Auteur Topic: P8: Blu Build  (gelezen 2745 keer)

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
P8: Blu Build
« Gepost op: augustus 05, 2019, 21:58:30 »
Om mensen scroll-irritatie te voorkomen, mijn welkomsbericht kun je lezen via onderstaande link.
http://starlet-forum.nl/index.php?topic=24990.0

Dus ja, ik heb m'n eerste liefde weer terug! Maar toch zijn er dingen die ik wil aanpassen.
Ik zoek nog de volgende onderdelen. Lijst is bij elke post gepdate!

- Veerpootbrug Voor- en Achter.

- Fiske Livesport achterspoiler

- Iemand die bekend is met kleurcode 186. Het liefst iemand die deze kleur kan spuiten!

Als iemand me aan een van de bovenstaande items kan helpen, laat het me aub weten! Mag via forum PB, dan gooi ik even een 06 jouw kant op.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2019, 21:05:29 door Esperante »

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
Re: P8: Blu Build
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2019, 22:08:31 »
Intussen een paar dagen verder:

Ik ben naar de lokale autosloop geweest om te kijken of daar nog een knap wit interieur in zat. Ik heb namelijk momenteel rode stoelen, met witte deurkaarten.
Wilde vroeger kuipstoelen, en heb daarvoor de twee originele stoelen grondig verwerkt met een slijptol. Interieur niet gevonden, maar wel een antenne! Dus die zit er weer op, en werkt als behoren.

Verder ben ik wat op internet aan het kijken geweest, en ik heb gewoon een GT stuur gevonden! Gelijk een bericht gestuurd, lag drie dagen later in de post. En jezus, wat is dat stuur wisselen simpel!
Kapje lostrekken, hoofdmoer los en stuur eraf. Met de Galant is een stuur wisselen een hele operatie... met al die airbags en dergelijke.

Stuur is niet in de mooiste staat, en is wat ruim gelederd. Dus deze ga ik ooit nog opnieuw bekleden, met misschien wel een 12u markering op de bovenkant in kleur van de wagen.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2019, 22:14:51 door Esperante »

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2019, 22:13:07 »
Update:

Toch wel op zoek naar een set OZ Superturismo, en een mooie set gevonden in Hilversum. Berichtje gestuurd, en vandaag opgehaald. Zitten kleine plekjes op, maar niets om van te huilen. En wat staan ze gaaf!

Maar nu heb ik die dikke set eronder... en nu wil ik omlaag.
volgens mij is dit het punt dat ik er toch weer teveel geld in ga steken. Maar zo gaat het altijd  :P

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 06, 2019, 01:37:31 »
Gaaf! Hobby's kosten geld. Het is niet anders. :P
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2019, 08:16:58 »
Mooie updates! Je kan ook erg veel pech hebben met de hoofdmoer van het stuur. Ik heb vaak meegemaakt hij de p7 dat ze ontzettend vast zitten.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2019, 10:50:02 »
Staat goed, iets lager mag ie nu wel ja.
Je hebt al een setje veren voor 100 euro, kunnen gewoon op de originele shocks.

Offline R.middel

• SCH forum member
  • **
  • P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2019, 21:43:15 »
Ziet er leuk uit👌🏼
Hoeveel inch zijn die ozjes? Heb zelf 16" lenso's er onder gehad maar wilde bij balast achter aanslijten en praktijk heeft laten zien dat 15" de rijdbare max. Is
P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
Corolla e8 uit 86 als daily

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2019, 08:13:15 »
Met een lage band en de juiste ET / J moet een 16 inch wel kunnen.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2019, 11:07:34 »
klopt, rij zelf ook dagelijks met 16 (wel stugge veren)

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 09, 2019, 22:18:43 »
Ziet er leuk uit👌🏼
Hoeveel inch zijn die ozjes? Heb zelf 16" lenso's er onder gehad maar wilde bij balast achter aanslijten en praktijk heeft laten zien dat 15" de rijdbare max. Is
OZ Velgen zijn de volgende maten:
6,5J
ET40 (meende ik)
15"

En bij nader inzien ben ik blij dat ik voor 15" heb gekozen, want een inchmaatje groter moet ik echt niet doen. Dan wordt het zo'n Golf2 achtige wagen op 19" met bandjes van 215/25/19 en om heel eerlijk te zijn... Ik vind het niets.

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2019, 22:24:26 »
Trackday!

Ik heb sinds ik de Starlet heb wat mensen leren kennen in de 'mijn eerste auto' wereld. Dus allemaal van dit soort kleine hokjes. Men is van plan om op 15 augustus op Zandvoort te gaan rijden...
Klinkt leuk! Ik heb altijd al met de Starlet het circuit op gewild, maar het is er nooit echt van gekomen. Tot nu...

Ik heb alvast nieuwe wielmoeren gekocht, deze gaan er dit weekend op. De exemplaren die erop zaten vond ik niet echt betrouwbaar, en daar ga ik dan zo min mogelijk ook mee rijden.
Ook heb ik de bijbehorende naafringen gekocht voor de OZ velgen, en dat was nog even zoeken maar ik heb de originele OZ naafringen gevonden! Met borging en al, speciafiek gemaakt voor deze velg. Dus die gaan erop zodra de wielmoeren er ook op gaan, want als ik dan toch bezig ben...

Tevens vind ik (nog steeds) dat de standaard stoelen veel te weinig steun geven in bochten. Nu ben ik een wat forser figuur die graag doorrijdt, dus dat kan al gauw.
Ik heb nog een Corbeau Rev2K kuipstoel staan, die ik oorspronkelijk in de Galant had. Staat nu stof te vangen, en gezien ik het circuit op ga wil ik deze er wel in hebben.
Vandaag even wezen passen en meten, maar dat gaat erin passen! Dus ik heb weer wat te doen dit weekend, naast de routine circuit-controle.

Nu maar hopen dat ik niet in de eerste ronde al ondersturend en wel de Tarzanbocht uit jaag...

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 10, 2019, 20:21:01 »
VERDOMME!

Ik heb even hulp nodig. Ik ben zonet ondersturend diagonaal tegen een stoep geklapt met een aantal maten. Voor me reed een Alfa 147, bumper aan gort. Achter me reed een ander op de motor, die is onderuit gegaan. Bleek uiteindelijk een flinke plas olie op de weg te liggen... dus ja. Dan heb je sowieso al verloren. Geen letsel gelukkig, maar nu de Starlet...

Velg is krom. Gelukkig kan ik deze zelf richten, en rijd ik nu even op mijn reservewiel rond. Maar rond de ~100 lijk ik rechtsvoor (waar ik de stoep geraakt heb) iets te horen aanlopen, en het stuur trilt aanzienlijk meer bij hoge snelheid.

Wat zou er stuk kunnen zijn? Wiellager, aandrijfas, draagarm? Als iemand me wat advies kan geven, of ergens deze week kan helpen met sleutelen / onderdelen kunnen verkopen zou ik dat zeer op prijs stellen... baal hier ontzettend van, met de trackday over een klein weekje.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: augustus 10, 2019, 20:39:31 »
Dat is balen, gelukkig geen gewonden.

Staat je stuur ook scheef nu? En het trillen kan ook komen door je reservewiel wat misschien niet goed gebalanceerd is.
Maar ik zou eerst alles even goed controleren voordat je verder gaat rijden, als je wiellager stuk zou zijn hoor je dat wel dus die valt af.

Ophanging kan wel een flinke tik gehad hebben, steekas krom zou kunnen maar dat gebeurd niet zo snel omdat je draagarm de klap vangt.

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2019, 20:42:00 »
Dat is balen, gelukkig geen gewonden.
Staat je stuur ook scheef nu? En het trillen kan ook komen door je reservewiel wat misschien niet goed gebalanceerd is.
Maar ik zou eerst alles even goed controleren voordat je verder gaat rijden, al je wiellager stuk zou zijn hoor je dat wel dus die valt af.
Stuur staat nog 'recht'. Heeft nooit precies recht gestaan dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Ik hoor wel een geluid van rechtsvoor, maar kan zijn dat ik die trilling hoor...

Als het reservewiel niet gebalanceerd is, zou de trilling anders moeten zijn toch? Want deze is nog hetzelfde... misschien morgen maar even de 13" er terug onder en dan kijken wat ie doet.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: augustus 10, 2019, 20:45:32 »
Hoe bedoel je trilling anders?? het trilt toch sinds de aanrijding en na het plaatsen van je reservewiel?

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: augustus 10, 2019, 21:12:20 »
Hoe bedoel je trilling anders?? het trilt toch sinds de aanrijding en na het plaatsen van je reservewiel?
Als het reservewiel niet goed gebalanceerd zou zijn, zou je deze trilling ook merken naast hetgeen wat ook stuk is. Vandaar 'de trilling is hetzelfde'.

Ik heb alleen het reservewiel erop gezet zodat ik maandag gelijk de velg kan richten, en om ng meer eventuele schade te voorkomen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: augustus 10, 2019, 21:17:56 »
Ooh zo, ok.

Nou, succes er maar mee verder

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2019, 22:28:45 »
Dagje uit

Een maatje van me had woensdag de Slet mee om te kijken of hij die as kon doen. Had de onderdelen liggen, dus dat zou goed komen. Niet dus... Hij kreeg de naafmoer (of hoe het ook heet) niet los. Dus ik zat donderdag ochtend als of met een kromme as... en ik wilde over een paar uur op Zandvoort rijden.

Dus ik ben naar de werkplaats gereden, ding op de heftruck en zelf maar kijken. Liever dat ik dan misschien nog iets leer en die hele auto niet rijbaar is, dan dat de as breekt door de Tarzanbocht. En ik was verbaasd over hoe makkelijk alles was! Wiel eraf, remmen los. Daarna kijken waar boutjes zitten, en alles loshalen. Paar dingen slaan met de klopstok, en ik had het fusee in m'n hand. As trok ik er bij de homokineet met wat geweld uit. Nieuw erin, alles vast en gas! Binnen anderhalf uur was ik klaar, inclusief een tosti tussendoor. Proefrit gemaakt op dezelfde wielen, en geef trilling meer. Kaarsrecht. Top, op naar Zandvoort!

Eenmaal op het circuit heb ik drie stints gekocht, dus ik had totaal een uur track time. Eerste heat was nog nat, dus voorzichtig aan. En het onderstuur was flink! Dat was wel even wennen. Tweede heat was al droog, en ik durfde meer de grens op te zoeken en m'n testikels waren groot genoeg om vol gas over Scheivlak te gaan. En telkens later en harder remmen. Derde heat toch maar even mijn banden bedankt voor het uithouden van mijn misbruik, en ben vol op rondetijden gaan jagen. Uiteindelijk een 2.33 gereden, wat voor een standaard Starlet op standaard bandjes, en een passagier, best netjes is.

Maar nu...

Het circuitrijderitus is bij me ingeklapt. Ik wil nu het interieur eruit halen, kuipstoel erin gooien en helemaal als trackslet gaan gebruiken, en dat ga ik doen ook. Op zich kan ik dat allemaal zelf, alleen ben ik nu op zoek naar een ander stuur.

Bij deze de vraag: Wie wil een Starlet P8 sportstuur naaf ruilen voor een GT stuur? Je zou me een plezier doen!

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2019, 23:02:51 »
Ik zou het interieur lekker laten zitten. Die 10kg die je daarmee bespaard is het niet waard imho. Gewoon een goede bestuurdersstoel erin en wat wegliggings mods en veel rijden.

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: september 02, 2019, 11:54:26 »
Even bijpraten:

Sinds de laatste post is er een hoop gebeurd. Ik zal het zo kort mogelijk vertellen:

- Interieur ligt eruit. Bespaart me misschien 10-20kg, maar het geeft me meer mogelijkheden om sommige onderdelen achterin te plaatsen, zoals de accu.
- Kuipstoel zit erin. En om precies te zijn, diezelfde Corbeau Rev2K die ik eerst in de Galant had.
- Ik heb een deepdish stuur! Moet alleen nog quick release op, maar dat kan ik via FullCarTuning halen.
- Ik heb via via een tellerbak met toerenteller geregeld! Moet alleen nog even een pinout hebben, en waarschijnlijk nogal wat draadjes omtrekken.
- Remkoeling aangelegd! Simpelweg twee gaten in de bumper gejaagd, daar wat drainagepijp doorheen richting de remmen. Zal niet veel effect hebben, maar ik hoop dat de klauwen geen vlam meer vatten.

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: september 14, 2019, 22:31:53 »
Vandaag van een mede starlet rijder z'n zelfde aanpassing gezien als jik hent gedaan bij de remmen.
Hij gebruikte het op de ring en had geen last meer volgensmij. Weet niet of hij nog actief is op het forum.

Let wel op welk quick release je koopt. Je jebt 2 varianten. Met splines en met kogels.
En kijk ook in regelementen van de circuits, ik weet dat ze op nurburgring niet toegestaan zijn.
Als je er al 1 aanschaft, laat die met splines lekker liggen. Zit binnen kortste keren speling op.
Starlet p9 '97
Glanza V '98

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: oktober 07, 2019, 21:09:38 »
Zo dan... Tijdje geleden!

Even bijpraten, want er is in de tussentijd een hele hoop gebeurd.

Ten eerste: Ik heb een schroefset gekocht! En geen Made in China rommel, nee dit zijn propere spullen. Gaat om een AST schroefset die vers gereviseerd is, dus eigenlijk nieuw te noemen. Ziet er niet nieuw uit, maar dat ziet toch niemand als het eronder zit. Toch?
Bij de schroefset kreeg ik ook een complete set Tein EDFC mee, om de hardheid vanuit binnenin de auto te kunnen verstellen. En wat rijdt het lekker, on-ge-lofelijk. Net een kart.

Heb nu alleen nog een veerpootbrug achter nodig. Voorkant heb ik op het oog, en wordt voor me vastgehouden. Evenals de stabilisatorstang. Dus dat zal er een keer onder moeten.

Ook heb ik via via zo'n grille gevonden met verstralers erin. Vond het wel geinig, maar ik ben er nog niet helemaal over uit... Heb het ook nog niet aangesloten. Maar ik zou stiekem toch wel een open grille willen hebben. Zo'n Tom's- stijl. Heeft iemand zo'n ding en wil je ruilen, let me know.

Ik heb via iemand op Instagram een hele Starlet groep leren kennen, zullen ongetwijfeld wel mensen van het forum ook in zitten. Tijdje mezelf stil gehouden maar voel me intussen een geaccepteerd lid. Was ook aanwezig op een Starlet meeting bij de Mac in Veenendaal, waar ik wat mensen heb leren kennen en vooral meer te weten ben gekomen over de wagens. En eindstand ook een collega-Starlet rijder in de circuitslet laten rijden. Een raceauto hebben is leuk, maar de ervaring delen is nog veel leuker. Want de glimlach op haar gezicht toen ze uitstapte... onbetaalbaar.

Ik was zo blij met de schroefset, dat ik een tijdje met de vriendin gewoon ben gaan rijden, en we zien wel waar het schip strandt. Onthou deze zin voor later.
We zijn een kleine 200km wezen rijden door leuke boswegen, strandwegen en over bochtige dijkjes. Onderweg wat foto's gemaakt, maar niets wat ik hier echt te delen heb. Daar heb ik een Instagram voor (@galantevo). Hartstikke mooi natuurlijk, en op diezelfde avond kreeg ik te horen dat ik mijn andere wagen, een Galant, weer mocht ophalen na een bak revisie. Top!
Busje gehuurd omdat er op de zaak niets beschikbaar was, aanhanger eraan en de Galant opgehaald. Als een kind in een snoepwinkel ging ik weer achter haar stuurwiel zitten, en mocht ik de V6 weer aanslingeren. De rillingen stonden op mijn rug... heen en weer in de straat (want ja, WOK melding) en toen opgeladen. Auto op de zaak afgezet, ruimte zat om te stallen / sleutelen en de bus weer ingeleverd bij het verhuurbedrijf. Toen weer in de Starlet terug naar huis, en ik was in een goede bui dus het gaspedaal mocht even op de grond. En alweer... als een kind in de snoepwinkel. Op z'n verse schroefset, compleet gestript interieur (sindsdien is alles eruit behalve dashboard) en gloedjenieuwe stickers. en toen kwam ik thuis...

Ik zette de wagen klaar om in te parkeren... en de motor begon iets hoger stationair te lopen. Vreemd... maar niets van aangetrokken en ingeparkeerd. Mooi in een keer strak langs de stoep, dikke prima. En ik zette de auto uit..... KNAL! Een seconde later kwam de rook onder de motorkap vandaan, en toen ik me pas realiseerde wat er waarschijnlijk gebeurd was stond de straat, en de cabine, blank van de rook. Dus de brandblusser uit de wagen gepakt, en vlot de motorkap open gemaakt. Het was alsof Snoop Dogg zich onder de kap had verstopt, want wat een rook kwam eruit. Ik vreesde het ergste... en als ik eerlijk ben heb ik een traantje laten rollen. Mijn Starlet, mijn eerste trots. Is ze dan toch overleden...? Is het klaar? Maar met janken kom je nergens, dus ik ben toch maar op onderzoek uit gegaan. In het donker, in de regen, om half 12 s'nachts. Ondertussen liep er vloeistof onder de wagen vandaan... wat zou dat zijn? Even proeven gaf me al snel het antwoord: Koelvloeistof. Zal de koppakking het begeven hebben? Het blijkt dat de overdruk slang over de jaren heen zich heeft volgewerkt met roest, en hierdoor heeft de Starlet zijn warmte toch maar eruit geforceerd door middel van, inderdaad, de koppakking op te blazen.

Maar, elke klap heeft z'n gouden randje. Zo heb ik even rondgevraagd en gekeken wat mijn opties waren, en na een weekje plannen was het plan daar. De motor zou naar Helmond gaan om uit elkaar te gaan, nieuwe koppakking erin en gelijk alles verversen. Want ze moet op 13 oktober weer rijden en ik heb zelf geen tijd om eraan te werken. Totdat ik een link doorgestuurd kreeg. Ik klikte op deze link, en het bracht me naar een Facebook advertentie. Voor een motorblok... en 5efe? Wat is dat? Gaat nooit passen, ik heb een 2E. Maar toch bleef het in mijn achterhoofd zitten, en ben er toch wat over gaan lezen. Blijkt dus dat dit blok in een Paseo thuishoort, maar dit blok past ook in een Starlet zonder veel werk! Verrek!!!

Dus ja, dan gooi je de plannen om en ga je weer met een bus-henger combinatie een auto vervoeren. Dit keer een Starlet. Op zondagnacht 5u ging de wekker, om zoals gepland een halfuur later de machtige 5 cylinder diesel te starten van het werkpaard wat zich voor de Starlet begaf. Dit paardje zou mij, mijn vriendin, en mijn Starlet naar Belgie brengen. De tocht heeft 3.5u geduurd, heb onderweg twee nieuwe mensen leren kennen die meegelift zijn van Amsterdam naar Eindhoven, om tot slot uit te komen in Lummel. Waar ik begroet werd door een vrolijke Belg, en die had aan zijn motorkraan mijn vers aangeschafte 5efe hangen! Wat was ik blij met dat ding, niet normaal. Dus hup, gevaarte achterin de bus en de reis vervolgen naar Helmond. Weer een uurtje sturen later aangekomen bij bestemming, bij iemand thuis die veel over Starlets weet. En die is dus terwijl ik dit bericht aan het typen ben mijn nieuwe 5efe erin aan het lepelen. Spannend!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2019, 12:38:09 »
Tof dat je er een 5efe in lepelt die zit op dik 100 pk ergens? staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar mijn blokje loopt nog te goed eigenlijk dus vind ik het zonde om die eruit te trekken.
De koppakking is denk ik niet stuk gegaan door de verstopte overdrukslang, die slang zal er dan eerder afspringen/scheuren dan dat de koppakking knalt.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2019, 16:31:04 »
5EFE heeft 90pk. Ben benieuwd hoe de kabelboom aangepast wordt en hoe je de uitlaat gemonteerd krijgt...
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Esperante

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: oktober 16, 2019, 17:04:23 »
5EFE heeft 90pk. Ben benieuwd hoe de kabelboom aangepast wordt en hoe je de uitlaat gemonteerd krijgt...
Uitlaat wordt omgelast, kabelboom wordt door een specialist in elkaar gezet.