Auteur Topic: Starlet P7 1.3DX loopt slecht waneer hij op bedrijfstemperatuur is  (gelezen 2496 keer)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Starlet P7 1.3DX loopt slecht waneer hij op bedrijfstemperatuur is
« Reactie #25 Gepost op: augustus 20, 2019, 15:52:15 »
Zoek een starlet met dezelfde carb en van hetzelfde bouwjaar, zet je auto ernaast, en kijk en vergelijk. Dat is de snelste optie.

Ik heb een P7 met 1.3 en zo'n ellendige carb, die perfect loopt :)
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
  • Nothing beats a old toyota
« Reactie #26 Gepost op: augustus 20, 2019, 17:24:01 »
update :  de auto blijft nu lopen !

heb er een nieuwe luchtfilter ingestoken, paar nieuwe bougies en de vacuumslangetjes bij het potje onder de verdelerkap vervangen en opnieuw aangesloten, bleek dat deze andersom erin zat dan ie hoorde.

de slang vanuit de rembekrachtiger naar de inlaatspruitstuk zat er ook niet goed op.

auto loopt nu veel beter en maakt ook minder herrie dan tevoren.

Aleen denk ik dat ik even een nieuwe rembekrachtiger erop moet zetten met een nieuwe vacuumpotje ( die tussen de inlaat zit en de rembekrachtiger )  als ik de rem pomp gaat ie iets hoger stationair lopen. ( heb de slang naar de vacuumpotje van de rembekrachtiger nog niet afgedopt om te kijken of het toerental veranderd. )

de auto heeft dus geen tot weinig liefde gehad in het verleden maar tot zover lijkt het dat het probleem is opgelost!
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2019, 18:14:03 door Sutarettodesu »

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: augustus 20, 2019, 17:25:56 »
Zoek een starlet met dezelfde carb en van hetzelfde bouwjaar, zet je auto ernaast, en kijk en vergelijk. Dat is de snelste optie.

haha ja de zoektocht is al begonnen. kzou even moeten achterhalen welke carb dit precies is!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: augustus 20, 2019, 23:11:07 »
Normaal gesproken gaat ie juist zachter stationair lopen als je op de rem gaat pompen, dat potje wat je bedoeld halverwege die slang naar de rembekrachtiger is een éénrichtings klepje

Als de motor uit staat en je gaat pompen op de rem gaat het pedaal dan hoger zitten? zo ja dan is je rembekrachtiger goed, als je de auto start en je houd druk op je pedaal moet ie weer iets omlaag gaan.

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: augustus 21, 2019, 09:46:03 »
Dat werkt als het hoort, de eenrichtingsklep werkt ook goed.

Heb gisteren een groot rondje ermee gereden.

Maar stationair loopt ie weer beroerd na een groot stuk rijden als de temperatuur meter over de helft gaat.

De koelwater lijkt op een licht rood waterig kleur, morgen wil ik het systeem even doorspoelen en nieuwe kvs erin doen.

Starten doet hij best goed, er komt nog zwarte roet achtige rook uit de uitlaat, olie ga ik ook verversen, en ik ga de vacuumvervroeger ook even testen ( potje onderaan de verdelerkap) of dat membraan wel werkt.

Ik denk dat de motor echt smerig is, maar hoop dat na onderhoud ik nog even een jaar rond kan rijden zodat ik kan sparen voor een motorswap.

Apk heeft ie voor nog ruim anderhalf jaar 😁

Wat hebben we tot nu toe vervangen?

- vacuumleidingen
- bougies ( kabels zijn onderweg)
- luchtfilter
- brandstof filter

Ik heb :

- Rotor en verdeelkap schoongemaakt en gecontroleerd
- carburateur schoongemaakt met carb cleaner
- brandstofreiniger in de tank gegooid

Slecht lopen doet ie nu dus op temperatuur

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #30 Gepost op: augustus 21, 2019, 10:01:26 »
Gaat de temperatuur meter over de helft? Want dan zou ik daar eerst naar kijken, voor je andere dingen doet
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: augustus 21, 2019, 12:10:28 »
Gaat de temperatuur meter over de helft? Want dan zou ik daar eerst naar kijken, voor je andere dingen doet

jaa, hij gaat na een lange rit over de helft. net een klein stuk over de helft waneer hij slecht begint te lopen, ik heb nog niet extreme temperaturen gezien

ik heb net de koelsysteem doorgespoeld en nieuwe koelvloeistof erin gedaan en gelijk nieuwe termostaat in gedaan. ik ga zo een rit van 30 kilometer maken, ben benieuwd...

heb ook even met stationair lopende motor een handdoek op de carb gedaan( uit verschillende fora's kon dit ook wel helpen als er iets verstopt zou zitten.  hij liep daarna wel wat lekkerder stationair, maar kan ook illusie zijn.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #32 Gepost op: augustus 21, 2019, 13:48:45 »
Ik denk dat je koel probleem er voor zorgt dat je auto zo slecht loopt. Ik zou andere dingen even laten voor wat ze zijn tot je je koel probleem opgelost hebt. Als nieuwe kvs en thermostaat niet helpen, dan nieuwe radiateur of waterpomp

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: augustus 21, 2019, 15:02:44 »
Als die iets te warm wordt gaat ie niet direct slecht lopen, daar moet ie makkelijk tegen kunnen.

De motor is gewoon vervuild en slecht afgesteld, wat de zwarte rook ook verklaard, daarnaast zit het één en ander niet juist aangesloten.

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: augustus 21, 2019, 18:05:12 »
de boel is ook smerig, en slecht afgesteld, zelfs de kvs was smerig,

zojuist even een rit gemaakt van 70 kilometer en hij loopt echt een stuk beter.

stationair schommelt hij een beetje nu , auto is niet uitgevallen of starten ging ook niet te lastig.

deze auto is echt helemaal niet naar omgekeken in het verleden

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: augustus 21, 2019, 20:23:04 »
Als de motor echt zo vervuild is zou ik een stevige motorflush overwegen met een beetje geluk dan krijg je de zuigerveren ook weer wat los denk namelijk dat die rookpluim ook gewoon olie is .

Alleen de koolaanslag uit de cillinder krijg hier niet mee weg wat ik wel vermoed omdat ie een tijd rijk heeft gereden .

Eigenlijk zou je dit moeten schoonstralen met granulaat maar dan moet je eigenlijk voor het mooie de kop verwijderen inlaat/spruitstuk kun je wel zonder verwijderen doen.

Wat betreft tempratuur zal ie niet beroerd lopen sterker nog met mijn slet heb ik zonder koelvoeistof nog een tijdje doorgereden hij had het warm maar liep als een trein zolang je er maar olie in blijft gooien .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: augustus 22, 2019, 12:15:14 »
Ik heb wel eens iets gezien over de verbrandingskamer schoonmaken door waternevel in de inlaat te spuiten, misschien is dit ook iets om te proberen?
Natuurlijk geen liters want dan sloop je de motor  :P

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: augustus 22, 2019, 13:24:16 »
ja klopt, met een plantenspuit zo de inlaat van de carburateur in, door de stoom zou de roet op moeten lossen.
En dat kan ook wel kloppen, ik heb een lekke koppakking gehad, en die betreffende cilinder, deel van de kop en kleppen waren brandschoon  ;D

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: augustus 22, 2019, 21:46:03 »
Maar is het teveel (water)l dan krijg je waterslag en dan gaan je drijfstangen verliezen. :o
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: augustus 22, 2019, 22:45:33 »
Ja dan is het gebeurd, het mag ook niet meer dan nevel zijn.

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: augustus 24, 2019, 21:39:36 »
Werkt dat waternevel echt ? 

Ik ben inmiddels al een paar dagen verder, auto heeft geen problemen meer met starten of uitvallen, maar wat me opmerkte is dat de zomer/winterklep lekkage had, en dat de boel daar niet werkte. klep lekt ook , dus heb de slang afgedopt.

het opmerkelijke is ook dat de auto af en toe wat hoger stationair loopt en soms wat lager, meer wanneer ie er zin in heeft.

De boel in de verbrandingskamers zou wel erg smerig zijn, want als ie laag stationair loopt meurt hij ook en komt er zwarte rook uit.

Ik hoop ergens een sloop te vinden die nog een p7 sletje heeft!

de auto doet het een stuk beter dan toen ik hem gekocht had, toen stond ik stil bij de mc drive en moest ik de auto vooruit duwen naar de volgende raam  ;D ;D, zulke startproblemen heb ik gelukkig niet meer, voor de rest loopt ie nogsteeds niet lekker.

ik heb deze slet wellicht iets te snel gekocht, dacht bij mezelf 400 euro en 2 jaar apk, zal vast niks misgaan vond hem ook nog een leuke ratlook basis.

dat met die waternevel ga ik wel proberen morgen
filmpje gevonden!
https://www.youtube.com/watch?v=KFtp_jmLF3k

de cilinderinhoud van deze auto is een stuk groter dus de starlet zou veel minder nodig hebben, met plantenspuit lijkt me veiliger.

ben benieuwd
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2019, 22:11:36 door Sutarettodesu »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: augustus 24, 2019, 23:07:54 »
Ik zou het zeker met een plantenspuit doen ja, iets te gortig met het bekertje en je hebt een probleem.
Winter/zomerstand heb je ook niet nodig.

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: augustus 25, 2019, 12:25:25 »
Ben ik weer! , vanmorgen bezig geweest en ik moet je zeggen : hij loopt al een heel stuk beter!

ik heb het gespoten in de slang bij de inlaatspruitstuk , heb er wel erg voorzichtig mee gedaan omdat ik de motor niet wilt beschadigen.

sindstoen is hij een stuk minder gaan roken  ;D

ik heb het nog niet in de carburateur gespoten omdat ik best lastig voorbij de gasklep kom ( voorbij de luchtschuif ) , ga het vanmiddag weer proberen.

hij Loopt echt een stuk beter, schommelt een stuk minder en rookt ook minder. ben benieuwd hoe hij vanmiddag gaat lopen.

we hebben dus te maken gehad met een zwaar vervuilde motorblok, en ik heb de olie nog niet ververst, zit wel in de planning van de week.

Heel erg bedankt voor het meedenken iedereen! de starlet loopt een stuk beter!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: augustus 25, 2019, 14:29:31 »
Het werkt dus, en het gaat vanzelf wel langs de gasschuif hoor, de motor zuigt het naar binnen.

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: augustus 26, 2019, 18:06:57 »
Gekke vraag : Maar je hebt 2 kleppen op deze caburateur

Onderaan heb je de gasklep.

Maar waar is die bovenste voor ?  :-[

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: augustus 27, 2019, 09:02:11 »
De bovenste is de choke klep, die gaat dicht met koud weer zodat ie minder lucht krijgt, dat gaat bij de 2E automatisch op de temperatuur van de KVS dacht ik.

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
Re: Starlet P7 1.3DX loopt slecht waneer hij op bedrijfstemperatuur is(opgelost)
« Reactie #46 Gepost op: oktober 10, 2019, 18:07:55 »
Update : probleem is opgelost!

na veel geknoei te hebben  heb ik het probleem eindelijk kunnen oplossen  ;D

De probleem bleek 2 dingen te zijn :

- Vacuumvervroeger defect ( auto zoop als de neten op een gegeven moment )

- koelslangen op choke aangesloten

Nou waren we niet gelijk klaar omdat er lekkage bij de choke was en dus koelwater naar buiten liep.

kheb dit eventjes beuntje ala haas opgelost en schroefdraad in getapt en het afgedopt met een bout met een rubbere ring en een ijzeren ring.

resultaat :  auto loopt super en geeft geen zwarte rook meer en ik ben superbenieuwd hoe het verbruik gaat worden :D

ik heb ook even kunnen kijken bij een andere slangencarb blokkie ( die nog meer slangen had dan ik  :o , en zo ben ik op een oplossing gekomen.

Wat was er niet goed bij aankoop ?

- koelslangen choke niet aangesloten

- Vacuumvervroeger omgeleid zodat ie niet meer werkte ( slangen bij inlaatspruitstuk waren afgesloten )

Wagen rijdt goed nu en bij lage toeren hapert hij totaal niet meer.

dankjulliewel voor de tips en deze topic mag een slotje op :)
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2019, 18:16:55 door Sutarettodesu »

Offline Sutarettodesu

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: oktober 10, 2019, 18:13:42 »

uiteraard dit was een hele goeie tip geweest! ,  kwam een motorblok tegen met carb en daar heb ik wat onderdelen van af gehaald zoals de vacuum vervroeger en de rotor en verdelerkap met bougiekabels.

en toen zag ik dus wat er niet goed was bij de koelslangen van de choke op mn eigen carb!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #48 Gepost op: oktober 12, 2019, 14:40:58 »
Zonder vacuumvervroeger kan je prima rijden, doe ik al vijf jaar en loopt gemiddeld 1/12, ik denk dat de choke het probleem is geweest.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #49 Gepost op: oktober 14, 2019, 14:36:48 »
Ik denk dat die choke gelekt heeft, en daarom iemand de koelslangen eraf heeft gehaald als snelle oplossing. En daarna liep de auto steeds slechter, en toen hebben ze hem verkocht aan jou.