronder ik zelf) Voortaan ga ik dus naar de Shell voor de V power of naar de BP voor de Ultimate. Mijn vraag: hebben jullie deze ervaring ook al gehad bij de Esso (duurste) premium pomp? Graag hoor ik daar nog van en wilde dat hier graag even kwijt.     
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2019, 09:19:28 door gwoutersen »
Mijn Starlet rijdt niet op LPG, aardgas, diesel, stroom of waterstof, maar gewoon nog op benzine. Hij is ook al afbetaald.

Offline plakjes

• SCH forum member
  • **
Re: Bio ethanol benzine E5/E10
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2019, 17:42:56 »
Ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die gewoon e10 in hun starlet van voor 1998 tanken?
Op e10check.nl staat:

Geschikt voor E10

Alle Europese Toyota modellen geproduceerd vanaf januari 1998 zijn geschikt voor gebruik van E10 met uitzondering van de modellen genoemd onder 'Niet geschikt'.

Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.

Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.

Niet geschikt voor E10

Avensis 2.0 liter met het type motor 1AZ - FSE gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008

Avensis 2.4 liter motor met het type 2AZ - FSE gemaakt tussen juni 2003 en oktober 2008

Het lagere octaangetal (93-94RON) zal resulteren in verminderde prestaties en zuinigheid. Als problemen worden ervaren, adviseren we direct  95RON loodvrije benzine te gebruiken.

En alle overige modellen die niet onder geschikt voor E10 vallen.

Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankklep.

Mijn p8 is van voor 1990 dus die zou dan ongeschikt zijn.
ik zag bij de pomp dat Vpower nu E5 wordt genoemd in plaats van euro98, dus dan komt t er op neer dat ik dat voortaan moet tanken?
of kan ik bij sommige pompen ook nog ouwe euro95/E5 tanken?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2019, 09:06:57 »
Wat ik heel vreemd vind aan die "vanaf januari 1998", is dat de P9 van voor 1998 en die van na 1998, precies hetzelfde zijn. Dus dat zou betekenen dat de P9 sowieso op E10 kan rijden.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline plakjes

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2019, 21:33:40 »
ja dat dacht ik idd ook al, maar ik heb geen p9 haha

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2019, 10:34:34 »
Als je een P7/P8 hebt zou ik je aanraden om te kiezen voor de zogeheten 'premium benzine'. Dit is in veel gevallen Euro98 (met maximaal 5% bio-ethanol, hetgeen al jaren de standaard is).

Daarnaast is mij vanuit de Kever-wereld een product van Millers aangeraden: Power Plus Multishot Ethanol Killer.

https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-power-plus-multishot-ethanol-killer/

"Het bestrijdt de nadelige effecten van ethanol in de brandstof tot en met E10, het is een echte ethanol killer". En nog een aantal andere zaken. Werkt het? Durf ik niet met zekerheid te zeggen, al zijn de eerste reacties positief.

Mocht je het helemaal gek willen maken, dan kun je altijd zelf de ethanol uit de benzine verwijderen met behulp van water... Maar dat raad ik je niet aan ::) Zijn op YouTube echter genoeg filmpjes te vinden van Amerikanen die het doen.
'86 Toyota Starlet P7
'70 Volkswagen Kever 1302S

Offline plakjes

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2019, 11:27:15 »
ik heb nooit een auto gehad waar 98 in moest dus ik heb er nooit op gelet of daar al ethanol in zat.

die ethanol killers had ik bij de automaterialenhande l ook al gezien.

ik ben wel benieuwd wat dat dan precies doet.

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
  • Nothing beats a old toyota
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2019, 11:47:43 »
Spannend voor de starletjes nu de E10 is ingevoerd en verplicht aan de pomp moet worden geleverd.

Zelf tank ik 98 ( in nl zit er 5% ethanol in trouwens ) maar in duitsland heb je nog wel puur benzine! 
woon zelf 5 km van de grens vandaan dus voor elke tankbeurt kan ik lekker een kwartiertje gaan pruttelen naar de tankstation.

Maar voor onderweg in nl of in frankrijk lijkt t me wel handig om een additief mee te nemen in het geval je MOET tanken.

Eerst werd k er wel angstig om nu ik een p7 met carb heb maar het valt zeer mee gelukkig en kunnen we nog wel met de starletjes blijven rijden!.

een paar keer E10 tanken kan ook geen kwaad trouwens, als je maar niet te lang stilstaat en er elke dag wel mee rij. anders kan er schade ontstaan.

Mijn moeder heeft een paar jaar geleden in duitsland een E kadett met carburateur constant E10 getankt, later bleek de auto lekkage te hebben vanwege het lang gebruiken van E10 en af en toe boodschappen ermee te doen, auto liep er niet zeer slechter om maar er was duidelijk lekkage onstaan in de brandstoftank.

een auto op E10 laten rijden met injectie merk je wel gelijk iets van op qua motorprestaties, de auto heeft minder vermogen en verbruikt ook wat meer,  in frankrijk reed mn moeder met haar megane uit 1998 ook op E10  ( introductie 1996  zelfde motor )

De auto was wel geschikt voor E10 volgends de E10 check maar bleek vermogen te verliezen in de lange duur, toen een paar keer weer normale benzine getankt.
brandstofreiniger erin gegooid en de auto reed weer prima.   

misschien hetzelfde geval als bij de P9 een Paseo ? 

aangezien die voor 1998 gebouwd en er letterlijk niks aan veranderd is na die bouwjaar. 

Offline plakjes

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: oktober 11, 2019, 19:30:45 »
Als je een P7/P8 hebt zou ik je aanraden om te kiezen voor de zogeheten 'premium benzine'. Dit is in veel gevallen Euro98 (met maximaal 5% bio-ethanol, hetgeen al jaren de standaard is).

website shell:
17. Nieuwe brandstofstickers naar aanleiding van nieuwe regelgeving binnen de Europese Unie

Vanaf 12 oktober 2018 zijn er nieuwe brandstofstickers zichtbaar op alle pompen en op nieuwe voertuigen binnen de Europese Unie. Met deze nieuwe brandstofstickers kunt u overal in de Europese Unie gemakkelijk de juiste brandstof soort voor uw voertuig herkennen.

De nieuwe brandstofstickers worden ook wel CEN labels genoemd. Een werkgroep van het CEN (Europees Comité voor Normalisatie) heeft deze labels ontworpen. Via de verschillende labels wordt er onderscheid gemaakt tussen drie hoofdgroepen met elk een herkenbare vorm:
◾Benzine herkent u aan de ronde sticker, het getal na de E geeft het maximum percentage bio-ethanol aan dat er in verwerkt mag worden.
◾Diesel herkent u aan de vierkante sticker, het getal na de B geeft het maximum percentage bio-diesel aan dat er in verwerkt mag worden.
◾Gas herkent u aan de ruitvormige sticker, de letters in de ruit geven aan welk type gas er getankt kan worden.

De stickers zijn puur ontwikkeld om overal in Europa gemakkelijk de juiste brandstof te kunnen vinden. De brandstof aan de pomp zal dus niet veranderen, u tankt precies hetzelfde als altijd. Bij nieuwe voertuigen geleverd na 12 oktober 2018, zijn de nieuwe stickers ook nabij de brandstofvulopening en in het instructieboekje zichtbaar.

De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:
◾Shell FuelSave Euro 95 - E10
◾Shell V-Power - E10 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
◾Shell FuelSave Diesel - B7
◾Shell V-Power Diesel - B7

is wel van oktober 2018 dus misschien is het inmiddels weer veranderd, ik vraag me af of ze zelf nog weten hoe het zit haha
 Iets V-power - E10 noemen als er geen ethanol in zit is ook wel verwarrend iig.

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #8 Gepost op: oktober 11, 2019, 21:17:20 »
Jaren in de P8 op ethanol gereden, tankte om de beurt normale benzine en E85. Bij meer dan een halve tank op E85 had ik wel dat de auto bij volgas wat ging stotteren maar dat was meer omdat die dan te arm liep. Ethanol heeft immers minder energie per druppel. Er zal dus meer ingespoten moeten worden., geen probleem bij closed loop maar vij koude start en vol gas kan dit wat lastiger zijn. Met 10% verwacht ik geen problemen (aangezien ik het pas boven de 50% ethanol ondervond) Tevens nooit iets van gemerkt dat er lekkage op heeft getreden. Ik denk dat het een hoop bangmakelij is eerlijk gezegd. Nu is het wel zo dat ethanol hygroscopisch is en dus water aan tan trekken. Dat wil je natuurlijk niet in de brandstoftank want dat kan roest op gaan leveren en zo slangen e.d. verstoppen. (Ja er ijn ook rubbers die niet tegen ethanol kunnen en gaan opzwellen maar die van mijn P8 had daar dus geen last van. Of in ieder geval niet in de 4-5 jaar dat ik hem had en zo tankte.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline plakjes

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: oktober 12, 2019, 15:51:33 »
Mzkzm, dat is nuttige informatie.
Dan zou je idd denken dat de starlet de e10 eigenlijk wel moet kunnen hebben.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: oktober 12, 2019, 20:08:04 »
  Citaat MzKZM :geen probleem bij closed loop maar vij koude start en vol gas kan dit wat lastiger zijn.

Een p8 met closed loop ? :ermz:

Dat hadden de ecu's uit die tijd helemaal niet dit is pas bij euro 3 en 4 verplicht geworden toen het eobd verhaaltje verplicht werdt.

Deze ecu's (P8) draaien feitenlijk gewoon open loop er is geen zelflerend systeem aan boord .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Donky

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2019, 18:45:58 »
Ik heb sinds vorig jaar ook weer een starlet P8 als winterauto en vroeg me ook af of ik e10 kon tanken zonder problemen. Heb hiervoor de dealer gebeld en die zeiden mij dat ik zonder problemen e10 kan tanken met mijn P8 uit 1990.

Nu merk ik wel dat die de laatste tijd wat stottert als ik in zijn drie en vier wat meer gas geef en wat hoger in toeren kom, maar dat kan er ook aan liggen dat ik nog even een nieuwe oliefilter en bougies moet gaan regelen.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2019, 09:36:00 »
Ik heb sinds vorig jaar ook weer een starlet P8 als winterauto en vroeg me ook af of ik e10 kon tanken zonder problemen. Heb hiervoor de dealer gebeld en die zeiden mij dat ik zonder problemen e10 kan tanken met mijn P8 uit 1990.

Nu merk ik wel dat die de laatste tijd wat stottert als ik in zijn drie en vier wat meer gas geef en wat hoger in toeren kom, maar dat kan er ook aan liggen dat ik nog even een nieuwe oliefilter en bougies moet gaan regelen.

Vergeet het luchtfilter en brandstoffilter niet, wil ook erg helpen

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: oktober 18, 2019, 11:03:21 »
Aangezien ik behoorlijk moet omrijden om euro 98 te kunnen tanken ben ik van plan om zo'n toevoeging te gebruiken. Ik lees ook positieve ervaringen betreft het beter lopen van de motor, houdbaarheid van de benzine (geen gom ophoping en vocht/oxidatie). Alleen vraag ik mij af of het ook een oplossing is voor het behoud van de rubberen onderdelen en pakkingen in de carb. Het lijkt mij dat je dat moeilijk tegen kan houden door dit middeltje.  >:(

Daarnaast is mij vanuit de Kever-wereld een product van Millers aangeraden: Power Plus Multishot Ethanol Killer.

https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-power-plus-multishot-ethanol-killer/

"Het bestrijdt de nadelige effecten van ethanol in de brandstof tot en met E10, het is een echte ethanol killer". En nog een aantal andere zaken. Werkt het? Durf ik niet met zekerheid te zeggen, al zijn de eerste reacties positief.

Mocht je het helemaal gek willen maken, dan kun je altijd zelf de ethanol uit de benzine verwijderen met behulp van water... Maar dat raad ik je niet aan ::) Zijn op YouTube echter genoeg filmpjes te vinden van Amerikanen die het doen.

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 09:37:10 »
Dat laatste lijkt mij ook niet het geval nee. Zal van de week eens twee flesjes bestellen en eventuele ervaringen hier delen.

In mijn P7 is van de week een premium brandstof gegaan (95 E5). Met een compliment van de pompbediende voor mijn 'oude Toyota' :)
'86 Toyota Starlet P7
'70 Volkswagen Kever 1302S

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #15 Gepost op: Gisteren om 10:54:20 »
  Citaat MzKZM :geen probleem bij closed loop maar vij koude start en vol gas kan dit wat lastiger zijn.

Een p8 met closed loop ? :ermz:

Dat hadden de ecu's uit die tijd helemaal niet dit is pas bij euro 3 en 4 verplicht geworden toen het eobd verhaaltje verplicht werdt.

Deze ecu's (P8) draaien feitenlijk gewoon open loop er is geen zelflerend systeem aan boord .

Closed loop is wanneer de O2 sensor actief is en de ECU op de informatie van de O2 sensor de brandstof hoeveelheid regelt. Dit is bij de Starlet wanneer er met constante snelheid gereden wordt en de motor op temperatuur is. (bij koude start werkt de O2 sensor niet en bij vol gas spuit deze in wat er in de fuelmap staat.
Closed loop is inderdaad niet per se een zelflerend systeem.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: Gisteren om 19:57:32 »
De ecu van een p8 heeft geen echte fuelmap deze bestaat gewoon uit een ordinair getransistoriseerd/ logisch circuit .

Deze is gebaseerd op de Bosch D jettronic.

Dit komt neer op gewoon wat inputs en outputs.

Als er wat veranderd door bijvoorbeeld signaalspanning van de lambdasonde bijvoorbeeld dat ie een arm signaal ziet dan ziet het logische circuit een lage input dus wordt deze hoog op zijn output dus verrijkt.

Koude start verijking en begin van de koude rit wordt bepaald door de koudestartsensor hierin zit een bi metaal die in het koelwater zit en ingeschakeld wordt en deze zorgt in het begin dat mengsel rijker is naderhand bij het berijken van de gewenste temperatuur  uitschakelt.

De moderne ecu's hebben wel een fuelmap in de processor/microcontroller  staan deze bestaat ook echt uit software die kunt remappen .*

Dat kun je bij de ecu(p8) alleen maar doen op de hardwired manier door de boel te foppen door weerstanden bijvoorbeeld aan te passen .

Bijv signalen te manipuleren zodat je ecu fopt .

Lambdasonde werkt inderdaad pas als ie warm is maar dat komt door zijn eigenschap en het materiaal wat gebruikt is dit geeft pas een spanning af als deze warm is .

Daarom hebben ze bij latere motoren voorverwarmde lambdasonde's gebruikt zodat deze gelijk begint te regelen .

Of je bij p8 van closed loop kan spreken tja dat is ieder zijn eigen redenatie maar dit gebeurd eigenlijk mechanisch.

Dus elektronisch gezien niet . ;)

« Laatst bewerkt op: Gisteren om 20:14:05 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!