Auteur Topic: 1.0 1e vacuum diagram  (gelezen 1537 keer)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: 1.0 1e vacuum diagram
« Reactie #25 Gepost op: oktober 28, 2018, 20:59:46 »
Auto moet idd blijven lopen op de dynamo. Die doet dus niet veel meer.

Idd die eerst maar eens vervangen
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: november 04, 2018, 22:54:06 »
Ik weet het ook niet meer.
Andere complete ontsteking opgezet, andere dynamo, carb schoongemaakt (die al schoon was) en vlotter afgesteld.
De motor staat ook nog eens flink te schudden bij stationair draaien.
Mogelijk kleppen stellen? Hoewel de motor in zeer korte tijd anders is gaan lopen.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #27 Gepost op: november 05, 2018, 09:48:18 »
Volgens mij kun je beter iemand anders naar je auto laten kijken, want je helpt jezelf zo van de wal in de sloot.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: november 05, 2018, 10:13:09 »
Erg jammer dat het allemaal zo tegenzit, beste om er iemand met goede kennis bij te halen idd,

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: november 05, 2018, 10:26:15 »
In tussentijd heb ik al aan 2 verschillende automonteurs hulp gevraagd.
Het eerste wat ze zeggen dat de orginele carb terug moet omdat een 1.0 op een 1.3 motor nooit gaat werken.

Op de 1.0 carb heeft hij een paar weken goed lopen behalve dat hij stationair een beetje onrustig liep.
Is er iemand op het forum in de buurt van Utrecht die kennis hiervan heeft die eventueel zou willen kijken?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: november 05, 2018, 12:58:27 »
Je bent er inmiddels zelf achter gekomen dat het met de 1.0 wel degelijk kan, en er zijn er genoeg die dat ook hebben (waaronder ik zelf) niks mis mee.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #31 Gepost op: november 05, 2018, 15:53:00 »
Maar daarna ben je aan de CO schroef gaan draaien, en daar ben je de mist in gegaan, zonder de juiste apparatuur kun je daar niets mee afstellen
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: november 05, 2018, 19:25:52 »
Volgens de vraagbaak wel, toerentellertje is handig, maar op gehoor kan dat ook wel.

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: november 06, 2018, 00:22:48 »
Hierbij weer een (vreemde) update:
De motor begon nog slechter te lopen en zelfs bijna op drie poten. Dus dacht ik laat ik maar eens een compressietest van de motor doen om te kijken of dat in orde is.
Gelukkig bleek de compressie in orde te zijn. Toen ik de bougie van de bestuurderskant terug wilde doen, viel het mij op dat deze nogal zwart was. Wat bleek:
het contactpunt van de bougie zat bijna tegen zichzelf aan. Een andere bougie ingezet en hij loopt weer goed!  :)
Het enige is nog dat het er op lijkt dat er iets minder vermogen aanwezig is.
Maar dat kan misschien nog terugkomen als ik motor nogmaals met een lamp ga afstellen.

Alhoewel ik zeer opgelucht ben dat het probleem hopelijk is verholpen, ben ik niet helemaal erop gerust dat er een bougie zwart en verbogen is.
De NGK BPR6EY-11 zou de juiste moeten zijn en ik kan mij niet voorstellen dat deze verbogen uit de fabriek is gekomen.
De oude bougies die eruit kwamen waren dan wel wit uitgeslagen maar niet verbogen.
En waarom de motor daarvoor niet goed liep, is voor mij ook niet helemaal duidelijk.
Misschien heeft het schoonmaken / vlotter / CO stellen van de carb en de andere ontsteking dan toch nog geholpen.

De motor begon al slechter te lopen voordat ik aan de CO-schroef ging draaien.
De CO staat sinds een paar dagen wel goed omdat ik terug ben gegaan naar de APK garage om dit met meetappratuur bij te laten stellen.
Eventueel laat ik het CO nog een keer na kijken omdat op het moment van stellen de motor ook niet goed liep.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2018, 19:55:44 door sjanbob »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #34 Gepost op: november 06, 2018, 09:07:05 »
Je hebt de verkeerde bougies. Je hebt de NGK BPR5EY-11 nodig. Niet de NKG BPR6EY-11

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: november 06, 2018, 09:43:09 »
Ik geloof op je woorden, maar dit type wordt door een aantal onderdelenwebsite aangeprezen als de juiste.  Ik weet dat zulke catalogussen niet altijd de juiste referentie hebben, want ik heb al eens eerder een verkeerde achterruitenwisser gekregen.
Heb jij zelf ook de ervaring dat dit niet het juiste type is?
« Laatst bewerkt op: november 06, 2018, 10:04:09 door sjanbob »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: november 06, 2018, 10:07:53 »
Ik heb ook de NGK BPR6EY-11 in mijn P7, de NGK BPR5EY BKR5EY-11 is voor de P9, dit is een iets warmere bougie

(Onjuiste info veranderd in de juiste)
« Laatst bewerkt op: november 06, 2018, 15:15:00 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #37 Gepost op: november 06, 2018, 14:30:38 »
In mijn werkplaats handboek staat voor de 2E motor (met carb dus) NGK (geen NKG) BPR5EY-11

De 1.0 motor heeft volgens mij de NGK BPR6EY nodig.

De P9 heeft NGK BKR5EY nodig. Patrix graag juiste info op het forum zetten!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #38 Gepost op: november 06, 2018, 14:54:03 »
Oké sorry spelfoutje, maar waarom geeft iedere onderdelenboer dan de NGK BPR6EY-11 voor mijn auto?

Waar ik dus al jaren mee rond rij, er moet dus eigenlijk een graadje warmer in de 2E carb?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #39 Gepost op: november 06, 2018, 15:21:37 »
Geen idee, de onderdelen boer geeft voor mijn subaru ook de verkeerde bougies. Maar de vraagbaak vertrouw ik meer dan een willekeurige onderdelen boer.

Je moet BPR5EY hebben, de 11 staat voor 1,1mm gap elektrode afstand

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: november 06, 2018, 16:02:56 »
Vraagbaak lijkt me ook zeker betrouwbaarder, waarschijnlijk rijden er dan heel veel rond met warmtegraad 6 ipv 5 (in de P7 1.3)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: november 08, 2018, 09:30:53 »
De NGK BPR5EY-11 bougies zijn geplaatst.
Hoeveel graden moet de ontsteking staan bij los gekoppelde en afgedopte slangen die naar de vroeger gaan?
Want de één zegt 10 graden maar het boekje tussen de 0 en 4 graden.
Als ik de ontsteking tegen de klok in draai (links) dan gaat hij stationair sneller lopen.
Met de lamp heb ik gezien dat de vervroeger toch wel werkt.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #42 Gepost op: november 08, 2018, 10:31:17 »
Ontstekingstijdstip voor de 2E op bedrijfstemperatuur:

Bij 950 toeren en onderdrukslang los gekoppeld en afgeplugd: 5 graden voor BDP

Met onderdrukslang aangesloten (en dus vervroeging actief): variërend tussen 12 en 18 graden voor BDP

EDIT: Toevoeging voor 2E-E

Bij 800 toeren en vervroeging uitgeschakeld 10 graden voor BDP

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: november 08, 2018, 11:27:12 »
Eigenlijk zou ie langzamer moeten gaan lopen als je hem naar links draait, linksom is later namelijk.

Mijn ontsteking staat op 12 graden (zonder vervroeging) met een werkende vervroeging zou dit wellicht teveel zijn?

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: november 09, 2018, 21:55:32 »
Sorry, vergissing. Hij gaat inderdaad langzamer lopen als ik hem linksom draai.
De motor loopt nu weer goed.

- Het langzaam laten terugvallen van de toeren als je het gas los laat (heb ik bij de mijne afgekoppeld/verwijderd)

Dit onderdeel werkt alleen bij mij als ik één keer snel gas geef. Alleen op dat moment komt er een pinnetje naar buiten
om gas langzaam terug te laten vallen.
Tijdens het lopen (hard of zacht maakt niet uit) blijft deze ingetrokken door dat er (teveel) lucht aangezogen wordt?
Wat is eigenlijk de functie van de kleine luchtpotjes?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: november 09, 2018, 22:20:36 »
Functie van de luchtpotjes,

- Zorgt ervoor dat de choke terug wordt getrokken (als je hem zelf vergeet terug te duwen)
- Ontgrendeling van de tweede trap.
- Het langzaam laten terugvallen van de toeren als je het gas los laat (heb ik bij de mijne afgekoppeld/verwijderd)
- Het regelen van de zomer/winter stand (via dat witte potje op het luchtfilter) 

Dit onderdeel werkt alleen bij mij als ik één keer snel gas geef. Alleen op dat moment komt er een pinnetje naar buiten
om gas langzaam terug te laten vallen.
Tijdens het lopen (hard of zacht maakt niet uit) blijft deze ingetrokken door dat er (teveel) lucht aangezogen wordt?
Ja klopt, maar het langzaam terugzakken als je een stoot gas geeft vond ik storend, daarom isie afgekoppeld bij mij, nu valt ie direct terug naar stationair toerental.
Volgens mij dient het ervoor dat de auto niet zo heftig (abrupt) afremt op de motor als je het gas loslaat. Maar bij een automaat maakt dat niet zoveel uit.

Maar fijn dat ie weer goed loopt :) :)
« Laatst bewerkt op: november 09, 2018, 22:34:04 door Patrix »

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #46 Gepost op: november 09, 2018, 23:17:08 »
Volgens mij is dat er vooral om ervoor te zorgen dat ie niet te hard in toeren terugvalt, waardoor de motor uit zou kunnen vallen.
Vooral als je vanaf hogere toeren de koppeling in trapt, zakt het toerental vrij hard, waardoor het even duurt voordat de motor goed stationair loopt, dat vangt dat potje op.
Heb zelf dat potje ook op dag 1 eraf gekieperd, ik vind het fijner rijden zonder dat systeem, vooral met overschakelen bleef ie vaak even hangen in toeren, en dat is ruk :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: november 10, 2018, 07:33:14 »
Voorkomen van uitvallen zou ook nog kunnen ja, al is dat nog nooit gebeurd bij mij.

Met manueel schakelen lijkt het me ook irritant ja.

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #48 Gepost op: november 10, 2018, 09:47:45 »
Inderdaad, bij het overschakelen valt het gas te snel terug waardoor de motor even inzakt in het toerental.
Ik heb er al een potje tussen gedaan maar misschien moet ik een groter potje proberen.
Bij de P8 werkt dit zonder luchtslangen wat een stuk eenvoudiger is.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #49 Gepost op: november 10, 2018, 10:26:56 »
Inderdaad, bij het overschakelen valt het gas te snel terug waardoor de motor even inzakt in het toerental.
Dat is toch goed? althans DOHCmeSOHC en ik delen deze mening.

Op het moment dat je gas geeft vervalt het vacuüm en komt dat pinnetje naar buiten, en wordt weer terug getrokken als het vacuüm weer stijgt (bij lage toeren dus)
met een groter potje zal het nog langer duren voordat de toeren afzakken, omdat een groter potje langzamer vacuüm trekt.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2018, 10:51:24 door Patrix »