Auteur Topic: Stoep geraakt...  (gelezen 849 keer)

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 44
Stoep geraakt...
« Gepost op: augustus 10, 2019, 20:26:43 »
Het zit zo. Ik ben vandaag helaas door een oliespoor ondersturend tegen een stoep geklapt. Auto voor me, en de motorrijder achter me maakte dezelfde fout. Resultaat, krassen op de motorfiets, bumper van de voorligger stuk en mijn velg krom.

Velg kan ik zelf rechttrekken, maar ik heb nu tijdelijk het reservewiel erop en alsnog trilt de inrichting rechtsvoor meer dan normaal. Bij 100+ is de trilling duidelijk merkbaar.

Wat zou het kunnen zijn? Wiellager, aandrijfas, draagarm...? Ben in dit aspect nog niet heel technisch, dus als iemand mij advies zou kunnen geven zou ik dat zeer op prijs stellen...

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 664
  • Ha! Bier!
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2019, 20:34:15 »
Andere maat reserve wiel dan de rest?
Hele oude (slechte) banden om het reserve wiel?
Slecht gebalanceerde reservewiel?

Ik zou pas kijken wanneer je je gewone wiel er weer onder hebt.
Of even achterwiel naar voren zetten en het reserve wiel achter.
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 44
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2019, 20:36:50 »
Andere maat reserve wiel dan de rest?
Hele oude (slechte) banden om het reserve wiel?
Slecht gebalanceerde reservewiel?

Ik zou pas kijken wanneer je je gewone wiel er weer onder hebt.
Of even achterwiel naar voren zetten en het reserve wiel achter.

De omtrek van het reservewiel is vrijwel gelijk als de velg die erop zat. De trilling zit er nog hetzelfde in, ik ben bang terug gaan op de 13" niets zal opleveren.

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 664
  • Ha! Bier!
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2019, 20:44:35 »
Ik zou eerst eens proberen je achterwiel voor te zetten. En het reserve wiel achter. Kijken of die dan nog steeds voor trilt.
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 44
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2019, 21:32:27 »
Ik zou eerst eens proberen je achterwiel voor te zetten. En het reserve wiel achter. Kijken of die dan nog steeds voor trilt.
Zal morgen even kijken, het resultaat ga ik hier delen.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 587
  • toyota liefhebber
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2019, 22:09:22 »
Als je slim bent laat je ff de vooras uitlijnen dit kost de wereld niet en weet je waar je aan toe bent .

Trillen kan namelijk ook voorkomen door teveel toespoor .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 44
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #6 Gepost op: augustus 11, 2019, 13:11:42 »
Vandaag even wezen kijken wat er allemaal nog meer krom is. Waarschijnlijk de wiellager krom, en de aandrijfas is ook zichtbaar krom...

Is die aandrijfas makkelijk te vervangen? Heb zeg maar alleen morgenochtend tijd om onderdelen te halen en te monteren...

Offline elektro_freakz

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 792
  • BROAAAP TSUTUTUTU
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2019, 13:34:09 »
Aandrijfas trek je zo uit de versnellingsbak als je fusee eraf ligt. Deze moet er toch vanaf voor je wiellager. Let er wel op dat je olie uit de bak loopt zodra je de as eruit trekt.
Wie sjneller get lup, des te snjeller geit het kapot

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17918
    • Onderdelen lijst
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2019, 16:49:22 »
Wiellager kan niet krom. Je fusee wel.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 44
Re: Stoep geraakt...
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2019, 20:04:16 »
Ik heb dus even onderzocht wat allemaal stuk _kan_ zijn, en heb een draagarm, aandrijfas en het hele fusee gehaald van de sloop. Woensdag alles vervangen en we zien wel waar het schip strandt.

En dan heb ik een extra naaf om een 4x100 velg in de draaibank te zetten, dan kan ik de kromme OZ velg gaan richten en gelijk maar de stoepschade meepakken...