Auteur Topic: Schokbreker rammelt  (gelezen 2125 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Schokbreker rammelt
« Gepost op: april 27, 2019, 08:55:32 »
Ik heb zo'n vermoeden dat mijn schokbreker linksvoor rammelt, het zijn volgens mij nog de originele dus dat mag ook wel een keer.
Echt lek is die overigens niet en doet ook nog redelijk zijn werk, maar kan die dan alsnog rammelen?

Ik heb alle overige dingen zoals, fusee, stuurstang, draagarm rubbers gecontroleerd en dit lijkt allemaal in orde.

Veerpootlager zou misschien ook nog kunnen, maar zo te voelen zit daar geen speling in.

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Schokbreker rammelt
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2019, 16:09:35 »
Jij had die bus in het stuurhuis al vervangen toch? Ik heb dat hier ergens gelezen, ooit en het staat ook nog op mijn lijstje, aangezien er ook iets rammelt in mijn voortrein.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2019, 20:44:08 »
Ik heb een poging gewaagd om die bus te vervangen maar dat is niet gelukt, het hele stuurhuis moet los om dat voor elkaar krijgen.

Maar deze rammel is niet van het stuurhuis, waarschijnlijk is het de schokbreker, een maatje die naast mij reed zag ook dat het wiel behoorlijk stuitert.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2019, 20:51:02 »
Ben er nog niet aan begonnen, Maar ik vraag me af hoe ik dat stukje plastic er uit en er weer in krijg.
(1) moet sowieso los, Dat lukt wel.
(2) Hier zit het plasticje in geklikt, Je moet hem iets indrukken om hem er uit te kunnen halen maar (3) zit daar strak in.
      Dus mijn vraag, Kan je (3) er soms ook uitdraaien? als dit niet kan lijkt het mij een onmogelijke taak.
      Ik heb al iets gehoord over een brander en dan de oude er uit smelten, maar dan moet de nieuwe er nog steeds in.

« Laatst bewerkt op: april 27, 2019, 22:08:42 door Patrix »

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2019, 21:22:51 »
Die bedoelde ik idd, kon het topic zo 1 2 3 niet terug vinden, maar dacht al dat jij dat was :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2019, 09:09:39 »
Succes met het vervangen ;D,
Je kan trouwens zo voelen of daar speling op zit in jouw geval, hoes even aan de kant halen en dan duwen/trekken aan die stuurstang.
Ik heb die bus nog steeds niet vervangen maar de speling wel verholpen door het uiteinde van het stuurhuis wat bij elkaar te tikken, zodat het weer strak zit.

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2019, 18:08:25 »
Ik heb nog een stuurhuis liggen van een sloper denk ik, misschien dat ik die helemaal nakijk en er dan inhang als ik de motor er nog eens uit haal.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 29, 2019, 18:40:10 »
Ja dat kan natuurlijk ook.
Maar weet je al of de rammel daar ook vandaan komt?

Mijn vraag over de schokbreker staat ook nog open btw, kan die rammelen ook al is ie niet lek?

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2019, 19:07:40 »
Kan zeker, je kan ook wat olie verloren zijn in de loop der tijd die je niet gezien hebt (of hij is al helemaal leeg, dan lekt ie ook niet meer ;D)

Een rammel is zo lastig te traceren, kan ook nog een bus van de draagarm zijn, of de fuseekogel, je zegt dat je het gecontroleerd hebt, maar ik vind dat altijd lastig te checken.
Mijn apk station heeft zo'n testbank/pijnbank met van die schuivende platen voor onderstelgebeuren en daar zie je pas echt wat voor krachten er op komen tijdens het rijden, dat kan ik op een krikje met mn hand niet voor elkaar krijgen :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 29, 2019, 19:53:24 »
Ja op een krikje is het misschien wat lastig beoordelen idd, laat ik het dan zo zeggen het ''lijkt'' allemaal vast te zitten.
De betreffende schokbreker heeft wel een keer een spoortje van lekkage laten zien, dus helemaal vertrouwen doe ik hem sowieso niet meer.

Een keer een setje nieuwe eronder kan ook geen kwaad, volgens mij zijn dit nog de originele.
Dat die kan rammelen ondanks dat ie goed lijkt geeft me wel wat hoop, en misschien is wel helemaal leeg ja :rofl:

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2019, 20:45:43 »
Als ie helemaal leeg was had je het echt wel gemerkt in rijgedrag. Laatst nog een p9 gehad met 2 hele slechte schokbrekers, daar viel niet mee te rijden. Zeker niet over drempels
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2019, 11:25:35 »
Als ze echt stuk zijn merk je dat goed ja, toen ik deze auto kocht waren de achterste lek, toen schommelde ie echt lang na.
Dit is bij de voorste nog niet het geval, maar erg goed zijn ze ook niet meer.

Eind van deze week gaat ie even op de brug, als ik nergens anders speling kan ontdekken ga ik ze sowieso vervangen, hopelijk is het gerammel dan weg.

Offline vleesjus88

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2019, 11:41:52 »
Ik heb ook al een tijdje een rammel/knakkend geluid linksvoor zitten. Te horen als je over drempels gaat, putdeksel of goten bij parkeerplaatsen. Dacht ook eerst dat het de schokbreker was, die bleek achteraf inderdaad ook lek te zijn, maar na vervangen bleef het geluid. Binnenkort zelf de auto maar eens op een brug zetten, de garage kon namelijk niks vinden vorig jaar.
P8 friend uit '93 met:
Leren stuur, p24 teller, klokje, bakje en kouki's!
VPB, stabi voor + achter, whiteline panhard

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2019, 11:59:12 »
Blijft lastig om een rammel te lokaliseren, bij mij is het wel spontaan ontstaan dus ik hoop op een slechte schokbreker.

Wellicht is die witte bus in het stuurhuis bij jou ook versleten, of zit dat anders bij een P8?

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: mei 08, 2019, 09:48:41 »
Mjin P7 is verlaagd en ik heb aan de voorzijde ook nieuwe schokdempers nodig.
Ik weet niet of je dan speciale of standaard schokdempers kan nemen.
Geen idee van welk merk het huidige setje is, maar ik zoek schokdempers met een goede prijs/kwaliteit verhouding en niet al te harde demping.
Misschien kunnen we een groepsinkoop doen?  ;D

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: mei 08, 2019, 09:52:56 »
Bij de P7 koop je altijd een soort van "insert" die in de huidige schokbreker huls / veerpoot komt. Deze zijn in verschillende merken en kwaliteiten te koop. Montage kan een flink klus zijn als de "moer" waarmee de insert op zijn plaats gehouden wordt al 30-33 jaar vast zit.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: mei 08, 2019, 16:40:11 »
Die moer ben ik ook bang voor ja, hopelijk krijg ik m los, nog tips betreffende het losmaken/krijgen?
@sjanbob, ik koop 2 Monroe schokbrekers, deze zijn rond de  50 euro per stuk, achter heb ik Monroe.
Als de auto niet meer dan 40 mm is verlaagd kun je gewoon standaard shocks gebruiken.

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: mei 08, 2019, 18:02:20 »
Sokkentang of pijpentang, if hoe dat ding ook maar heten mag.
Iig een huge ass motherfocker oversized waterpomptang.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: mei 08, 2019, 18:34:04 »
Die moer ben ik ook bang voor ja, hopelijk krijg ik m los, nog tips betreffende het losmaken/krijgen?
@sjanbob, ik koop 2 Monroe schokbrekers, deze zijn rond de  50 euro per stuk, achter heb ik Monroe.
Als de auto niet meer dan 40 mm is verlaagd kun je gewoon standaard shocks gebruiken.

Luchtsleutel erop en je hebt m met een poep en een scheet los .

Doe dit niet met de nieuwe want daarmee kun je demper beschadigen inwendig. (Trillingen )
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: mei 08, 2019, 18:59:19 »
Dan heb je een behoorlijk lange dop 44 {oid?) nodig denk ik? Anders kom je nooit over de demper stang heen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: mei 08, 2019, 19:33:14 »
Iig een huge ass motherfocker oversized waterpomptang.
;D
Die heb ik.

Luchtsleutel erop en je hebt m met een poep en een scheet los .
:-[
Die heb ik niet
Maar idd hoe kom je zo ver over de zuigerstang heen? je kunt hem wel ver indrukken maar niet zo ver dat er een dop op/over past?
Er zullen best lange doppen zijn, maar ook die heb ik niet.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2019, 19:38:23 door Patrix »

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #21 Gepost op: mei 08, 2019, 21:05:26 »
Dan heb je een behoorlijk lange dop 44 {oid?) nodig denk ik? \

50  O:)

Vorige maand deze klus gedaan.
Heetstoken is aanbevolen of anders noodzakelijk...

Bij gebruik van een luchtsleutel kun je uiteraard gewoon de stang van de oude schokbreker afslijpen om de dop eroverheen te krijgen.

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #22 Gepost op: mei 08, 2019, 21:34:35 »
Paar dagen achter elkaar inspuiten met kruipolie en dan draai je hem wel los. Let wel even op een veerspanner voordat je veer eraf schiet bij de demontage van je veerschotel.

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: mei 08, 2019, 21:57:38 »
Volgens mij gaat er hier iets door elkaar... Het gaat niet om die moer bovenop, maar de moer die de insert in het schokdemperhuis vasthoudt. Dat is dus een moer met hele fijne draad en dop/sleutel 50(blijkbaar, dankje viktor, ik wist het niet meer  ;D) .

Die moer kan echt een bitch zijn, maar met een goede bankschroef en een grote tang heb ik ze altijd nog los gekregen.

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #24 Gepost op: mei 08, 2019, 23:08:53 »
Als je refereert naar mijn reactie? Je moet toch eerst de schokbreker zelf ontmantelen voordat je met de zuigerstang zelf aan de gang gaat? Vandaar mijn opmerking over de veerspanner  ;)