Auteur Topic: Waarom zijn Starlets stars?  (gelezen 71 keer)

Offline Jarnooh

• SCH forum member
  • **
Waarom zijn Starlets stars?
« Gepost op: november 07, 2018, 11:32:35 »
Allereerst wil ik aangeven dat ik dit forum start uit nieuwsgierigheid, mocht deze onverhoopt verkeerd geplaatst zijn, laat het dan weten.

Eigenlijk is mijn vraag kort, maar krachtig. Ik rijd sinds een halfjaar een Starlet uit '99. Ik bewonder keer op keer de (bouw)kwaliteit van het kleine autootje. De auto heb ik aanvankelijk gekocht omdat ik nog student ben en hierdoor niet sta te wachten op hoge, onverwachte kosten. Hierbij roept mij vaak de vraag op hoe de Toyota op deze relatief hoge leeftijd nog zo soepel, fijn, kraakloos en zuinig is, en zonder al te hoge kosten te rijden valt.

Tijdens mijn oriŽntatie naar een tweedehandse auto heb ik verschillende merken aangedaan, denk bijvoorbeeld aan een VW Lupo, Fiat Punto, Ford Ka of Renault Clio. Deze auto's hadden allen een eigen verleden, maar hadden verschillende overeenkomsten, zoals roestvorming, schades, ondeugdelijk interieur etc. etc. Kijkend naar de verschillende Starlets viel mij op dat deze auto kwalitatief veel beter zijn dan de anderen in zijn categorie, terwijl de prijzen over het algemeen gelijk zijn.

Tuurlijk ben ik mij ervan bewust dat onderhoud het halve werk is, maar typerend vind ik het wel. Ook gezien Starlets met 2/2.5ton op de teller nog vrolijk door pruttelen, nog veelvuldig rondrijden en er nog best veel van te koop staan, terwijl andere gelijkwaardige auto's van andere merken (allang) afgeschreven zijn en op de sloop liggen.

Kortom, waar ligt dit aan, en waarom zijn Starlets echte 'sterren'?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Waarom zijn Starlets stars?
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2018, 11:38:32 »
De bouwkwaliteit (en dus ook de materialen) zijn erg hoog. Dit heeft Toyota hoog in het vaandel en daarmee maken ze hun reputatie waar (hoge betrouwbaarheid). Dit zorgt echter voor hogere kosten aan onderdelen. Je hebt ze niet zo vaak nodig, maar reparaties kunnen erg duur zijn, omdat nieuwe onderdelen van hoge kwaliteit zijn.

Eigenlijk is het zoals met zoveel dingen in het leven (maar niet alle!) je krijgt waar je voor betaald. Toyota's zijn vaak iets duurder, maar zijn betere kwaliteit. Tenzij je kijkt naar allemaal 20 jaar oude auto's dan zit je in het 100-1500 euro bereik, en dan is het verschil nog maar klein.

Afgezien daarvan hebben Starlet's ook niet het eeuwige leven en zijn er (zeker op leeftijd) behoorlijk wat onderdelen die ook bij de starlet kapot gaan.
Voorbeeld P9:
- Bestuurdersstoel slijt door instappen
- Koppelingshulp cilinders gaan lek
- Schokbrekers achter gaan lek
- Kachelweerstanden gaan kapot
- Kachelradiateurs gaan verstopt of lek (vaak door slecht onderhoud)
- Handremkabels breken af
- Voorveren breken door roest
- Schokbrekers voorzijde gaan vaak lek na 200.000km (geen schade, maar valt me op de laatste tijd)

Zo hebben de P7's en P8's ook hun eigen mankementen.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)