Auteur Topic: Opknapproject Starlet p9 (advies gevraagd)  (gelezen 1064 keer)

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
Opknapproject Starlet p9 (advies gevraagd)
« Gepost op: juli 21, 2019, 13:47:03 »
Goedemiddag allemaal,

Ik ben inmiddels 1,5 jaar in het bezit van mijn Toyota Starlet p9. Inmiddels ben ik bezig om de auto wat op te frissen zodat het weer een nette wagen wordt.

De ruitenwissers vr inclusief paravan zijn al gedaan;

Verweerde paravan

Vr en na resultaat d.m.v. verfbrander

Helaas heb ik geen foto van vr de opfrisbeurt gemaakt wat betreft de ruitenwissers, dus hier een foto van mijn achterklep welke nog gedaan moet worden. Dit geeft wel een indicatie van hoe de ruitenwissers waren;

Daarna:

Na de verfbrander heb ik de paravan evengoed nog met bumperspray behandeld. Ben benieuwd hoe lang het netjes blijft. Anders wellicht met blanke lak overheen om verkleuring door UV te vermijden?
Ruitenwissers kostte maar 4 euro aan materiaal om te spuiten.

Nu zit ik met de volgende vraag;
De auto heeft hier en daar helaas roestplekken zoals op onderstaande afbeeldingen te zien is. In hoeverre is dit goed te behandelen? Denk aan de roest bij de voorruit.Ik vraag mij af in hoeverre die roest goed te verwijderen is zonder de voorruit eruit te halen?
Zelfde geldt voor de achterklep. Is deze roest goed te verwijderen denken jullie of zou de achterruit als dat kan eruit moeten. Er staat wel een nette achterklep in dezelfde kleur inclusief spoiler (heb ik nu ook) te koop op internet voor ik dacht 90 euro. Die klep zou ik dus in zijn geheel kunnen vervangen als restaureren geen optie meer is.

Maar als de roest bij de voorruit niet goed weg te halen is en dus ook niet te spuiten, vraag ik mij af in hoeverre ik geld moet stoppen in de rest. De carrosserie is de basis en die moet dan wel goed zijn vind ik als voorwaarde.

Roest bij achterklep;

Roest bij voorruit;

Dus wat denken jullie? Is dit nog goed te behandelen of moet de voor- en achterruit eruit om te kunnen behandelen?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Opknapproject Starlet p9 (advies gevraagd)
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2019, 13:58:05 »
Waarschijnlijk heeft de auto ooit een nieuwe voorruit gehad en hebben ze daarmee de lak beschadigd. Daarop is ie gaan roesten, dus om het goed te fixen zou de ruit er uit moeten.
Achterklep zou ik gewoon vervangen, daarvan zal onder de ruit niet veel meer over zijn als ik het zo zie.

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2019, 14:11:18 »
Voorruit eruit is denk ik ook de enige oplossing wil ik dit verhelpen...
Net al even gegoogled en lees wel verhalen dat de voorruit kan sneuvelen tijdens loshalen...
Er zijn ook al wat wat plekken bijgewerkt met lak (op de paravan zat ook al wat lak in een hoekje), dus waarschijnlijk is die ruit er al eens uitgegaan idd...

Wel echt balen, want dit gaat te duur worden denk ik..

Wat zou die hele operatie voor de roestbehandeling bij de voorruit kosten?
Enig idee toevallig? Zal uitbesteed moeten worden?

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2019, 09:17:52 »
als het niet je daily is en je hebt de tijd zou ik alles behalve het plaatsen van de nieuwe ruit zelf doen

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2019, 21:50:07 »
Wat zou die hele operatie voor de roestbehandeling bij de voorruit kosten?
Enig idee toevallig? Zal uitbesteed moeten worden?
Als je dat zou laten doen ben je zo een paar honderd euro verder, bij de P8 zit de ruit overigens niet gelijmd toch?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2019, 23:11:54 »
Bij de P8 en P9 zit de ruit gelijmd
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2019, 11:15:36 »
Net als bij de P7 dus, dat maakt het er niet makkelijker op.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2019, 11:59:37 »
Beste optie lijkt mij om de ruit er zelf uit te slopen en de roest aan te laten pakken, en vervolgens aan huis een nieuwe ruit laten plaatsen

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: juli 23, 2019, 19:52:38 »
Het is mogelijk om de de ruit in zijn geheel te verwijderen en daarna evt terug te plaatsen .

Er zijn zaagkoordjes in de handel ( dunne stalen koord) waarmee je de kit kunt doorzagen .

En je kunt ook nog een vibro mes gebruiken multitools kosten de wereld niet.

Het terug verlijmen kun je doen met sikaflex 265 met de bijbehorende primer .

De ruit goed schoonmaken voorbehandelen met primer primer laten drogen daarna kit op de te lijmen rand (v.d ruit) .

Met 2 man de ruit zetten en ondersteunen met spietjes of met ducktape (bovenop) tegen wegzakken v.d ruit.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2019, 11:24:26 »
Mja, ben er nog niet helemaal over uit...
Ik laat het even op zijn beloop. Als die ruit kapot gaat zal ik paar 100 euro lichter zijn.