Auteur Topic: P8: Blu Build  (gelezen 7099 keer)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24617
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: P8: Blu Build
« Reactie #25 Gepost op: oktober 17, 2019, 16:49:56 »
Jup! Alleen jammer dat het langer duurt als in eerste instantie de bedoeling was ....

 ::)
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 54
Re: P8: Blu Build
« Reactie #26 Gepost op: december 09, 2019, 20:21:19 »
Goeiedag... Dat is een tijd geleden!

Nou, weer even bijkletsen. Pak wat te drinken want het is me weer een verhaal geworden...

De motorswap is gelukt! Met behulp van een collega Starlet rijder uit Helmond hebben we de overleden 2E-E uit zijn kooi gehaald, om uit elkaar gehaald te worden en verder te leven in verschillende Starlets. Alleen het kale onderblok, waar ik toch wel een beetje gehecht aan ben, wordt niet meer gebruikt. Deze verwacht ik binnenkort terug te krijgen om vervolgens helemaal opgeknapt te worden en te gaan dienen als decoratie. Ook wordt de overlijdensdatum in het blok gegraveerd, om het toch een beetje speciaal te maken.



En toen mocht de 5EFE op zijn plaats komen... in zijn nieuwe thuis. Onbekend of het blok nog zou lopen, is er begonnen aan de nieuwe kabelboom, terwijl in de garage de voorbereidingen aan het blok gedaan werden. Alles wat vervangen kon worden, zoals distributie en pompen, is gedaan. Wel zo makkelijk als het blok aan de kraan hangt. En toen mocht hij erin, klus was binnen 15 minuten geklaard. Makkelijk zo'n E-type blok. Past precies op de oude motorsteunen. En eenmaal de kabelboom gereed was, is alles aangesloten en het moment van de waarheid. Paar keer even de startmotor op z'n staart trappen, en daarna sloeg het beestje zonder moeite aan! Nog wel erg rokerig, mede door het feit dat de uitlaat ontbrak die intussen omgelast is naar originele P8 specificaties. Paar testritten om te zorgen dat alles heel zou bleven... en dat bleef het niet.

Een van de relais kreeg ruzie met de elektriciteit. Lang verhaal kort; Als de wagen zonder stroom kwam te staan, moest er eerst een puls van 12V op het relais gezet worden voordat alles het weer deed. Dus de auto is in z'n geheel naar degene gegaan die de kabelboom heeft gemaakt, en daar is dit probleem verholpen. Nog een paar keer op en neer door de straat en toen was het zover... Blu mocht naar huis!



Mijn eerste ervaring was; Hee, de radio doet het niet. Ach, die heeft een circuit wagen toch niet nodig. En toen kwam ik aan op de provinciale weg, en toch even gebeld: Mag ik m al op z'n staart trappen? Het antwoord: "Zou me kwetsen als je het niet zou doen." Dus met die instelling vol gas bij het stoplicht weg... WAT. EEN. POWER! Bizar! 1e versnelling proberen grip te vinden op het natte wegdek. 2e versnelling nog steeds wielspin. 3e versnelling de grip te pakken, en je voelt direct het koppel. Ongelofelijk. En toen de snelweg op, om te gaan tanken en de tocht naar huis in te zetten; 2,5u rijden. Snelweg oprit was redelijk droog, dus even gestopt en nog een keer een sprint trekken. 1: Nog steeds wielspin, maar wel veel minder. 2: Grip. En vermogen. Ongekend. 3: GAS, 4! MEER! MEER! MEER! 5: 160 op de teller. En de teller stopte niet totdat we bij de 190 waren. Wow... heel bizar... Dat een simpele motorwissel zo'n verschil kan maken. En toen mocht ik tanken, dus hup. 98 E5 erin. En door... De hele rit naar huis is de lach niet van mijn gezicht gekomen. Tuurlijk, een turbo blok is zeker leuk... maar ik hou niet van turbolag. Ben een koppel persoon, en dit is toch echt een hele stap.



En toen liep het verhaal nog veel gekker: Weten jullie nog die collega Starlet rijder die ik toen in mijn wagen heb laten rijden? Die zo leuk lachte toen ze uitstapte?
Om een heel erg lang verhaal kort te maken: We hebben een Starlet stelletje! We zijn allebei best hard voor elkaar gevallen, en hoe gaaf is het om wakker te worden en twee mega gave Starlets op de oprit te hebben? Beetje privé, tuurlijk. Maar is wel iets wat ik wil delen. Blu heeft mij op m'n eerste eigenaarschap zoveel dingen gebracht en geleerd... en toen liet ik hem in de steek. Twee jaar later kocht ik hem terug, en behandelde ik hem niet echt netjes, om het zo maar te zeggen. En alsnog, heeft hij mij weer dingen geleerd, en gebracht. Dit keer degene die ik hopelijk ooit mijn vrouw mag noemen.



Verdere informatie:
- Ik heb een tellerbak met toerenteller gevonden. Deze heb ik laten installeren door een jonge Starlet rijder uit Bergen op Zoom. Heb dit laten doen omdat hij wist wat ie deed, en ik ben hopeloos met elektriciteit.

- Ik ben ook met de Starlet van de dame naar Engeland geweest op roadtrip. Trein over naar Bournemouth, Birmingham, Londen en weer terug. En toch even een souvenir meegenomen: Fiske Livesport wings in carbon! Tuurlijk had ik het niet nodig... maar wel ontzettend blij mee.

- Ik heb een andere set OZ Superturismo's aangeschaft, dit keer een wit paartje. Vind ik toch net even leuker staan, en deze zijn ook in veel betere staat. Misschien ooit spuiten. Zien we dan wel.

- 3pt strutbar achter gemonteerd.
- Extra Corbeau kuipstoel gekocht voor passagiers op circuit.

« Laatst bewerkt op: december 09, 2019, 20:32:34 door Esperante »

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1092
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: P8: Blu Build
« Reactie #27 Gepost op: december 10, 2019, 06:20:35 »
Haha mooi verhaal! Heb je de remmen ook nog geupgrade?

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 605
Re: P8: Blu Build
« Reactie #28 Gepost op: december 10, 2019, 11:00:21 »
nog om laten keuren?  :police:

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 114
    • Project Wansmaak
Re: P8: Blu Build
« Reactie #29 Gepost op: december 11, 2019, 16:04:41 »
Mooie reactie. Ik vind dit persoonlijk de mooiste velgen die er zijn :). Welke maat heb je precies? Heb je nog een foto van de flender flares? En waarom voor Carbon gegaan i.p.v. fibreglass? Ik vind het jammer dat je je knipperlicht kwijt bent, maar het ziet er wel leuk uit! Is deze nou echt breder of niet? Ben wel nieuwsgierig!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4101
Re: P8: Blu Build
« Reactie #30 Gepost op: december 11, 2019, 20:19:06 »
Leuk verhaal, en 15 pk extra zal je wel voelen idd, maar zo heel erg veel zal het niet schelen?

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 54
Re: P8: Blu Build
« Reactie #31 Gepost op: december 29, 2019, 19:24:36 »
Robin: Remmen upgrade wil ik ooit nog doen, maar dat doe ik pas als ik voor het juiste bedrag een setje GT remmen vind. Misschien dan ook gelijk schijven achter... maar of dat echt nodig is? Denk t niet...

Maerijn: Nope. Ding is al zodanig verbouwd dat ik misschien in de knoop kwam bij de RDW. Hopen dat ik dit jaar de keuring nog haal, en dan heb ik twee jaar APK. En tegen die tijd is de Starlet waarschijnlijk zodanig aangepast dat ik m gewoon permanent schors. Of ik heb m de muur al ingereden.

JZ: Dit zijn 15", 6,5J ET38. Foto van de flares kan ik je wel een keertje privé sturen, ben niet zo van fora. 06-eendriedrie-zesnegen-vijfnegennegen. Heb voor carbon gekozen omdat... deze stonden tweedehands nieuw te koop voor 350 pond. Dus goedkoper dan fibreglass laten maken. Plus, dat had ik nog moeten laten spuiten ook. Ze zijn zeker breder, ik denk net zo breed als een GT Turbo bodykit.

Patrix: 15pk voel je zeker. En het maakt zeker een verschil: als je 600pk hebt dan is 15pk niets. Maar die 15pk (en misschien zelfs meer) is ruigweg 20% meer vermogen. Plus meer dan 15% meer koppel. Wereld van verschil.


Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4101
Re: P8: Blu Build
« Reactie #32 Gepost op: januari 24, 2020, 20:48:39 »
Het is idd zo'n 20% extra, dat is toch wel aanzienlijk ja.

Offline Silaskv

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 11
Re: P8: Blu Build
« Reactie #33 Gepost op: februari 24, 2020, 11:44:31 »
Erg leuk om te lezen! Ben benieuwd wat er nog meer van komt.

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 54
Re: P8: Blu Build
« Reactie #34 Gepost op: maart 09, 2020, 20:43:58 »
Daar zijn we weer!

Intussen weer eens tijd voor een update. Allereerst maar eens beginnen bij het grootste: Hoe vernachel je een versnellingsbak nadat je net een vers motorblok hebt? Juist, doe een burnout met Nieuwjaar in de 2e versnelling! Video hierrrrr: https://www.youtube.com/watch?v=a196tCYxyMs

Dus ja, dan ga je met wat maten een stuk rijden en begint opeens de bak te ratelen... en zitten er gaten in de versnellingsbak dus kan je eigenlijk het hele gevaarte weggooien. Dus maar richting Helmond gevraagd wat er mogelijk was, en een zo goed als nieuwe bak had ie nog liggen. En als dan gelijk de bak eraf is maar gelijk de koppeling vernieuwen en vliegwiel afdraaien. Is van 7kg naar 3,8 gegaan, pittig verschil! Ook hebben we de katalysator uitgeslagen voor die extra ene PK, hoewel dat waarschijnlijk placebo is. Wat niet placebo is, is de Honda-rasp die zich nu voordoet. Maarja, raceauto...



Verder heb ik alweer een nieuwe set OZ Superturismo gekocht. Ik weet het... Dit keer een zwarte set uit de GT lijn. Dus, iets anders ontwerp en lichter. 15x7+38 195/50/15. Loopt nog een beetje aan, maar de schroefset staat alles behalve fors op z'n stugst dus dat zal dan wel zichzelf oplossen. Waarom deze set? Sinds de vorige post heb ik mijn realistische droomwagen aangeschaft; een Mitsubishi Legnum VR4. Voor de onbekenden met dit model: Praktisch een Mitsubishi Galant stationwagon met full-time vierwielaandrijving, 2,5 V6 met twee turbo's eraan geschroefd en alle leuke speeltjes wat Mitsubishi ermee geleverd heeft. De grote zus van de Evo 9 Wagon dus. En hoewel ik heel blij ben met de wagen, wilde ik wel andere wielen. Zaten Rota Grid's onder omdat de vorige eigenaar dat mooi vond. Ik ook, maar het was het toch niet helemaal. En toen bleek dat de Mitsu Evo 6 geleverd is met OZ Superturismo GT's, moest en zou ik zo'n setje hebben. Juiste maten, en het past om de Brembo's heen (grootste uitdaging). Zo'n set gevonden in Engeland, hierheen laten komen en nog elke dag verliefd. En dat is voornamelijk dat ik nu deze wielen ook voor de Starlet heb... want wie wil nou niet matchende wielen?






En daar houdt het niet op, ik heb verder ook geinvesteerd in die tweede Corbeau Rev kuipstoel. Carbon-kevlar is niet te vinden, dus ik heb het moeten doen met een polyester exemplaar. Intussen ingebouwd op een Bride frame incl rails voor de passagier. Van dezelfde persoon, Marijn, ook een zwarte motorkap gekocht om de Fiske spatborden bij te staan. En dat is me toch best een verschil!
Ook heb ik een voorste veerpootbrug gevonden en gemonteerd evenals de stabilisatorstang. Ook een C-pillar strut is toegevoegd.



Ook heb ik een donor-Starlet op de kop getikt die momenteel uit elkaar getrokken wordt. Gaat om deze: http://starlet-forum.nl/index.php?topic=23646.0

Mocht je er iets van nodig hebben, stuur even een berichtje. De meeste hebbedingen zijn al weg, maar bv. de Zenki's heb ik nog liggen. Ook de voorste veerpootbrug en de velgen zijn nog beschikbaar.

« Laatst bewerkt op: maart 09, 2020, 20:58:16 door Esperante »

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4101
Re: P8: Blu Build
« Reactie #35 Gepost op: maart 28, 2020, 08:06:39 »
Een ding is zeker, je behandeld het autootje met liefde...... ;D

Offline Esperante

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 54
Re: P8: Blu Build
« Reactie #36 Gepost op: mei 31, 2020, 17:38:57 »
Tijd voor de bi-jaarlijkse update...

Het complete plan wordt omgegooid.

Na de semi-carbon neus geinstalleerd te hebben en eigenlijk compleet circuit-klaar te zijn, was het zover. We gingen weer de baan op.
Ik had een maatje van me mee, en door tegenslag na tegenslag kwam ik pas het terrein van Zandvoort op toen de eerste heat al begon. Dus hup, tickets halen, Blu van de trailer en de baan op.
Geen olie gepeild. Niet warm gereden. Gewoon instappen en gaan.... So that was a mistake.

Ronde 1: qudt. Die banden lopen echt gigantisch aan in de nieuwe kombocht... straks maar even wat stugger zetten dan.
Ronde 2: Geen goed gevoel over aanlopen
Ronde 3: Toch maar eens gas geven. Dan maar banden stuk...
Ronde 4: Ha, we zitten nu lekker in het rit...- BAM. Uit. Met 170km/h op het rechte stuk hoorde ik een klap van voor komen, motor uit en toeren kwijt. Bijna de macht over het stuur kwijt, maar gelukkig weten te behouden en in de tarzanbocht door de grindbak gebanjerd om vervolgens op een klein strookje asfalt tot stilstand te komen. Proberen te starten... niets. Nogmaals... ja dat wilde wel. Maar met een gigantische ratel in het blok. En ja, je weet dat het fout is. Maar je wilt ook niet midden op de baan blijven staan dus dan ga je maar het hele rondje rond om de pits weer in te kunnen...



Dus ja, dan blaas je je 2e blok op. Drijfstang(lager) he-le-maal naar de getver. En terug de trailer op, en weer naar huis. Helemaal geweldig, dagen zitten wachten en na 4 rondjes mag je weer naar huis toe. Kutzooi. Thuis de trailer op het opslagterrein gezet en 2 maanden niet naar omgekeken wegens tijd tekort. En ja, dan trek je ineens de schuur open en daar staat ie dan. Wat nu. Nieuw blok moet sowieso... liefst 5E maar 2E is goedkoper. En blijf ik track rijden? Of doe ik hem helemaal weg? Nee, dat kan ik niet over m'n hart krijgen. Ik heb al een kans teveel gekregen om m'n eerste karretje terug te kopen. Ik wil hem niet weg doen maar ik wil ook niet circuit blijven rijden. Ik heb er simpelweg het budget niet voor. Met de snelheden die ik reed wilde ik ook een rolkooi, en betere remmen en zo gaat het balletje rollen. Dus toen was de keuze gemaakt.

Blu werd gestript.

Allereerst gingen de carbon panelen en schroefset weg. Later volgden de kuipstoelen en veerpootbruggen. Een paar dingen, zoals de C-Pillar bar heb ik nog liggen voor de geinteresseerde.
Momenteel staat Blu in mijn eigen opslagruimte en wordt er terwijl ik dit typ al nieuwe dingen geregeld.

Het plan is eigenlijk om Blu terug te bouwen naar straatauto. Helemaal OEM... maar dan beter. Ik wil eigenlijk van buiten en qua gevoel een 'starletje op dikke wielen' houden. Ook qua gevoel moet het wel een Starlet uit 1990 blijven. Maar qua techniek... daar gaan we moderniseren. Zo heb ik betere stoelen dan OEM aangeschaft, komt er een custom interieur in en komt er een 100% gereviseerd blokje in.

Ik ga nog niet al te veel verklappen, maar ik hoop dat ik binnenkort de grote reveal mag maken.

Stay tuned...


Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1092
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: P8: Blu Build
« Reactie #37 Gepost op: juni 01, 2020, 12:36:37 »
Zonde man, dat was snel voorbij. Niets gemerkt vooraf?

Succes met de rebuild.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24617
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: P8: Blu Build
« Reactie #38 Gepost op: juni 06, 2020, 00:16:04 »
Als je oliepeil te laag is, merk je niks en is het ineens gedaan, vooral bochten naar rechts zijn dan dodelijk.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too