Auteur Topic: Stotten/inhouden  (gelezen 1477 keer)

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Starlet, 1.3 xli comfort, Feb 1996
Stotten/inhouden
« Gepost op: augustus 08, 2019, 10:33:14 »
Sinds een tijd heeft mijn geliefde P8 (uit '96) de neiging om bij het versnellen te stotteren en in te houden.
Soms is het heel erg, andere momenten minder. Bij stationair toerental (in alle versnellingen) rijdt hij soepel.

Heeft iemand een idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn?

Bij de garage hadden ze het over bougies en brandstoffilter, maar mijn ervaring is dat ze bij ieder probleem eerst wat losse flodders afschieten en dure reparaties voorstellen, wat dan niet het probleem oplost ...

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft
In theorie is er geen verschil tussen de theorie en de praktijk. In de praktijk wel.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Stotten/inhouden
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2019, 11:15:17 »
Een setje bougies en een brandstof filter kan je altijd proberen als deze al lang niet vernieuwd zijn, verder zou het kunnen liggen aan de brandstof druk, met name als je accelereert moet er voldoende druk zijn.
Staat de ontsteking op tijd? en kijk eens in de verdelerkap

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2019, 18:23:22 »
Vervangen is inderdaad al even geleden. Ga ik daarmee beginnen (Bougies, filter en kap controleren)
Met de bougies ben ik altijd huiverig i.v.m. aanhaal moment. Hoe nauw komt dat? Het liefst doe ik dat uiteraard zelf  :D

Zou het dan zijn dat de brandstofpomp te weinig druk geeft?
In theorie is er geen verschil tussen de theorie en de praktijk. In de praktijk wel.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2019, 18:44:34 »
Bougies kan je het beste aandraaien met zo'n T-sleutel, daarmee kan je haast niet teveel kracht zetten namelijk, met één hand aandraaien is voldoende en met koude motor.
Met een dopsleutel/ratel draai je ze al snel te strak.
Als je een nieuwe bougie er voor het eerst indraait moet je wel even doordraaien totdat je voelt dat de pakking plat wordt gedrukt (dat voel je vanzelf wel)

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: augustus 08, 2019, 20:44:58 »

Bij de garage hadden ze het over bougies en brandstoffilter, maar mijn ervaring is dat ze bij ieder probleem eerst wat losse flodders afschieten en dure reparaties voorstellen, wat dan niet het probleem oplost ...

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft
[/quote]

Bougies en een brandstoffilter zijn juist de goedkoopste onderdelen en doe je in diagnose gevallen eerst de basiszaken uitsluiten.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Marcel3012

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2019, 12:01:32 »
Zou eerst inderdaad kijken naar bougies en evt. als deze twijfelachtig zijn ook kabels. Lost het probleem vaak op!

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2019, 02:24:53 »

Bougies en een brandstoffilter zijn juist de goedkoopste onderdelen en doe je in diagnose gevallen eerst de basiszaken uitsluiten.

Misschien ben ik inderdaad een beetje overspannen geraakt na een vorige episode (met een andere auto) waarbij bij een zoemend geluid vanalles is vervangen en uiteindelijk de multiriem onderweg doorgebrand is omdat de pully van de airo kapotte lagers had, aanliep en daarom warm werd...wat volgens de garage ZEKER niet het geval kon zijn omdat dat onderdeel NOOIT stuk gaat...

Bougies (handvast), een brandstof filter, een inspectie van de verdelerkap en de kabels. Ik laat het weten!

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2020, 22:07:03 »
Et hep effe geduurd....maar het is gebeurd.
En het heeft gewerkt!!!

Bougies waren heftig gecorrodeerd en een zelfs verbrand, ook het benzinefilter vervangen en hij loopt weer als een trein!

Thanks voor de tips
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2020, 21:17:08 door starletnaam »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2020, 10:28:02 »
Dus is dit een wijze les, begin bij het simpele zoals de onderhouds gevoelige onderdelen.

Je denkt gauw te moeilijk.

Dit is hetzelfde als een auto niet wil aanslaan altijd bij de basis beginnen .

Ik merk om mijn heen dat een hoop dan al te ver denken terwijl ze niet de basis dingen controleren .

Met gezond boerenverstand kom je het verst.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2020, 19:52:26 »

Misschien ben ik inderdaad een beetje overspannen geraakt na een vorige episode (met een andere auto) waarbij bij een zoemend geluid vanalles is vervangen en uiteindelijk de multiriem onderweg doorgebrand is omdat de pully van de airo kapotte lagers had, aanliep en daarom warm werd...wat volgens de garage ZEKER niet het geval kon zijn omdat dat onderdeel NOOIT stuk gaat...

Bougies (handvast), een brandstof filter, een inspectie van de verdelerkap en de kabels. Ik laat het weten!

Bij een zoemend geluid is heel makkelijk uit te vogelen wat dat geluid veroorzaakt, met een speciale stethoscoop , of met een ijzeren stang ofzo. Zelf doenlijk het met een verlengstuk van een ratel, je oor aan de ene kant, en het andere uiteinde op het verdachte onderdeel.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2020, 21:54:56 »

Bij een zoemend geluid is heel makkelijk uit te vogelen wat dat geluid veroorzaakt, met een speciale stethoscoop , of met een ijzeren stang ofzo. Zelf doenlijk het met een verlengstuk van een ratel, je oor aan de ene kant, en het andere uiteinde op het verdachte onderdeel.

Probleem is een beetje dat het alleen is bij het versnellen bij het passeren van 2000 toeren. De auto moet dus rijden. Het zit achterin de cabine, waarschijnlijk ergens een draadje dat gaat ergens tegen aan gaat trillen in de kofferbak.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #11 Gepost op: april 01, 2020, 09:12:34 »
Haal je hoedenplank er eens uit, kijken of het dan weg is
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)