Auteur Topic: Zoemende (koude) motor  (gelezen 908 keer)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
Zoemende (koude) motor
« Gepost op: augustus 11, 2019, 13:09:13 »
Hallo!

Na een lange periode van huis kopen / verbouwen / garage op orde krijgen ben ik weer op het forum te vinden! Ik heb eindelijk weer wat vrije tijd na een jaar :P en dus nu heeft de starlet weer wat liefde gekregen. Ik ga over een week of 2 op vakantie naar oosterijk met de starlet en er is me iets opgevallen. Ik heb sinds vorige week een oliekoeler gemonteerd ivm warm worden van de olie bij file rijden en langzaam door het dorp rijden. Ik heb een double row honda civic radiateur zitten mer ervoor nog eens de intercooler. De koelproblemen heb ik eigenlijk altijd gehad sinds ik de 4efte heb. Ik denk dat dit komt door de slechte airflow door de originele bumper.

Maargoed, de koeler dus. Is een koeler van D1 Spec gemonteerd met een adapterplaat tussen het blok en oliefilter. Koelt perfect, soms zelfs te goed. Maar eigenlijk sinds ik die koeler heb zitten hoor ik bij een koude motor een zoemend geluid. Dit loopt gelijk aan het toerental van de motor en is weg zodra ik (rijdend) de koppeling indruk. Het is dus niks van de versnellingsbak / aandrijving oid.
Oliedruk is met koude motor iets hoger als voorheen.

Het klinkt een beetje zoals zo een grote fan wat amerikaanse auto's op hun motor hebben. Of een riem die aanloopt langs een kap. Hoor dit voornamelijk met koude motor. Na een minuutje of 10 rijden is er niks meer te horen.

Kan het zijn dat dit mijn oliepomp is? Dat deze misschien moeiste heeft om de olie door het systeem te krijgen als deze koud is? Ivm langer traject door de koeler? ik rij met premium 5W40 olie
Ik heb (nog) geen thermostaat zitten. Was wel mijn plan nog voor de vakantie. Maar eerst zou ik graag een idee hebben waar dit geluid vandaan komt hehe

Ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft

Groetjes Fabian
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2019, 14:30:40 door elektro_freakz »
Wie sjneller get lup, des te snjeller geit het kapot

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Zoemende (koude) motor
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2019, 14:15:01 »
De oliepomp zelf lijkt me niet, misschien hoor je de (nog koude en dus dikkere olie)  door de slangetjes en/of door de oliekoeler gaan?

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2019, 14:33:16 »
Zou dit zoveel geluid kunnen maken dan? :o

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2019, 14:43:32 »
Tja hoe hard dat kan klinken durf ik niet te zeggen, ik weet ook niet hoe hard het klinkt ;D
Maar gezien het geluid samen is gekomen met de oliekoeler moet het daar haast wel mee te maken hebben?

Als de oliepomp echt moeite zal hebben om de olie erdoor te pompen zal je dit ook moeten zien aan je oliedruk meter, die heb je toch?

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2019, 14:56:34 »
Ja, die heb ik. Met koude motor starten staat de druk op ongeveer 5.5 bar.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2019, 18:37:28 »
En dat was voorheen ook 5,5 bar zonder de oliekoeler?

Bij mij is het ook rond de 5 bar, in de winter wat hoger.

Maar zo te lezen werkt zo'n oliekoeler dus goed, hoeveel rijen is ie?

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #6 Gepost op: augustus 11, 2019, 23:34:22 »
Ik meen dat het normaal iets minder is kwa druk. Maar hooguit een halve tot een hele bar.

Koeler werkt heel goed ja. Ik heb meerdere malen problemen gehad op de snelweg met warm weer en goed gassen. Temp van 120 graden vaker meegemaakt. Fan bij de koelvloeistof volle knetter aan het blazen. Met de koeler heb ik zelfs moeite de motor op bedrijfs temperatuur te krijgen. Stukje snelweg op en af en kom niet eens aan de 70 graden.
Koeler is 15 rijen. Was de kleinste wat ik kon vinden met dit koppelingsysteem. En ik had totaal geen idee hoeveel wind wel of niet door de intercooler zou gaan. Dus had zoiets beter een te grote en dan zet ik er wel een thermostaat tussen ;D

Vanmiddag wat langer stukje ermee gereden. Het heeft wat weg van een bladblazer / grote fan wat meedraait met het toerental van de motor. Na een ritje van 15 a 20 minuten is het vrijwel weg. Olieniveau en koelvloeistof heb ik gecontroleerd. Morgen kijken of ik het geluid kan herleiden als ik de motorkap open heb

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2019, 08:38:00 »
Wellicht dat je de olie door de nauwe kanaaltjes van de koeler hoort gaan dan, even goed luisteren waar het vandaan komt ja.
Dat het na 10 minuten minder wordt kan komen omdat de olie dan dunner aan het worden is.

Zelf overweeg ik ook zo'n koeler, bij mij kan de olie ook best heet worden als ik stevig doorrijd namelijk, 120 graden haal ik ook met gemak.
Een thermostaat ertussen is dan wel beter ja, je hebt ook een sandwichplate met ingebouwde thermostaat.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2019, 13:27:51 »
Ik snap niet dat ze zo heet worden, met m’n P8 turbo nooit last van gehad. Zou een P7 front dan zo veel meer lucht tegen houden??
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 12, 2019, 14:52:25 »
Geen idee, ik heb die kunststof kap die naast de radiateur zit er in de zomer altijd uit, helpt wel iets.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2019, 16:52:21 »
Is het niet gewoon je druklager?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2019, 17:25:01 »
Warm worden heeft ie eigenlijk altijd wel gedaan. Denk dat dit echt door de mindere airflow komt.

Hoe kan ik controleren of het de druklager is? En de druklager hoor je toch juist als je koppeling ontkoppeld is?
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2019, 18:04:45 door elektro_freakz »

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2019, 13:28:27 »
Iemand nog een idee? Kan met stationair draaiende motor niet vinden waar het geluid vandaan komt

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2019, 12:33:57 »
Druklager hoor je bij stationair en het geluid is vaak weg/anders als je stationair de koppeling in trapt
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline elektro_freakz

• SCH forum member
  • **
  • BROAAAP TSUTUTUTU
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2019, 17:18:08 »
Soms kan het zo simpel zijn...
Kap kwam langs een poulie :P :-[

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #15 Gepost op: augustus 23, 2019, 17:28:28 »
dus het was gewoon toeval met die oliekoeler?
'91 Si R.O.S.
'88 P7 1.0

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: augustus 23, 2019, 21:22:08 »
Ja blijkbaar, maar fijn dat het is opgelost.