Auteur Topic: Koplamp rechts en Koelven zekering (P9 4efte)  (gelezen 171 keer)

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
Koplamp rechts en Koelven zekering (P9 4efte)
« Gepost op: december 05, 2018, 19:34:42 »
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Sinds een paar weken brandt mijn rechter koplamp aanzienelijk dof. Meerdere malen lampjes vervangen. Vervolgens naar mijn monteur gegaan en hij meten onder de motorkap in mijn zekering kastje of er iets niet klopte. Zo uit mn hoofd was Zekering 10 doorgebrand, die vervangen en voila de koplamp doet het weer. Dezelfde dag (gister) in de avond is kennelijk weer de zekering gesprongen, want ik heb weer dof licht aan de rechterzijde. Stadslicht, richting aanwijzers doen het wel. Alleen viel mij op dat de auto gister beetje aan de hete kant werd (hij was wel 3 uren aan met stops er tussen in). Zo net gekeken en geluisterd maar de Ven slaat niet aan.

Wat is de oorzaak dat de zekering eruit knalt en weet iemand toevallig of de radiatorven en die koplampen op 1 groep zitten?

(Ps ik krijg geen melding als er reacties komen, ondanks dat die functie aan staat)

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Koplamp rechts en Koelven zekering (P9 4efte)
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2018, 22:20:24 »
 De radiator fan zit sowieso bij de starlet nooit bij de verlichting dit is meestal L en R gescheiden . (10 amp)

Heb je geen goedkope brol lampen ala action oid deze willen ook wel je zekering vernielen omdat je ze inwendig vast smelten .

Wat je koel fan betreft. (relais nr3 c in motorruimte  en/of nr2 h)( zekering is 15amp combi met inspuitsysteem )

Trek om te testen even de stekker van de sensor af (op thermostaathuis) dan moet je fan aanslaan zoniet dan kan je relais kapot zijn of fan dit kun je meten of hier spanning op komt.

Je kan hier ook pin 30 en 87a even doorverbinden dan moet ie ook aanslaan.

« Laatst bewerkt op: december 05, 2018, 22:31:15 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #2 Gepost op: december 09, 2018, 20:57:17 »
Sorry voor zo'n late reactie.

Ik heb het dus verkeerd gehad, de koelfan slaat gewoon aan, maar ik zit dan dus nogsteeds met de zekering. Ik heb verschillende lampen geprobeerd, maar geen resultaat. Mijn monteur gaat binnenkort dan maar alles doormeten en kijken waar het vast loopt. In de tussentijd, iemand ideeŽn wat het nog eventueel zou kunnen zijn?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: december 09, 2018, 21:08:16 »
Gezien het feit dat de koplamp zwakker brand en de zekering stuk gaat, moet het haast wel sluiting zijn ergens, maar dan nog heel minimaal.