Auteur Topic: P8: Schijfremmen achter  (gelezen 731 keer)

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
P8: Schijfremmen achter
« Gepost op: september 10, 2019, 13:17:10 »
Na een aantal rondjes circuit gereden te hebben, zijn mijn remmen aan vervanging toe. Schijfremmen heb ik vaak genoeg gedaan, maar achter heb ik trommels. En die dingen zijn nu echt op. Wat zijn de mogelijkheden als ik ook achter schijfremmen wil? Loopt dit niet in de war met de handrem, etc?

Ik heb vanuit het UK forum gelezen dat ik P9 remmerij over kan zetten. Klopt dat?

Ik ben ervan bewust dat GT remmen ook passen... Maar ik heb ze echt ASAP nodig. Ik heb de wagen niet nodig tot zondagochtend, kom zaterdagavond thuis.

Wie kan mij uit de brand helpen met de informatie die ik zoek?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: P8: Schijfremmen achter
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2019, 16:41:53 »
Je enige optie voor schijfremmen achter zijn GTT remschijven/blokken, en klauwen, en ankerplaten en handremkabels. Succes met het vinden van zo'n setje. Daarbij vond ik niet dat schijfremmen achter beter remden dan trommels.

Als je trommels zo gaar zijn (wat ik niet verwacht, want die dingen gaan makkelijk 300.000km mee), dan zou ik er een paar nieuwe trommels op knallen met nieuwe blokken. Zo gepiept en je kunt er weer jaren tegenaan.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2019, 19:40:55 »
Je enige optie voor schijfremmen achter zijn GTT remschijven/blokken, en klauwen, en ankerplaten en handremkabels. Succes met het vinden van zo'n setje. Daarbij vond ik niet dat schijfremmen achter beter remden dan trommels.

Als je trommels zo gaar zijn (wat ik niet verwacht, want die dingen gaan makkelijk 300.000km mee), dan zou ik er een paar nieuwe trommels op knallen met nieuwe blokken. Zo gepiept en je kunt er weer jaren tegenaan.
Als ik op de voetrem ook maar licht druk, hoor ik het achter knarsen. Metaal op metaal achtig, dus ik weet vrijwel zeker dat ze zo goed als op zijn. Plus, ik rij circuit met de Starlet en sta graag laat in de remmen. Dus het zou best kunnen dat ze nu bij 127K op zijn.

Heeft iemand een link voor de remmerij? Wil eigenlijk dan in een klap alles meepakken, ik hoor van andere mensen dat trommelremmen nogal veel gedoe zijn met slappe veertjes etc... (heb hier 0 ervaring mee)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2019, 21:50:03 »
Skabla bedoeld de trommels, die gaan 3 ton mee, niet de schoenen ;)

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2019, 22:17:23 »
Schoenen vervangen is makkelijker dan ombouwen naar schijven.
En ik persoonlijk ben geen fan van schijven achter bij Toyota's uit die periode. Handrem is ronduit qudt. En zoveel remkracht win je er ook niet mee.
Fatsoenlijke upgrade voor levert 100x meer op.

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2019, 08:02:41 »
Skabla bedoeld de trommels, die gaan 3 ton mee, niet de schoenen ;)

De originele schoenen gaan ook makkelijk 3 ton mee, kan ik uit eigen ervaring zeggen  O:)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2019, 14:07:35 »

Als ik op de voetrem ook maar licht druk, hoor ik het achter knarsen. Metaal op metaal achtig, dus ik weet vrijwel zeker dat ze zo goed als op zijn. Plus, ik rij circuit met de Starlet en sta graag laat in de remmen. Dus het zou best kunnen dat ze nu bij 127K op zijn.

Heeft iemand een link voor de remmerij? Wil eigenlijk dan in een klap alles meepakken, ik hoor van andere mensen dat trommelremmen nogal veel gedoe zijn met slappe veertjes etc... (heb hier 0 ervaring mee)

Een link naar welke remmerij? Een complete GTT set? Misschien moet je eens bij Groundspeed vragen.
Trommels en remschoenen heb ik wel op voorraad. Schijven en blokken ook wel.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2019, 20:07:38 »
De originele schoenen gaan ook makkelijk 3 ton mee, kan ik uit eigen ervaring zeggen  O:)
Ooh, echt waar ja? dat had ik niet gedacht

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2019, 22:12:51 »
Ik heb in de 15 jaar dat ik rond rijdt met m'n oude hokken nog nooit een set schoenen vervangen omdat ze versleten waren. Wel 1 set waarvan de schoenen los waren gekomen van de beugel waaraan ze vast horen te zitten en 1x omdat er diff olie in zat en ik toch nieuwe had liggen. :D

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2019, 17:29:45 »
Toevallig heb ik een jaar of drie terug de schoenen vervangen omdat ik de remcilinders moest vervangen, maar idd, erg veel dikker waren de nieuwe schoenen niet.

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: september 13, 2019, 12:12:58 »
Ik heb mijn remschoenen na een paar maanden in mijn bezet op 82.000km moeten vervangen, die stonden toen met metaal op metaal aan de rechterkant.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #11 Gepost op: september 13, 2019, 14:12:42 »
Dan zijn er veel handrembochtjes gemaakt door de vorige eigenaar denk ik ;)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prutˇser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #12 Gepost op: september 13, 2019, 19:43:21 »
Vrouw met de handrem weggereden  ::)
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: september 14, 2019, 22:05:32 »
We zijn weer wat verder...

Vandaag van de zaak weggereden. Even voorzichtig geremd... Geen geluiden. Lijkt het weer te doen... Ik heb besloten mezelf de moeite te besparen en de trommels lekker dicht te laten. Staat nu 130K op de teller en als ik lees dat trommelremmen makkelijk 300K meegaan... Dan zullen die 6x 20min circuit rijden weinig verschil maken.

Maar.... Volgend probleem.

Mijn blokjes voor zijn vrijwel op. Zal misschien nog een halve tot 1mm aan materiaal op zitten. Heb eerder deze week nieuwe Brembo blokjes gehaald, maar deze passen voor geen kant. Ietwat onderzoek op AutoDoc en ik heb het vermoeden dat ik blokjes heb gekocht voor de facelift P8jes. Blokjes die ik moet hebben zijn gebogen, met twee haakjes. Wat ik binnen kreeg is haast vierkant met een enkel haakje...

(Sorry voor slechte bewoording, lange dag en ik ben bekaf)

Offline MarianB

• SCH forum member
  • **
    • RWB-racing
« Reactie #14 Gepost op: september 15, 2019, 10:12:24 »
Ik vermoed dat je dan even een jonger bouwjaar moet gebruiken. Dan zie waarschijnlijk wel de juiste gebogen blokken met twee pootjes per kant. Let wel op de p7 blokken zien er ook zo uit, maar ik weet niet zeker of die in de P8 klauw passen.
1985 P7 cup 1.3 2E met dubbele Webers - race auto
1985 P7 1.3 2E project naar 1.3 2E-E
1995 P8 1.3 4E-FTE

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: september 15, 2019, 19:34:56 »
We zijn weer wat verder...
Vandaag van de zaak weggereden. Even voorzichtig geremd... Geen geluiden. Lijkt het weer te doen...
Je hoorde eerst toch ijzer op ijzer? of misschien zat er wat roest in de trommel.

Ietwat onderzoek op AutoDoc en ik heb het vermoeden dat ik blokjes heb gekocht voor de facelift P8jes.
Hecht niet teveel waarde aan de afbeeldingen op Autodoc

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #16 Gepost op: september 16, 2019, 09:11:15 »
Hecht uberhaupt niet aan wat je van autodoc krijgt, meestal is dat verkeerd. De P8 remblokken zijn anders dan de P7 remblokken en ook weer anders dan P9 remblokken (die jij hebt gekregen).

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: september 16, 2019, 11:28:21 »
Ik vermoed inderdaad dat er gewoon roest in de trommels zat. Zou niet weten wat het euvel anders zou zijn.

Die blokjes voor, op Autodoc zie ik inderdaad wel de afbeeldingen die ik moet hebben maar zoals men zegt, AutoDoc heb ik geen vertrouwen in na eerdere ervaringen. Heeft iemand misschien een link waar ik wél de juiste blokjes ga krijgen? Gaat om een 1.3 XLI uit '90.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #18 Gepost op: september 16, 2019, 14:40:09 »
Ik heb ze wel op voorraad, kunnen morgen op de post!

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: september 16, 2019, 21:41:47 »
Ik heb ze wel op voorraad, kunnen morgen op de post!
Ah, da's handig! Doe me anders even een appje, ben niet al te vaak hier actief. Nummer in je PM.