Auteur Topic: ECU rewire van 5E-FE naar 5E-FHE  (gelezen 450 keer)

Offline mogas

ECU rewire van 5E-FE naar 5E-FHE
« Gepost op: december 10, 2018, 10:44:40 »
Hoi allemaal,

Omdat het revisieblok voor mijn Paseo (EL54) een iets dunnere koppakking en 4E-FTE klepveren heeft, leek het mij leuk om daar een 5E-FHE ECU bij te gebruiken, omdat die een pingelsensor heeft, en omdat de toerenbegrenzer tot 7200 gaat in plaats van 5800 (ofzo). Nu ben ik daar al een paar dagen mee bezig en ik begin er steeds minder vertrouwen in te krijgen dat dit gaat lukken. Het verhaal gaat als volgt:

Auto: Paseo met handbak van 1997, met 2nd gen 5E-FE blok. Bedrading en ECU bijna identiek aan 4E-FE van Starlets (correct me if i'm wrong).
ECU: JDM Cynos (EL44) met automaatbak, eerste generatie (dus ergens tussen 1992 en 1995). Kabelboom is incompleet, zwaar verknipt. De ECU pinout lijkt heel erg op die van een EP82 4E-FTE met automaatbak (volgens EPBible).

Plan is dus als volgt: maak een adapter om de 5E-FHE ECU van de Cynos op de 5E-FE kabels van de Paseo aan te sluiten en trek de extra draden die ik nodig heb apart. Alles van de automaatbak laat ik gewoon los hangen.
Nu kom ik echter steeds meer verschillen tegen, en ik weet niet of (en hoe) ik die kan oplossen. Het gaat om het volgende:

TPS-sensor
Hier is al zat over geschreven, en dit valt nog wel op te lossen. Niet het grootste probleem

IACV-regeling
De 5E-FHE heeft hiervoor een DISC-pin en een IPV-pin (als ik het goed heb). De 5E-FE heeft (als dit overeenkomt met 4E-FE) een RSC en een RSO-pin. Dit doet me vermoeden dat de IACV-regeling totaal anders is. Klopt dit? En kan ik dit aanpassen?

Nokkenaspositiesensor
De 5E-FHE heeft een G+ en een G- pin op de ECU. Als ik het goed heb zijn dit pins van de nokkenaspositiesens or. De tweede generatie 4/5E-FE hebben dit niet. Klopt dit? Zou dit werkend te krijgen zijn met een andere stroomverdeler?

Verwarmde lamdasonde
De 4/5E-FE ECU's hebben een HT pin, wat als ik het goed is voor de verwarming van de lamdasonde is. De 5E-FHE heeft dit niet. Klopt het dat de lamdasonde van de oudere modellen gewoon niet verwarmd is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: ECU rewire van 5E-FE naar 5E-FHE
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2018, 17:29:31 »
Op het laatste kan ik zo uit mijn hoofd op reageren .

Ja de oudere modellen hadden geen voorverwarmde lambda.

Toch hoeft dit geen probleem te zijn .

Als je weet wat de originele sensor gebruikt dan kun je dit gemakkelijk zelf toevoegen .

Of hij krijgt 12 volt continu of alleen in de opwarm fase .

En of hij is gePWMt  dit kun je eenvoudig zelf met wat elektronika toevoegen.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2018, 13:08:35 »
De Cynos zal ook het ASIC systeem gebruiken (en heeft hier dan ook de mapping op aangepast). Dit houd dus in dat je die inlaat ook moet nemen anders klopt je fuel /ignition tabel niet. (al zal die d'r waarschijnlijk wel op lopen)
De Sera heeft wel 5EHFE maar geen ASIC en gebruikt een 4E-FTE inlaat. Ook die heeft een enkeldraads Lambda sensor.

TPS op de Sera is slechts 3-draads en open of dicht. Een voelermaatje van 0.6/0.7 tussen de eindschroef moet het schakelpunt zijn.
Automaatbak kan idd gewoon los maar je zal een andere stekker nogig hebben voor de achteruitrij schakelaar (automaat heeft 4 pins, handbak 2-pins)
Ook zal je de neutral start switch door moeten verbinden want anders krijg je hem niet gestart.
5E-FHE van de Sera heeft eem losse coil/igniter, 5E-FE heeft deze in de stroomverdeler ingebouwd dus zal ook eea ombedraad moeten worden (als deze uberhaupt hetzelfde aantal pulsen per omwenteling geeft)
IPV is de solenoid naar je koolstof cannister purge.
VISC is de idle air control valve solenoid (net als op de 4E-FTE)
DISC is voor de airco verhoogd toerental solenoid.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2018, 10:54:07 »
En doet ie het al?
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...