Auteur Topic: kleppen stellen p9 waarden  (gelezen 909 keer)

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
kleppen stellen p9 waarden
« Gepost op: mei 26, 2019, 12:49:19 »
Hallo allen,

Mijn p9 is aan onderhoud toe, zeker wat betreft het stellen vd kleppen waarvan ik niet weet wanneer dat voor het laatst gedaan is...

Over de p8 is wel het een en ander te vinden. Ik kan evt een pdf bestand krijgen van een compleet vraagbaak vd p8, maar daar heb ik niks aan voor het kleppen stellen.
Kan iemand mij vertellen wat de klepspeling moet zijn/toleranties voor in en uit?

Dan ben ik daarnaast nog op zoek naar een how to voor het kleppen stellen..
Kan op het forum niks vinden? Misschien iemand met een handleiding toevallig?

Ik hoor het graag!

Groetjes

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
Re: kleppen stellen p9 waarden
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2019, 14:53:39 »
Ik kwam er laatst achter bij het schoonmaken van de motorruimte dat er een sticker op de binnenkant van de motorkap staat met de toleranties voor het klep stellen. Misschien heel stom maar heeft de P9 die sticker ook toevallig niet? Ik heb er zelf blijkbaar al 2 jaar en een aantal keer kleppen stellen over die sticker heen gekeken :-X

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2019, 18:19:46 »
De P9 heeft dat ook. Maar is een klusje wat niet iedereen kan. Je moet klepstelplaatjes hebben en speciaal gereedschap. Als je niet op LPG rijdt, is het 9 van de 10 keer niet nodig om er iets aan te doen
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2019, 18:35:53 »
Je zou de klepspeling wel kunnen controleren, dan weet je of het nodig is, zo niet nou dan ben je snel klaar.
Zoals Skabla zei is het een stuk moeilijker dan bij p8 en p9 motoren omdat de distributie los moet en de nokkenassen eruit,

Je kan de klepspeling wel controleren als je het kleppendeksel los maakt
'91 Si R.O.S.
'88 P7 1.0

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2019, 19:32:59 »
Ik dacht ergens gezien te hebben dat de nokkenas er niet uit hoeft, en je met een magnetisch hulpstukje die schijfjes kon wisselen?

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2019, 22:08:13 »
je moet dan wel alleen de stoter in kunnen duwen, dus niet op de schijfjes en dan kunnen de schijfjes er volgensmij niet meer tussenuit.

er zijn wel motoren waarbij dit kan maar bij een 4/5e niet naar mijn weten(dat kan ik mishebben en dan zal ik het wel horen)
'91 Si R.O.S.
'88 P7 1.0

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2019, 22:22:40 »
Zullen we vast nog wel horen ja.

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2019, 00:18:12 »
Ik ga morgen even kijken onder de kap!
Wat kleppen stellen betreft heb ik wel ervaring mee. Heb het 2x bij 2 verschillende motorfietsen gedaan, alleen was dat wel met stelbouten. Wat de nokkenas betreft: je kan toch met een kleplichter oid je nokkenas omhoog liften zonder alles los te moeten halen en dan idd met een magneet de shims eronder vandaan  halen?

Dat is volgens mij hoe het hoort?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2019, 09:00:12 »
Experion heeft gelijk in dit geval. De nokkenassen moeten eruit, anders zou ik niet weten hoe je de shims eruit krijgt. Ik weet niet hoe jij een nokkenas omhoog lift? Je moet het "emmertje/bucket" waar de shim in zit omlaag drukken en dan de shim eruit halen, maar daar is te weinig ruimte voor.

Kleppen stellen met stelbouten is totaal anders.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #9 Gepost op: mei 27, 2019, 17:07:22 »
In sommige gevallen kan je met een soort haak onder de nokkenas haken, dan duw je net naast de shim de bucket naar beneden, dan kan je met een magneet de shim er uit halen en een nieuwe monteren.

in het geval van een 16v kop kan dit niet omdat de nokkenlagers in de kop een soort om de bucket heen 'vouwen(gek woord)' dus kan zon tooltje er niet tussen :)

https://www.youtube.com/watch?v=wI4LznrDzcg
dit is ongeveer wat ik bedoel (moest op school een keer zoeits doen)
'91 Si R.O.S.
'88 P7 1.0

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 27, 2019, 22:06:05 »
In sommige gevallen kan je met een soort haak onder de nokkenas haken, dan duw je net naast de shim de bucket naar beneden, dan kan je met een magneet de shim er uit halen en een nieuwe monteren.

in het geval van een 16v kop kan dit niet omdat de nokkenlagers in de kop een soort om de bucket heen 'vouwen(gek woord)' dus kan zon tooltje er niet tussen :)

https://www.youtube.com/watch?v=wI4LznrDzcg
dit is ongeveer wat ik bedoel (moest op school een keer zoeits doen)

Ja! Die haak bedoelde.ik idd.. Maar oke, dat kan dus helaas niet bij een p9 begrijp ik... Ik hen idd een sticker gevonden onder de motorkap met de klepstelwaarden en iets van de ontsteking.

Ik zal van de week eens gaan meten, maar toch heb ik echt nog een werkplaatshandboek nodig die echt maar niet te vinden is??
Heeft een van jullie niet zo'n boek liggen?? Dit had ik van mijn motorfietsen ook altijd en dat is toch echt wel handig en noodzakelijk voor mij..

Staat er in zo'n vraagbaak trouwens hoe je je kleppen moet stellen of distributie? Of zijn dat echt WPHB dingen?

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: mei 27, 2019, 22:24:40 »
Mijn P7 Vraagbaak heeft hier inderdaad een hoofdstuk over, ik ga er vanuit dat die van de P9 dit ook wel heeft. Je kunt zowat het blok opnieuw opbouwen met een Vraagbaak.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: mei 28, 2019, 00:10:47 »
Als je de vraagbaak van olving hebt dan staat dit er allemaal in zoals veening zegt er staan zelfs carroserie bematingen in voor schade herstel van de volledige carroserie .

Elektrische schema.s noem maar op .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 28, 2019, 12:21:00 »
Als je de vraagbaak van olving hebt dan staat dit er allemaal in zoals veening zegt er staan zelfs carroserie bematingen in voor schade herstel van de volledige carroserie .

Mja, moet dat boekje alleen wel te krijgen zijn...
Gewoon nergens te vinden in tegenstelling tot de oudere generaties... Ik zou die van een p8 kunnen kopen, maar motortechnisch is dat natuurlijk heel anders..

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: mei 28, 2019, 13:00:05 »
Wat betreft de toleranties, misschien kun je een Toyota dealer bellen en willen ze het even opzoeken voor je?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: mei 28, 2019, 13:38:51 »
Ik heb wel zo'n boekje van de P9. Bol.com heeft ze ook wel: https://www.bol.com/nl/p/toyota-starlet-benzine-1996-1998/1001004009238493/?suggestionType=typedsearch&bltgh=p2aa0V3kUU9VQLoAPJhAjQ.1.4.ProductTitle

Daar staat alles in wat je nodig hebt. Maar zoals experion beschijft, de nokkenas kappen zitten in de weg bij het plaatjes wisselen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: mei 28, 2019, 18:47:38 »

Mja, moet dat boekje alleen wel te krijgen zijn...
Gewoon nergens te vinden in tegenstelling tot de oudere generaties... Ik zou die van een p8 kunnen kopen, maar motortechnisch is dat natuurlijk heel anders..

Tja als je geduld hebt kan ik je wel van info voorzien kan alleen nu ff niet bij het boekje om je de afstelgegevens te leveren .

Ik heb van 3 generaties de handboeken .  (behalve de p7)
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #17 Gepost op: mei 28, 2019, 20:48:40 »
Met het juiste gereedschap kun je gewoon de shims wisselen hoor, ook bij de P9.
Het is niet altijd heel makkelijk en er goed bij te komen maar het kan wel.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: mei 29, 2019, 00:38:40 »
Wat betreft de toleranties, misschien kun je een Toyota dealer bellen en willen ze het even opzoeken voor je?
Toleranties heb ik al gevonden d.m.v. de sticker onder de motorkap! ;)

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: mei 29, 2019, 00:41:15 »
Ik heb wel zo'n boekje van de P9. Bol.com heeft ze ook wel: https://www.bol.com/nl/p/toyota-starlet-benzine-1996-1998/1001004009238493/?suggestionType=typedsearch&bltgh=p2aa0V3kUU9VQLoAPJhAjQ.1.4.ProductTitle

Daar staat alles in wat je nodig hebt. Maar zoals experion beschijft, de nokkenas kappen zitten in de weg bij het plaatjes wisselen.
Ah, super
Ik vond deze bij bol.com, maar die is niet meer leverbaar.
https://www.bol.com/nl/p/autovraagbaken-vraagbaak-toyota-starlet-benzinemodellen-1996-1998/666840267/
Ik wacht heel even iemand van marktplaats af die allemaal dit soort boekjes verkoopt. Mogelijk heeft hij het p9 boekje ingescand en kan ik betaald het pdf bestand krijgen.

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #20 Gepost op: mei 29, 2019, 09:35:42 »
Of tijdens een van de evenementen even langskomen. Bij Japan Classic Sunday vorig jaar werden er diverse vraagbaken te koop aangeboden, o.a. voor de starlet. Ik heb wel de beschrijving van hoe te doen bij een 5E, 4E/4E-FTE is nagenoeg dezelfde kop dus dat moet geen verschil uitmaken.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: mei 30, 2019, 00:44:36 »
Heb reactie gekregen via de Marktplaats adverteerder.
Hij scant het boek in en dan kan ik het overnemen :)

Morgen ga ik alvast beginnen kleppen op te meten en wat basisonderhoudswerk zaamheden.

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: mei 30, 2019, 19:40:24 »
Kleppen zijn gemeten! 15 sowieso goed, ééntje net wel/net niet.
Dus ik vind het prima. 30k geleden distributie gedaan, dus die kleppen moet over 60k maar weer gemeten/gesteld worden dan bij een nieuwe distributie.
Wel meteen nieuwe olie, bougies etc gedaan :)

Maar er zal waarschijnlijk nog meer geklust gaan worden om de auto optisch wat op te knappen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: mei 30, 2019, 21:48:23 »
Hoor je de betreffende klep tikken?

Offline Starlex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: mei 31, 2019, 14:39:25 »
Mja lastig te zeggen of ik nu een klep hoor tikken..
Maar als hij buiten marge ligt, is het echt 0.01mm.