Auteur Topic: P9 met compressieverlies op cilinder 3  (gelezen 1579 keer)

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Gepost op: oktober 29, 2018, 13:48:27 »
Beste allemaal,

ik heb een starlet P9 staan, waarvan de motor geen compressie meer heeft op cilinder 3. Cilinder 1/2/4 hebben allemaal 14 bar.

Wat is wijs? Kop eraf halen, kijken waar het probleem zit? 2e hands goede kop erop? En hopen dat de motor zelf geen schade heeft opgelopen? 2e hands motor erin?

Bougie van cilinder 3 was helemaal aangetast en miste ook een stuk lijkt het. Zie foto:

« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2018, 14:28:00 door SkaBla »
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2018, 15:01:41 »
Toen ik geen compressie meer had in 1 cilinder haalde ik de kop eraf en bleek er een barst in een uitlaatklep te zitten. Ik dacht eerst dat dat alles was maar later bleken de ringlands ook te zijn beschadigd. Nou ging dit wel om een 4EFTE dus er is kans dat je daar geen last van hebt.

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2018, 17:40:09 »
Heb je al een leak down test gedaan? Dan kun je ook horen waar hij lekt. Als het via in of uitlaat komt is er ws een klep kapot. Hoor je het via het Carter komen zou ik het blok weg donderen, met die schade aan bougie heb je kans op een gat in de zuiger of krassen in de cilinder wand.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24433
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #3 Gepost op: oktober 29, 2018, 18:25:14 »
Dat is een goeie, ff wat druk op die cilinder zetten ja
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 498
  • toyota liefhebber
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #4 Gepost op: oktober 29, 2018, 18:43:14 »
Aan je bougie te zien lijkt het of deze in een flink vlamfront heeft gezeten .

Ben ook bang dat er daardoor een gat in je zuiger is gesmolten.

Daardoor is waarschijnlijk je bougie zwart van de olie.

Ikzelf zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en de kop lichten .

Koppakking kost de wereld niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2018, 18:56:20 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #5 Gepost op: oktober 30, 2018, 13:17:17 »
Toen ik geen compressie meer had in 1 cilinder haalde ik de kop eraf en bleek er een barst in een uitlaatklep te zitten. Ik dacht eerst dat dat alles was maar later bleken de ringlands ook te zijn beschadigd. Nou ging dit wel om een 4EFTE dus er is kans dat je daar geen last van hebt.

Ik heb ook het vermoeden dat het probleem in een klep zit

Heb je al een leak down test gedaan? Dan kun je ook horen waar hij lekt. Als het via in of uitlaat komt is er ws een klep kapot. Hoor je het via het Carter komen zou ik het blok weg donderen, met die schade aan bougie heb je kans op een gat in de zuiger of krassen in de cilinder wand.

Nee, ik heb nog geen leak down test gedaan, daarvoor heb ik de tools niet.
Wel heb ik een camera voor mijn telefoon, die kan ik eens gebruiken om te inspecteren

Aan je bougie te zien lijkt het of deze in een flink vlamfront heeft gezeten .

Ben ook bang dat er daardoor een gat in je zuiger is gesmolten.

Daardoor is waarschijnlijk je bougie zwart van de olie.

Ikzelf zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en de kop lichten .

Koppakking kost de wereld niet.

Een koppakking kost de wereld niet. Maar als ik dat doe, weet ik nog niet zeker of de motor onder de kop nog goed is. En de eigenaar van de auto, waarvoor ik dit doe, is er niet mee geholpen als ik een 2e hands kop monteer met een nieuwe koppakking (al met al zo 300-400 euro) en de motor een week later alsnog kapot loopt. Dan is een 2e hands motor met garantie een betere optie (hoewel dat duurder is en meer werk).
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 498
  • toyota liefhebber
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2018, 20:05:20 »
Tja ska maar als je de kop demonteert dan zie je toch gelijk of de rest ook goed is .

Als je kop eraf hebt kun je de cillinderwanden bekijken en de zuigerbodem's .

Ik zie het zo de motor is toch al naar de haaien. :twisted:

je hebt niks te verliezen hooguit wat tijd maar dat maakt mij niet uit als ik zo'n geval heb .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2018, 09:12:29 »
Hoe kan ik de zuigerbodems controleren met alleen de kop eraf?

Ik zag gisteravond dat mijn compressietester ook een tool heeft voor een leakdown test, dat ga ik vanavond eens proberen
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 498
  • toyota liefhebber
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2018, 18:16:29 »
Met zuigerbodem wordt bovenzijde bedoeld .

Klinkt onlogisch maar wordt zo genoemd .

https://www.mvwautotechniek.nl/motor/zuiger.htm
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2018, 18:22:04 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2018, 09:24:58 »
De eigenaar van de auto heeft ervoor gekozen om er een andere motor in te zetten. Ik heb er 1 opgehaald van de sloop met 110.000km. Afgelopen weekend de motoren gewisseld, nu nog alles weer aansluiten.

Daarna ga ik de oude motor uit elkaar halen om de schade te bekijken
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2018, 09:52:04 »
Ben benieuwd  :D

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14273
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2018, 13:53:40 »
post mortum is altijd een goed leer proces on te begrijpen wat er mis is gegaan
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2018, 14:14:26 »
Nog 1 vraag, hoe vervang je de oliedruksensor? Die lijkt met een soort 16 kantige moer vast te zitten?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2018, 17:13:48 »
Zit er onder dat 16 kantig gebeuren geen kleinere 'moer' waar je wel een sleutel op kunt zetten?
Ik heb even niet paraat hoe een oliedruksensor van een P9 eruit ziet, maar ik heb ook een oliedruksensor gehad waar dus dicht tegen het blok een 6kant verborgen zat.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 498
  • toyota liefhebber
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #14 Gepost op: november 12, 2018, 20:54:09 »
Nog 1 vraag, hoe vervang je de oliedruksensor? Die lijkt met een soort 16 kantige moer vast te zitten?

Die kun je er zo uit draaien met een meertandsdop 24mm  linksom is los en rechtsom is vast .

Let op vast is vast  want het betreft fijne draad.

Je kunt er evt loctite 577 tussen doen .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #15 Gepost op: november 13, 2018, 09:41:28 »
Volgens mij is hij maat 27. En die dop heb ik niet in de lange variant.

Hierbij de schade aan de motor:


Gat in een uitlaatklep van cilinder 3.

En ik vond nog iets vreemds, deze kwam uit de ruimte bij de nokkenas:




Gezien de beschadigingen zat deze er al een tijdje in....
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #16 Gepost op: november 13, 2018, 09:47:49 »
Damn een gat  :o dat is wel even anders dan een barstje. Missend stukje is verdwenen in de uitlaat zeker?
En het moertje, ontbrak er nergens een bij de nokken? Of iemand moet hem erin hebben laten vallen...

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #17 Gepost op: november 13, 2018, 10:03:35 »
In het gedeelte bij de nokkenassen zitten nergens moeren voor zover ik heb gezien...

Ik weet dat het al de 2e motor was in deze auto, dus ik denk dat bij de montage van die motor in 2013 er iets mis is gegaan
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14273
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #18 Gepost op: november 13, 2018, 10:44:11 »
ah, dus mijn vermoeden van beschadigde klep klopte. die moer hoort daar zeker nergens thuis! slordige monteur geweest dus. Het gat in de klep kan door vanalles ontstaan zijn. lijkt op domme pech.

als er verder geen schade is door het missende stukje klep is het eigenlijk alleen klepje wisselen en hij doet het weer
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #19 Gepost op: november 13, 2018, 14:37:04 »
Het lijkt op de moer van de beugel tussen de cilinderkop en het inlaatspruitstuk. Die zit ook heel dicht bij het kleppendeksel. En de moer die daar nu zat, was een bouwmarkt moer, dus denk dat het zo gekomen is.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline j3r03n

  • Global Moderator
  • ******
  • Berichten: 1379
  • WieuWieuWieuWieuWieu
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #20 Gepost op: november 13, 2018, 15:31:41 »
Gewoon die ouwe meuk verkopen en een echte auto halen  :P
'91 Starlet P8 Si TTE, '98 Rolla E11 GTSi, '09 A3 SB, '12 A4 Avant, '15 Trollvo V60 D4 '13 Aygo
'18 A5 SB + '14 A3 SB
BMW1200GSA

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #21 Gepost op: november 13, 2018, 15:44:25 »
Hij leeft!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline MzKzM

  • Registered Trader
  • ******
  • Berichten: 267
    • JDM parts blog
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #22 Gepost op: november 17, 2018, 11:52:10 »
Mooi zo!
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #23 Gepost op: november 19, 2018, 02:14:55 »
Ik bedoelde Jeroen ;)

De nieuwe motor echter... Zit erin maar stottert onderin de toeren heel erg. Valt amper mee te rijden. Boven de 2500 toeren geen last. Iemand ideeŰn?

Bougies zijn nieuw, verdeler kap schoon. Gasklephuis?

Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24433
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: P9 met compressieverlies op cilinder 3
« Reactie #24 Gepost op: november 19, 2018, 11:47:52 »
Heb je alle aanbouwdelen overgezet? Of hele nieuwe motor zo ingebouwd?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too