Auteur Topic: brandstof  (gelezen 1593 keer)

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
brandstof
« Gepost op: januari 12, 2019, 14:56:02 »
hallo iedereen,

Ik word niet veel wijzer van de topics die er al zijn dus ik maak even een nieuwe.

Ik weet dat e10 niet zo goed is voor de slangentjes e.d. maar hoe zit het met euro 98?

Van de week rijd ik door BelgiŽ heen en ik zou daar graag euro 98 tanken, kan dit mijn mijn 4efe?

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
Re: brandstof
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2019, 16:24:55 »
4E-FEs kunnen geloof ik gewoon tegen E10. Op een paar uitzonderingen na kan iedere Toyota van na 1998 tegen E10 en ik denk niet dat er verschil in slangen gaat zitten tussen een 1996 P9 en een 1999 P9.

Euro98 moet ook gewoon kunnen, een hoger octaangetal kan nooit kwaad, het is juist stabielere brandstof. Te laag wel, dan kan je spontane zelfontbranding krijgen bij compressie.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2019, 22:10:04 »
98 kan gewoon en kan zelfs iets zuiniger zijn. Hoewel minimaal
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2019, 23:13:50 »
95 (e10) gaat straks 10% ethanol bevatten, nu is dat nog max 7% geloof ik.
98 (e5) mag maar 5% ethanol bevatten.

In de p9 kan zoals gezegd makkelijk de e10, en volgens mij in de oudere modellen ook wel, je komt er ook niet meer onderuit straks (tenzij je 98 gaat tanken)

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2019, 23:59:42 »
De enige brandstof zonder ethanol, voor zover ik het na heb kunnen gaan is BP ultimate 98 en firezone competition 102.
Misschien shell vpower ook. De rest heeft allemaal minimaal 5% ethanol.

Ik zou gewoon op e10 rijden, ik merk er ook na 4 jaar geen fluit van. Tank vaak in BelgiŽ wat al langer e10 voert. Heb ongeveer 50k op e10 gereden.

Offline XX-33

• SCH forum member
  • **
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
« Reactie #5 Gepost op: januari 13, 2019, 19:47:00 »
firezone 102 is dat hetzelfde als aral 102?
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 14, 2019, 11:02:23 »
Ja dat dacht ik wel.

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2019, 20:38:48 »
heb hem volgegooid met 98, bedankt iedereen.

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2019, 10:27:03 »
95 (e10) gaat straks 10% ethanol bevatten, nu is dat nog max 7% geloof ik.
98 (e5) mag maar 5% ethanol bevatten.

In de p9 kan zoals gezegd makkelijk de e10, en volgens mij in de oudere modellen ook wel, je komt er ook niet meer onderuit straks (tenzij je 98 gaat tanken)

Geldt dit ook voor een P8 ? (ook uit 1996 maar dan januari)
In theorie is er geen verschil tussen de theorie en de praktijk, in de praktijk is dat er wel

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 08, 2019, 11:20:24 »
Een P8 moet ook wel op E10 kunnen rijden ja, zelfs een P7 kan dat nog.

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 08, 2019, 18:24:00 »
Top.
No worries dus  ;D
In theorie is er geen verschil tussen de theorie en de praktijk, in de praktijk is dat er wel

Offline Bros

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: september 08, 2019, 07:16:52 »
Ik tank altijd 98 met m'n P8. Daar rijdt ie veel beter op dan op 95.....vind ik :shades:

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: september 08, 2019, 08:53:05 »
Ja klopt dat doe ik ook regelmatig, ik woon net naast de grens daar betaal je voor de 98 minder dan dat de Euro 95 hier kost.

Offline Epona

« Reactie #13 Gepost op: oktober 01, 2019, 11:15:05 »
Heb daarnet Toyota gebeld en die vertelde me dat mijn P8 uit Ď95 niet geschikt was voor E10, maar nu ik hier deze verhalen lees begin ik toch flink te twijfelen. Wij hebben een goedkoop tankstation op de dijk waar we wonen waar ik altijd tank, maar dat is een kleintje met maar twee soorten brandstof; diesel en E95 (wat dus nu E10 is naar ik begrijp). Aan de ene kant ben ik een luie donder die hier graag wil blijven tanken, aan de andere kant ben ik ook zeer gehecht aan mijn auto en wil ik haar niet naar de gallemiezen helpen.

Bij Toyota zeiden ze ook dat de onderdelen die aangetast worden niet vervangen kunnen worden door materialen die wel geschikt zijn. Maar gewoon vervangen als het stuk is moet toch wel kunnen, of vergis ik me daarin? (ik ben een leek voor de duidelijkheid  ;D ) Zijn het alleen de kunststof onderdelen die aangetast worden, of ook echt de motor zelf? Ergens anders las ik ook nog iets van jaarlijks je motor spoelen om problemen te voorkomen, weten jullie daar toevallig iets van? Wil graag een goed overwogen beslissing nemen, dus ik ben zeer dankbaar voor alle informatie die jullie kunnen geven!

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: oktober 01, 2019, 12:04:39 »
Heb daarnet Toyota gebeld en die vertelde me dat mijn P8 uit Ď95 niet geschikt was voor E10, maar nu ik hier deze verhalen lees begin ik toch flink te twijfelen. Wij hebben een goedkoop tankstation op de dijk waar we wonen waar ik altijd tank, maar dat is een kleintje met maar twee soorten brandstof; diesel en E95 (wat dus nu E10 is naar ik begrijp). Aan de ene kant ben ik een luie donder die hier graag wil blijven tanken, aan de andere kant ben ik ook zeer gehecht aan mijn auto en wil ik haar niet naar de gallemiezen helpen.

Bij Toyota zeiden ze ook dat de onderdelen die aangetast worden niet vervangen kunnen worden door materialen die wel geschikt zijn. Maar gewoon vervangen als het stuk is moet toch wel kunnen, of vergis ik me daarin? (ik ben een leek voor de duidelijkheid  ;D ) Zijn het alleen de kunststof onderdelen die aangetast worden, of ook echt de motor zelf? Ergens anders las ik ook nog iets van jaarlijks je motor spoelen om problemen te voorkomen, weten jullie daar toevallig iets van? Wil graag een goed overwogen beslissing nemen, dus ik ben zeer dankbaar voor alle informatie die jullie kunnen geven!

Er moet een sticker op de pomp staan met of het E5 of E10 is, dus die pomp vlakbij jou zou nog E5 kunnen hebben momenteel

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: oktober 01, 2019, 12:06:42 »
Het zijn de rubberen onderdelen die in aanraking komen met de brandstof die niet tegen ethanol kunnen. Dat zijn dus dingen als de brandstofslangen en pakkingen in de carburateur in oudere Starlets of throttlebody in jou P9. Het blok zelf zal er geen schade aan ondervinden.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: oktober 01, 2019, 15:12:03 »
Het zijn de rubberen onderdelen die in aanraking komen met de brandstof die niet tegen ethanol kunnen. Dat zijn dus dingen als de brandstofslangen en pakkingen in de carburateur in oudere Starlets of throttlebody in jou P9. Het blok zelf zal er geen schade aan ondervinden.

Wanneer komt een gasklep van een P9 in aanraking met brandstof?  :ermz:

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #17 Gepost op: oktober 01, 2019, 15:12:35 »
Ik vraag me af hoe groot de impact is. Als je ziet dat je nu al jaren op E5 rijdt, en dat gaat prima, zal dat proces bij E10 (dubbele hoeveelheid ethanol) misschien iets sneller gaan, maar ik verwacht niet dat we ineens masaal gestrande auto's hebben overal in Nederland.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Epona

« Reactie #18 Gepost op: oktober 01, 2019, 17:49:52 »
Bedankt voor de informatie allemaal, ik ga het meenemen in mijn overweging!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: oktober 01, 2019, 19:59:25 »
Ik vraag me af hoe groot de impact is. Als je ziet dat je nu al jaren op E5 rijdt, en dat gaat prima, zal dat proces bij E10 (dubbele hoeveelheid ethanol) misschien iets sneller gaan, maar ik verwacht niet dat we ineens masaal gestrande auto's hebben overal in Nederland.
Precies, ik verwacht ook weinig problemen.
Thomas (DOHCmeSOHC) schijnt ook al jaren op de Belgische E10 te rijden met zijn P7

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: oktober 01, 2019, 20:59:19 »

Hooguit de rubbers in de injectoren, gasklep gaat alleen lucht door.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: oktober 02, 2019, 00:37:30 »

Oh wat stom van mij. De injectoren zitten natuurlijk niet bij de gasklep op een 4E blok. Het enige brandstofinjectiesy steem waar ik ooit aan gewerkt heb was single point injection en ik heb zelf nu een P7 met carb waardoor mijn gedachten meteen daar naar toe gingen.
Dan zou ik me bij een P9 helemaal geen zorgen meer maken.