Auteur Topic: Introductie starlet liefhebber  (gelezen 2501 keer)

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Introductie starlet liefhebber
« Gepost op: februari 08, 2019, 14:03:57 »
Hallo mensen,

Mijn naam is Glenn ben 29 en kom uit het hoge noorden (verder kan haast niet).

Vanaf mijn 18e rij ik eigenlijk alleen maar starlet's met tussendoor nog een paar corolla's (waarvan 1 een blacktop).
Eind vorig jaar heb ik toch besloten om een P9 4EFTE te kopen omdat deze al een lange tijd op mijn verlanglijst stond.
Eigenlijk is toen gelijk het virus overgeslagen en heb ik in korte tijd ook de P7 en P8 turbo gekocht.
Zowel de P7, P8 en P9 zijn volledig roestvrij, waarvan de P7 en P8 volledig opnieuw zijn gespoten. Alleen de P9 heeft z'n originele lak nog.
De P9 en P8 hebben een FMIC en de P7 een TMIC, die ik waarschijnlijk ook naar FMIC ga ombouwen, dit weet ik nog niet 100% zeker.
Bij de P8 ga ik het ook nog aanpassen hierbij loopt de buis naar de intercooler over het uitlaatspruitstuk heen en daarvoor (ook) onnodig lang is.

Jullie mening/ervaring is welkom!

Ik hoop hier met mede 4EFTE liefhebbers informatie te kunnen wisselen en wat te leren natuurlijk.

Gr Glenn

Foto's:

P9:


P8:




P7:





« Laatst bewerkt op: februari 08, 2019, 17:03:58 door Maderos »
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 976
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2019, 17:31:55 »
Welkom! Mooi wagenpark  :shades:

Offline R.middel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 102
  • P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2019, 19:35:28 »
Ah welkom leuk wagenpark zo., de oude p8 van luke dus gekocht.
Waar in het hoge noorden zit je? Zit zelf in wildervank.
Ik heb overigens nog wel een wepr ic buis voor fmic liggen voor aan de accu zijde. Is alleen gemonteerd geweest en niet gebruikt omdat ik toch bij tmic blijf op mn p8.
P8 ep82 gtt quadlight clone met 4efte
Corolla e8 uit 86 als daily

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2019, 20:01:25 »

Dank jullie wel,
ja de oude van Luke hij is over gestapt naar een BMW....
Ik woon nu in uithuizen.

Accu zijde heb ik niet nodig, ik moet de short route hotpipe hebben van de turbo naar de IC, is deze nog ergens in Nederland te verkrijgen? of moet ik het via Jpreformance in de UK halen?





P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Acronox

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 147
  • Starlet p9 Glanza '98'
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2019, 10:32:40 »
Als je even contact op neemt met gourmetski die laat er op dit moment wat maken in Engeland.
Ik neem er zelf ook een van hem af

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24545
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2019, 15:36:36 »
Waarom in Engeland, zitten in Nederland ook genoeg lasbedrijven.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4139
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2019, 17:57:34 »
Aah dus jij hebt die p7 turbo uit posterholt gehaald!
Mooie aanwinsten!
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline jaapio

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2437
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2019, 07:25:03 »
Mooie wagentjes hoor  :rofl: :P
Alvast een super goed nieuwjaar gewenst..... :)

Offline Gourmetski

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3030
  • P8 '95 / P9 '98 in Glanzakleren
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2019, 17:39:30 »
Als je even contact op neemt met gourmetski die laat er op dit moment wat maken in Engeland.
Ik neem er zelf ook een van hem af

Klopt! tnx voor je pm :)
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2019, 21:48:19 »
Hallo mensen even er update,

Ik ben een beetje bezig geweest met de P7
Na de volledig remleidingen te hebben vervangen voor apk heb ik een downpipe gekocht wat wel verschil maakte. Daarna ook maar een hks actuator gemonteerd en 0.75 bar gezet, ook dit was te merken. Alleen nu zit ik met het FC probleem waar (na lang lezen) veel mensen eerder mee hebben gezeten en nog veel meer mensen een mening over hebben.

ik dit gewoon goed aanpakken en geen FCD plaatsen maar een andere ecu, omdat ik toch verder wil “kietelen”.
Nou is mijn vraag; hoe pak ik dit goed aan? Welke ecu is zonder heel veel moeite te plaatsen? Hoe zit het met de settings? Graag hoor ik jullie mening over ik nu verder moet. En welke site gebruiken jullie voor het eventueel bestellen van onderdelen. Er zijn vast meerdere projectjes zo begonnen, ik hoop het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden :)

Gr Glenn



P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3929
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2019, 23:31:06 »
Welkom met de trio  :shades:

Offline skuurman

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 213
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: februari 24, 2019, 10:08:02 »
voor de ecu van 4efte zijn er plug&play ecu's in omloop.
zijn destijds voor de auto gemaakt en zijn nu best prijzig.
http://www.ukstarletowners.com/topic/48810-plug-and-play-ecus/

voor onderdelen gebruik ik vaak oem parts, ebay, of facebook dat er wat leuks voorbij komt.
Starlet p9 '97
Glanza V '98

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: februari 24, 2019, 11:16:52 »
Bedankt voor de reactie,

Er staat op MP nog een mines plus&play ecu. Zijn wel redelijk prijzig maar een 4efte die stuk loopt is duurder :p

Heeft iemand ervaring met deze ecu’s ? Ik wil de P7 nog voor Zandvoort klaar hebben en mee rijden :)
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4139
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2019, 22:09:13 »
Probleem met zulke ecu's is dat jou afstelling en bolt ons waarschijnlijk anders zijn als wat hun destijds gebruikt hebben.
Wil je compleet safe gaan, raad ik je een stand alone ecu of een piggyback aan.
dan kun je je afstelling aanpassen aan je mods, waardoor je safe kunt boosten.
Ik rijd nu met oem ecu en fcd, nergens geen last van, heb wel een stand alone klaar liggen, maar verzamel eerst alles voor ik hem laat mappen
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2019, 06:10:50 »
De eigenaar van de mines weet zelf ook niet met welke setup de ecu gedraaid heeft en dat het moeilijk aan te passen is voor een leek :p dit is wel een beetje een risico dus

Dus jouw setup is; andere actuator, spruitstuk restricties er uit, downpipe en fcd?
Hoeveel bar draai jij dan?

Mijne Broer heeft nog wel een greddy emanage piggy back liggen ( komt oorspronkelijk van een mr2 turbo) , heeft  iemand hier ervaring mee? Is dit een goeie oplossing en hoe is dit goed in te stellen?

Gr Glenn
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2019, 07:14:04 door Maderos »
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4139
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2019, 07:57:12 »
Niemand weet de perfecte afstelling van een aftermarket ecu behalve de makers (25 jaar terug).
Dus is altijd een risico.

Mijn setup is: CT9 Hybrid, ARC TMIC, Zisco Compact uitlaatspruitstuk, 2,5 inch downpipe en 2,5 inch uitlaat, short route luchtfilter traject.
Draai ongeveer 0,9 bar op oem ecu en fcd.

Geen idee hoe je de piggyback moet afstellen, maar zal net zo veel of meer kosten als een standalone lijkt me.
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2019, 09:51:53 »
Dat is een mooie setup, ik ga voor iets vergelijkbaars alleen ik ga de ristricties uit het spruitstuk halen. Is de TMIC upgrade aan te raden?

Wat de mines ecu betreft; op meerdere forums lees ik dat veel mensen met de P&P ecu van mines gewoon tot 180-200 pk gaan zonder dat er iets stuk gaat( met de nodige modificaties natuurlijk). Dit is wel mijn doel.  Alleen ja... het risico’s is er wel natuurljk en het is een dure optie, aangezien een FCD €140 kost en jouw ervaring daar gewoon goed mee is.
De mines ecu heeft geen ristricties en agressievere mapping ( zegt men).


Zelf heb ik nu: ct9 2,5” downpipe + uitlaat, short route luchtfilter, hks actuator, Stock TMIC ( is FMIC van te maken dan haal ik die van de p8 af).


P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14291
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2019, 10:41:34 »
het afstellen is het allerbelangrijkste voor de rijdbaarheid en levensduur van het blokje. Of zelf goed inlezen en investeren in wideband en andere sensoren om de benodigde afstel gegevens te kunnen zien. Of laat het doen op een testbank. De aftermarker plug n play ecu's zijn leuk maar ze vragen er zieke bedragen voor en zonder dat je de exacte afstelling weet "gok"je eigenlijk maar wat. Je kan er perfecte setups mee maken maar het is meer luck of the draw dan daadwerkelijk geteste kennis. Doorgaans lopen ze vrij rijk op die pnp ecu's, relatief veilig maar de ervaring wat ik ermee heb gehad was verre van ideaal.

Zelf gebruik ik de stock ecu, SAFCII piggyback om brandstof af te stellen en een wideband sensor.
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2019, 12:14:17 »
Die pnp ecu’s zijn belachelijk duur ja. Dan is nog maar de vraag wie kan dat afstellen als het niet een ideale situatie is...

Een piggyback klinkt wel als de ideale oplossing, ook aangezien ik al een heb liggen :)
Het zal wel veel zoek werk zijn om deze goed te monteren. (Als iemand ervaring heeft ?!)
Welke wideband sensor is een aanrader, qua prijs-kwaliteitverhouding?

P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline skuurman

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 213
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2019, 14:55:20 »
zelf heb ik AEM wideband klaar liggen, goede recensie's van gehoord van mensen die hem gebruiken.

heb ook een P&P ecu klaarliggen die in combinatie met wepr spruitstuk en downpipe, fmic, en hks actuator en de wideband er op gaat.
en ja, P&P ecu's staan misschien rijker afgesteld dan gewenst, maar vergeet niet als je je auto laat mappen in de zomer, en je gaat er 's winters mee rijden, dat de lucht dan een heel stuk "dikker" is als zomer's  ;D
Starlet p9 '97
Glanza V '98

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4139
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: februari 25, 2019, 19:13:42 »
Ik zou de stock tmic ditchen, en OF fatsoenlijke tmic, maar liever een fmic.
Ik heb zelf wel bewust voor een ARC TMIC gekozen aangezien ik die goedkoop kon krijgen, en een turbo s motorkap heb.
Mijn intercooler hangt dus niet te koken boven een warm motorblok, maar lekker boven de lege holte boven de bak haha!
Ik heb een JAM ecu liggen om te testen, heb nu een AEM wideband erin, maar ben er nog niet aan toe gekomen.
Puntje bij paaltje: liever een afstelling met een piggyback of nog beter stand alone ecu, dan een pnp ecu en alle gevolgen van dien...
Hij zou je maar kapot lopen door te agressieve fueling ofzo...
Maargoed, 200pk is goed haalbaar met alle aanpassingen als hierboven genoemd.
Bij het turbo only gedeelte op het forum staat ook een soort how to, die klopt ook wel netjes
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4139
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2019, 19:24:11 »
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1564
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: februari 25, 2019, 21:22:21 »
M'n maatje rijdt al een jaar rond op een blitz access ecu. Niet hetzelfde, maar wel vergelijkbaar. Stuk beter dan met de stock ecu en het ding loopt als een trein. Merkbaar verschil met de stock ecu. FMIC, stock ct9, wepr spruitstuk en downpipe en 2,5" uitlaat.

Flinke investering maar een standalone is stukken duurder. Prullen met een piggyback zou ik niet doen, je houdt er de stock ecu mee voor de gek, echt afstellen kan er ook niet mee.

Offline Maderos

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 19
  • Maderos
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: februari 25, 2019, 21:54:00 »
Ik denk toch dat ik voor een standalone ga, iemand bij mij in de buurt stelt die ecu's zowat dagelijks af en heeft een testbank :) hij kan er alles mee als het maar programmeerbaar is. Dus even afwachten wat hij aanraad en kost.

wat is jullie mening over het poorten van een spruitstuk? om die restrictie te verwijderen. scheurt dit echt sneller?
Of is eentje van JPreformance aan te raden? (dit is de enige die ik kan vinden, niet via ebay)

Nog wel even een vraag: waar kopen jullie dat mooie spul? WEPR spruitstukken, Blitz acces ecu, etc. Ik kijk langzamerhand scheel van het zoeken naar deze goodies. Ligt het nou aan mij of hebben jullie een speciale site?




« Laatst bewerkt op: februari 25, 2019, 22:00:27 door Maderos »
P9 Starlet '97 Turbo
P8 Starlet '91 Turbo
P7 Starlet '89 Turbo

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4139
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Introductie starlet liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: februari 26, 2019, 07:43:17 »
Ik zou geen ebay spruit nemen, daar blijf je aan het lassen...
WepR kun je nieuw bij hun bestellen, krijg je lifetime warrenty.
Zisco maakt ook hele mooie spruitstukken, al hoor ik vaak dat de lassen niet heel jofel zijn...
Restrictie verwijderen is erg link aangezien je dan verkeerde feed naar je turbo krijgt, en die ebay spruitstukken zijn gewoon belabberd in kwaliteit, heb het zelf meegemaakt, 2 weken op de auto en was al gescheurd.....

Ik heb een me221 ecu, is plug and play voor een 4efte te bestellen voor 700 pond (https://motorsport-electronics.co.uk/product/me221-plug-in-toyota-startlet-glanza/)
Mocht jou maatje die afstellen heb ik wel intresse om te horen wat het kosten plaatje zal zijn!
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...