Hallo!
Na een lange periode van huis kopen / verbouwen / garage op orde krijgen ben ik weer op het forum te vinden! Ik heb eindelijk weer wat vrije tijd na een jaar

en dus nu heeft de starlet weer wat liefde gekregen. Ik ga over een week of 2 op vakantie naar oosterijk met de starlet en er is me iets opgevallen. Ik heb sinds vorige week een oliekoeler gemonteerd ivm warm worden van de olie bij file rijden en langzaam door het dorp rijden. Ik heb een double row honda civic radiateur zitten mer ervoor nog eens de intercooler. De koelproblemen heb ik eigenlijk altijd gehad sinds ik de 4efte heb. Ik denk dat dit komt door de slechte airflow door de originele bumper.
Maargoed, de koeler dus. Is een koeler van D1 Spec gemonteerd met een adapterplaat tussen het blok en oliefilter. Koelt perfect, soms zelfs te goed. Maar eigenlijk sinds ik die koeler heb zitten hoor ik bij een koude motor een zoemend geluid. Dit loopt gelijk aan het toerental van de motor en is weg zodra ik (rijdend) de koppeling indruk. Het is dus niks van de versnellingsbak / aandrijving oid.
Oliedruk is met koude motor iets hoger als voorheen.
Het klinkt een beetje zoals zo een grote fan wat amerikaanse auto's op hun motor hebben. Of een riem die aanloopt langs een kap. Hoor dit voornamelijk met koude motor. Na een minuutje of 10 rijden is er niks meer te horen.
Kan het zijn dat dit mijn oliepomp is? Dat deze misschien moeiste heeft om de olie door het systeem te krijgen als deze koud is? Ivm langer traject door de koeler? ik rij met premium 5W40 olie
Ik heb (nog) geen thermostaat zitten. Was wel mijn plan nog voor de vakantie. Maar eerst zou ik graag een idee hebben waar dit geluid vandaan komt hehe

Ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft
Groetjes Fabian