Auteur Topic: Verwijderen startonderbreker 86 Starlet  (gelezen 900 keer)

Offline ronniez

• SCH forum member
  • **
Verwijderen startonderbreker 86 Starlet
« Gepost op: mei 01, 2019, 22:41:12 »
Hallo, Ik heb een 86 Starlet overgenomen en deze heeft een blijkbaar originele startonderbreker. Ik denk dat ie origineel is omdat de draden van het waarschuwingslampje de draadboom in gaan. Het probleem is nu dat het er op lijk dat de zender niet meer functioneert. Het is dus niet mogelijk om de auto te starten. Ik heb allerlei manieren getracht maar er gebeurt helemaal niets. De vraag is nu of iemand op welke wijze deze overbrugd kan worden 

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prutˇser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Verwijderen startonderbreker 86 Starlet
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2019, 22:57:05 »
Je bedoeld een starlet uit het jaar 1986?? Die hadden nooit een startonderbreker. Dit zal dus later ingebouwd zijn, en dan moet je eerst weten wat voor startonderbreker er in zot. Plaats eens een foto van de afstandbediening.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2019, 22:31:12 »
Draden volgen dan kom je vanzelf bij de aftakking cq door verbinding en zal ie gewoon starten .

Zal hooguit onderbreking ontsteking zijn.

Meer valt er niet te onderbreken. :rofl:

Heb vaker van deze aftermarket setjes verwijderd   
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline ronniez

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2019, 18:43:55 »
Ziet er wel akelig orgineel uit. Kabel van het lampje in het dashboard gaat in de kabelboom, en vervolgens door naar de kast links boven onder het dashboard. Tevens gaan de knipperlichten alle vier na enige seconden aan als ik stroom op het hoofdrelais zet. Ik dacht zelf ook dat het after market was maar twijfel er nu een beetje over. Kan de auto wel laten lopen als ik direct vanuit de accu stroom op het hoofd relais zet. Moet dan helaas wel benzine in de carburatuer blijven spuiten anders houdt ie er mee op  :shades:.
Benzine toevoer is er en ik heb ook de magneetklep maar even direct aansloten op de accu, maar dat maakt geen verschil. Zal wss toch ergen een verstopping in de carburateur zitten.
Een ander uitdaging is dat de water aansluiting voor de automatische choke er van af geroest is dus geen koelvloeistof meer. Weet iemand hier wat de eenvoudigste wijze is om de pijp te verwojderen? is dat te doen met de motor er in of is het handiger om de motor er uit te halen? meteen een mogelijkheid om de motorruimte eens schoon te maken.

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2019, 19:25:39 »
Het lijkt mij dat dit achteraf ingebouwd is. Hier kan je misschien wat meer vinden over het verhaal van de benzine toevoer:https://www.oldtimerrestauratie.com/index.php/elektrische-installaties/25-revolutionaire-startonderbreker

Als je hem net gekocht hebt en er mee hebt gereden dan weet je toch of het toen wel werkte? Of draaide de motor al toen je kwam? Je kan eerst proberen de batterij te vervangen voordat je aan de bedrading begint?

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2019, 20:07:02 »
Ik heb een elektrisch schema waar alle opties in verwerkt staan, ook dingen die nooit in nederland verschenen zijn zoals airco of koplampwissers. Nergens staat iets wat op een fabrieksinstallatie van een startonderbreking lijkt. Dit zal sowieso achteraf ingebouwd zijn.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2019, 20:36:31 »
Dit is 100 procent after market en niet orgineel, moet wel zeggen het ledje is keurig geplaatst heb het wel eens erger gezien.

Heb geen documentatie van de p7 maar dacht dat de brandstofpomp mechanisch was (zoals bij de p6) dus deze zou dan afvallen.

Of er moet een( solennoid) elektrische klep in je brandstofleiding zitten die je toevoer onderbreekt .

Want normaal bij een auto met carburateur kun je dan je voeding v.d ontsteking en startmotor aanstuurdraad onderbreken .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2019, 20:57:13 »
Ja het is een mechanische brandstofpomp bij de p7.

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2019, 21:05:17 »
Ik heb even mijn boek doorgekeken, er wordt een brandstofklep aangegeven in het elektrisch schema. Deze zit standaard geschakeld achter de ON stand van de sleutel. Ik kan de klep zelf zo snel niet vinden onder de motorkap van mijn eigen P7, ik vermoed dat hij onderdeel is van de carburateur of bij de tank zit.
Mocht je er zelf naar op zoek gaan: hij is aangesloten met een zwart/gele kabel aan de 12V zijde en een wit/rode kabel aan de massazijde. Als hier geen 12V overheen staan met de sleutel op ON zal die startonderbreking er tussen zitten. Misschien ook een dingetje om te controleren is de zekering. Van de 12 zekeringen bij het koppelingspedaal is het de 3e op de bovenste rij, 7.5A.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2019, 22:55:34 »
Volg anders vanaf het ledje de draden kom je van zelf uit bij de ontvanger v.d startonderbreker .

Hierop zitten bij de meeste standaard setjes een Gnd( massa) voeding 30+ en 15+ en  4 a 6 geschakelde draden nc /no.

Als je verdere hulp wilt kun je ook hiervan een foto maken merk type kunnen wij mischien wel vertellen welke kleuren wat doen of onderbreken.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 04, 2019, 22:55:54 »
er wordt een brandstofklep aangegeven in het elektrisch schema.

Die brandstofklep die je bedoelt zit linksachter op de carburateur. is een solenoid die de brandstof toevoer afsluit als het contact uitstaat.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: mei 04, 2019, 23:04:26 »
Zo uit het verhaal opmakend van de tsér is deze (solenoid) mis/gebruikt om de brandstof af te sluiten.

Grote kans als de tsér deze even rechtstreeks van spanning voorziet dat de p7 wel aanslaat.

Even een draadje met zweefzekering pakken dus en de klep even van spanning voorzien.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: mei 05, 2019, 20:11:08 »
ja dat is te proberen, grote kans dat de onderbreker daar op aangesloten is, aangezien die wel loopt als er (handmatig) benzine in de carb wordt gespoten

Offline ronniez

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2019, 08:37:15 »
Ik heb de auto niet lopend gekocht (ca. 8 jaar stil gestaan). Voor de koop hebben we de motor kunnen laten draaien m.b.v. de sleutel en een startaccu. dat waren blijkbaar de laatste stuiptrekkingen van de startonderbreker. Het is ii.i.g. goed om te weten dat het aftermarket is, en dat er in geen enkel schema iets terug te vinden is over een standaard startonderbreker. Wordt dus toch nog even verder zoeken waar het kastje dan verborgen zit. De draden vanuit het ledje gaan de kabelboom in en dan naar boven onder het dashboard (linksboven) waar een kastje lijkt te zitten waar allerlei kabels samenkomen. verder kan ik het niet zien.
Voor wat betreft het het niet blijven lopen, Ik heb de solenoid al eens direct aangesloten gehad maar dat maakte ook geen verschil dus ik verwacht toch dat de carburateur verstopt is geraakt door de lange stilstand.
Met de rest van de informatie zal ik eens aan de slag gaan, om te kijken of ik verder kom.

Offline ronniez

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2019, 13:41:01 »
 Met een beetje hulp is bet gelukt. Was wel e netjes gedaan.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #15 Gepost op: mei 10, 2019, 19:50:12 »
Viel mee he ?

In ieder geval geen gezeik meer van dat ellendige ding . :twisted:

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: mei 10, 2019, 20:30:34 »
Mooi! En de grote vraag... Doetie 't of Doetie 't nie?

Offline ronniez

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: mei 13, 2019, 11:35:22 »
Zoals verwacht is de starmotor het enige dat rond draait  :P. Carb zal er wss af moeten om schoon te maken. Maar er moeten eerst nog een paar niet originele gaatjes gedicht worden.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: mei 13, 2019, 12:04:52 »
Zoals verwacht is de starmotor het enige dat rond draait  :P
En je krukas, nokkenas, waterpomp, dynamo (geintje ;D

Maar hij krijgt dus gewoon geen benzine want als je dat handmatig inspuit loopt ie wel toch?

Die pijp waar je het over hebt (kvs) is wel te vervangen met het blok in de auto, er zit wel een boutje waar je van onderaf de auto het best bij kan.
En waar de pijp in de behuizing van de waterpomp gaat zit een O-ring, deze kun je het best vernieuwen als je er een andere pijp opzet, zal je even moeten halen bij de dealer.

Offline ronniez

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: mei 14, 2019, 11:19:52 »
Citaat
En je krukas, nokkenas, waterpomp, dynamo (geintje ;D
Inderdaad die was ik even vergeten :-)

Hij loopt inderdaad wel als ik zelf benzine blijf inspuiten.

Thanks voor de informatie mbt de pijp, Is er hier iemand die nog een goede 2e handse heeft liggen, of zal het er op uitdraaien om er zelf weer een pijpje aan te lassen.

Zijn er trouwens revisie setjes voor de carburateur te koop? Er zitten vast items in die niet herbruikbaar zijn (pakkingen e.d.)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #20 Gepost op: mei 14, 2019, 15:29:50 »
Goed buisje heb ik nog wel liggen!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)