Auteur Topic: Demontage ventilatie kappen p7  (gelezen 1985 keer)

Offline free lenser

Demontage ventilatie kappen p7
« Gepost op: januari 17, 2019, 16:58:10 »
Hallo allemaal,

Mijn eerste post na een lange tijd, dus even kijken hoe het uitpakt.

Ik heb het probleem dat er water bij het reservewiel staat. In een 3 maanden alweer 3 a 4 cm. Wat ik kan zien is dat het vanaf de zijkanten komt en de meest logische plek waar dit vandaan kan komen zijn de ventilatie roosters die net achter de zijruiten zitten.
Deze wil ik graag eraf halen om te kijken of ik het probleem kan vinden. Alleen als ik de enkele schroef waarmee deze vast zit los draai, zitten deze kappen nog ergens geklemd. Ik heb er al flink aan getrokken, maar ben bang dat het door ouderdom poreus is geworden en gemakkelijk breekt.

Weet iemand wat de juiste manier is om deze kappen te verwijderen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
Re: Demontage ventilatie kappen p7
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2019, 18:58:13 »
Die zitten ook nog vast met plastic clipjes.

Je kunt proberen deze met beleid los te trekken...
maar dat had bij mij geen succes.
De clipjes blijven achter in de carosserie en de sledes waar ze ingeschoven moeten worden op het ventilatierooster, breken af  :n

Ik denk trouwens niet dat de lekkage daar vandaan komt.
Meestal het ruitrubber of bij de achterlichten.
Heb je klapraampjes?
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2019, 19:49:48 door Viktor »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2019, 13:54:46 »
De clipjes blijven achter in de carosserie en de sledes waar ze ingeschoven moeten worden op het ventilatierooster, breken af  :n
Idd, het is er moeilijk heel af te krijgen, sommige clips moet je horizontaal schuiven en de andere verticaal, onmogelijk om dat tegelijk te doen.

Twee van de 4 sledes beschadigde bij mij ook.

Daarbij kosten die clips 2,50 per stuk bij de dealer.
Bij AliExpress had ik er 20 voor 3 euro ;D

Offline free lenser

« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2019, 18:48:00 »
Ik denk trouwens niet dat de lekkage daar vandaan komt.
Meestal het ruitrubber of bij de achterlichten.
Heb je klapraampjes?

Nee ik heb geen klapraampjes.
Waarom ik denk dat de lekkage hier vandaan komt. Ik heb wel eens bij Wheeler Dealers gezien dat ze een rookmachine in de auto zette. Waar de rook de auto uitkomt kan ook water lekken.
Dit heb ik ook gedaan en op een aantal plaatsten kwam rook uit de auto, waaronder deze rooster. Wat best logisch is aangezien het hoort te ventileren.
Vervolgens heb ik de bekleding in de kofferbak los gemaakt om te kijken of ik hier iets kon vinden wat duid op lekkage vanuit de roostertjes. Ik kon zien dat er wel water vanuit het carrosserie naar beneden heeft gelekt, het leek niet veel maar toch.
Alle andere plekken waar rook uit de auto kwam is het onmogelijk dat het water bij het reserve wiel komt te staan. Een andere plek die het heel misschien zou kunnen zijn, is de wielkast. Waar de plaatdelen aan elkaar zitten gelast kwam ook rook naar buiten. Wel vanuit het meest lage puntje, dus lijkt mij sterk dat het water vanuit daar omhoog gaat om vervolgens bij het reservewiel terecht te komen

Achterlicht was ik al eerder tegengekomen hier op het forum. De rubbertjes (die rondom die plugjes waarin de lamp steunt zitten) waren inderdaad kapot gegaan en heb ik vorig jaar vervangen door nieuwe van de Toyota dealer. Heeft jammer genoeg niet mogen baten.

Trouwens alvast bedankt voor de reactie!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2019, 19:35:23 »
Het zou door dat ronde gat achter die ventilatie roosters naar binnen kunnen komen, aan de binnenkant van die roosters zit schuim geplakt om dit te voorkomen.
Als dat schuim erg droog is zou er water langs kunnen glippen.

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2019, 15:04:26 »
Zelfde probleem had ik ook, kwam inderdaad langs dat rooster omdat een klipje bovenop was afgebroken bij de spuiter. Heb het opgelost een een streepje transparante kit aan de bovenzijde tussen het rooster en de carrosserie. Werkt perfect, maar als de klipjes nog te krijgen zijn en het bij jouw geen haast heeft zou ik dat doen

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
'86 Toyota Starlet P7
'70 Volkswagen Kever 1302S

Offline free lenser

« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2019, 12:31:47 »
Zelfde probleem had ik ook, kwam inderdaad langs dat rooster omdat een klipje bovenop was afgebroken bij de spuiter. Heb het opgelost een een streepje transparante kit aan de bovenzijde tussen het rooster en de carrosserie. Werkt perfect, maar als de klipjes nog te krijgen zijn en het bij jouw geen haast heeft zou ik dat doen

Het lijkt erop dat de klipjes bij mij nog heel zijn. En aangezien er eerder werd gezegd dat de ventilatieroosters een bijna onmogelijke lekkage plek is ben ik verder gaan zoeken. Afgelopen week de "hele" achterkant ontdaan van het interieur om te kijken waar het vandaan komt. En het komt wel van stijlen waar ook de roosters inzitten vandaan. Ook kwam ik tegen dat er in de bovenste hoeken waar de achterklep op het carrosserie aansluit plamuur zit die redelijk uitgedroogd/vergaan is. Dus nu is mijn idee dat het ook hiervandaan kan komen.
Weet iemand hier of dat het mogelijk is dat water hier doorheen kan lekken?

« Laatst bewerkt op: januari 27, 2019, 12:49:47 door free lenser »

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2019, 14:15:40 »
Als het door het ventilatie rooster komt, dan krijg je toch juist water achter je achterwielen? Dit kan toch niet bij je reserwiel komen? Je kan wel eens wat water op die poreuze hoek laten lopen en misschien zie je dat het ergens naar binnenkomt. Heb je er al ingezeten en iemand met een sproeier water over de auto laten sproeien?

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: april 27, 2019, 18:41:52 »
Heeft iemand een tip om de achterramen (geen klapramen) eruit te krijgen? De rubbers van binnenuit de auto omvouwen?

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #11 Gepost op: april 27, 2019, 19:50:48 »
Ja, de rubbers zijn een soort U profiel, die zitten om de carroserie geklemd (met een beetje kit ertussen denk ik), als je van binnenuit het rubber voorzichtig over de rand kunt wippen/frutten en zo helemaal rond gaan, moet het ruitje eruit kunnen. Tis een simpel klusje, maar een beetje lastig om het zo uit te leggen :)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2019, 22:30:34 »
Bedankt voor de snelle reactie!
Het is gelukt van binnenuit met een paar kunststof fiets bandenlichters. Onderaan het raam zat inderdaad een beetje lijmkit.