Auteur Topic: P9 start niet.  (gelezen 498 keer)

Offline Sybrand

• SCH forum member
  • **
P9 start niet.
« Gepost op: mei 19, 2019, 16:21:39 »
Hallo dames en heren,

Ik heb een p9 die niet wil starten.
Het begon als een hapering tijdens het rijden, dit deed de auto drie keer op willekeurige momenten en viel bij de vierde keer uit. Na 2 minuten langs de weg te hebben gestaan de auto weer gestart en deze liep zoals voorheen prima. De auto  heeft het een week lang gedaan zonder problemen  tot deze op een ochtend niet meer wou starten.

Wat is er inmiddels gecheckt en vervangen.
1 vonk gecheckt en vonken doet de auto.
2 de brandstofpomp is vervangen samen met het brandstoffilter.
3 constante spanning op de pomp tijdens starten.
4 massa van de versnellingsbak naar de - en de carrosserie.
5 foutcode geprobeerd te achterhalen dmv et1 en de e1 te verbinden in de diagnosestekker, geen resultaat.

Zoals je kunt zien vermoede ik geen brandstof. Dit is niet het geval.
Tijdens het starten lijkt het bij de eerste slag net of de auto wil aanslaan maar doet dit vervolgens niet.
Mijn accu is niet fantastisch maar de auto loopt ook niet met constante stroom via startkabels.
Ik ben een beetje door mijn opties heen. Ik heb het forum doorzocht. Heeft iemand een idee?

Mvg Sybrand.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2019, 18:40:59 door Sybrand »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: P9 start niet.
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2019, 19:38:44 »
Het begon als een ittermiterend probleem dus ?

Je hebt een vonk en je hebt brandstof zeg je dan blijft bij nu even de distributie over van je basiszaken.

Deze zou ik controleren of ie niet verschoven is.

Is je distributie in orde dan zou ik eerst je immo eens controleren of deze eraf gaat . 
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Sybrand

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2019, 22:04:40 »
Ja, het probleem begon als kort inhouden dit samen met het uitvallen was allemaal op een dag.

Ik neem aan dat je het distributiekapje bedoelt niet de riem. Die heb ik nog niet gecontroleerd. Dit omdat de auto de hele week na het uitvallen prima liep en ik die daarmee naar mijn idee deze kon uitsluiten. Ik ga er naar kijken.

Bedankt voor het mee denken, mocht je nog andere ideeŰn of tips hebben zijn die van harte welkom!

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2019, 22:15:35 »
Ik bedoel wel zeker de timing van de riem sybrand .

Als ik dergelijke problemen op mijn bordje krijg controleer ik eerst de zaken die ik nodig om een motor te laten lopen .

Kijk hier eerst even naar, zijn de eerste 3 dingen aanwezig dan is de volgende stap de immo .

Is dit ook in orde dan kijken we verder ik heb evt het werkplaats handboek van de p9 dus gegevens zijn geen probleem.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Sybrand

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2019, 22:23:56 »
Oke, dan ga ik die bekijken. Ik hoop toch van harte dat het dat niet is. Mocht het de riem wel zijn, hoe kan het dan zijn dat de auto na de initiŰle uitval toch nog een week prima gelopen heeft? 

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2019, 18:14:53 »
Hij heeft daarna wel gelopen ?

Beroerd zeker !

Anders is het een vreemde zaak je hebt brandstof en een vonk dit in samenhang met compressie zou de motor moeten lopen .

En compressie verlies je niet spontaan op alle cillinders.

Alleen door verschuiving van de distri.

Staat de ontsteking nog op tijd ?

Want kunt een vonk hebben maar als deze op het verkeerde moment aanwezig is dan doet ie ook geen ruk .

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2019, 18:17:36 »
Ik lees het verhaaltje nog eens terug hij lijkt aan te slaan zeg je brandstofdruk rond de 2.1 bar ?

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2019, 22:35:35 »

Tijdens het starten lijkt het bij de eerste slag net of de auto wil aanslaan maar doet dit vervolgens niet.

Dat doet mij denken aan een defecte immobiliser/sleutel (transponder). De brandstoftoevoer wordt dan direct na het starten afgesloten.

Nu weet ik alleen niet of de P9 met zo'n feature is uitgerust....  ::)

Zo niet...
Hoe heb je precies gechecked of je een vonk hebt?
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2019, 22:43:15 door Viktor »

Offline Sybrand

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2019, 23:12:08 »
De auto heeft nog een week prima gelopen, geen vermogen verlies niets.
Ik heb de brandstofdruk niet kunnen checken ik heb daar geen apparatuur voor, maar na het monteren van nieuwe brandstofpomp en een schoon filter moet dit oke zijn lijkt mij.
Ontsteking timing is nog niet gecheckt.

De auto heeft ooit wel een startonderbreker gehad maar die heb ik een jaar geleden verwijderd omdat deze al omzeilt was. Ik weet niet of een starlet een sleutel transponder heeft.
Ik heb de vonk gecheckt door de bougies er uit te halen en deze tegen het blok te leggen en te starten. De bougies zelf zijn ongeveer 12k oud.

Ik ga de timing van de distributieriem nog controleren, en proberen te starten met startervloeistof zodra ik daar weer tijd voor heb deze week.

Mogelijke oorzaken die het internet nog geeft zijn krukas sensor (maar dan zou ie geen vonk geven toch?) of gasklep sensor.
Hoe denken jullie daar over?
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2019, 23:30:21 door Sybrand »

Online SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2019, 09:18:33 »
Starlet heeft geen krukas sensor, dus die kun je overslaan. Ik zou even een compressie check doen
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2019, 19:40:30 »
Ik zeg dat er iets is losgeraakt wat doorverbonden is met het verwijderen van de startonderbreker.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Sybrand

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2019, 21:37:13 »
De auto loopt wel op startvloeistof. Vind ie niet leuk maar doet het wel.
Ik heb de slang los gedraaid die op de brandstofrail uitkomt, geen benzine als ik start.

De startonderbreker is al heel lang geleden verwijderd de auto heeft ruim een jaar prima gelopen.
Zou er iets los gerammeld zijn? Ik heb wel spanning op de brandstofpomp als ik start. Gewoon 13v.

Oke, het probleem is opgelost! Oude draden van de startonderbreker waren los gerammeld.
Bedankt voor alle hulp, tips en adviezen. Ik heb weer veel geleerd.
Er mag een slotje op.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2019, 21:59:54 door Sybrand »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2019, 23:20:35 »
Conclusie van het verhaal slechte diagnose en prutswerk qua bedrading. :twisted:

Offline Sybrand

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2019, 23:46:44 »
Conclusie van het verhaal slechte diagnose en prutswerk qua bedrading. :twisted:

Naja de diagnose geen brandstof was in eerste instantie redelijk correct.
Dat verhaal van prutswerk bedrading, ja, daar kan ik niet onder uit haha.
Zal het deze keer iets minder prutserig aansluiten  O:)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #14 Gepost op: mei 22, 2019, 00:22:41 »
Ik zeg dat er iets is losgeraakt wat doorverbonden is met het verwijderen van de startonderbreker.

Geen dank  ;)
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too