Auteur Topic: Tellerbak & middenconsole verlichting werkt niet P9  (gelezen 354 keer)

Offline WesleyVDL

• SCH forum member
  • **
  • Remember me for who I am, not what I did.
Tellerbak & middenconsole verlichting werkt niet P9
« Gepost op: november 05, 2018, 23:42:34 »
Beste Starletfanaten,

Sinds een paar dagen een andere P9 gekocht, en nu valt het me op sinds ik voor het eerst in het donker rijd dat de verlichting van mijn tellerbak deels is weggevallen (wss 1 of enkele lampjes defect?) en dat de complete verlichting van mijn middenconsole niet werkt. Dus de lampjes van de aanjager en dergelijk op het middenpaneel.

Ligt dit aan een zekering of is het puur toeval dat er meerdere lampjes in hetzelfde gebied kapot zijn gegaan?

Zo ja, naar welke zekering zou ik dan moeten kijken, en waar zit deze dan verstopt?

En mochten het de lampjes zijn, kan ik deze eventueel vervangen voor LED, zodat het licht wat feller is? Volgens mij gaat het om T5 of T10 lampjes zover ik had opgezocht.

Ik heb al gezocht voor een soortgelijk topic als deze maar niets concreets kunnen vinden, vandaar dit nieuwe topic.

Met vriendelijke groet,
Remember me for who I am, not what I did.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Tellerbak & middenconsole verlichting werkt niet P9
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2018, 10:37:14 »
Waarschijnlijk gewoon kapotte lampjes, als het een zekering is doen alle lampjes het niet meer, en stadsverlichting ook niet, dat zit samen op één circuit (bij de P7 althans)

Er kunnen Led's in ja.

Offline WesleyVDL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2018, 22:35:59 »
Bedankt voor je reactie.

Nog een laatste vraagjes, hoe krijg ik die middenconsole los? Ik zie nergens schroefjes o.i.d zitten. Heb wel al wat lopen trekken en doen maar had nou niet echt het idee dat die los zou "klikken"
Bedoel dus het middenpaneel waar de kachelstand en dergelijke zit.

Ik wil ff de defecte lampjes eruit halen en kijken welke het precies zijn want ik was vanmiddag bij de plaatselijke automaterialenzaak en er waren meerdere T5 en T10 lampjes met verschillende aansluitingen....

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2018, 00:18:11 »
- radio eruit (optioneel)
- knopjes van de kachel eraf halen
- dan kan je dat plastic kapje eraf halen waar alles van de kachel op staat. (rechterkant zit het klemmetje)
- Daar zitten 3 schroefjes achter. Losdraaien.
- Dan kan je het hele 'middenconsole' lostrekken. (zit met 4 klemmetjes, dacht ik)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2018, 09:35:50 »
Arjan, wat jij vertelt is voor een P8. Bij de P9 is dit heel anders.

Radio moet eruit, dan zitten onder de radio 2 schroeven, en dan kun je hem vanaf de onderkant los trekken.
Dan kan het paneel van de verwarming los pakken en de knoppen blijven zitten!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2018, 13:36:04 »
Oh, my bad. Sorry :o
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline WesleyVDL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: november 07, 2018, 15:24:28 »
Bedankt mannen, het is gelukt!

Zaterdag ga ik kijken hoe ik bij de verlichting kom die achter de tellerbak zit. Dat is denk ik iets meer werk dan het middenconsole.

Offline WesleyVDL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 07, 2018, 16:00:12 »
Zou een van jullie mij ook nog kunnen vertellen of dit een goede vervanger is voor achter de tellerplaat? Ik heb een rode P9 dus lijkt het mij wel mooi om ook de verlichting achter de tellerplaat rood te hebben. Ik dacht dat het T10 lampjes waren voor achter de tellerplaat (verlicht kilometerteller en toerenteller gebied?)

Dit is de link: https://www.abc-led.nl/webshop/led-auto-interieurverlichting/t10-fitting---12-volt---w5w/detail/3612/t10---rood---5-led---12v---5050-smd.html

En voor achter het middenpaneel dacht ik dat het T5 aansluiting was? Daarvoor wil ik deze gaan halen.

https://www.abc-led.nl/webshop/led-auto-interieurverlichting/t5-fitting---12-volt/detail/288/t5---wit---12v---led-auto-lamp-dashboard-instrumentenverlichting.html

Als dit vervangers zijn voor bovenstaande hoor ik dat graag. Dan bestel ik tenminste meteen de goede  :) En hoeveel heb ik er nodig voor bij de tellerplaat? Ik las ergens 3 stuks. Middenpaneel zijn er 2, die heb ik al gevonden

Bedankt zover, zonder jullie en dit forum was ik niet ver gekomen  :P

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: november 07, 2018, 16:41:57 »
Tellerset uitbouwen is iets meer werk. Het maakt het makkelijker als je de km tellerkabel los maakt aan de versnellingsbak. Dan heb je meer werk ruimte.

Ik zou zelf geen ledjes gebruiken, die geven geen mooi egaal licht. Je kunt beter de goede lampjes kopen ik geloof 2.7watt en dan een rood hoesje (condoompje) erom doen ipv een groene (die er nu om zitten). Ziet er een stuk mooier uit. Kijk uit dat je geen 5 watt lampjes erin doet, want daar kan je tellerset niet tegen
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline WesleyVDL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: november 07, 2018, 17:23:58 »
Bedankt voor de tips SkaBla, zitten er achter de tellerplaat ook lampjes met een groen hoesje dan standaard. Wel bij het middenpaneel in ieder geval. Zijn het inderdaad de T5 voor paneel en T10 voor tellerplaat dat u weet?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2018, 09:05:31 »
Zoals ik zei, nu zit er groen om. T5 en T10 zijn de fitting maten, maar kijk wel goed naar het wattage

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2018, 11:30:26 »
Wesley wilt graag weten welke maat fitting er achter de tellers zit, volgens mij is dat 4 x T10 bij de P9, maar dat weet ik niet zeker.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2018, 11:37:28 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #12 Gepost op: november 08, 2018, 11:50:56 »
afhankelijk of je een toerenteller hebt of niet 3x of 4x, maar zorg dat je ze allemaal vervangt. Want nu 1 vervangen en over een week alles weer moeten uitbouwen omdat de volgende kapot is, is zonde van je tijd

Offline WesleyVDL

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: november 08, 2018, 16:48:29 »
Bedankt, ja inderdaad. Heb een toerenteller dus ik ga straks even 4 T10 en 2 T5 lampjes halen bij de plaatselijke automaterialenzaak.